Ik zit nu aan mijn eerste Blozende Blonde.
Het is een lekker biertje, en ook een zware. Hij stijgt gelijk naar mijn hoofd.. . Ik ruik en proef een wat gebrande geur/smaak.
Komt dat door die carabelge mout? Of door de complexe hopstort?
Veel gebrande geur/smaak is niet aanwezig. De caramout die in het recept zit zorgt voor een iets vollere smaak en wat meer kleur.
Het zou kunnen dat je de licht harsachtige smaak proeft van de Centennial hop. Dat harsachtige draagt bij aan de complexiteit van de smaak van het bier. Niet voor niets wordt deze hop zowel aan het begin als aan het einde van het koken gegeven (net als de 4 andere hopsoorten).
Ik heb ondertussen ook de eerste geproefd. Wat een smaken zeg! ik vind hem wat betreft hop geur en smaak wel iets weghebben van een IPA die ik laatst geproefd heb (weet niet meer welke..).
Ik denk dat het voor de Nederlandse (lees grote brouwerijen) markt wel iets unieks is! Ben benieuwd of de niet bierbrouwende consument er ook zo over denkt, ik zou het niet erg vinden als het een blijvertje wordt
Complimenten aan Brand voor het klonen van Jacques zijn bier 
Ja, hij heeft iets weg van een IPA door het gebruik van de Amerikaanse hopsoorten. Maar het is geen echte IPA door de stevige fruitigheid die niet alleen uit de hop komt maar ook in belangrijke mate veroorzaakt wordt door de gebruikte gist.
Heel bewust heb ik naast Amerikaanse hopsoorten ook Duitse hopsoorten gebruikt om een brug te leggen tussen Europese en Amerikaanse hopsmaken. Mijn idee daarachter was dat ik daardoor een bier zou krijgen dat meer juryleden zou kunnen aanspreken.