Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistvoeding zelf maken  (gelezen 23520 keer)

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Gistvoeding zelf maken
« Gepost op: 14-04-2005 21:26 u »

Hoi allemaal,

Voor het maken van een starter kan men gebruik maken van gistvoedingszouten.
Is het niet mogelijk om een gistkoek van een brouwsel te koken en in te vriezen om later als gistvoeding in een starter te gebruiken ?
met het koken van de gistkoek dood men de gist en al de eventuele andere verontreinigingen, de "bouwstenen" van de gist blijven echter bewaard zodat ze door de nieuwe gist als voeding gebruikt kunnen worden.
Klopt deze theorie of sla ik de plank volledig mis ?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Gistvoeding zelf maken
« Reactie #1 Gepost op: 14-04-2005 22:09 u »
Cis,

Vraag is wat er evt. vervliegt of ontleed wanneer je de boel gaat koken, daarnaast zit je met hopharsen e.d. die kun je er lastig uit filteren denk ik.

Johannes

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 14-04-2005 23:05 u »
Cis,

Volgens mij is het geen slechte gedachte. Bij mijn laatste brouwsel heb ik een zakje oude gedroogde gist dat ik nog had liggen 10 minuten met de giststarter meegekookt. Mede dankzij de constante beluchting ging de opkweek razend snel.

Uiteraard is het de bedoeling dat door het koken de gistcellen ontleden. In gist zit natuurlijk alles in wat een gistcel nodig heeft. Misschien moet je wat langer koken om ongewenste zwavelsmaakjes voldoende te laten verdampen.

Ik heb zelf ook zitten spelen met het idee de gistkoek te gebruiken van de gist uit de lagerfles. Deze gist bevat veel minder hopharsen als die van de hoofdvergisting.

Het is weer tijd om te experimenteren. Wie waagt het om hiermee ervaring op te doen?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #3 Gepost op: 15-04-2005 08:59 u »
Hoi

Ben wat druk geweest met de studie de laatste tijd, dus iets minder vaak op het forum te vinden.

Over het voeren van gist aan gist, krijg je dan ook last van de problemen die ook door 'autolyse' ontstaan, of is dat alleen wanneer de gistcellen de andere gistcellen moeten afbreken voordat ze zich ermee kunnen voeden.

En zelfs al was er sprake van autolyse, is dat misschien niet erg genoeg als het toch maar een giststarter is?

Groeten uit een strakblauw Oslo

Eduard

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 15-04-2005 09:19 u »
Ik denk dat je de componenten die de autolyse smaakjes veroorzaken wel wegkookt.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 15-04-2005 09:26 u »
Autolyse vindt constant plaats tijdens de vergisting. Maar omdat tijdens de hoofdgisting nieuwe gistcellen de stoffen die vrijkomen snel gebruiken, merk je er niets van in de smaak van het bier. Zo zal het ook zijn als je oude gist als gistvoeding gebruikt. Het spreekt voor zich dat je dat alleen moet doen als er nog een hoofdgisting moet plaatsvinden en niet tijdens de lagering.

SiriS

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15-04-2005 12:09 u »
Cis,

In de volgende link vind je de receptuur voor een giststarter met daarin de afzondelijke componenten van de gistvoeding (bladzijde 2). Gist koken is geen optie: in gist zitten veel belangrijke vitamines die bij het koken vernietigd worden. Zelf gebruik ik altijd 60,0 gram moutextract poeder i.p.v. de glucose en 5,0 gram Fermaid K + 20,0 mg Cervomyces i.p.v. de rest.

http://www.nbsc.com/files/papers/fund.pdf

Groet, SiriS

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-04-2005 12:35 u »
Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar toch misschien het vermelden waard. Ik merk dat mijn giststarters het beter doen als ik behalve moutextract (ik ga voor 80 gram / 800 ml) ook nog een vol theelepeltje (kristal)suiker toevoeg. Blijkbaar bvinden de gistcellen makkelijk te verteren suiker wel aangenaam bij het opstarten van de vergisting.

