Doorzichtige gistingsflessen

Gestart door Wit Knien, 14-10-2013 18:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wit Knien

Hallo hallo,

Ik had een vraagje over gistingsflessen, het valt me op dat de glazen gistingsflessen (bijna) allemaal doorzichtig zijn, ik heb hier nog wat gistingsflessen staan die vroeger van opa waren en die zijn allemaal groen gekleurd. Voor mijn gevoel zou je liever een gekleurde gistingsfles gebruiken dan een doorzichtige, met name vanwege invloed van het licht op eventuele componenten in het bier.

Kan iemand hier wat duidelijkheid in verschaffen?

Bij voorbaat dank.

Jacques

Als je de glazen flessen afdekt met doeken maakt het niet uit dat je doorzichtige flessen gebruikt. Zelf heb ik dit jaren gedaan met een donker plastic tafelkleed.

Wit Knien

Bedankt voor de tip.

Als ik voor glazen flessen ga kan ik beter de flessen van opa terugstelen, ze doen nu dienst als vaas    :-\  .

RobinB

Als het goed is zit er om de mandfles ook een mand en je ze ze natuurlijk nooit in direct zonlicht. Als je je hieraan houdt loopt het allemaal wel los met het licht-effect. :)

dennisbier

Wat schemerlicht/indirect zal ook niet zo erg zijn. Het is de inwerking van vooral UV licht, dus zonlicht in het bijzonder.

Wit Knien

Het liefste wil ik mogelijke problemen uitsluiten, ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over de instabiliteit van hop harsen / aroma's t.o.v. zonlicht. Ik wilde even peilen of iemand hier ervaring had met bier gisten in doorzichtige flessen, uit de reactie van Jacques merk ik al dat het niet verstandig is. Ik heb een aantal 15 a 20 liter groene gistingsflessen hier staan maar het viel me op dat bij verschillende internetwinkels bijna alleen maar doorzichtige flessen verkopen.

RobinB

Het is geen probleem mits je je houdt aan:
Citaat van: RobinB op 14-10-2013  21:35 uAls het goed is zit er om de mandfles ook een mand en je ze ze natuurlijk nooit in direct zonlicht. Als je je hieraan houdt loopt het allemaal wel los met het licht-effect. :)
Citaat van: dennisbier op 14-10-2013  21:40 uWat schemerlicht/indirect zal ook niet zo erg zijn. Het is de inwerking van vooral UV licht, dus zonlicht in het bijzonder.

Oscar

En als je het helemaal goed doet zet je de vergistingsfles in een gistkast. Dus dan is zonlicht (UV) al helemaal geen optie meer. :brouwen:

Wit Knien

Een gistkast is een DIY project voor in de toekomst, ik heb nog steeds pas 1 biertje gebrouwen een aantal jaar geleden. Eerst me inlezen voordat mijn enthousiasme de hobby (c.q. eindresultaat) verpest.

RobinB

Voor het verpesten van je eindresultaat moet je veel grondiger te werk gaan dan een al dan niet lichtdoorlatende mandfles! :D ;D ;D

Oftewel; niet te bang, gewoon eerst beginnen. Fijnslijperij komt tzt nog wel.

Wit Knien

Dat is ook weer zo haha, maar ik wil het deze keer redelijk goed doen, een aantal wijnen die ik in het verleden geproduceerd heb waren nogal discutabel van smaak. Ik heb vanuit het forum begrepen dat de vergisting een van de meest smaakbepalende stappen is, daarom dat ik een aantal dingen wil uitsluiten.

tjleet

Citaat van: Wit Knien op 15-10-2013  12:44 uIk heb vanuit het forum begrepen dat de vergisting een van de meest smaakbepalende stappen is, daarom dat ik een aantal dingen wil uitsluiten.
En vandaar dat je dan weer zou kunnen focussen op een gistkast (koelkast met STC 1000).

Wit Knien

Helemaal met je eens tjleet, anderzijds moet ik nog eerst feeling krijgen voor het brouwen in het geheel, dus om meteen een paar honderd euro ertegenaan te gooien zie ik nog niet zitten. Bij een andere hobby heb ik een propagator gebouwd (ontkiemingskast die ik gebruikte voor peperplantjes) waarbij ik gewerkt heb met een aquariumverwarmingselement om de temperatuur te regelen en een pompje om water te circuleren, dat werkte perfect. Ik zal niet naar het andere forum doorlinken waar de bouw beschreven staat omdat ik niet weet of dat toegestaan is, maar de geïntresseerde kan me wel een privébericht sturen voor de link.

