Nogmaals verbeterpunten

Gestart door JWVG, 22-12-2003 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Koenders en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

1 van de weinige dingen die ik aan dit forum wat minder vind, is dat je niet achter een poll meteen een discussie over die poll kunt 'plakken'. Ik vond de poll van A3 over verbeterpunten erg leuk, maar wil wat meer kwijt dan alleen maar mijn antwoord ('anders'). Ik wil absoluut meer weten over het effect van verschillende ingredienten op smaak van het bier. Toch valt het me op dat mijn bieren met name nog wat meer karakter kunnen gebruiken. Technisch gezien klopt het meestal behoorlijk goed (zeker schuim, helderheid, kleur, bitterheid, etc.), ik kom meestal wel uit op het biertype dat ik `eoogde, en op mijn Orval debacle na heb ik eigenlijk nooit last van infecties. Toch vind ik ze af en toe wat te 'clean' en niet echt bijzonder. Klinkt misschien een beetje vaag, maar dat is naar mijn indruk wat er bij mij nog verbeterd moet worden. Ik denk wel eens dat ik de vergistingstemperatuur te goed laag houdt, of dat ik te schoon werk (Belgische bieren bevatten over het algemeen veel meer minieme infecties dan b.v. Amerikaanse bieren. Misschien werkt mijn Amerikaanse tik hier wel negatief).

Tenslotte: Bij Brouwerij Calvijn Zijn Ze Nooit Tevreden Over Zichzelf  ;)

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Het niet kunnen discussieren over een poll in de rubriek van het het forum waar de polls staan is een bewuste keuze. Ik heb het forum op deze wijze ingesteld om de uitkomst van de polls zo zuiver mogelijk te houden.
Natuurlijk kan over de uitkomsten van de polls wel op andere plaatsen worden gediscussieerd. Jouw bericht demonstreert dit op uitstekende wijze.

Karakter aan een bier geven kan overigens op verschillende manieren. Een bijzonder keuze qua mout, hop of kruiden kan wonderen doen. Keurmeesters kunnen dit soms wel en soms niet waarderen. Als je erg ver van een biertype afwijkt wordt dat zonder meer afgestrafd. Een goede strategie zou kunnen zijn een bijzonder biertype te brouwen. Keurmeesters die al elf tripels gekeurd hebben zitten eigenlijk niet te wachten op de twaalfde...
Iets soortgelijks zou bij jou ook het geval kunnen zijn. Probeer eens een bier te brouwen dat je helemaal niet kent. Het is dan misschien niet precies conform een bestaand bier maar wat geeft het. Hobbybrouwen is iets creatiefs en hoort niet saai te zijn  :merlin: :vorksmile:  :duimop:

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ha die Jacques,

dat was toch niet helemaal wat ik bedoelde. Ik denk dat ik op het gebied van bierstijlen en ongewone hops en andere ingredienten etc. aardig mijn mannetje sta (ik heb het net even nagekeken - van mijn 40 brouwsels waren er welgeteld twee tripels en twee dubbels, en ik gebruik veelvuldig Amerikaanse hop die weinig mensen hier gebruiken zoals Columbus of Willamette). Ik realiseer me dat het vaag is, maar ik bedoelde meer het kleine beetje extra karakter dat b.v. een tripel van lekker naar echt bijzonder trekt. Naar mijn idee licht dat minder aan ingredienten (die hebben we op dit forum volgens mij aardig op een rijtje) maar toch meer aan de gebruikte brouwapparatuur in b.v. trappistenbrouwerijen, de manier van vergisten of zo. Nou ja, misschien is dit te vaag om over door te discussieren  :P

 :degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Het uiteindelijke resultaat van onze brouwactiviteiten is inderdaad een gevolg van de keuze van de grondstoffen, de verhouding waarin deze gebruikt worden, de apparatuur die ons ter beschikking staat, onze manier van werken en klimatologische omstandigheden...

