Bassius

Gestart door Bassius, 08-10-2013 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bassius

Hey Allemaal,

Na hier een tijdje rondgeneusd te hebben dacht ik mezelf maar eens voor te stellen.

Ik ben Bas, 28 jaar en woon in Zuid Limburg samen met mijn vriendin.

Sinds ± afgelopen kerst heb ik met mijn pa een aantal keer wat bier gebrouwen met zo'n opwarmpakketje van Brewferm, maar als ik daar nu op terugkijk is het dat toch niet helemaal. Ik/we willen het in de toekomst dus wat 'serieuzer' gaan aanpakken alleen weet ik nog niet zo goed wat ik wil.

Een kennis van me in Noorwegen heeft bijvoorbeeld één ketel waarin hij eigenlijk alles doet maar dat mist ook weer wat charme vind ik. Waarschijnlijk wordt het dus een RIMS of HERMS setup, eventjes zien welke de minste plek in beslag neemt en welk wat vriendelijker is voor de beginner.

Ook twijfel ik nog even tussen alles kopen en zelf bouwen, mijn broertje is namelijk heel handig in het lassen van rvs/aluminium... :)

Dat was het wel zo'n beetje denk ik, moet me nog flink inlezen in alles wat er bij komt kijken ;)

edwinsch

Hoi en welkom,
zelf ben ik nu ook met mijn eerste blikbiertje bezig, maar kriebelt het al om met mout aan de slag te gaan.

Zo'n broertje wil ik ook wel in de buurt hebben :-) Gaat helemaal goed komen met je HERMS/RIMS.

Jacques

Welkom Bas.

Investeer vooral in de vergisting. Dat is het moment waarop het bier echt wordt gemaakt. Ook als je brouwt met blikken kun je daar veel plezier van hebben. En verder kun je nog experimenteren met verschillende gisten. Goed bier zit hem niet zo in het maischen. Vergisten daar gaat het om...

Overigens heb ik tegenwoordig een Speidel Braumeister, zo'n apparaat dat alles voor je doet tijdens het maischen. Ik ben er gelukkig mee. Alle aandacht kan ik geven aan de vergisting. En over het maischen hoef ik mij niet druk te maken, dat komt wel goed...

RobinB

Hoi Bas!
Van waar in zuid-Limburg kom je?
Met betrekking tot je installatie plannen ben ik het met Jacques eens, investeer eerst in je vergisting. Met simpele losse pannen en filters enz maak je net zo goed bier als met welke HERMS/RIMS dan ook. :)

Bassius

Bedankt voor de reacties tot dusver :)

Zo'n Speidel is hardstikke mooi, maar is mij als amateur op dit moment toch echt te duur... 1000 euro of zo? :(

Ik woon in het zonnige Brunssum trouwens :)

Jacques

Citaat van: Bassius op 10-10-2013  15:39 uZo'n Speidel is hartstikke mooi, maar is mij als amateur op dit moment toch echt te duur... 1000 euro of zo? :(

Zelfs wat duurder: zo'n € 1500 voor de 20 liter versie.
Maar vergis je niet in de kosten van het bouwen van een RIMS/HERMS daar ben je alles bij elkaar ook een behoorlijk bedrag voor kwijt.

Veel simpeler is het te werken met een grote pan die je op het gas zet, zoals Robin ook al aangeeft. Moet je wel zelf roeren en de temperatuur in de gaten houden maar dat heeft ook zijn charmes. Vervolgens fileren met een Javalfilter. Voor veel minder geld kun je dan brouwen en de bieren die je op die manier brouwt zijn echt niet van mindere kwaliteit.

luftie

Honderd procent met de heren eens.

Welkom!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.