Nieuw brouwer!

Gestart door joosting87, 18-07-2014 16:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joosting87

Beste mensen,

Ik ben echt volledig nieuw in het brouwersvak :-). Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een startset gekregen en heb inmiddels twee blik biertjes gebrouwen (Brewferm Gold en Brewferm Diabolo). Ik moet zeggen dat ik ze al aardig goed vond smaken. Ik heb pas een Brewferm Ambrosius moutpakket gekocht en wil dus een stapje verder in het brouwen. Echter ik heb nog geen materialen (grote pan en wortkoeler) om dit te gaan doen. Kan het ook in een kleine pan en dan later de rest van het water toevoegen? Of levert dit geen goede resultaten op? Anders moet ik maar eens een grote pan gaan kopen en een wortkoeler bouwen...of kan het ook op een andere manier?

Ik lees af en toe het forum en ik hoop hier veel te leren en als ik wat ervaring heb, wellicht ook actief meediscussieren :-)...maar eerst maar eens leren van jullie ;-)

Vr. Groet,

Joost

alrikdew

Wat je kan doen is 5 liter water met moutextract een uurtje koken en de gewenste hoppen er op de juiste tijden erbij doen. Wanneer dit klaar is kan je het wort overhevelen naar je gistemmer (pas op, heet!) en hier 18 liter water bij doe. Dan heb je ongeveer 20 liter wort. Dit is dan wel op een mooie temp om je gist erbij te doen!

joosting87

Citaat van: alrikdew op 18-07-2014  19:07 uWat je kan doen is 5 liter water met moutextract een uurtje koken en de gewenste hoppen er op de juiste tijden erbij doen. Wanneer dit klaar is kan je het wort overhevelen naar je gistemmer (pas op, heet!) en hier 18 liter water bij doe. Dan heb je ongeveer 20 liter wort. Dit is dan wel op een mooie temp om je gist erbij te doen!