Brand Zwaar Blond afgevuld

Gestart door Jacques, 01-10-2013 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag is de Brand Zwaar Blond afgevuld. Bijna de hele dag voor de camera gestaan. Een cameraploeg van 6 man sterk van Discovery en een persfotosgraaf deden hun best om het afvullen van bier goed in beeld te brengen.
Natuurlijk ook het bier geproefd en het is een mooi bier geworden. Fruitig en bitter, goed doordrinkbaar en daardoor een gevaarlijk bier. Over twee weken begint de bevoorrading van het de winkels (Jumbo en Mitra) en de Brand proeflocalen.
In totaal is vandaag 940 hl afgevuld. Dat zijn heel wat flessen en fustjes van 20 liter.
















Peterrr

Fantastisch Jacques! gefeliciteerd!

Ik zal hem zeker gaan halen, en als we nou allemaal een foto posten van een Proost met een "Zware Blonde" kunnen we een leuk topic er mee vullen.

grt Peterr

zeebrew


bierhenkie

Mooi werk Jacques!
Gelukkig barst het binnenkort van de Jumbo's bij ons in de buurt.

Hallo Jacques! ;)

DenMaarten

Mooie foto's ook, ik zal hem zeker gaan proeven!

René K

Mooi om te zien Jacques. Was het bier nog veel anders dan je eigen brouwsel? Natuurlijk altijd iets anders maar duidelijk andere kenmerken?

Ik ga hem binnenkort halen!

Anton

Hier geen Mitra in de buurt, maar Jumbo om de hoek, ik kijk er naar uit!
Proficiat Jacques.

De-Geert

Leuk, gefeliciteerd Jacques!

Gerald

Citaat van: Anton op 01-10-2013  21:28 uHier geen Mitra in de buurt, maar Jumbo om de hoek, ik kijk er naar uit!
Proficiat Jacques.

Hier beide in de buurt, dus mocht je het niet kunnen krijgen regelen we wel wat ;)

Herman

Leuk Jacques! Jij heb zelf al wel een paar 6-packs meegekregen neem ik aan?

Niels B.

Op weg naar school maar even halen! Jumbo zit om de hoek.

Jacques

Citaat van: zeebrew op 01-10-2013  21:20 uGaaf! op naar de Mitra!


Citaat van: bierhenkie op 01-10-2013  21:25 uMooi werk Jacques!
Gelukkig barst het binnenkort van de Jumbo's bij ons in de buurt.

Citaat van: Niels B. op 01-10-2013  21:54 uOp weg naar school maar even halen! Jumbo zit om de hoek.

Nog even geduld. Het duurt nog twee weken voordat het bier gedistribueerd wordt. Bij Brand zet men elk bier na het bottelen weg. In die tijd worden willekeurig links en rechts flesjes uit de kratten genomen waarna het bier geanalyseerd wordt. Ook wordt het bier getest door een proefpanel. Pas daarna wordt het bier officieel vrijgegeven voor de verkoop.

Citaat van: René K op 01-10-2013  21:28 uWas het bier nog veel anders dan je eigen brouwsel? Natuurlijk altijd iets anders maar duidelijk andere kenmerken?

Natuurlijk is het niet precies de smaak van de Blozende Blonde maar dat kan ook niet. Installatie maakt uit in de smaak van een bier. Verder heeft de Blozende Blonde een hergisting op fles ondergaan en de Brand Zwaar Blond niet. Maar ik ben heel tevreden over het bier.
Het is een zeer verraderlijk bier, het drinkt heel makkelijk weg ondanks de stevige bitterheid die niet samentrekkend is door de fruitige smaken die er in zitten afkomstig uit de gist en de hop. Met de 8,5 vol alc is het dan oppassen!

Citaat van: Herman op 01-10-2013  21:51 uLeuk Jacques! Jij heb zelf al wel een paar 6-packs meegekregen neem ik aan?

Ja. Ik heb een krat met 4 6-packs meegekregen.

