Quadrupel kloon Rene Geilings

Gestart door visserkevis, 06-10-2013 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

Na het brouwen van mijn 2 eerste moutblondjes wil ik een eenvoudige quadrupel maken.
Aangezien ik net ben begonnen met brouwen wil ik nog geen giststarter maken en niet met kruiden werken.

Ik heb dit recept van Rene Geilings gekopieerd, zie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1615.msg142045.html#msg142045

Hij maakt hem voor 20 liter, ik wil hem opschalen naar 23 liter.
De export vanuit BrouwHulp:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptBier 3: Winterbier
Brouwdatum06-10-2013
BiertypeQuadrupel
Volume23,00 l
Begin SG1,110 SG
Berekende kleur (Morey)57 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,25 lUjes water29,35 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
250 mg/l25 mg/l70 mg/l10 mg/l100 mg/l286 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgPilsmoutArsegan3 EBC72,6 %
0,86 kgCara 120Arsegan130 EBC9,1 %
0,46 kgCara 250Arsegan243 EBC4,8 %
0,33 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC3,5 %
0,06 kgChocolade moutArsegan800 EBC0,6 %
0,89 kgRietsuiker ruwBrouwmarkt200 EBC9,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust68,0 °C15 min.60 min.2,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.15 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
65,0 gHallertau Hersbrucker  3.4%pellets3,4%40 min.16,5 IBU
18,3 gStyrian Goldings 2,9%bellen2,9%30 min.3,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,8 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte14,3 vol.%

Aangezien de alfawaardes van beide hoppen iets anders zijn dan ik ga gebruiken heb ik gekozen om de Hersbrucker  (bitterhop) minder lang te mee te koken en er minder van in te doen. Ook iets minder styrings gold erin maar wel vrij lang meekoken (naar mijn idee).

Gaat dit recept zo lukken? Zijn er nog tips?
De vergistingstemperaturen zijn een beetje een gok, ik heb nog niet eerder met deze gist gebrouwen namelijk.
Lekker lang laten staan zodat ie met de kerst klaar is, dat is het idee.

Ik heb trouwens last met BrouwHulp en de spoelwaterhoeveelheid. Maar daar post ik wel een nieuwe vraag voor in het juiste topic.

Jacques

Citaat van: visserkevis op 06-10-2013  16:25 uAangezien de alfawaardes van beide hoppen iets anders zijn dan ik ga gebruiken heb ik gekozen om de Hersbrucker   (bitterhop) minder lang te mee te koken en er minder van in te doen. Ook iets minder styrings gold erin maar wel vrij lang meekoken (naar mijn idee).

Gaat dit recept zo lukken? Zijn er nog tips?

Zo'n hele zwaar bier mag best wat bitterheid hebben als tegenhangers van het zoete. Bij een heel zwaar bier heb je namelijk meer last van osmotische druk op de gistcel en ook meer alcohol. Hierdoor vergist een dergelijk bier minder ver duur.
Daarom zou ik zeker niet minder hop maar eerder meer hop gebuiken. En een kooktijd van 90 minuten is niet zo heel vreemd. Door zo lang te koken heb je meer verdamping (nog om een hoog SG te halen) en heb je meer omzetting van de alfazuren naar iso-alfazuren. Het zijn de iso-alfazuren die zorgen voor de bitterheid.

ThomasM

Zou je niet wat meer esters/fenolen willen hebben bij een quadrupel?

Misschien een wat mindere cleane gist gebruiken en wat hoger vergisten?

Jacques

Citaat van: ThomasM op 06-10-2013  21:57 uZou je niet wat meer esters/fenolen willen hebben bij een quadrupel?

Door het hoge begin SG krijg je vanzelf meer ester en hogere alcoholen. Meer fenolisch? Waarom zou je dat willen? Quadrupels kenmerken zich niet door een fenolische smaak.

visserkevis

Wat mooi om dit zo te leren!
Meer hop dus en langer koken.

Ik zat inderdaad bij de vergistingstemperaturen ook met de vraag naar meer esters in mijn hoofd. Maar ik kan dus beter een neutrale 19,5 graad gebruiken dan op 22 of zo te gaan zitten?

ThomasM

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  22:45 uDoor het hoge begin SG krijg je vanzelf meer ester en hogere alcoholen. Meer fenolisch? Waarom zou je dat willen? Quadrupels kenmerken zich niet door een fenolische smaak.

Ik zat de style guidelines van de bjcp door te lezen en daar kwam ik het tegen namelijk.

