Lageren op balkon?

Gestart door Serk, 14-10-2013 11:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serk

Hallo,

Nu is mijn eerste (blik)brouwsel bijna klaar met de hoofdgisting en wilde ik binnenkort voor een week of 2 gaan lageren.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om op mijn balkon te lageren? Momenteel schommelt de temperatuur hier tussen de 8-14 graden.

Is het verstandig te lageren op een temperatuur die niet echt stabiel (schommelend) is zoals op mijn balkon?

Een alternatief is mijn schuur/kelder. Hier is het echter wat warmer namelijk 16 graden. De temperatuur is hier echter wel stabiel.

Graag advies!

Mvg

ciesvandekwis

Meten is weten. Hoe zit het met je (begin en eind-)SG na de hoofdgisting (hoe lang heeft die geduurd?).
Bij overhevelen is het verstandig om je bier nog een 2-3 dagen op kamertemperatuur te laten nagisten zodat het écht allemaal goed is uitgegist. Pas daarna koeler. Op een terras zou best kunnen, mss dan best wel met een deken errond of bubbelfolie, kwestie van te grote schommelingen op te vangen.

RobinB

Niet koud lageren vóór het bier is uitgegist! :neenee:

Adrie

Ik zou het niet doen als de temperatuur zo schommelt. Elke keer als het afkoelt wordt er lucht met zuurstof door het waterslot naar binnen gezogen. Als dat een keer gebeurt is dat niet zo'n ramp, maar dagelijks voor langere wel.

Zit het bier in een mandfles? Dek hem dan af om lichtinval te voorkomen. UV licht is schadelijk voor bier.

Serk

Het begin SG was rond de 1075. (Diabolo Brewferm blik)

Het staat nu een week te gisten. De schuimlaag zakt langzaam in en het waterslot bubbelt steeds langzamer.
Het vat waar het nu in staat te gisten heeft geen aftapkraantje, dus weet ik niet of het wel verstandig is deze te openen om tussendoor een (eind) sg sample af te nemen?

Ik denk dat het verstandiger is nog even te wachten tot het waterslot helemaal is uitgeblubt en dan te gaan meten?

Het is mijn eerste keer brouwen, dus ben ik het liefst extra voorzichtig :)

Ik was inderdaad ook van plan het bier na het overhevelen nog een paar dagen te laten nagisten op kamertemperatuur voordat ik begin met het lageren.

@Adrie. Het bier zit in een brouwemmer. Afdekken was inderdaad het plan.

mvg

Adrie

Ik zou het bier bottelen als het is uitgegist, dan een aantal weken hergisten op fles en dan koud wegzetten. Het koude lageren (rijpen) gebeurt dan in de fles. Ik pas een koude lagering in het gistvat eigenlijk alleen toe als het bier zeer troebel is en de gist niet wil bezinken. Een koude lagering van een paar dagen tot een week helpt dan om de gist te laten bezinken.

Jacques

Citaat van: Serk op 14-10-2013  11:19 uNu is mijn eerste (blik)brouwsel bijna klaar met de hoofdgisting en wilde ik binnenkort voor een week of 2 gaan lageren.

Koud lageren heeft zo zijn voordelen maar als je niet de beschikking hebt over een koelkast waarbij je de temperatuur kunt controleren doe je er goed aan dit niet noodzakelijke onderdeel van het vergistingproces over te slaan. De wisselende temperatuur doet meer kwaad dan goed.
In plaats van koel lageren kun je het bier ook 3 tot 4 dagen laten staan nadat het waterslot stil is gevallen. In combinatie met de waarde die je met je hydrometer meet kun je veilig aannemen dat de vergisting beëindigd is en dat je kunt gaan bottelen.

Giantisopod

Citaat van: Adrie op 14-10-2013  12:04 uIk zou het niet doen als de temperatuur zo schommelt. Elke keer als het afkoelt wordt er lucht met zuurstof door het waterslot naar binnen gezogen. Als dat een keer gebeurt is dat niet zo'n ramp, maar dagelijks voor langere wel.

Zit het bier in een mandfles? Dek hem dan af om lichtinval te voorkomen. UV licht is schadelijk voor bier.

Oei... Maar even snel een mooi kleed hier om de lagerfles heen geslagen :)

Serk

Citaat van: Jacques op 14-10-2013  19:51 uKoud lageren heeft zo zijn voordelen maar als je niet de beschikking hebt over een koelkast waarbij je de temperatuur kunt controleren doe je er goed aan dit niet noodzakelijke onderdeel van het vergistingproces over te slaan. De wisselende temperatuur doet meer kwaad dan goed.
In plaats van koel lageren kun je het bier ook 3 tot 4 dagen laten staan nadat het waterslot stil is gevallen. In combinatie met de waarde die je met je hydrometer meet kun je veilig aannemen dat de vergisting beëindigd is en dat je kunt gaan bottelen.

Bedankt Jacques.

Wat ik heb gedaan is het bier overgeheld naar een ander vat en op dezelfde temperatuur laten rusten/lageren als de hoofdgisting (20-21C).
SG was rond de 1014 toen bier het nieuwe vat in ging en de eerste dagen in dit nieuwe vat had ik om de 10 minuten toch weer een bellentreintje.

Nu (6 dagen later) is het waterslot weer helemaal stilgevallen en heb ik vanochtend een SG monster genomen. Deze was 1013-1014, Niet veel gezakt dus :( Bier was echter wel erg helder en smaakte best goed!

Wat kan ik nu het beste doen? Bottelen of toch nog een paar dagen wachten?
Volgens Brewferm moet ik een eind sg van 1010 behalen om te kunnen gaan bottelen maar ik vrees dat ik dat niet ga halen..

Ook vraag ik mij af hoeveel gram/liter suiker in nu veilig kan gebruiken?

Vriendelijk bedankt

Gr,

Serk

Oscar

Citaat van: Serk op 21-10-2013  12:57 uWat kan ik nu het beste doen? Bottelen of toch nog een paar dagen wachten?

Gewoon bottelen!

Citaat van: Serk op 21-10-2013  12:57 uVolgens Brewferm moet ik een eind sg van 1010 behalen om te kunnen gaan bottelen maar ik vrees dat ik dat niet ga halen..

Dit is al vaker gezegd, maar de gist heeft die bijsluiter niet gelezen! Oftewel vertrouw niet op dergelijke absolute waarden. 1013 is een mooe eindwaarde... :)

Citaat van: Serk op 21-10-2013  12:57 uOok vraag ik mij af hoeveel gram/liter suiker in nu veilig kan gebruiken?

6 tot 7 gram per liter voor het bottelen. :brouwen:



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.