Neetje

Leuk. Die ga ik binnenkort proeven. :proost:

René K

Citaat van: Jacques op 01-10-2013  22:28 uNatuurlijk is het niet precies de smaak van de Blozende Blonde maar dat kan ook niet. Installatie maakt uit in de smaak van een bier. Verder heeft de Blozende Blonde een hergisting op fles ondergaan en de Brand Zwaar Blond niet. Maar ik ben heel tevreden over het bier.
Het is een zeer verraderlijk bier, het drinkt heel makkelijk weg ondanks de stevige bitterheid die niet samentrekkend is door de fruitige smaken die er in zitten afkomstig uit de gist en de hop. Met de 8,5 vol alc is het dan oppassen!

Dat klinkt alvast goed Jacques! :biersmile:

duonra

Gefeliciteerd Jacques,

Ook ik ga over 2 weken naar de Mitra. Die hectoliters zijn zo weg. :proost:

De Kiekert

Top! Wat moet dat alles een geweldig gevoel geven.

Pim

Proficiat Jacques!
Over twee weken even wat 6-packs scoren bij Mitra  :brouwen:

Adrie

Gefeliciteerd, Jacques. Ik ben zeer benieuwd. Dat worden twee zware weken wachten...

Canis Lupus

Proficiat Jacques,

Dat wordt dan over twee weken winkelen bij de Jumbo. :biersmile:

Jacques

Houd er wel rekening mee dat over twee weken een start wordt gemaakt met de bevoorrading. Het kan nog wat langer duren voordat het daadwerkelijk in de winkel ligt.

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 02-10-2013  21:35 uHoud er wel rekening mee dat over twee weken een start wordt gemaakt met de bevoorrading. Het kan nog wat langer duren voordat het daadwerkelijk in de winkel ligt.
Jumbo zit zo dichtbij, ik ga gewoon elke dag kijken.

broeder

Vol verwachting klopt mijn hart...  ^-^ 


Groet,
Broeder Willem


(Mag toch wel? De pepernoten liggen ook al in de winkel)

Kleine_Schriek

Wat een super leuke foto's! Je ziet er zo heerlijk trots uit! En met recht!  :proost:
En ik hou mijn Jumbo in de gaten ;-)

ThebarmanTM

Ik kan me voorstellen dat het een heel erg goed gevoel moet geven. Volgens mij kan ik op de foto's ook zien dat je zo trots als een pauw bent! ;)  Gefeliciteerd Jacques.

Etn82

Gefeliciteerd!

Goed dat het dit jaar niet alleen via Mitra wordt verkocht (er zit er namelijk maar één in R'dam en helemaal aan de andere kant van de stad). Jumbo zit veel wijder verspreid (zit bij mij om de hoek, doe er vrijwel dagelijks boodschappen).

Ben zeer benieuwd naar hoe het eindresultaat zal smaken.

Jacques

Zo te merken wordt het 28 oktober dat de bevoorrading van de winkels begint.

Zie http://www.decafekrant.nl/nieuws/brand-zwaar-blond-op-de-fles-18896/

bierhenkie

Er wordt in het artikel niet over de Jumbo-winkels gerept...

William



Jacques, heb jij portretrecht al vast laten leggen? Dit plaatje duikt wel vaak op. Met zo'n bril op en overall aan krijg je echt het idee van een stoer bier voor na het werk in de fabriek.

LRFokken

Citaat van: William op 05-10-2013  10:01 u

Jacques, heb jij portretrecht al vast laten leggen? Dit plaatje duikt wel vaak op. Met zo'n bril op en overall aan krijg je echt het idee van een stoer bier voor na het werk in de fabriek.

Portretrecht leg je niet vast, dat heb je ;-)

Bart J

Nog gefeliciteerd Jacques!  Ik heb je bier mogen proeven op de clubavond, en die was echt lekker en apart, Ik ben benieuwd, of het grootschalige resultaat er toch wat op lijkt.

koffie

Citaat van: Jacques op 01-10-2013  22:28 uJa. Ik heb een krat met 4 6-packs meegekregen.
Valt me toch echt vies tegen van Brand, zo weinig ..

William

Citaat van: LRFokken op 05-10-2013  10:56 uPortretrecht leg je niet vast, dat heb je ;-)

Scherp :D

Adbrouwt

 }

Allereerst proficiat natuurlijk.
Gezien de foto is het gevaarlijk spul dat brand zwaar blond.

