Ik snap wel dat je optimale omzetting wilt en daarom het niet wilt koelen.
Je kan voor een tussenweg kiezen en het wort laten afkoelen en de volgende dag toch nog inkoken?
Ik weet niet precies wat voor complexiteit je zoekt, maar als je een hoger SG wilt zonder koken, dan zal je dat moeten zoeken in de maischdikte.
De maischdikte bepaalt direct het SG van je maisch.
Rendement is vooral afhankelijk van het spoelen, volledige omzetting heb je wel met de mouten van tegenwoordig.
Fijner schroten zou ik niet doen ivm de mogelijke filterproblemen voor de speidel hierdoor. (verstopping)
Wat je ook kan opteren is om de moutkorf er na het maischen vrij vlot uit te halen en deze in een grote RVS pan laten uitlekken en evt rustig te spoelen.
Dat spoel-/uitlek- deel kan je dan apart (of in de Speidel als je de rest hebt overgegoten) koken tot het SG van het overige wort.
Vervolgens uiteraard samenvoegen.
Dan heb je een beetje een gulden middenweg; je kookt het overtollige spoelwater weg uit het kleinere deel dat je spoelt en houdt de enzymrijke wort voor je whisky.
Die zal zelfs (indien nog significante enzymactiviteit) wat langere suikers uit het spoel/kookdeel omzetten.