Gaaf dat je eigen bier bijna in de winkel ligt. Heb jij het bier al geproefd? Zat er veel verschil tussen je hobby recept en de commerciële variant?
Natuurlijk heb ik het bier geproefd.
Gisterenavond heb ik een vergelijking gedaan tussen het origineel (de Blozende Blonde) en de Brand Zwaar Blond. De gelijkenis is groot. Wel is het natuurlijk zo dat de Blozende Blonde ondertussen 8 maanden oud is en veel van de uitgesproken hoppigheid heeft verloren. Als fijnproever proefde ik ook beginnende verouderingssmaak in het bier. Daar is bij de Brand Zwaar Blond geen sprake van. Dat bier is heel fris van smaak.
Ten opzichte van de Blozende Blonde is de Band Zwaar Blond wat wat fruitiger. De body is een klein beetje minder. Maar verder zijn ze qua hoofdsmaak, kleur en schuimhoudbaarheid nagenoeg identiek. Wel was de Blozende Blonde toen hij wat jonger was hoppiger. Maar ik begrepen heb dat daar nog wat verder aan gesleuteld zal worden bij de volgende brouwsels. Voor de brouwmeesters is het nog een klein beetje zoeken hoe ze het bijzondere hopkarakter het beste kunnen benaderen.
Dat het bier een iets fruitigere smaak heeft vind ik zelf heel lekker. Het draagt duidelijk bij aan de complexiteit van het bier.
Al met al een geslaagde kloon.