LRFokken

Citaat van: koffie op 05-10-2013  21:12 uValt me toch echt vies tegen van Brand, zo weinig ..

24 flesjes? Het gaat toch ook om de eer ;-)

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 05-10-2013  22:38 uGezien de foto is het gevaarlijk spul dat Brand Zwaar Blond.

In verband met mogelijk breuk van flessen moet er altijd een veiligheidsbril gedragen worden in de bottelarij. Dat is standaard. Veiligheid voor alles!
Ze nemen bij Brand de veiligheidsvoorschriften serieus! Een goede zaak.

matthew

Leuke foto's :D

Ik ben erg benieuwd hoe het bier zal smaken..  'dat he'j mooi doan' zoals ze dat hier zeggen ;)

tjleet

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  00:01 uIn verband met mogelijk breuk van flessen moet er altijd een veiligheidsbril gedragen worden in de bottelarij. Dat is standaard. Veiligheid voor alles!
Ze nemen bij Brand de veiligheidsvoorschriften serieus! Een goede zaak.
Zeker met de snelheden van een bottellijn.
Als er dan inderdaad iets breekt.
Prima instelling. :duimop:

Drents Hopbier

Citaat van: koffie op 05-10-2013  21:12 uValt me toch echt vies tegen van Brand, zo weinig ..

Indien Brand het bier op de markt brengt, krijgt de winnaar een geldprijs van € 2500,-.

Hopbier

MM

Gaaf dat je eigen bier bijna in de winkel ligt. Heb jij het bier al geproefd? Zat er veel verschil tussen je hobby recept en de commerciële variant?

RobW

Vind het toch best wel top van Brand dat je als winnaar zo betrokken wordt bij het maken van het bier!

luftie

Helemaal mee eens, het kratje ed. Is gewoon een gebaar. Het proces meemaken dat is al en hele mooie belevenis lijkt mij!

Schitterend!

Jacques

Citaat van: MM op 06-10-2013  11:52 uGaaf dat je eigen bier bijna in de winkel ligt. Heb jij het bier al geproefd? Zat er veel verschil tussen je hobby recept en de commerciële variant?

Natuurlijk heb ik het bier geproefd.

Gisterenavond heb ik een vergelijking gedaan tussen het origineel (de Blozende Blonde) en de Brand Zwaar Blond. De gelijkenis is groot. Wel is het natuurlijk zo dat de Blozende Blonde ondertussen 8 maanden oud is en veel van de uitgesproken hoppigheid heeft verloren. Als fijnproever proefde ik ook beginnende verouderingssmaak in het bier. Daar is bij de Brand Zwaar Blond geen sprake van. Dat bier is heel fris van smaak.

Ten opzichte van de Blozende Blonde is de Band Zwaar Blond wat wat fruitiger. De body is een klein beetje minder. Maar verder zijn ze qua hoofdsmaak, kleur en schuimhoudbaarheid nagenoeg identiek. Wel was de Blozende Blonde toen hij wat jonger was hoppiger. Maar ik begrepen heb dat daar nog wat verder aan gesleuteld zal worden bij de volgende brouwsels. Voor de brouwmeesters is het nog een klein beetje zoeken hoe ze het bijzondere hopkarakter het beste kunnen benaderen.

Dat het bier een iets fruitigere smaak heeft vind ik zelf heel lekker. Het draagt duidelijk bij aan de complexiteit van het bier.

Al met al een geslaagde kloon. ;)

Jacques

Afgelopen dinsdag zijn veel meer foto's gemaakt. Afgelopen week kreeg ik een aantal daarvan toegezonden. Deze wil ik jullie niet onthouden.


Kijken naar het etiketteren van de fustjes.





Het etiket op de fustjes





Ongeveer de helft van het bier gaat op fust.



Een raar idee om over je bier heen te stappen.





En ook een rare gewaarwording is je gezicht te zien op de flesjes die met grote snelheid voorbij komen.






Nog even en dan kan ik genieten van mijn eigen bier.


Proost!