RobinB

Citaat van: Wit Knien op 15-10-2013  12:57 udus om meteen een paar honderd euro ertegenaan te gooien

Dat hoeft ook niet, ca. €75 is genoeg. :)
Is ook op dit forum uitvoerig beschreven.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.0.html

Wit Knien

Daar had je me even te pakken   ;D , ik dacht dat die link doorging naar een startsetup van 75 euro. Zo'n kast kan ik wel zelf maken eventueel, ik moet eerst gaan kijken hoe ik het bier wil gaan brouwen voor de aanschaf van spullen. Daarom ook de vraag omtrent de gistingsflessen.

RobinB

Wat in dat topic staat is hoe je een vergistingskast maakt. Een tweedehands koelkast heb je voor < € 50 via marktplaats, met de STC-1000 en overige apparatuur red je het wel voor ca. € 75 totaal. :)

Dat geeft meer verbetering dan dat er met een mandfles al dan niet, in mijn mening niet, "verpest".
Check voor je pan ook Marktplaats; er zijn goedkope maar goede RVS pannen van Menno. Ook beschreven op dit forum.
Een hevelfilter maak je zelf, koelspiralen via tapkoel/tapclean .nl.
Allemaal goed genoeg voor prima bier, een mandfles ook trouwens.

Wit Knien

Bedankt voor de tips, ik zal het forum doorspitten en eens aan een verlanglijstje beginnen.

RobinB

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html
Onderaan de cursus staat een lijstje benodigdheden. :)

De cursus is ook wel goed overigens. ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-10-2013 &nbsp;21:35 uAls het goed is zit er om de mandfles ook een mand en je zet ze natuurlijk nooit in direct zonlicht. Als je je hieraan houdt loopt het allemaal wel los met het licht-effect. :)

Zo'n mand laat toch wel licht door...


Het beste is zoals je zelf aangeeft de mandfles in een koelkast te zetten. Maar niet iedereen heeft daar plek voor.

Oscar

Citaat van: Wit Knien op 15-10-2013 &nbsp;12:44 umaar ik wil het deze keer redelijk goed doen, .... Ik heb vanuit het forum begrepen dat de vergisting een van de meest smaakbepalende stappen is, daarom dat ik een aantal dingen wil uitsluiten.

Een doorzichtige mandfles zal je bier echt niet verpesten tenzij je deze in de vensterbank zet in en volle zon. Een goede vergisting duurt maar 1 week en dan nog een lagering van 1 week. Daarna bottelen. En je kunt wel alles willen uitsluiten, maar door te doen leer je het meest.... ;)

bierhenkie

Na de hoofdgisting een doek over de mandfles. Klaar is Keesssie.

William

Ik trek er altijd een vuilniszak overheen met een kleine uitsparing voor het waterslot.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-10-2013 &nbsp;22:48 uZo'n mand laat toch wel licht door...

Dat spreek ik toch ook nergens tegen? ???
Waar het vooral om gaat is direct zonlicht of een andere UV bron. Zolang het daar niet in staat maakt het allemaal niet zoveel uit.

Wit Knien

De vraag is in ieder geval beantwoord heren, UV licht komt de vergisting niet ten goede. Op welke manier je de gistfles afschermt is per persoon verschillend, zoals alle onderdelen van het brouwproces.

RobinB

Belangrijker is mijns inziens; maak je leven niet moeilijker dan nodig, zeker niet op quasi irrelevante punten zoals dit.
Ik heb mijn bieren nooit actief afgeschermd, uiteraard  uit direct zonlicht gehouden, maar nooit een deken of zak erover. Gewoon in de beschreven blank-doorzichtige mandflessen.
Mijn bieren zijn geproefd door meerdere ervaren proevers en bierkeurmeesters, welke ook actief zijn op dit forum, zelfs in dit topic, en nooit is er ook maar één proever geweest die een lichtsmaak(afwijking) heeft geconstateerd.

Vandaar dat ik met een gerust hart en geweten durf te zeggen; concentreer je op belangrijkere zaken, dit loopt wel los (mist je niet gek doet). :) :duimop:

Wit Knien

Duidelijk en allen dank voor de feedback. Dit weekend ga ik me op de belangrijke zaken controleren, vandaag is 20 kilo aan speciaalbier binnen gekomen en die ga ik proeven om te bepalen wat mijn eerste soort bier gaat worden  :proost:

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-10-2013 &nbsp;20:42 uBelangrijker is mijns inziens; maak je leven niet moeilijker dan nodig, zeker niet op quasi irrelevante punten zoals dit.
Ik heb mijn bieren nooit actief afgeschermd, uiteraard  uit direct zonlicht gehouden, maar nooit een deken of zak erover. Gewoon in de beschreven blank-doorzichtige mandflessen.
Mijn bieren zijn geproefd door meerdere ervaren proevers en bierkeurmeesters, welke ook actief zijn op dit forum, zelfs in dit topic, en nooit is er ook maar één proever geweest die een lichtsmaak(afwijking) heeft geconstateerd.

