Vergistingsvraagje

Gestart door zeebrew, 14-10-2013 12:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zeebrew

Mederbrouwers,
Na heel veel lezen op het forum, de wiki, diverse cursusdocumenten etc ben ik aan het brouwen geslagen.  Eerst met blikkken, nu met mout. Mbt tot de vergisting volg ik deze stappen: 

ik vergist (bovengister) op 20 graden in een vergistingsijkast met een STC 1000. De hoofdvergisting verloopt in een goed afsluitend gistvat. 
Na de hoofdvergisting hevel ik over in een ander goed sluitend vat, en laat hiermee gist achter in het eerste vat. Ook hier gaat ie in de vergistingskast met 20 graden, eventueel verhogend naar zo'n 22 graden: de navergisting.
Als het uitgegist is (meten is weten) dan bottel ik, meestal binnen 3weken
De flessen gaat ook weer in de ijskast met zo'n 22 graden voor 2 weken voor de hergisting op de fles.

Mijn idee is om hierna de flessen koeler te zetten. 

Vraag:  is het nodig om voor het bottelen te lageren met een lagere temperatuur, en zo ja waarvoor en welke temperatuur, of kan ik volstaan met de koeling van de gebottelde flessen na de warme periode in de vergistingskast.  Is de warme periode voor de flessen lang genoeg?


tjleet

Citaat van: zeebrew op 14-10-2013  12:33 uVraag:  is het nodig om voor het bottelen te lageren met een lagere temperatuur, en zo ja waarvoor en welke temperatuur, of kan ik volstaan met de koeling van de gebottelde flessen na de warme periode in de vergistingskast.  Is de warme periode voor de flessen lang genoeg?
Lageren is optioneel. Het geeft je de mogelijkheid om de gist na de vergisting al uit te laten zakken en hiermee je bier helder te krijgen. Lageren kan op diverse temperaturen, ikzelf lager op 4 a 5 graden. Uiteindelijk gebeurd het uitzakken van de gist ook in de fles, vandaar dat lageren optioneel is.

De warme periode van de hergisiting op fles bepaal je zelf, je proeft regelmatig of de carbonisatie van je bier al goed is en zet het bier dan koeler weg om langer te bewaren.
Om hier de temperatuur van de hoofdvergisting aan te houden voor de hergisting op fles is een prima plan.

michielr

Ik gebruik alleen een koude lagering als de gist in het jongbier moeite heeft met uitzakken. Vaak is dat niet nodig, ik bottel meestal binnen 3 weken na brouwen. Zelfs met ondergistende bieren kan je binnen 3 weken bottelen.

De hergisting heeft soms meer tijd nodig dan anders. Laat de flessen zo lang warm staan als nodig is. Tip om het proces te volgen: bottel 1 pet flesje, bijvoorbeeld een 0.5 liter Spa rood flesje of iets vergelijkbaars. Ik  doe dit met elke batch, en kan door in het flesje te knijpen prima inschatten hoe het met de druk gesteld is. Indien op het gevoel voldoende druk in de fles is gaat hij open om te proeven.

Roelof

Tip om het proces te volgen: bottel 1 pet flesje, bijvoorbeeld een 0.5 liter Spa rood flesje of iets vergelijkbaars. Ik  doe dit met elke batch, en kan door in het flesje te knijpen prima inschatten hoe het met de druk gesteld is. Indien op het gevoel voldoende druk in de fles is gaat hij open om te proeven.



 Dat is een leuke manier voor ons hobbybrouwers. Ga ik een keer proberen.
Chimay gebruikt een manometer, die ze, in plaats van een dopje, op de fles doen.
Kan helaas de foto niet terug vinden  >:D

Jacques

Citaat van: Roelof op 30-03-2014  18:01 uKan helaas de foto niet terug vinden  >:D

Ik wel  ;)




Herman

Doen ze bij de Texelse ook, 2 flesjes + manometer per brouwsel.

Op de Fles

Meten is weten hahaaa, je moet er maar opkomen  ;D
Zo zie je maar, met een beetje creativiteit kom je een heel eind!

Wolter

Citaat van: Roelof op 30-03-2014  18:01 uTip om het proces te volgen: bottel 1 pet flesje, bijvoorbeeld een 0.5 liter Spa rood flesje of iets vergelijkbaars. Ik  doe dit met elke batch, en kan door in het flesje te knijpen prima inschatten hoe het met de druk gesteld is. Indien op het gevoel voldoende druk in de fles is gaat hij open om te proeven.


Heeft dat plastic dan geen negatief effect op het bier qua smaak of proef je het uit dat flesje alleen om het koolzuurgehalte te beoordelen? Kan me voorstellen dat het beoordelen van de druk op deze manier wel makkelijker is.

hobbybob

Nee hoor geen negatief effect van die ene petfles.

Ik doe dat ook wel metname voor de zwaardere bieren, is een perfecte goedkope manier om te controleren of de "boel" al op druk is.
Wanneer het op druk is kan je dat flesje niet meer indrukken, dan gaat deze bij mij gelijk de koelkast in voor 3 dagen en dan proeven.

In de praktijk komt het erop neer dat het maximaal een week of 4 in dat flesje zit ( meestal korter ).


Wolter

OK das helder. Bedankt voor de reactie Hobbybob. Ik ga dit bij mijn volgende brouwsel ook maar eens proberen.  :)

Roelof

Citaat van: Jacques op 30-03-2014  22:05 uIk wel  ;)


Deze bedoel ik, bedankt Jacques.
Is er ook zo iets voor ons soort brouwers?
Dit is iets nauwkeuriger dan een Pet flesje. ;)

Henielma

Op het forum staan meerdere zelfbouwuitvoeringen van bierflesjes met drukmeter. Zelf heb ik er ook 1. Erg handig om de hergisting op fles in de gaten te houden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.