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  16:32 uAl met al een geslaagde kloon . ;)
:groots: Opschalen is een vak apart. Blijf je poot stijf houden Jacques, tot ze een geslaagde kloon gemaakt hebben.  :D
Net zoals de naam, bij zwaar blond denk ik aan een dikke blonde vrouw. Terwijl ik bij een blozende blonde  :-[ :-* denk aan een mooie verlegen tengere blonde vrouw. >:D
Dus geen consessies meer  ;)

Adrie

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  16:32 u... Maar ik begrepen heb dat daar nog wat verder aan gesleuteld zal worden bij de volgende brouwsels. ...

Het is een blijvertje? Ik dacht dat de wedstrijdbieren slechts eenmalig op de markt kwamen.

luftie

Citaat van: Adrie op 06-10-2013  21:48 uHet is een blijvertje? Ik dacht dat de wedstrijdbieren slechts eenmalig op de markt kwamen.

Met alle publiciteit zal er wel geld in zitten...

Echt heel leuk.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-10-2013  21:48 uHet is een blijvertje? Ik dacht dat de wedstrijdbieren slechts eenmalig op de markt kwamen.

Ja, het is de bedoeling dat het een blijvertje is. Brand heeft het over een uitbreiding van het assortiment.
Of mijn naam en de kleine afbeelding van mijn gezicht ook blijvend op het etiket blijft weet ik niet.

MM

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  16:32 uNatuurlijk heb ik het bier geproefd.

Gisterenavond heb ik een vergelijking gedaan tussen het origineel (de Blozende Blonde) en de Brand Zwaar Blond. De gelijkenis is groot. Wel is het natuurlijk zo dat de Blozende Blonde ondertussen 8 maanden oud is en veel van de uitgesproken hoppigheid heeft verloren. Als fijnproever proefde ik ook beginnende verouderingssmaak in het bier. Daar is bij de Brand Zwaar Blond geen sprake van. Dat bier is heel fris van smaak.

Ten opzichte van de Blozende Blonde is de Band Zwaar Blond wat wat fruitiger. De body is een klein beetje minder. Maar verder zijn ze qua hoofdsmaak, kleur en schuimhoudbaarheid nagenoeg identiek. Wel was de Blozende Blonde toen hij wat jonger was hoppiger. Maar ik begrepen heb dat daar nog wat verder aan gesleuteld zal worden bij de volgende brouwsels. Voor de brouwmeesters is het nog een klein beetje zoeken hoe ze het bijzondere hopkarakter het beste kunnen benaderen.

Dat het bier een iets fruitigere smaak heeft vind ik zelf heel lekker. Het draagt duidelijk bij aan de complexiteit van het bier.

Al met al een geslaagde kloon. ;)

Bedankt voor je vergelijk. En goed om te horen, dat Brand ook een leuk biertje heeft afgeleverd. :)

bierhenkie

En zo afficheert Brand het nieuwe Zwaar Blond op de website:

Chapeau Jacques  :petje-af:

Christiaan S

Krijg wel dorst van die mooie foto's. :proost:

William


Hai

Wanneer is het te koop, ik ben het wachten beu :huilen:

Gerald

Citaat van: Hai op 16-10-2013  22:19 uWanneer is het te koop, ik ben het wachten beu :huilen:

Eind van de maand staat er in de advertentie te lezen. ;)

Etn82

Ja ze weten de spanning wel op te drijven! #Dorst!!!

Wat mij trouwens opvalt, Brand geeft de bitterheid aan in EBE. Weer wat anders dan EBU of IBU  :nut:

Herman

Volgens mij niet echt anders hoor, alleen een andere afkorting.

Europese Bitterheids Eenheden ipv European Bitterness Units....

Etn82

Citaat van: Herman op 16-10-2013  23:03 uVolgens mij niet echt anders hoor, alleen een andere afkorting.

Europese Bitterheids Eenheden ipv European Bitterness Units....

Ah, dat is duidelijk. Maar toch zijn de afkortingen EBU en IBU meer gebruikelijk, althans bij de bieren die ik drink  :proost:

Hoppenbrouwers

Jacques is ook altijd van de taalpolitie op het forum. Zou hij dat op het etiket niet zijn...
Op een Nederlands bier horen Nederlandse afkortingen.

Ben erg benieuwd. Binnenkort eindelijk proeven waar ik het net tegen af heb moeten leggen  ;).