Jacques

Citaat van: ThomasM op 07-10-2013  15:14 uIk zat de style guidelines van de bjcp door te lezen en daar kwam ik het tegen namelijk.

Waarschijnlijk is dit omdat ze de Quadrupel van La Trappe als voorbeeld nemen. Die heeft wel een 4-vinyl-guiacol karakter, maar dat is een uitzondering. Bijna alle andere quadrupels hebben geen kruidnagelachtige smaak.

visserkevis

Na het nauwkeuriger instellen van de parameters van mijn brouwinstallatie en het verwerken van Jacques' reactie kom ik tot het volgende recept.
Meer hop, wat langer meekoken. Hij komt daarmee boven de IBU van het origele recept uit, nu staat ie volgens BrouwHulp op 28 IBU en vrij donkere kleur: 70 EBC.

Is dit recept ok zo?
Ik vind het toch wel spannend om dit bier te gaan brouwen morgen!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptBier 3: Winterbier
Brouwdatum13-10-2013
BiertypeQuadrupel
Volume23,00 l
Begin SG1,110 SG
Berekende kleur (Morey)70 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,25 lUjes water18,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
250 mg/l25 mg/l70 mg/l10 mg/l100 mg/l286 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgPilsmoutArsegan3 EBC72,6 %
0,86 kgCara 120Arsegan130 EBC9,1 %
0,46 kgCara 250Arsegan243 EBC4,8 %
0,33 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC3,5 %
0,06 kgChocolade moutArsegan800 EBC0,6 %
0,89 kgRietsuiker ruwBrouwmarkt200 EBC9,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust68,0 °C15 min.60 min.2,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.15 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
77,0 gHallertau Hersbrucker 3.4%pellets3,4%60 min.22,4 IBU
30,0 gStyrian Goldings 2,9%bellen2,9%30 min.5,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,8 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte14,3 vol.%


MM

Citaat van: visserkevis op 12-10-2013  11:28 uNa het nauwkeuriger instellen van de parameters van mijn brouwinstallatie en het verwerken van Jacques' reactie kom ik tot het volgende recept.
Meer hop, wat langer meekoken. Hij komt daarmee boven de IBU van het origele recept uit, nu staat ie volgens BrouwHulp op 28 IBU en vrij donkere kleur: 70 EBC.

Is dit recept ok zo?
Ik vind het toch wel spannend om dit bier te gaan brouwen morgen!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptBier 3: Winterbier
Brouwdatum13-10-2013
BiertypeQuadrupel
Volume23,00 l
Begin SG1,110 SG
Berekende kleur (Morey)70 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17,25 lUjes water18,72 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
250 mg/l25 mg/l70 mg/l10 mg/l100 mg/l286 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,90 kgPilsmoutArsegan3 EBC72,6 %
0,86 kgCara 120Arsegan130 EBC9,1 %
0,46 kgCara 250Arsegan243 EBC4,8 %
0,33 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC3,5 %
0,06 kgChocolade moutArsegan800 EBC0,6 %
0,89 kgRietsuiker ruwBrouwmarkt200 EBC9,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust60,0 °C1 min.30 min.2,0 l/kg
Alfa-amylaserust68,0 °C15 min.60 min.2,0 l/kg
Uitmaischen75,0 °C10 min.15 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
77,0 gHallertau Hersbrucker  3.4%pellets3,4%60 min.22,4 IBU
30,0 gStyrian Goldings 2,9%bellen2,9%30 min.5,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting19,8 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte14,3 vol.%


28 IBU is niet heel bitter voor het bier wat er tegenover staat. Voor een vergelijk: veel Britse bitters zullen ook dit bitterheid hebben, maar veel minder compensatie van de mout en alcohol. Ook de caramouten zullen de bitterheid naar de achtergrond dwingen. De kleur wordt voornamelijk door de caramouten bepaald.  Dus het bier zal niet erg geroosterd gaan smaken.

Ik vind het een mooi recept. Dus ik zou zeggen ga er voor.

Oxhead

De schijnbare vergistingsgraad van 100% ga je natuurlijk nooit halen. Voor de s-04 zal dat rond de 75 tot 80% worden.
Je start sg is ook erg hoog zeker voor deze gist.

visserkevis

Goede opmerking over gist inderdaad, dit schreef Rene in zijn recept erbij zag ik net:

Na het koken 17 liter wort over met SG 1110 aangevuld met 5 liter water

Gist: safale-s04

OSG = 1085  (formule (17*1110) + (5*1000) / 22)
ESG = 1018


Met andere woorden: hij verdund het wort tot 1,085. Dat moet ik ook inderdaad maar doen. Ik las ergens (even geleden alweer) dat de alcoholtolerantie van de Safale S04 tot 10% alcohol gaat. Maar ik kan het nu nergens meer vinden.

