Nieuw brouwer!

Gestart door joosting87, 18-07-2014 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Beste mensen,

Ik ben echt volledig nieuw in het brouwersvak :-). Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een startset gekregen en heb inmiddels twee blik biertjes gebrouwen (Brewferm Gold en Brewferm Diabolo). Ik moet zeggen dat ik ze al aardig goed vond smaken. Ik heb pas een Brewferm Ambrosius moutpakket gekocht en wil dus een stapje verder in het brouwen. Echter ik heb nog geen materialen (grote pan en wortkoeler) om dit te gaan doen. Kan het ook in een kleine pan en dan later de rest van het water toevoegen? Of levert dit geen goede resultaten op? Anders moet ik maar eens een grote pan gaan kopen en een wortkoeler bouwen...of kan het ook op een andere manier?

Ik lees af en toe het forum en ik hoop hier veel te leren en als ik wat ervaring heb, wellicht ook actief meediscussieren :-)...maar eerst maar eens leren van jullie ;-)

Vr. Groet,

Joost

alrikdew

Wat je kan doen is 5 liter water met moutextract een uurtje koken en de gewenste hoppen er op de juiste tijden erbij doen. Wanneer dit klaar is kan je het wort overhevelen naar je gistemmer (pas op, heet!) en hier 18 liter water bij doe. Dan heb je ongeveer 20 liter wort. Dit is dan wel op een mooie temp om je gist erbij te doen!

joosting87

Citaat van: alrikdew op 18-07-2014  19:07 uWat je kan doen is 5 liter water met moutextract een uurtje koken en de gewenste hoppen er op de juiste tijden erbij doen. Wanneer dit klaar is kan je het wort overhevelen naar je gistemmer (pas op, heet!) en hier 18 liter water bij doe. Dan heb je ongeveer 20 liter wort. Dit is dan wel op een mooie temp om je gist erbij te doen!

Dankjewel voor je berichtje! Het pakket is voor 11 liter wort, ongeveer 10 liter bier geloof ik. Dus ik zou ook 3 liter kunnen koken (40 min volgens handleiding) incl. hop. en dan naar gistemmer overhevelen + 8 liter water = direct koeling en dan gist erbij wanneer 20 - 25 graden Celsius is... ook volgens handleiding?

alrikdew

Ah je hebt een moutextract pakket gekocht? Dat zou je zeker kunnen doen. Doe er bijv ook een zooitje ijsblokjes bij... Weet je zeker dat het koud wordt! ;)

joosting87

Citaat van: alrikdew op 18-07-2014  20:32 uAh je hebt een moutextract pakket gekocht? Dat zou je zeker kunnen doen. Doe er bijv ook een zooitje ijsblokjes bij... Weet je zeker dat het koud wordt! ;)

Ja inderdaad. Klein stapje verder naar het 'echte' werk. :-). Bedankt voor de hulp!

mbroek

Welkom,

als je 3 liter kookt, kun je die pan na afloop au bain marie in de gootsteen koelen. Dat gaat redelijk snel en je hoeft maar tot ongeveer 40 graden. Dan in het gistvat en 8 liter water erbij en je zit aardig goed.

Chiel.

RienP

Sorry dat ik inbreek, maar misschien dat Joost ook wat aan mijn vraag heeft.
Als je al het moutextract bij een kleine hoeveelheid water zolang kookt, heb je dan geen kans dat je moutextract verbrand of karameliseert?
Ik dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat men vaak maar 1/3 van het moutextract gebruikt en de rest de laatste 5 minuten of zo. Ik kan het verkeerd hebben, dus kan iemand met meer ervaring hier meer over zeggen?

alrikdew

Oei! Dat is wel een goeie vraag. Ik heb werkelijk geen idee! Maar het carameliseert altijd een beetje bij koken! Op zich kost een pan en een koeler bij elkaar misschien 150 euro...

Brouwers

Als je zelf een beetje handig bent kan je ook voor de helft klaar zijn. Je zou bij een lokale kroeg een fust op de kop kunnen tikken. Boven kant eraf slijpen en je hebt een prima 50 liter pan voor 30 euro. Of je kijkt goed rond op marktplaats. Daar staan geregeld weckketels te koop voor 3 tientjes. Ik heb zelf een 21 liter pan op de kop getikt via een executie veiling. Kostte volgens mij 15 euro. Daar ontbrak wel 1 handvat.