Jacques

Van de Facebook pagina van Brand
https://www.facebook.com/Brandbier/photos_stream



Ik heb overigens begrepen dat de verkoop op 3 november start.


William

Mooi etiket en fles. Het ziet er allemaal vol en zwaar uit.

Fripel

Citaat van: bierhenkie op 16-10-2013  21:48 uEn zo afficheert Brand het nieuwe Zwaar Blond op de website:

Chapeau Jacques  :petje-af:

Dat ziet er erg goed uit Jaques, hij past perfect tussen de verschillende Brand-bieren.
Wat wil je nog meer als hobby-brouwer, jouw bier een vaste plek in het assortiment van Brand  :groots:

Jacques

Citaat van: Fripel op 29-10-2013  11:25 uDat ziet er erg goed uit Jaques, hij past perfect tussen de verschillende Brand-bieren.
Wat wil je nog meer als hobby-brouwer, jouw bier een vaste plek in het assortiment van Brand  :groots:

Dank je.

bolks

Proficiat Jacques!
Net een stukje gezien bij Omroep Brabant!
Eeuwige roem!
Mooi hoor.

BRAAF bier

Ik heb snel gekeken maar zie deze link nog nergens tussen staan..
Heel netjes Jacques!


Jacques

Vandaag was de presentatie van de Brand Zwaar Blond.

Deze ochtend heeft Omroep Brabant bij mij thuis opnames gemaakt.

Zie hier


Oscar

Leuk stukje... en je buurman mocht het wort weer vergisten?  ;D

Hay

Geweldig wat leuk zeg.
Alleen jammer dat alleen jumbo het mag verkopen.
Als ik het niet via de vertegenwoordiger kan krijgen zal ik toch naar de concurrent moeten.
Maar proeven wil ik het wel ziet er goed uit.

Groetjes

bierhenkie

Harstikke mooi Jacques, vooral dat van die 'eeuwige roem'. :groots:
De reclame op Discovery zei gisteren dat het bier eind oktober op de markt moet zijn. Ik ga dus elke dag maar kijken bij onze lokale Jumbo / Mitra.

Robert1968

Zojuist de Brand Zwaar Blond kunnen "keuren".

Inderdaad een fruitig en "floraal" biertje, ik herken ook wat kruidigheid, lijkend op 4-VG, wat ik bv. ook waarneem in een Affligem Tripel. Wel zijn de eerste slokken vrij bitter en blijft de bitterheid lang hangen. Bitterheid had voor mij iets minder gemogen, wat mijn inziens ook de doordrinkbaarheid had bevordert.

Dat het maar een groot succes mag worden! :biersmile:
 

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-10-2013  23:49 uLeuk stukje... en je buurman mocht het wort weer vergisten?  ;D

Deze keer niet. De reden is simpel. Er was te weinig tijd. Het filmpje is in de ochtend opgenomen en 's middag was de presentatie van het bier. Tussentijds moest alles weer opgeruimd worden. Want deze ochtend moest ik weer fris en fruitig zijn voor een training voor mijn werk (was niet achterover hangen maar vereiste actieve deelname). Vandaag dus weer druk bezig geweest en morgen weer de volgende presentatie bij de Jumbo in Breda. Zaterdagochtend een radio-interview in de studio bij de regionale radio in Waalwijk. Een beetje druk allemaal...

René K

Citaat van: Jacques op 31-10-2013  22:13 uEen beetje druk allemaal...

Dat is de keerzijde van de roem Jacques!  ;) Maar ik weet zeker dat je er ook intens van geniet! En dat gaan wij ook doen met dit bier.

Jacques

Ik zag net dat op de site van Brand de Zwaar Blond prominent gepromoot wordt. Reuze trots ben ik dat mijn naam op de banner te zien is.


seed7

Citaat van: Jacques op 31-10-2013  23:21 uReuze trots

Je bent er maar druk mee, zo te lezen. Mooi! Heb het idee dat er ook door Brand bij deze editie veel meer werk van gemaakt wordt. Het zij je gegund Jacques.

Ingo

RobW

Op dit moment wordt hier de plaatselijke C1000 omgebouwd naar Jumbo! Nog 2 weken geduld en dan eens zien of het bier hier ook te verkrijgen is.