Grt, Bas H.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 15-04-2005 21:50 u »
Volgens mij zijn de vergisting en hergisting op fles de allerbelangrijkste factoren die de kwaliteit bepalen van het uiteindelijk bier, naast het verkrijgen van heldere wort tijdens de filtraties. Daarom vind ik experimenteren met oude gistkoeken geen optie.

Doe wat je wilt...

Jasper

Offline Celocelava

• Senior lid
  • Ik vond het volgende brouwsel beter....
« Reactie #9 Gepost op: 15-04-2005 21:57 u »
Jasper,

Ik heb dat toch een paar keer met succes gedaan (oude gistkoeken). Het gaat ook weleens mis maar de geslaagde pogingen zijn ook echt geslaagd! Het is juist leuk en gewaagd om je oude gistkoek te gebruiken voor een nieuw bier.

Peerrr.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15-04-2005 22:57 u »
Gist koken is geen optie: in gist zitten veel belangrijke vitamines die bij het koken vernietigd worden. Zelf gebruik ik altijd 60,0 gram moutextract poeder i.p.v. de glucose en 5,0 gram Fermaid K + 20,0 mg Cervomyces i.p.v. de rest.

Siris,

Ik snap niet waarom gistkoken geen optie is. Door het koken van de gist komen alle inhoudsstoffen vrij. Deze kunnen indien deze 'stukgekookt' worden weer opgenomen worden door de gistcellen. Natuurlijk zullen niet alle stoffen in een zodanige vorm aanwezig zijn dat deze weer onmiddellijk opgenomen kunnen worden door de gist. En zeker, temperatuursgevoelige stoffen zoals vitamines zullen verloren gaan. Maar ook deze vitamines kan de gist weer zelf aanmaken zoals dat bij bijna elk biologisch organisme het geval is. Slechts een enkele vitamine wordt niet aangemaakt.

Ik zal eens in mijn stapels Brauwelt moeten zoeken naar een artikel dat gaat over het gebruik van gist bij het koken van wort en het gebruik van zinkgist dat ook gebruikt wordt om het gebrek aan zink in een rvs brouwerij op te heffen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2005 16:50 u »
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een rauw ei als gistvoeding kan dienen.
Eigenlijk alles wat voor ons mensen eetbaar is.
Klopt dit?

:degroeten:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 18-04-2005 17:15 u »

Eigenlijk alles wat voor ons mensen eetbaar is.

Vanavond eet ik een lekker karbonaatje... als er wat over is.... ;)

Rauw ei heb ik wel eens gehoord ivm het scheiden van eiwitten uit je giststarter, (eiwit bindt aan eiwit .... :weetniet:)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-04-2005 17:22 u »
Tja, weer eens wat anders als een fruitbier.
BBQ-bier  ;D

Maar alle gekheid op een stokkie.

Men kan dus gistkoek koken, en vervolgens onder een lamp drogen om gistvoeding te fabriceren?

???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 18-04-2005 23:26 u »
Ik heb het betreffende Brauwelt artikel opgezocht. Gelukkig kon ik het vrij snel vinden. Het artikel is gepubliceerd op 11 november 1999 (nr. 45-46/99).

Oei joei joei, wat zat ik er naast. Volgens het artikel zou het geven van zinkgist een duidelijke versnelling van de vergistingstijd (148 uur in plaats van 175 uur) en vergistingsgraad (5,05 % alc. in plaats van 4,86 %) geven.
Bij enkel het toevoegen van gist bij het koken van het wort (laatste 15 minuten) was de vergistingstijd langer (186 uur). De vergisingsgraad lag echter wel wat hoger (4,93 % alc.).

Zullen we dus toch klant moet worden van Siris of iets meer moeten bestellen bij Brouwland  ;D.

