Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brand Zwaar Blond afgevuld  (gelezen 192849 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Brand Zwaar Blond afgevuld
« Reactie #425 Gepost op: 02-01-2015 22:28 u »
Het lijkt wel telepathieÖ mijn vrouw ging naar Jumbo, ďhaal een pak Zwaar Blond a.u.b. ď zei ik. Het smaak inderdaad anders dan in het begin. Economiseren denk ik.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #426 Gepost op: 03-01-2015 01:40 u »
Het smaak inderdaad anders dan in het begin.

Het is niet meer het bier van Jacques... :-\ Dat krijg je met grote commerciŽle bedrijven... Nu eens kijken wat ze met die IPA gaan doen... :P

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #427 Gepost op: 03-01-2015 06:03 u »
Ik heb begrepen dat mijn gezicht over niet al te lange tijd weer te zien is op de sixpacks.
Joepie

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schůne en HOP'n AROUND
« Reactie #428 Gepost op: 03-01-2015 10:46 u »
De smaak is beduidend anders, de citra proef ik bijna niet.
De gewaarwording van de verschillende hopsoorten proef ik niet meer.
Ook proef ik nu iets karamelachtigs.
Dit is overigens een vers fustje.

Of ligt het aan mijn smaak :(

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #429 Gepost op: 03-01-2015 11:15 u »
Citaat
De smaak is beduidend anders, de citra proef ik bijna niet.

Kan kloppen, zit volgens mij ook niet in het recept.

Hoe dan ook, in vind de huidige Zwaar Blond ook minder uitgesproken dat de eerste commerciŽle versie. Het was te verwachten dat Brand zeker aan de complexe hopgift ging sleutelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #430 Gepost op: 03-01-2015 14:08 u »
Hoe dan ook, in vind de huidige Zwaar Blond ook minder uitgesproken dat de eerste commerciŽle versie. Het was te verwachten dat Brand zeker aan de complexe hopgift ging sleutelen.

De receptuur is niet gewijzigd verzekerde de brouwmeester van Brand mij zeer recent.

Wat betekent dat jij ook je twijfels had over de smaak?  :weetniet:

Op Facebook werd zeer recent gezegd dat men vond dat de smaak gewijzigd was.
Zelf weet ik dat leeftijd van bier een belangrijke smaakfactor is. En dat je niet zonder meer verschillende batches met elkaar kunt vergelijken.
Om na te gaan of er misschien toch een kleine aanpassing was gedaan in de receptuur had ik voor de zekerheid de vraag gesteld.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #431 Gepost op: 03-01-2015 14:55 u »
 Subtiele hopsmaak is verdwenen.
Tarwemout zorgt voor een ďbrood toets ď deze is minder geworden
Als er aanpassingen zijn gemaakt t.b.v. het economiseren zullen ze zeker niet vertellen ook niet aan Jacques. Ik zeg niet dat het zo is, maar deze is een bekende tactiek in de levensmiddelenindustrie. Als een X receptuur aanslaat wordt deze vaak geleidelijk geŽconomiseerd zodat het consument niet snel het verschil proeftÖ maar hobbybrouwen leden zijn geen standaard consument.

Offline ErikdeBrouwer

• Junior lid
  • **
  • He is a wise man who invented beer. - Plato
« Reactie #432 Gepost op: 11-04-2015 22:01 u »
Vandaag weer 2 flesjes gekocht, maar smaak is volgens mij wel echt minder complex dan vorig jaar bij de eerste brouwsels in de winkel.

@Jacques: mag ik jou als expert voor dit bier vragen wat jij van de huidige smaak vind? Herken ook jij het verschil in smaakbeleving?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #433 Gepost op: 11-04-2015 22:36 u »
Vandaag weer 2 flesjes gekocht, maar smaak is volgens mij wel echt minder complex dan vorig jaar bij de eerste brouwsels in de winkel.

@Jacques: mag ik jou als expert voor dit bier vragen wat jij van de huidige smaak vind? Herken ook jij het verschil in smaakbeleving?