Vandaar dat ik met een gerust hart en geweten durf te zeggen; concentreer je op belangrijkere zaken, dit loopt wel los (mist je niet gek doet). :) :duimop:

Alle kleine beetjes helpen om een beter bier te krijgen. Een doek over een mandfles leggen is maar een kleine moeite waardoor je zeker weet dat UV geen enkele invloed heeft.
Overigens moet de invloed van UV-licht op gebotteld bier niet onderschat worden. In het voormalige Joegoslavië heb ik wel eens bij een restaurant pils gedronken dat een middag gekoeld was in een stomend beekje. Dat bier was door de lichtsmaak niet meer te drinken.

Wit Knien

Even in navolging van dit draadje heb ik iets aangeschaft in de geest van een gistingsfles, deze is zeer zeker niet doorzichtig;



Ik ben alleen even niet zeker over het type staal dat gebruikt is, zodra ik hem binnen heb zal ik eens kijken wat we moeten veranderen eraan. 60 liter dekselvat om voorlopig met bierblikken te brouwen.

RobinB

Gezien de naden zou ik dat nooit gebruiken voor vergistingen. De kans op smaakafwijkingen door een infectie acht ik daarin vele malen groter dan de kans op een smaakafwijking door indirect kunstlicht...

Dit is precies wat ik bedoel met het letten op de verkeerde details en daardoor de grote lijn missen. Indien je je vat niet in direct zonlicht zet is lichtsmaak gewoon geen issue.
Een goed vergistingsvat zonder naden is daarentegen wél een hoofdzaak.

Wit Knien

Hmmm daar heb je wel gelijk in, ik zal eerst de binnenkant eens bekijken voordat ik verder ga. Anders wordt het een vuilnisbak, ik had meer op de prijs en volume gelet dan het niet doorzichtig zijn als ik eerlijk ben.

dennisbier

Misschien kan de gistfles met mand in die bak?  ;)

Henielma

Citaat van: Wit Knien op 29-10-2013 &nbsp;18:28 uHmmm daar heb je wel gelijk in, ik zal eerst de binnenkant eens bekijken voordat ik verder ga. Anders wordt het een vuilnisbak, ik had meer op de prijs en volume gelet dan het niet doorzichtig zijn als ik eerlijk ben.

Verder lijkt de binnenkant van dat vat van gegalvaniseerd ijzer. Als dit zo is dan moet je dat vat daarom ook al niet gebruiken om in te vergisten.

wilbertd

Ik gebruik veel 'opa's' mandflessen, omdat die hier in Zweden goed voorradig zijn, voordeel vind ik dat vanwege de smalle hals er al snel een koolzuur deken bovenop ligt en je het waterslot kan horen (erg plezierig bij het lageren).
Ook vind ik glas hygiënisch.
Ik heb vaak een mandfles (of twee) met een experimenteel brouwsel in de keuken staan en ik vind zo'n mandfles toch leuker om naar te kijken dan een plastic emmer, vergeef me ik ben een romanticus.
'Bewezen' brouwsels gaan bij mij in de vergistingskast, in een plastic emmer.
Nadeel van de donkere flessen vind ik dat ik niet zo goed kan inschatten of ze wel schoon genoeg zijn, ook vind ik het prettig even te kijken naar wat er eigenlijk allemaal gebeurd daar in die fles, of er geen vreemde 'beestje' in leven, en dat is ook minder met die donkere flessen.
(maar ik gebruik ze even goed allebei).

Wit Knien

Citaat van: Henielma op 29-10-2013 &nbsp;19:41 uVerder lijkt de binnenkant van dat vat van gegalvaniseerd ijzer. Als dit zo is dan moet je dat vat daarom ook al niet gebruiken om in te vergisten.

Het is plaatstaal, hierover heb ik gesproken met een collega die ook een chemische achtergrond heeft. Waarschijnlijk valt het mee vanwege de matige pH en verdere samenstelling van het wort. Mogelijkheid is nog om een PE zak erin te gebruiken.

RobinB

Plaatstaal is niet geschikt om in te vergisten. :)
De meeste plastic zakken die ik ken ruiken dermate onfris dat ik daar geen wort/jongbier in zou willen!

