Brand Zwaar Blond afgevuld

Gestart door Jacques, 01-10-2013 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Op het "niet zo lekkere" na ben ik het met je eens, ik denk dat de verwachtingen misschien wat te hoog waren. :)

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 10-11-2013  17:47 uIk vind hem eigenlijk niet zo lekker... :-\   Vind het geen onderscheidend bier... Misschien daarom dat dit bier veel met andere bieren wordt vergeleken  ;) Het hoppige is er, maar had wat meer mogen zijn en ik vind vooral de alcoholische smaak erg aanwezig. Ik merk dat ik een flinke jongen aan het drinken ben... Dat heb ik bijvoorbeeld niet bij de Troubadour Magma of de Flying Dog Imperial Citra... Wat ook qua alcohol flinke jongens zijn.

Ieder zijn smaak. Gelukkig zijn er heel veel mensen die hem wel erg lekker en bijzonder vinden.

En dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.

RobinB

Ook lekker met afhaalchinees! ;D

William

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  11:07 uNogmaals: de Brand Zwaar Blond is geen IPA, geen Chouffe, geen Duvel, geen Leffe blond, geen tripel. Het is Brand Zwaar Blond! (En van alle genoemde bieren heeft het trekjes...)

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  18:33 uIeder zijn smaak. Gelukkig zijn er heel veel mensen die hem wel erg lekker en bijzonder vinden.

En dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.

Dit komt denk ik ook een beetje hoe jij de proefnotities van anderen interpreteert Jacques. Ik denk dat je het wat teveel als kritiek opvat terwijl je het ook als compliment kunt zien.

Citaat van: William op 01-11-2013  23:39 uEen lekker bier Jacques. Een mooie co-productie tussen jou en Brand.

Ik vind het duidelijk meer een Belgisch dan Amerikaans karakter hebben.
Bij de eerste slokken heb ik (ook) een hele sterke kruidnagelassociatie. Aan het eind komt vooral de fruitigheid naar boven waarbij het me aan een Choufe doet denken maar dan wat minder zoet en iets bitterder.

In mijn proefnotitie herken ik iets van kruidnagel en iets Chouffe-achtigs in het bier. Bij het proeven probeer ik toch iets te herleiden naar voor mij herkenbare smaken. Dat wil niet zeggen dat ik het bier vergelijk met een ander bier. Ik herken er juist iets in van een ander bier.

Dat jij en Brand juist in staat zijn geweest de accenten van veel bieren in de Brand Zwaar Blond te laten herkennen is knap. Daarom zal dit bier ook veel mensen aanspreken.  :proost:


Jacques

Ik ben misschien wat allergisch voor reacties dat het bier lijkt op een ander bier komt omdat ik geprobeerd heb een compleet nieuw bier te creëren. Ik ben niet zoals veel hobbybrouwers gewend zijn uitgegaan van een bestaand bier.

Deze manier van samenstellen van recepten geeft veel voldoening maar leidt soms ook tot teleurstellingen, of anders gezegd leermomenten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  21:20 uIk ben niet zoals veel hobbybrouwers gewend zijn uitgegaan van een bestaand bier.

Ik denk dat je hiermee veel hobbybrouwers tekort doet.

Hoppenbrouwers

We hebben allemaal toch een bier gebrouwen wat voldeed aan de kenmerken van een "sterke blonde" zoals beschreven in o.a. de biertypengids. Dat is toch ook geen heel nieuw bier wat we moeten creeren?

Laten we het aub niet meer maken dan dat het is.

Drents Hopbier

Citaat van: William op 10-11-2013  19:03 uIn mijn proefnotitie herken ik iets van kruidnagel en iets

Dat strookt niet met de gebruikte gist (info Wyeast) en het maischschema.  Misschien proef je iets wat er op lijkt?

Hopbier

Het haasje

Even een open deur intrappen :)
Ik heb de Brand Zwaar Blond gisteravond geproefd en vond het erg lekker, mooie hopsmaken in een lekker maar gevaarlijk doordrinkbaar bier.
Een volgende keer zal ik proberen het bier met proefformulier er bij te proeven.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-11-2013  21:46 uWe hebben allemaal toch een bier gebrouwen wat voldeed aan de kenmerken van een "sterke blonde" zoals beschreven in o.a. de biertypengids. Dat is toch ook geen heel nieuw bier wat we moeten creëren?

Laten we het aub niet meer maken als dat het is.

Ik denk niet dat een commerciële brouwerij geïnteresseerd is in een kopie van een bestaand bier. Het moet natuurlijk wel een eigen smaak hebben. De kaders zijn gegeven. Maar daarbinnen heb je veel vrijheid om iets nieuw te creëren. Overigens was het kader niet dat je bier moest brouwen dat voldeed aan de smaakomschrijvingen van de Biertypengids. Brand had zijn eigen kaders gegeven.

William

Citaat van: Drents Hopbier op 10-11-2013  22:01 uDat strookt niet met de gebruikte gist (info Wyeast) en het maischschema.  Misschien proef je iets wat er op lijkt?

Waarschijnlijk iets wat er op lijkt omdat ik de gist niet (her)ken of er is in het commerciele bier toch een andere gist gebruikt die lijkt op de initiele gist. Het maischschema staat daar volgens mij grotendeels los van.



Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:23 uIk denk niet dat een commerciële brouwerij geïnteresseerd is in een kopie van een bestaand bier.
Ik ook niet. Daar heb ik het nu ook niet over
Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:23 uHet moet natuurlijk wel een eigen smaak hebben. De kaders zijn gegeven. Maar daarbinnen heb je veel vrijheid om iets nieuw te creëren. Overigens was het kader niet dat je bier moest brouwen dat voldeed aan de smaakomschrijvingen van de Biertypengids. Brand had zijn eigen kaders gegeven.
De eigen kaders van brand komen overeen met de kaders van een sterke blonde uit de biertypengids. Alleen in de gids staan er wat meer. Neemt niet weg dat we een sterke blonde moesten maken. Dat is dus per definitie een bier wat al bestaat. Een type bier welteverstaan.
Dat niet elke sterke blonde hetzelfde is lijkt me logisch. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een sterke blonde is. Er is niets nieuws gecreëerd, er is gewoon een sterke blonde gemaakt met een eigen smaak.
Net als duvel een eigen smaak heeft, net als chouffe die heeft .... En ga zo nog maar even door.

Zoals ik al zei, we moeten het niet meer maken dan dat het is.

Jacques

Natuurlijk moest er een sterke blonde gemaakt worden. Dat was de opdracht.
Neemt niet weg dat ik bewust geen kloon heb willen brouwen van een bestaand bier. Het moest van mij een eigen karakter hebben. Dan ben je wel iets nieuws aan het creëren. Zo te merken is dat goed uitgevallen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:44 uNatuurlijk moest er een sterke blonde gemaakt worden. Dat was de opdracht.
Neemt niet weg dat ik bewust geen kloon heb willen brouwen van een bestaand bier. Het moest van mij een eigen karakter hebben. Dan ben je wel iets nieuws aan het creëren. Zo te merken is dat goed uitgevallen.
Bier is een natuurproduct dus is altijd uniek. Ik heb nu een bock in de vergisting staan. Precies hetzelfde recept als eerst maar hij zal waarschijnlijk niet exact hetzelfde smaken. De gerstoogst was ook niet hetzelfde, ik ben nu ook iets heel nieuws aan het creëren toch?
Lijkt wel een beetje... maar is tóch anders.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-11-2013  22:50 uBier is een natuurproduct dus is altijd uniek. Ik heb nu een bock in de vergisting staan. Precies hetzelfde recept als eerst maar hij zal waarschijnlijk niet exact hetzelfde smaken. De gerstoogst was ook niet hetzelfde, ik ben nu ook iets heel nieuws aan het creëren toch?
Lijkt wel een beetje... maar is tóch anders.

Bier is inderdaad een natuurproduct maar je kunt de smaak wel sturen.

pincopallino

Geproefd = een goed doordrinkbaar zwaar blond weliswaar zonder innovatieve smaak belevenis. Minder "droog " dan Duvel maar met een lekkerder subtiele hop smaak vooral bij het afdronk. Ik mist het "  ambachtelijke " typisch smaak van thuisbrouwers en klein commerciële  brouwerijen. Ik vraag mij af of de Brand versie qua smaak gelijk is aan de origineel. Prijs + smaak maken van deze bier een hoog kwalitatief product. Brand zou goed doen om de Zwaar Blond in haar assortiment permanent op te nemen.

Oscar

Citaat van: pincopallino op 11-11-2013  11:53 uIk vraag mij af of de Brand versie qua smaak gelijk is aan de origineel.

Tuurlijk niet. De Brand versie is gefilterd en gepasteuriseerd. Allemaal behandelingen die toch smaken weghalen... :)

Trouwens in Eanske dit bier nog niet gespot...

arluijen

Citaat van: Oscar op 11-11-2013  12:19 uTrouwens in Eanske dit bier nog niet gespot....

In De'mter (Deventer), ook nog niet. Misschien te noordelijk van Wijlre?

JanEric

In Meppel was alles bij de ene Mitra opgekocht in verband met een proeverij >:(
Bij een andere Mitra geen voorraad.  :(, nu alleen nog bij de Jumbo checken of er wat is anders zal ik moeten uitwijken naar een andere plaats in de  buurt.

pincopallino

Citaat van: Oscar op 11-11-2013  12:19 uTuurlijk niet. De Brand versie is gefilterd en gepasteuriseerd. Allemaal behandelingen die toch smaken weghalen... :)

Trouwens in Eanske dit bier nog niet gespot...

Ik bedoelde: zou de Brand versie qua smaak beter dan de Jacques versie of andersom...

De-Geert

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  18:33 uEn dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.
Bieren naast elkaar proeven vind ik een goede methode om smaken te leren herkennen en vergelijken. Ook al is het een heel ander bier (dan de Duvel), wat maakt nu het verschil? Het zijn immers beide relatief hoog-alcohol blonde bieren. Door ze naast elkaar te zetten kan je, voor jezelf, goed het verschil onderscheiden.


Sjaak_Deventer

Citaat van: arluijen op 11-11-2013  13:44 uIn De'mter (Deventer), ook nog niet. Misschien te noordelijk van Wijlre?

Marcel's Mitra heeft 'm gewoon ;)

Drents Hopbier

Citaat van: JanEric op 11-11-2013  15:47 uIn Meppel was alles bij de ene Mitra opgekocht in verband met een proeverij .

Sorry hoor! Maar het was maar 1 kratje.

Hopbier

JanEric

Citaat van: Drents Hopbier op 11-11-2013  16:12 uSorry hoor!. Maar het was maar 1 kratje.

Hopbier

Jammer, en de proeverij is zeker al geweest ?  :)

Anton

Een Jumbo in Zutphen had hem niet, later wel maar in het magazijn, er was door alle bokken te weinig plek...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.