Moet ik water toevoegen om het SG naar beneden te brengen ivm de alcoholtolerantie van het gist?

visserkevis

Uiteindelijk toch bovenstaand recept uitgevoerd, afgelopen zondag.
Helaas net iets minder hop als ik dacht, 68,9 gram ipv 77 gram bitterhop.
Besloten het er toch mee te doen en dan maar iets langer mee te koken, 66 min ipv 60 min.

De hoeveelheden klopten allemaal vrij nauwkeurig, lang leve het nauwkeurig instellen van BrouwHulp / de brouwinstallatie!

Helaas bleek de Styrian Goldings bloemen (aromahop) te grove blaadjes te hebben voor mijn hopfilter. Gelukkig hielp het om met een lepel de blaadjes er voortdurend af te vegen (van het filteroppervlak af). Dit vraagt echter om een permanente verbetering, iets met een grof voorfilter om blaadjes ed. tegen te houden.

Koelen liep daardoor iets te ruig, teruggekoeld tot 18 graden.

Dit was de eerste keer brouwen met andere moutsoorten als alleen pilsmout en munichermout (nu ook cara 2x en chocolademout), en maïsvlokken en suiker.
Ook voor het eerst gebrouwen in de garage ipv de keuken. Daar was iemand heeeeel blij mee  ::)
Daarnaast veel plezier gehad van mijn nieuwe gasbrander. Goed te regelen, tot zeer kleine vlam en als het moet reusachtig krachtige vlammenzee. Tijdens het maischen op het normale fornuis in de keuken het spoelwater verwarmd. Duurde veel te lang.

Een goede 23 liter wort weggezet op 19,5 graad.
De gisting begon een paar uurtjes later al aardig op gang te komen. Vandaag pruttelt ie mooi rustig, mooi schuimkraagje en bierbloemige luchten komen de klimaatkast uitstijgen  :biersmile:

Verbeterpunten voor volgende sessie:
- schrootmolen verbeteren, veel geknoei en arbeid
- 2e gasbrander regelen voor spoelwater en een verloopstuk (?) zodat de 2 branders op 1 fles kunnen
- temperatuurmeter maischen en koken stabieler monteren, kiept nu vaak om tijdens roeren
- hopfilter verbeteren met grof voorfilter
- roerlepel een prettiger handvat op bedenken, met dik maischbeslag doet ie zeer aan de handen

Begin SG 1,090. Hopelijk trekt de safale s-04 hem naar de 1,020. Dan klopt ie volgens het schema :)

Wederom hulde voor BrouwHulp (en andere brouwsoftware...), zonder dat soort programma's zou ik niet zo relaxed aan een brouwdag beginnen!

Een paar fotootjes: https://picasaweb.google.com/100778814677358317198/BrouwdagBier3?noredirect=1
En een bubbelde blub filmpje voor de nerds  8): https://www.dropbox.com/sc/otnpr90ajh2rz9m/oEKnAOIshx

RobinB

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  21:12 uWaarschijnlijk is dit omdat ze de Quadrupel van La Trappe als voorbeeld nemen.
Dat kan wel kloppen, maar de link met kruidnagel berust op een misinterpretatie van de BJCP omschrijving. Die stelt namelijk expliciet:
CiteerSpicy phenols may be present, but usually have a peppery quality not clove-like
Wat inderdaad wel overeen komt met de La Trappe. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 14-10-2013  19:03 uWat inderdaad wel overeen komt met de La Trappe. :)

We hebben er al eerder over gehad maar ik proef bij jonge La Trappe wel een kruidnagelsmaakje. Naar mijn mening is deze gist een zogenaamde POF-gist.

seed7

Citaat van: Jacques op 14-10-2013  20:21 uWe hebben er al eerder over gehad maar ik proef bij jonge La Trappe wel een kruidnagelsmaakje. Naar mijn mening is deze gist een zogenaamde POF-gist.