De-Geert

Heel tof, Jacques. Ik ga eens snel op zoek waar ik je bier hier kan kopen.

John

Jumbo Nuenen heeft hem in huis. Net ff six pack gehaald: ga hem vanavond proeven... Eerst nog even werken.

Adrie

Fantastisch, al die aandacht, Jacques. Het zij je gegund. Eens kijken of ik vanmiddag even langs de Jumbo kan fietsen om een 6pack te scoren.

Brouwter

Mooie waardering voor jouw bier, Jacques! En een mooie waardering voor de hobbybrouwwereld in het geheel! Top hoe Brand hier op promoot.

Adrie

Citaat van: Brouwter op 01-11-2013  10:13 uTop hoe Brand hier op promoot.

En nou wil ik hier op het forum nooit meer iets negatiefs lezen over Heineken (de eigenaar van Brand)!

Robert1968

CiteerEn nou wil ik hier op het forum nooit meer iets negatiefs lezen over Heineken (de eigenaar van Brand)!

Nee, ik ook niet ;D

John

Citaat van: Adrie op 01-11-2013  09:13 u... Eens kijken of ik vanmiddag even langs de Jumbo kan fietsen om een 6pack te scoren.
Adrie; van 1 fietstochtje naar de supermarkt krijg je geen six-pack... Daar moet je lang en vaak voor naar de sportschool!

Adbrouwt

Citaat van: Adrie op 01-11-2013  11:15 uEn nou wil ik hier op het forum nooit meer iets negatiefs lezen over Heineken (de eigenaar van Brand)!
Ik zal de laatste zijn want Heineken is toch een mooie merknaam met vele soorten bieren. Niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd en zelfs  bij onze zuiderburen. Zit ik een spannende film te kijken zitten ze ineens Heineken te sloeberen. Tja dat voelt toch een beetje trots. : 8)

Gerald

Ik heb het toch slecht voor elkaar. De slijter in het dorp(mitra) stuurt me zelfs al sms dat ze binnen zijn. Dus ik weet wat ik drink vanavond. ;D

bierhenkie

In Zwolle (randje bible-belt) niks nakkes nada!

JamoHul

In Wezep bij Mitra Diana die heeft ze wel volgens mij... Bierhenkie

Pim

Gisteren bij Mitra in Veldhoven twee sixpacks ingeslagen. Ik was een van de gelukkigen die heeft mogen voorproeven (van het orgineel van Jacques) dus ik durf het wel aan   :proost:

cpmb

In Zwolle ook niet bij de Jumbo bij de IJsselhallen ?
Daar wil ik straks gaan kijken, of anders de Mitra in Wezep of de Mitra in Elburg, Jumbo Elburg.
Hmm Mitra in Epe kan ik ook nog wel even langs...

bierhenkie

Citaat van: cpmb op 01-11-2013  14:03 uIn Zwolle ook niet bij de Jumbo bij de IJsselhallen ?
Daar wil ik straks gaan kijken, of anders de Mitra in Wezep of de Mitra in Elburg, Jumbo Elburg.
Hmm Mitra in Epe kan ik ook nog wel even langs...
Ik ga de hele stad niet affietsen. Ik mag er toch van uit gaan dat zo'n Jumbo bepaalde zaken gewoon landelijk regelt. Maar als ik die schillenboer bij ons in de wijk zo zie lijkt het wel oorlog met al die lege schappen. Wat een amateur / wannabe-ondernemer. Jammer maar helaas. Meer kan ik er niet aan doen.

Herman

Ik vraag me ook af of hij bij elke Jumbo te koop zal zijn? Sommige hebben niet zo'n uitgebreid bierassortiment. Ik heb vandaag nog gekeken bij een Jumbo, die had niks. Mitra even verderop wel.

cpmb

Nee dat is waar de hele stad affietsen zou ik ook niet doen, maar ik ben toch al in de buurt van de IJsselhallen, en moet ook nog even naar Epe..
En doe bijna altijd boodschappen in Elburg omdat het gehucht waar ik woon maar 1 supermarkt heeft.