Net weer eentje gedronken. Ik vind hem nog steeds complex van smaak. Wel is het zo dat er per batch kleine verschillen zijn in smaak. Wat dat betreft is het een echt ambachtelijk bier. Ook valt het mij steeds weer op dat ondanks dat dit bier geen hergisting op fles heeft het wel degelijk een smaakevolutie kent. Met de tijd wordt het bier net wat voller van smaak.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #434 Gepost op: 11-04-2015 23:01 u »
Ik heb er gisteravond weer eentje op: erg lekker bier.

Maar in mijn smaakherinnering wel anders dan toen ik hem het eerst dronk (vorig jaar september, meen ik).

Een smaakherinnering is echter onbetrouwbaar.

Ik ben wel benieuwd of ik ook iets anders proef aan de Brand IPA, volgende keer (over een maandje of zo koop ik weer eens wat).

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #435 Gepost op: 12-04-2015 09:17 u »
Een grote commerciŽle brouwer zit niet te wachten op een receptuur met 5 soorten hoppen en 5 hopgiften. Lastig m.b.t. opslag en handling. Daarbij gaat, als het even kan, de voorkeur gaat uit naar hopextract en/of -olie.

Mijn smaakherinnering is ook een veel complexere Brand Zwaar Blond. Ik heb recent pas een bier gebrouwen vrijwel overeenkomstig Jacques zijn recept. Hierin knallen de hoppen in smaak en aroma je tegemoet. Dat kan ik van de huidige Zwaar Blond helaas niet meer zeggen.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #436 Gepost op: 12-04-2015 09:22 u »
Vorige week 2 pack gehaald. Inderdaad deze batch smaak voortreffelijk. Vreemd vind ik het, je verwacht van Brand een constante kwaliteit.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #437 Gepost op: 12-04-2015 09:23 u »
Een grote commerciŽle brouwer zit niet te wachten op een receptuur met 5 soorten hoppen en 5 hopgiften. Lastig m.b.t. opslag en handling. Daarbij gaat, als het even kan, de voorkeur gaat uit naar hopextract en/of -olie.

Mijn smaakherinnering is ook een veel complexere Brand Zwaar Blond. Ik heb recent pas een bier gebrouwen vrijwel overeenkomstig Jacques zijn recept. Hierin knallen de hoppen in smaak en aroma je tegemoet. Dat kan ik van de huidige Zwaar Blond helaas niet meer zeggen.
Proef je eigen bier over een half jaar dan nog eens. De hopsmaak/geur zal deels verdwenen zijn. Dat gebeurt ook bij Brand Zwaar Blond.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #438 Gepost op: 12-04-2015 09:28 u »
Citaat
Proef je eigen bier over een half jaar dan nog eens. De hopsmaak/geur zal deels verdwenen zijn. Dat gebeurt ook bij Brand Zwaar Blond.

De bieren die ik in winkels koop zijn doorgaans vers en zitten niet tegen het einde van hun houdbaarheidsdatum aan.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #439 Gepost op: 12-04-2015 09:35 u »
Ik heb ook de indruk dat het hopkarakter bij de laatste versie veel minder vol en complex is dan bij de eerste versie(s).

Dat zal niets te maken hebben met het recept van Jacques maar wel met de producent die uiteindelijk een goedkoper en gemakkelijker te brouwen product wil hebben. Eigenlijk wel mooi dat het voor een grote commerciŽle brouwer moeilijk is om het hoge niveau van een hobbybrouwbier vast te houden.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #440 Gepost op: 12-04-2015 09:39 u »
Eigenlijk wel mooi dat het voor een grote commerciŽle brouwer moeilijk is om het hoge niveau van een hobbybrouwbier vast te houden.