Toch blijft het vreemd. Het toevoegen van enkel zinkchloride gaf een minder grote afname van de vergistingstijd als het toevoegen van zinkgist.
Ook de combinatie van zinkchloride met gewone gist gaf een minder mooi resultaat dan de toevoeging van zinkgist.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2005 06:50 u »
Misschien toch niet zo heel vreemd. Wij mensen nemen bepaalde mineralen en sporenelementen ook veel beter op als deze al zijn opgenomen in een eiwitcomplex. Er staat dan "gecheleerd" op het potje en het is 2x zo duur.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2007 22:04 u »
Een vraagje wat mij thuis lijkt te horen in dit topic:

In mijn strijd om toch eens een eind-sg onder de 1018 te halen ben ik na grote starters, heftig beluchten en goede temperatuurcontrole nu toe aan het toepassen van zinkgist. Nu zie ik op het forum een aantal ingredienten genoemd waar dit in zou zitten zoals nutrivit en fermaid k. Nu heb ik ook ergens gelezen dat zinkgist is verwerkt in biergisttabletten en ik heb zelfs gelezen dat iemand aan het einde van het kookproces een biergisttablet in het wort gooit. 

Gaat dit laatste werken  ???. Ik kan me voorstellen dat het zink in een biergisttablet ook op de juiste manier is gebonden aan gisteigen componenten.

gr
William

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #17 Gepost op: 21-02-2007 13:20 u »
Siris' link is verplaatst, volgens mij is dit nu de goede link:

http://www.nbsc.com/files/fund.pdf

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #18 Gepost op: 21-02-2007 13:32 u »
Siris' link is verplaatst, volgens mij is dit nu de goede link:

http://www.nbsc.com/files/fund.pdf
Weet je het zeker?
Dit gaat (part 1) namelijk over E. coli en dat is een (darm)bacterie. Nu zal een gist hier ook wel in groeien, maar ik vroeg me af of er niet iets specifiekers voor gist is?

Kan me voorstellen dat gisten het beter doen bij hogere suikerconcentraties of iets dergelijks, en andere voedingseisen hebben met betrekking tot de opbouw van hun celwand. Zo zijn er vast nog meer dingen te bedenken waarin een gist-specifieke voeding afwijkt van standaard bacterie-medium...

Is er ook nog een part 2 die bijvoorbeeld over gisten gaat? Kan het niet zo vinden op de site (beetje onduidelijk)

[EDIT]
misschien wel erg offtopic:
een aardig artikel over bier en de smaakstoffen in bier:
"FUNDAMENTALS OF BEER AND HOP CHEMISTRY"

[EDIT2]
Jammer, part 2 gaat over Pichia pastoris :(

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #19 Gepost op: 23-02-2007 14:40 u »
Ik vond het inderdaad wel wat vreemd, maar aangezien er een directory verschil was nam ik maar aan dat dat 'm was...

Offline Hans

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 31-12-2007 14:17 u »
Ik gebruik gewoon ZnSO4.7H2O (1 g / 1000 ml). Eén gram krijg je bij je apotheker mee als je even het doel ervan vermeld. Je hebt dan een oplossing van 1 mg/ml en per liter wort heb je dan 0.45 ml van die oplossing nodig. Dus met één gram kom je toe om 2000 liter bier te maken.

Maar waarom alles zo moeilijk. Keep it simple. Voor grote brouwerijen is het interessant om snel te vergisten want time is money. Maar voor de thuisbrouwer maakt het toch niet uit of je 148 uur vergist of 168 uur. Geduld is een mooie deugd.

MVG Hans

Offline Amberbock

• Vol lid
  • Het moet vooruit gaan.
« Reactie #21 Gepost op: 31-12-2007 15:35 u »
Ik heb eens een hele lageringsgistkoek kapot gekookt en toegevoegde aan een starter van 5l. De daaropvolgende gisting verliep heel goed MAAR het bier was niet te drinken, een metaalachtige smaak.
Waarschijnlijk te veel toegevoegd zodat de versche gisten de overdaad niet konden opeten.
Groeten
Amberbock

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #22 Gepost op: 31-12-2007 16:00 u »
Voor die paar Euros gewoon bij Siris bestellen lijkt mij veel verstandiger, daar komt in mijn geval iets aan verzendkosten bij maar ik bestel dan gelijk voor een jaar vooruit.

Prima prijs en service bij Siris.  :duimop:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 31-12-2007 18:02 u »
Gewoon een bouillionblokje in het wort knikkeren.

;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 31-12-2007 18:22 u »
Soepbrouwer  :P

Tags: gistvoeding