Te vaak wordt alleen gekeken naar een recept en te weinig naar de ideeën van de brouwer over hoe je een goed bier moet brouwen. Gelooft hij bijvoorbeeld in de noodzaak om steeds nieuwe kennis op te doen, acht hij een smetteloos schone brouwerij van het grootste belang of mag de hop niet ouder zijn dan een jaar, om maar eens een paar dingen te noemen.

 :degroeten: Jacques

Adrie

Hoi Jan Willem en Jacques,

Ik denk dat Jacques hier een belangrijk punt aandraagt. Veel zeer karakteristieke bieren ontstaan denk ik door toevalligheden en "foutjes" en door de brouwers kijk op hoe je een goed bier bereikt. Wat dat betreft is de anecdote over Orval dat ik las in het boek van van der Steen zeer illustratief. In de oude brouwerij ging niet alles volgens de huidige maatstaven van hygiëne. Hierdoor ontstond het unieke bier van Orval. Een nieuwe brouwer werd aangenomen en die vond dat alles hygiënisch en rein moest zijn. Dus werd alles in de brouwerij ontsmet. De volgende bieren smaakten niet meer naar Orval, juist omdat de wilde gisten verdwenen waren. Veel monnikenwerk kwam er vervolgens aan te pas om de oude wilde giststammen opnieuw te isoleren en te kweken en aan het bier toe te voegen. Vandaag de dag gebeurt dat toevoegen gecontroleerd, maar de oude smaak is hersteld. Een uniek bier brouw je denk ik inderdaad niet door alles precies te doen "zoals het hoort".

Daarnaast denk ik dat met name bij de Belgische bieren niet zo nauw wordt gekeken naar de biertype-omschrijvingen waar wij nogal eens wat dogmatisch mee omgaan. Stop eens een ingrediënt of combinatie van ingrediënten in een bier dat niet bij het type hoort of pas een buitensporig maischschema toe en je hebt wellicht een wel uniek en karakteristiek bier. Wellicht hebben wij amateurbrouwers al zoveel bieren geproefd, dat iets echt unieks nauwelijks meer te bereiken is.

Tenslotte denk ik dat je het brouwen uitstekend onder de knie hebt als je "cleane" bieren weet te brouwen die in het biertype passen dat je voor ogen had. De volgende stap is dan inderdaad iets unieks en geweldigs te creëren.

Groeten,

A3

Edwin

Ha mannen  :proost:

Ik sluit aan bij de laatste alinea van Adrie.
Een karaktervol bier brouwen is gebaseerd op twee elementen (toeval en 'ongelukjes' uitgesloten): brouwdeskundigheid én creativiteit. Persoonlijk denk ik dat die creativiteit (in welke vorm dan ook) zorgt voor het verkrijgen van karakter in het bier. De deskundigheid heb je vervolgens nodig om te leren van het brouwresultaat.
Volgens mij klinkt dit als een open deur. Ik denk dat veel proberen, zoals Jacques als eerste aangaf een manier is om de effecten van grondstoffen en verschillen in brouwproces te leren kennen, wat JW ook als een belangrijk element ziet om te leren en te verbeteren.

Toch denk ik dat voor veel brouwers (in ieder geval voor mij) nog zeer moeilijk aan te geven is waarom een bier smaakt zoals ie nu is gaan smaken. Natuurlijk weten we van het bestaan van esters enz. Toch is het voor mij een verbeterpunt om nu aan de hand van nauwkeurig proeven een aanpassing aan het recept te doen die een (mogelijke) verbetering betekent.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Wat zijn we het weer eens. ;D Ik denk inderdaad dat wij wel eens vergeten dat die karaktervolle en unieke commerciële brouwsels het resultaat zijn van jarenlang experimenteren en aanpassen. Wij kennen alleen het eindresultaat en niet de "doorsnee"bieren die er wellicht aan vooraf zijn gegaan. Veel brouwen, proeven, experimenteren en creativiteit is dus het credo.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.