Gebruik gewoon die mandflessen, daar is niks mis mee en krijgt je bier zéker geen smaakafwijking van.

wilbertd

Mandflessen duim omhoog.
Metalen blikken duim omlaag.

Jacques

Citaat van: Wit Knien op 29-10-2013 &nbsp;18:28 uAnders wordt het een vuilnisbak, ik had meer op de prijs en volume gelet dan het niet doorzichtig zijn als ik eerlijk ben.

Zeker niet weggooien! Dit soort vaten zijn ideaal om mout in te bewaren. De muizen kunnen er dan niet bij. Maar omdat ze goed afsluiten kan er ook geen vocht bij de mout.

Wit Knien

Het probleem met mijn gistfles is dat er 10 a 15 liter wort in gaat, ik zou een gedeelte van het blik kunnen gebruiken want een te hoog begin soortelijk gewicht wor(d)t m niet. Het dekselvat kost me 25 euro met bezorging dus een andere toepassing is de moeite ook niet. Ik denk dat ik maar kleiner begin met mijn blik want zo'n 30 liter brouwemmer is geld weggooien.

RobinB

Citaat van: Wit Knien op 29-10-2013 &nbsp;22:23 uHet probleem met mijn gistfles is dat er 10 a 15 liter wort in gaat, ik zou een gedeelte van het blik kunnen gebruiken want een te hoog begin soortelijk gewicht wor(d)t m niet.
Dat is meer afhankelijk van de gist en de snelheid van de vergisting dan van het SG (wat overigens niet voor soortelijk gewicht staat). :)

Bestel eens wat pilsmout bij Van der Kooy in dit vat:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/aanbiedingen/pils-3-ebc-10-kilo-incl-curver-vat-plus-5-hopkookzakjes-en-gratis-hop-naar-keuze.html

Of gewoon een gistingsemmer:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/gistingsemmer-met-deksel-25-liter.html

Gaatje boren in het deksel, rubbertje:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/rubber-doorvoer-voor-waterslot-grijs.html
en waterslot:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/waterslot-plastic.html
erin en je hebt een goed eerste vergistingsvat voor ca €10

Nagisting kan je dan mooi in je flessen van 10-15 liter doen. :)

René K

Citaat van: Wit Knien op 29-10-2013 &nbsp;17:52 uEven in navolging van dit draadje heb ik iets aangeschaft in de geest van een gistingsfles, deze is zeer zeker niet doorzichtig;



Ik ben alleen even niet zeker over het type staal dat gebruikt is, zodra ik hem binnen heb zal ik eens kijken wat we moeten veranderen eraan. 60 liter dekselvat om voorlopig met bierblikken te brouwen.

Die blikken lijken verdacht veel op de blikken die we op het werk ook hebben (Polak Specerijen). Voor vergisting zijn deze niet geschikt.

Wit Knien

Allen dank voor de uitleg, vergisting wordt het niet in deze vaten, ik zal later vandaag wat spullen bestellen die RobinB geopperd heeft om in ieder geval uit de voeten te kunnen voor de eerste keer vergisten.

Oscar


RobinB

Dat is zeker ook een goed vat!
Kost wat meer, maar is het ook wel waard. Ook te koop als 30 liter versie.

Wat ik persoonlijk fijn vind aan de vaten die ik aanhaalde, behalve de prijs, is dat er geen kraantje in zit en ook geen uitsparing hiervoor. Dat maakt het reinigen veel simpeler. :)

Wit Knien

Misschien een wat late reactie want ik heb het wat druk gehad, ik heb in ieder geval jullie advies opgevolgd;



60 liter vaatje gekocht, sinds zaterdag staat er een blik IPA in te gisten, alleen ben ik van het waterslot niet geheel overtuigd want dat lijkt wat veel open te staan. Net bij het proeven ook een beetje zurige smaak opgemerkt  ???

RobinB

Beetje zurig is doorgaans geen probleem. Kan nog bijdraaien na goede hergisting in de fles.
Zuur als geuze is wel een probleem. ;)

zeebrew

Citaat van: Wit Knien op 04-12-2013 &nbsp;19:08 u60 liter vaatje gekocht, sinds zaterdag staat er een blik IPA in te gisten, alleen ben ik van het waterslot niet geheel overtuigd want dat lijkt wat veel open te staan. Net bij het proeven ook een beetje zurige smaak opgemerkt  ???
Deze klep staan vaak wat scheef op de beker van het waterslot, iets minder water ongeveer 1/3 hoogte moet genoeg zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.