Beste brouwers,
Mijn naam is Odin en ik heb zojuist een Speidel Braumeister 50 liter gekocht. Verder heb ik nog niet zoveel ervaring met het maken van "echte" bieren. Wat Brewferm pakketten en dat is het dan wel. Wel maak ik al jaren stookbieren, omdat ik eigen whiskey en jenever en vodka maak. In Hongarije natuurlijk, want daar is thuisdestilleren gelegaliseerd. Mooi dus om daar een huisje te hebben!
Ik wil mijn Braumeister gebruiken voor stookbieren en normale bieren. Omdat de aanpak van stookbieren een heel andere is (mout en ongemout gecombineerd, nadruk op fermenteerbare suikers, geen koken, geen hop en juist langzaam laten afkoelen en vervolgens meer gist gebruiken ...) dan het maken van bier om te drinken, vind ik het leuk hier lid te worden.
Veel te delen heb ik nog niet, maar misschien in de toekomst wel!
Ik heb al heel wat rondgelezen op het forum, met name over de Braumeister, maar ook over bier recepten en wil eigenlijk zo snel mogelijk aan de slag. Het liefst zou ik al volgende week beginnen met een bier maken en dan ook nog zo dat het rond Oud & Nieuw te drinken is. Geen idee of dat realistisch is ...
Als iemand me naar een makkelijk beginnersrecept kan doorverwijzen waarin met bovengistende gist gewerkt wordt, zou dat fantastisch zijn!
Mvg. Odin.