Waarbij Jacques het bier maal een maal heeft moeten/hoeven brouwen ;)

Het Zwaar Blond en de IPA hebben bij mijn buurtsuper wel de Orval uit het schap verdrongen :( :( :echtboos:

Ingo

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #441 Gepost op: 12-04-2015 09:42 u »

Jacques zal niet ontkennen dat geluk bij dit soort wedstrijden en keuringen een belangrijke factor is. ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #442 Gepost op: 12-04-2015 13:14 u »

Het Zwaar Blond en de IPA hebben bij mijn buurtsuper wel de Orval uit het schap verdrongen :( :( :echtboos:

Ingo
Dat is inderdaad heel slecht nieuws. Nu de grote spelers in de bier hype gaan meedoen krijg je toch weer een verschraling van het aanbod.
Ik leef erg met je mee Ingo. Waarschijnlijk moet je nu 100 meter verder naar de plaatselijke slijter  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #443 Gepost op: 12-04-2015 17:38 u »
Jacques zal niet ontkennen dat geluk bij dit soort wedstrijden en keuringen een belangrijke factor is. ;)

Geluk speelt mee. Maar goed over nadenken wat voor soort bier een grote brouwer zou willen zorgt er voor dat je meer kans hebt om in de prijzen te vallen. In de uitvoering moet alles meezitten. Daar moet je inderdaad geluk mee hebben. Meestal weet je wel of je een goed bier te pakken hebt of niet. Je weet alleen niet of een ander een beter bier heeft...

Het valt mij trouwens al de nodige jaren op dat veel prijswinnaars vaker prijzen winnen. Adrie, William en Henielma zijn daarvan voorbeelden. Dat zal de factor uitvoering en apparatuur zijn denk ik.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #444 Gepost op: 12-04-2015 18:20 u »
Net een Zwaar Blond "nieuwe versie" op. Valt me op dat:
1 Jacques' gezicht niet meer op het etiket prijkt.
2 De smaak zoeter lijkt dan hij was. Kan komen door de minder complexe bitterheid...

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #445 Gepost op: 12-04-2015 18:31 u »
.....
Het valt mij trouwens al de nodige jaren op dat veel prijswinnaars vaker prijzen winnen. Adrie, William en Henielma zijn daarvan voorbeelden. Dat zal de factor uitvoering en apparatuur zijn denk ik.

Of kort en krachtig, vakkundige brouwers.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #446 Gepost op: 12-04-2015 20:42 u »
Waarschijnlijk moet je nu 100 meter verder naar de plaatselijke slijter  ;)

Nee, daarvoor moet ik dwars door het hele centrum van Enschede en die slijter heeft inmiddels zoveel keus dat ik me op de terugweg een hernia sleep.

Ingo

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #447 Gepost op: 20-05-2015 09:18 u »
Gisteren had ik een Zwaar Blond van de tap, maar het bier is nu geen schim meer van wat ie was. Totaal geen hoparoma's en smaken meer en ook minder bitter! Ook behoorlijk wat velpon in de smaak. Het viel niet mee om het glas leeg te krijgen. Brand beweert dat zij de hoppige brouwer zijn, maar dat valt dus wel tegen. Het is dat Jacques niet meer op het etiket staat, anders had ik als ik Jacques was geŽist dat mijn hoofd en naam verwijderd zouden worden.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #448 Gepost op: 20-05-2015 11:44 u »
Gisteren had ik een Zwaar Blond van de tap, maar het bier is nu geen schim meer van wat ie was. Totaal geen hoparoma's en smaken meer en ook minder bitter! Ook behoorlijk wat velpon in de smaak. Het viel niet mee om het glas leeg te krijgen. Brand beweert dat zij de hoppige brouwer zijn, maar dat valt dus wel tegen. Het is dat Jacques niet meer op het etiket staat, anders had ik als ik Jacques was geŽist dat mijn hoofd en naam verwijderd zouden worden.

Typisch geval van hart en ziel uit het brouwsel.
Dit bier wordt duidelijk niet meer gebrouwen om een lekker bier te presenteren maar wordt gemaakt voor commerciŽle redenen. Hoog rendement, weinig ziel.
Jammer, ik vond hem lekker.
 :(

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #449 Gepost op: 20-05-2015 11:51 u »
Typisch geval van hart en ziel uit het brouwsel.
Dit bier wordt duidelijk niet meer gebrouwen om een lekker bier te presenteren maar wordt gemaakt voor commerciŽle redenen. Hoog rendement, weinig ziel.
Jammer, ik vond 'm lekker.
 :(
Heb je het bier onlangs ook geproefd dan?

Tags: