Brand Zwaar Blond afgevuld

Gestart door Jacques, 01-10-2013 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bert braadslee

Citaat van: bierhenkie op 20-05-2015  11:51 uHeb je het bier onlangs ook geproefd dan?

Nee, toen ie net uit was, toen was ie lekker.

EvdBroek

Is toch gewoon hetzelfde bier [emoji20]

bert braadslee

Citaat van: EvdBroek op 20-05-2015  22:04 uIs toch gewoon hetzelfde bier [emoji20]

Blijkbaar niet.

MO

Hoho, pas even op, het kan ook een oud fust zijn dat al vier weken aangesloten bij kamertemperatuur staat. Niet te snel met de conclusies dus. Tapbier is veeeeeel gevoeliger voor cafe-variaties (ik hou het netjes) dan flessenbier.

bert braadslee

Citaat van: MO op 21-05-2015  10:47 uHoho, pas even op, het kan ook een oud fust zijn dat al vier weken aangesloten bij kamertemperatuur staat. Niet te snel met de conclusies dus. Tapbier is veeeeeel gevoeliger voor cafe-variaties (ik hou het netjes) dan flessenbier.

Ok, maar in een vat krijg je niet in eens door veroudering of zo een velponsmaak.

Relnichten? ;D

bierhenkie

Citaat van: bert braadslee op 21-05-2015  11:15 uOk, maar in een vat krijg je niet in eens door veroudering of zo een velponsmaak.

Relnichten? ;D
Leidingwerk niet zuiver, er zijn wellicht nog meer oorzaken.

Sander van Dijk

Citaat van: Adrie op 20-05-2015  09:18 uOok behoorlijk wat velpon in de smaak.

Ehh, hoe smaakt velpon?  :weetniet:   

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 21-05-2015  13:01 uEhh, hoe smaakt velpon?  :weetniet:
Plakkerig... ???

Sander van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 21-05-2015  13:01 uEhh, hoe smaakt velpon?  :weetniet:

Toch even gegoogeld. Had ik ook gelijk kunnen doen  :-[   linkje

Adrie

Het bier dat ik geproefd heb zat nog niet zolang op de tap.

pincopallino

Op te tap bij een Brand kroeg te Haarlem valt de smaak wel mee. Wat je bij de Jumbo in flessen koopt is inderdaad niet wat er geweest is.

MO

Ik drink er nu 1 tht nov15 van d Jumbo. Zelfde bier als altijd, wat mij betreft niets veranderd. Lekker complex bitter en een aparte moutigheid, goede gist, goede balans.

pincopallino

Zo als je ziet... ieder zijn/haar belevenis!

ZwartGoud

Ik had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velpon smaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

bert braadslee

Citaat van: ZwartGoud op 24-05-2015  16:49 uIk had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velpon smaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

Misschien een toch een batch die niet helemaal ok is gelukt, het blijven brouwers natuurlijk.
Jammer dan dat ze het dan wel in flessen en vaten stoppen om verlies te beperken en het volk met velponbier te overspoelen.
 :(

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 24-05-2015  16:49 uIk had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velponsmaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

Sorry maar er zit echt geen velponsmaakje aan het bier. Wel heeft het bier wat meer esters dan de bieren die met US-05 worden vergist. Dat fruitige is een bewuste gistkeuze.

ZwartGoud

Ik heb het bier vaker gedronken, en het heeft me vaak goed gesmaakt. Alleen laatst, in dat restaurant was het echt bijna niet weg te krijgen. Dat ligt volgens mij niet aan het moment of zo, het lag echt aan het flesje.
Misschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Oscar

Citaat van: ZwartGoud op 25-05-2015  20:07 uMisschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Dan zou het een slecht restaurant zijn... :(

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 25-05-2015  20:07 uIk heb het bier vaker gedronken, en het heeft me vaak goed gesmaakt. Alleen laatst, in dat restaurant was het echt bijna niet weg te krijgen. Dat ligt volgens mij niet aan het moment of zo, het lag echt aan het flesje.
Misschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Door een tijdje warm staan krijg je geen ethylacetaat. Bijna alle vergistingsproducten worden aan het begin van vergisting gevormd. Dit bier is gefilterd. Er is geen gist aanwezig in de fles.

Wat ik mij kan voorstellen is dat het flesje een tijdje in de volle zon heeft gestaan. Dat kan een vervelende (scherpe) smaakafwijking geven. Doordat het oppervlak aan etiketten drastisch is verminderd zijn deze flessen daar gevoeliger voor. Niet voor niets worden de flessen afgeschermd voor licht door de sixpackverpakking. Bier hoort koel en donker bewaard te worden. Maar al te vaak zie ik dat in de horeca, maar ook bij slijterijen, deze regel wordt overtreden.

Fermon


Bassius

Ik heb hem gisteren op een terras gehad, en hij was heerlijk!

Jacques

Citaat van: Bassius op 05-03-2016  23:11 uIk heb hem gisteren op een terras gehad, en hij was heerlijk!

Dank je voor het compliment.

Jacques

Een redelijk lange tijd was op de verpakking van het bier niet meer te zien dat ik degene ben die Brand Zwaar Blond ontwikkeld heeft.

Maar nu zijn mijn naam, afbeelding en woonplaats weer terug op de verpakkingen van Brand Zwaar Blond. (Is eerlijk gezegd al een paar weken het geval.)





Adbrouwt

Leuk Jacques, geniet van je roem.

Johnny Stardust

Een paar weken terug viel mij dit ook al op. Meer dan terecht dat de link met de maker weer hersteld is ;)  :biersmile:

Lekker bier overigens, héérlijk!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.