Je kan zelf een spiraalkoeler maken van RVS solar buis uit duitsland. Materiaal inclusief verzendkosten en gardena koppelingen kost ~40 euro. Moet je wel een paar uur klussen. Andere optie is om er eentje te maken van koper leiding, maar dat is ietsje duurder. Met het koper dat je overhoud kan je meteen een javal filter maken. Het eea over spiraalkoelers staat hier uitgelegd http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.msg382070.html#msg382070
als je iets minder handig bent zou je ook een rvs spiraalkoeler bij tapclean kunnen kopen. 35 euro is echt een koopje wat dat betreft.

Het enige wat je dan nog mist is een gasbrander om op de koken. Die zijn ook ongeveer 30 euro.

Dus als je het een beetje slim aanpakt kan je voor 100 euro al bijna alles bij elkaar sprokkelen.

joosting87

Citaat van: Brouwers op 19-07-2014  16:03 uAls je zelf een beetje handig bent kan je ook voor de helft klaar zijn. Je zou bij een lokale kroeg een fust op de kop kunnen tikken. Boven kant eraf slijpen en je hebt een prima 50 liter pan voor 30 euro. Of je kijkt goed rond op marktplaats. Daar staan geregeld weckketels te koop voor 3 tientjes. Ik heb zelf een 21 liter pan op de kop getikt via een executie veiling. Kostte volgens mij 15 euro. Daar ontbrak wel 1 handvat.

Je kan zelf een spiraalkoeler maken van RVS solar buis uit duitsland. Materiaal inclusief verzendkosten en gardena koppelingen kost ~40 euro. Moet je wel een paar uur klussen. Andere optie is om er eentje te maken van koper leiding, maar dat is ietsje duurder. Met het koper dat je overhoud kan je meteen een javal filter maken. Het eea over spiraalkoelers staat hier uitgelegd http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.msg382070.html#msg382070
als je iets minder handig bent zou je ook een rvs spiraalkoeler bij tapclean kunnen kopen. 35 euro is echt een koopje wat dat betreft.

Het enige wat je dan nog mist is een gasbrander om op de koken. Die zijn ook ongeveer 30 euro.

Dus als je het een beetje slim aanpakt kan je voor 100 euro al bijna alles bij elkaar sprokkelen.

Bedankt! Ik kan van mijn ouders waarschijnlijk Weck W25 RVS ketel gebruiken. Ze gebruiken hem voornamelijk voor het verwerken van bessen e.d. maar k heb ergens gelezen dat je die ook kunt gebruiken voor het maken van wort. Als ik dan die koeler koop van Tapclean, ben ik zelfs voor € 35 klaar, mocht het koken in 3-5 liter echt af te raden zijn...

alrikdew

Citaat van: joosting87 op 19-07-2014  16:17 uBedankt! Ik kan van mijn ouders waarschijnlijk Weck W25 RVS ketel gebruiken. Ze gebruiken hem voornamelijk voor het verwerken van bessen e.d. maar k heb ergens gelezen dat je die ook kunt gebruiken voor het maken van wort. Als ik dan die koeler koop van Tapclean, ben ik zelfs voor € 35 klaar, mocht het koken in 3-5 liter echt af te raden zijn...

Dan zou ik dat zeker doen! weckketels lenen zich uitstekend voor brouwen. Zolang de pan maar een rollende kook kan hebben kan je dat gebruiken. Ik gebruik zelf ook een weckketel van 25 liter.

joosting87

Citaat van: alrikdew op 20-07-2014  23:12 uDan zou ik dat zeker doen! weckketels lenen zich uitstekend voor brouwen. Zolang de pan maar een rollende kook kan hebben kan je dat gebruiken. Ik gebruik zelf ook een weckketel van 25 liter.

Eerst mijn gistkamer maar eens maken :-). Vanavond komt de koelkast en van de week de thermostaat. Dus eind van de week moet ie klaar voor gebruik zijn :-)

ErwinH

Heel verstandig om meteen te beginnen met gecontroleerde vergisting. Als je eenmaal met moutbrouwen begint wil je niet meer terug dus de benodigde spullen komen er toch wel...  ;) :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.