Gebruiken ze de zelfde gist voor hun bok? Daar proef ik wel iets licht kruidnageligs in,

Ingo

De-Geert

Citaat van: Jacques op 07-10-2013  21:12 uWaarschijnlijk is dit omdat ze de Quadrupel van La Trappe als voorbeeld nemen. Die heeft wel een 4-vinyl-guiacol karakter, maar dat is een uitzondering. Bijna alle andere quadrupels hebben geen kruidnagelachtige smaak.
Dat zou vreemd zijn:
CiteerBarleywine-type beers (e.g., ...La Trappe Quadrupel...) should be entered in the Belgian Specialty Ale category (16E), not this category

visserkevis

De vergisting kwam goed op gang binnen een paar uur, dus het hoge SG was geen probleem voor de Safale S-04!
Nu staat het spul 4-4,5 dagen op 19,5 graden en de bubbelfrequentie is afgenomen tot ca 1 bubbel per minuut (en neemt nog steeds af).

Even gemeten: SG is nu 1,025! Dat had ik niet verwacht. Schijnbaar is de vergisting supersnel verlopen.
BrouwHulp voorspelde een eind SG van 1,024 dus dat zit aardig in de buurt  :biersmile:
Ik heb 20 gram gist gebruikt, zoals meneertje malty adviseerde.

Morgen of overmorgen gaat hij van het gist.
Welke temperatuur zal ik voor de nagisting hanteren? Ik las dat sommige mensen alles op dezelfde temperaturen doen, en sommigen kiezen voor een temperatuurboost aan het einde van de nagisting.

De kleur is caramelliger dan ik verwachtte. Niet heel erg maar toch wel iets om even uit te zoeken hoe dat verschil tussen BrouwHulp en de werkelijkheid is ontstaan. Wordt vervolgd.

Iemand tips over de temperatuur voor de nagisting?

Fotootje van de kleur: https://picasaweb.google.com/lh/photo/WU7RWWpQ4p94VgYoI3PLZtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

michielr

Citaat van: visserkevis op 17-10-2013  11:17 uDe kleur is caramelliger dan ik verwachtte. Niet heel erg maar toch wel iets om even uit te zoeken hoe dat verschil tussen BrouwHulp en de werkelijkheid is ontstaan.


Leuk dat die brouwsoftware een kleurtje op je scherm laat zien, maar echt representatief is dat natuurlijk niet in een vergelijking met de praktijk. Wel eens de helderheid van je scherm aangepast? ;) Het is wel weer leuk om de kleur van verschillende recepten met elkaar te vergelijken, maar maakt niet de fout om te denken dat het representatief is voor het bier dat je uiteindelijk in je glas hebt.

visserkevis

Ik denk inderdaad dat door veel ervaring je steeds beter weet wat bepaalde waardes in de software in werkelijkheid voor kleur zijn.
Eigenlijk had ik liever een veel donkerder bier gehad dan deze caramellige kleur.
Maar nog liever heb ik een lekker bier  :proost:

visserkevis

Vraag!

Na de hoofdgisting heb ik het bier van het gist gehaald, dat was gisteren (zaterdag 19 okt).
Na een dagje nog wat geblubt te hebben lijkt de nagisting nu klaar te zijn.
Voorspeld SG: 1,024
Gemeten SG: 1,021

De vraag is wat nu? Lageren of bottelen?

Daarbij de vraag: bottelen wil ik met 8,4 gram / liter doen (vrij veel). Doen?

Ik hoop dat iemand mij even wat goed advies kan geven  :weetniet:

MM

Citaat van: visserkevis op 20-10-2013  12:14 uVraag!

Na de hoofdgisting heb ik het bier van het gist gehaald, dat was gisteren (zaterdag 19 okt).
Na een dagje nog wat geblubt te hebben lijkt de nagisting nu klaar te zijn.
Voorspeld SG: 1,024
Gemeten SG: 1,021

De vraag is wat nu? Lageren of bottelen?

Daarbij de vraag: bottelen wil ik met 8,4 gram / liter doen (vrij veel). Doen?

Ik hoop dat iemand mij even wat goed advies kan geven  :weetniet:

Ik zou nog maar even wachten met bottelen. Zelf lager ik ongeveer een week. 8,4 g/liter bottelsuiker is in mijn ogen veel te veel. Zelf heb ik een Quadrupel gebotteld met 7 g/liter en achteraf gezien was minder beter geweest.  Ik zou niet verder gaan dan 7 g/liter als je bier helemaal geen koolzuur meer bevat, anders zou ik minder doen. De diepe smaken van een Quadrupel komen beter tot hun recht met minder koolzuur is mijn mening.