Gerald

Leuke dame (Hanneke) de slijter uit Elburg. ;)

Weet ook erg veel van bier. Heeft onlangs stibon-3 gehaald.
Heb haar onlangs mogen ontmoeten en spreken op een proeverij.

cpmb

Citaat van: Gerald op 01-11-2013  14:30 uLeuke dame (Hanneke) de slijter uit Elburg. ;)

Weet ook erg veel van bier. Heeft onlangs stibon-3 gehaald.
Heb haar onlangs mogen ontmoeten en spreken op een proeverij.

Hahaha ja klopt allemaal wat je zegt.
Mitra Elburg is de dichtsbijzijnde bier speciaal zaak voor mij (lees binnen 6 km afstand)

TJ

Citaat van: Jacques op 31-10-2013  23:21 uIk zag net dat op de site van Brand de Zwaar Blond prominent gepromoot wordt. Reuze trots ben ik dat mijn naam op de banner te zien is.



Heb je nu zelf ook het model glas ontworpen?

Hay

Citaat van: Adrie op 01-11-2013  11:15 uEn nou wil ik hier op het forum nooit meer iets negatiefs lezen over Heineken (de eigenaar van Brand)!

Nou dat durf ik hier in Limburg niet zo maar te roepen.
Hier is de algemene regel Brand is dan wel van Heineken maar Heineken is nog lang geen Brand.
Heineken krijg ik ze hier echt niet verkocht hoor.
Als het goed is krijg ik mijn Zwaar Blond volgende week ik zie er al echt naar uit. 

Groetjes

John

Straks wordt Zwaar Blond dezelfde hype als Westvleteren :-)

Pim

Citaat van: John op 01-11-2013  16:48 uStraks wordt Zwaar Blond dezelfde hype als Westvleteren :-)
Goed plan Koffie ! Bij deze gaat de Zwaar Blond in de aanbieding voor € 7,50 per flesje! Hoef je niet eens voor te bellen maar kan je zo bij me komen afhalen  >:D

Al vast bedankt namens vrouw en kinderen, Jacques   :proost:  :groots:

John

Koffie? Ik ben de uitvinder... ::)

bierfan

Ik zit nu aan mijn eerste Blozende Blonde.
Het is een lekker biertje, en ook een zware. Hij stijgt gelijk naar mijn hoofd.. . Ik ruik en proef een wat gebrande geur/smaak.
Komt dat door die carabelge mout? Of door de complexe hopstort?


DenMaarten

Ik heb ondertussen ook de eerste geproefd. Wat een smaken zeg! ik vind hem wat betreft hop geur en smaak wel iets weghebben van een IPA die ik laatst geproefd heb (weet niet meer welke..).

Ik denk dat het voor de Nederlandse (lees grote brouwerijen) markt wel iets unieks is! Ben benieuwd of de niet bierbrouwende consument er ook zo over denkt, ik zou het niet erg vinden als het een blijvertje wordt  8)

Complimenten aan Brand voor het klonen van Jacques zijn bier  ;)


Pim

Citaat van: John op 01-11-2013  17:57 uKoffie? Ik ben de uitvinder... ::)
Excuses John.  Mijn fout  :-[

Jacques

Citaat van: Herman op 01-11-2013  14:10 uIk vraag me ook af of hij bij elke Jumbo te koop zal zijn? Sommige hebben niet zo'n uitgebreid bierassortiment. Ik heb vandaag nog gekeken bij een Jumbo, die had niks. Mitra even verderop wel.

Vandaag een presentatie van het bier gedaan bij de Jumbo XL in Breda.
Een officieel fotomoment gehad. Ook begrepen dat inderdaad niet alle Jumbo winkels het bier in huis krijgen. Dat geldt ook voor de Mitra slijterijen.

Hai

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  21:46 uVandaag een presentatie van het bier gedaan bij de Jumbo XL in Breda.
Een officieel fotomoment gehad. Ook begrepen dat inderdaad niet alle Jumbo winkels het bier in huis krijgen. Dat geldt ook voor de Mitra slijterijen.
Is het al te koop?

