Advies voor beginnend brouwer, lageren?

Gestart door Jeukstaardt, 19-10-2013 15:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

hallo forum,

Helemaal nieuw hier. Wat een schat aan info is hier te vinden! Top!

Ik lees dan ook al een tijdje mee, maar heb toch wat advies nodig want het begint een beetje te dollen :nut:
Ik ben gestart met een blikbrouwsel van Brewferm (triple) met een startset van Brouwland. So far so good. Het brouwsel staat morgen (20-10) 1 week te vergisten op kamertemperatuur van 19-21 ÂșC.
Nu begint de activiteit in het waterslot af te nemen en vraag ik me af of ik zal (moeten) gaan lageren. Ik lees her en der dat dat optioneel is.
In principe heb ik 2 emmers zodat ik na de hoofdgisting kan gaan overhevelen, maar wat ik me nu afvraag is of ik daar niet meer kwaad mee doe dan goed. De emmer heeft een volume van 30 liter en ik heb maar 10 liter jongbier, dwz dat er straks 20 'liter' lucht boven het jongbier staat. Als er weinig of geen vergisting meer zal plaatsvinden door een lagere temperatuur ivm lageren bestaat er dan geen 'gevaar' voor oxidatie? ik heb (nog) geen beschikking over een kleiner vergistingsvat...
Wat zouden jullie (de ervaren brouwers :)) mij adviseren?
SG waarden heb ik niet. Bij begin vergeten :-[ en nu tijdens het vergisten wil ik het jongbier zo min mogelijk verstoren. De activiteit in het waterslot is gemiddeld zo'n 4 a 5 keer per minuut een paar belletjes dus ik zal nog wel een paar dagen gaan wachten vermoed ik. Als het waterslot stilvalt ga ik een sg meting doen en 2 dagen daarna nog eens om zeker te zijn dat alle suiker vergist is. Maar dan? Bottelen of lageren?


toon van den broek

Hallo Jeukstaardt,
Je kunt nu overhevelen nu er nog gisting/CO2- productie is. En dan dus ongeveer een week lageren.
Risico is een beetje dat de vergisting stil kan vallen en/of veel O2 toetreedt.
Maar misschien is het verstandiger om het gewoon te laten waar het is en te wachten tot de vergisting vrijwel afgelopen is. Dat zal ongeveer nog een week duren.
Dan zou ik voorzichtig op de opgeloste bottelsuiker hevelen in je 2e emmer zodat je (als het goed is vrijwel) alle trub/gist achterlaat. Ik zou ietsje terughoudend zijn met de veelal gegeven adviezen van 8gr suiker per liter. 4-5 gram zou ik veiliger vinden. Beter ietsje te weinig koolzuur dan 'spuiters'.
Dan op 20graden twee weken laten hergisten in de fles en daarna ongeveer 2-3 weken in balans laten komen.
(Je kunt sg meten, maar je weet niet tevoren waar je op uit gaat komen dus dat zegt niet heel erg veel)

Succes en groetjes, Toon.

dennisbier

Als de vergisting echt stilvalt ben je te laat zeggen ze vaak.
Zo'n vaart loopt het niet dat het bier niet te drinken is.
Als het waterslot stil is gevallen of echt bijna niks meer doet kun je het SG meten.
Wanneer dat ook voldoende laag is, is de meeste suiker vergist.
Het advies om terughoudend te zijn met de suiker is fijn als je niet weet hoeveel restant vergistbare suikers er nog in het jonge bier zitten.
In de 0.45 liters gaat bij mij 3 gram suiker. Gaat eigenlijk altijd goed.

Jeukstaardt

Bedankt voor de tips.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou ik op een SF van 1010 uit moeten komen. Dat is dus al iets van een referentie.
Voor wat betreft de bottelsuiker houdt de gebruiksaanwijzing het op 7 gr/l.
Ik ga het nog even aankijken denk ik en dan in de loop van de week overhevelen.
Ik ga vandaag naar Brouwmarkt dus wellicht dat ik met een kleiner vat terugkom ;)

Jacques

Beste Jeukstaardt,

Vergeet de gebruiksaanwijzing en lees deze cursus.

Jeukstaardt

Bedankt Jacques!,
Ik heb het eerder al eens gelezen maar dat is een tijd geleden. Goed dat je me er op wijst, dank!
Het lijkt erop dat ik eigenlijk alle stappen zoals beschreven goed gedaan heb muv het meten.
Heb inmiddels een 15 liter mandfles aangeschaft en ik denk dat ik ga overhevelen vandaag of morgen.
Het waterslot wordt steeds minder actief en zo heb ik nog voldoende koolzuurvorming om oxidatie te voorkomen voordat ie helemaal stilvalt.

Jeukstaardt

Vanavond overgeheveld. Het jongbier staat nu te lageren op een onverwarmde slaapkamer van zo'n 18C in een mandfles. SG meting was 1016. Ik heb de maatcilinder met bier bewaard en staat op kamertemp. Over 2/3 dagen weer es meten.
Op het waterslot geringe activiteit. Gelijk ook wat geproefd natuurlijk! Het is al echt bier :D.
Ook nog een wijze les geleerd: niet gelijk je neus in het gistingsvat steken om te ruiken als je net de deksel eraf hebt gehaald!
Afwachten weer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.