ThomasM

Ik weet niet of er een Nederlandse versie van een style guide is, maar dit zegt de bjcp over belgian dark strong ale:
Mouthfeel: High carbonation but no carbonic acid "bite." Smooth but noticeable alcohol warmth. Body can be variable depending on interpretation (authentic Trappist versions tend to be medium-light to medium, while Abbey-style beers can be quite full and creamy).

High carbonation dus. Ik denk ook dat 8.4 gram per liter te veel is, maar veel koolzuur is de stijl niet vreemd.

RobinB

Een Rochefort 10 heeft aardig wat koolzuur, 7 g/liter lijkt me wel afdoende en met 6g/liter heb ik ook goede ervaring.
Ik vraag me wel waar die 8,4 g/liter vandaan komt? En dan ben ik vooral benieuwd naar de decimaal... ;)

visserkevis

Ja die decimaal is wel grappig inderdaad :)
Ik heb in BrouwHulp de bottelsuiker precies in het 'groen' gezet, en daar kwam schijnbaar 8,4 g/liter uit.

Ik ga na jullie adviezen op de 7 g/liter zitten.

Wat betreft de nagisting, hoe lang zal ik die laten lopen? Hij bubbelt nauwelijks merkbaar meer.
Deze week bottelen, deze week nagisten, deze week lageren (hoe lang)?

?

RobinB

Citaat van: visserkevis op 20-10-2013  21:11 uWat betreft de nagisting, hoe lang zal ik die laten lopen?
Daar heb je geen keuze in, het moet uitgegist zijn voor het bottelen. :)

William

Citaat van: RobinB op 20-10-2013  21:24 uDaar heb je geen keuze in, het moet uitgegist zijn voor het bottelen. :)

En het voordeel is dat je dan ook minder gist meehevelt naar de bottelemmer en dus uiteindelijk in de fles. Vooral aan te bevelen voor een bier dat je iets langer wilt bewaren.

Jacques

Citaat van: visserkevis op 20-10-2013  21:11 uWat betreft de nagisting, hoe lang zal ik die laten lopen? Hij bubbelt nauwelijks merkbaar meer.
Deze week bottelen, deze week nagisten, deze week lageren (hoe lang)?

Mijn ervaring is dat lang nagisten de kwaliteit van een bier niet ten goede komt. Als het bier uitgist is bij een redelijke vergistingsgraad kun je bottelen. Door niet te lang na te gisten gaat de hergisting op de fles makkelijker. Eventueel kun je wat minder suiker gebruiken voor de hergisting als de nagisting net niet helemaal is afgelopen. Beter is het om te wachten tot de vergisting stil is komen vallen. Dan weet je zeker dat het bier uitgegist is.
Een paar dagen koud lageren kan helpen bij het uitvlokken van de gist en eiwitten. Noodzakelijk is dat niet. Het zorgt er wel voor dat je wat minder gist in je flesje hebt.

visserkevis

Bedankt weer voor de goede reacties.
De temperatuur heb ik een dagje op 21 graden gezet maar de blubs blijven uit.

Dus vanavond bottelen!
En dan tot kerst wachten (lijkt me dat ze dan wel  klaar zijn?)

visserkevis

Zoooooo dat is toch wel een lekkere quadrupel aan het worden zeg!
Gisteren traditioneel bij het brouwen van een nieuw bier een testflesje geopend.
Volle, rijke smaak. Chocoladetonen en matig bitter, zeker niet te bitter. Enigzins alcoholische geur, maar ook een rijk hoparoma wat ik niet helemaal thuis kan brengen. Fantastisch bier voor bij een bourgondische winterse maaltijd, wat precies de bedoeling was.

Alleen potverdrie WEER te weinig koolzuur!
Ik heb toch echt met de 7 g/l gebotteld. Schuimstabiliteit is prima trouwens.
Er zit wel prik in maar naar mijn idee had dat veel meer moeten zijn.

Waar moet ik op gaan zitten qua bottersuiker om de koolzuur explosie van Duvel te evenaren?
Zonder dat de flessen springen het liefst :)

Herman

Da's volgens mij wel richting de 9 g per liter, mits uitvergist natuurlijk.

Jacques

Citaat van: Herman op 24-11-2013  23:40 uDa's volgens mij wel richting de 9 g per liter, mits uitvergist natuurlijk.

Gaat zelfs naar de 10 g per liter. Maar dan heb je wel een bier waarbij je om de haverklap moet boeren...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.