Jacques

Citaat van: bierfan op 01-11-2013  19:46 uIk zit nu aan mijn eerste Blozende Blonde.
Het is een lekker biertje, en ook een zware. Hij stijgt gelijk naar mijn hoofd.. . Ik ruik en proef een wat gebrande geur/smaak.
Komt dat door die carabelge mout? Of door de complexe hopstort?

Veel gebrande geur/smaak is niet aanwezig. De caramout die in het recept zit zorgt voor een iets vollere smaak en wat meer kleur.
Het zou kunnen dat je de licht harsachtige smaak proeft van de Centennial hop. Dat harsachtige draagt bij aan de complexiteit van de smaak van het bier. Niet voor niets wordt deze hop zowel aan het begin als aan het einde van het koken gegeven (net als de 4 andere hopsoorten).


Citaat van: DenMaarten op 01-11-2013  20:17 uIk heb ondertussen ook de eerste geproefd. Wat een smaken zeg! ik vind hem wat betreft hop geur en smaak wel iets weghebben van een IPA die ik laatst geproefd heb (weet niet meer welke..).

Ik denk dat het voor de Nederlandse (lees grote brouwerijen) markt wel iets unieks is! Ben benieuwd of de niet bierbrouwende consument er ook zo over denkt, ik zou het niet erg vinden als het een blijvertje wordt  8)

Complimenten aan Brand voor het klonen van Jacques zijn bier  ;)

Ja, hij heeft iets weg van een IPA door het gebruik van de Amerikaanse hopsoorten. Maar het is geen echte IPA door de stevige fruitigheid die niet alleen uit de hop komt maar ook in belangrijke mate veroorzaakt wordt door de gebruikte gist.
Heel bewust heb ik naast Amerikaanse hopsoorten ook Duitse hopsoorten gebruikt om een brug te leggen tussen Europese en Amerikaanse hopsmaken. Mijn idee daarachter was dat ik daardoor een bier zou krijgen dat meer juryleden zou kunnen aanspreken.

William

De Mitra in Uden had hem in ieder geval wel. Straks proeven :biersmile:

Jacques

Citaat van: Hai op 01-11-2013  21:53 uIs het al te koop?

Ja dus.
In Breda stonden heel wat kratten in een promotie-opstelling. (Jammer genoeg had ik mijn camera niet bij me.)
Het winkelend publiek werd in de gelegenheid gesteld het bier te proeven. Iedereen was heel positief.
Grappig was een groepje van 4 Belgen die maar niet wilden geloven dat het bier in Nederland gebrouwen is. Een mooier compliment is niet voor te stellen.

Hai

Morgen eens even gaan kijken, ben benieuwd :degroeten:

Jacques

Morgen nog een interview bij de regionale radio.



De uitzending is te zien via het internet.

bierfan

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  21:57 uVeel gebrande geur/smaak is niet aanwezig. De caramout die in het recept zit zorgt voor een iets vollere smaak en wat meer kleur.
Het zou kunnen dat je de licht harsachtige smaak proeft van de Centennial hop. Dat harsachtige draagt bij aan de complexiteit van de smaak van het bier. Niet voor niets wordt deze hop zowel aan het begin als aan het einde van het koken gegeven (net als de 4 andere hopsoorten)

Ok, dat zou ook kunnen. Je hebt er meer verstand van dan ik.. ;D Ik ben aan het proberen om smaken te herkennen in bieren.
Lukt nog niet altijd blijkt maar weer...

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  21:46 uOok begrepen dat inderdaad niet alle Jumbo winkels het bier in huis krijgen.
Vrees dat de jumbo Almere te ver van Brabant af ligt. Heb helaas nog geen bierflesje met de afbeelding van Jacques kunnen vinden  :echtboos: :echtboos:

Jacques

Citaat van: bierfan op 01-11-2013  23:04 uOk, dat zou ook kunnen. Je hebt er meer verstand van dan ik.. ;D Ik ben aan het proberen om smaken te herkennen in bieren.
Lukt nog niet altijd blijkt maar weer...

Het leren van smaken in bier doe je het beste samen met anderen. Het beste gaat dat via een gezamenlijk bezoek aan een kroeg  of een bierfestival. Bediscussieer hetgeen je proeft en proef nog eens een keertje. Door dit een keertje per maand te doen leer je in een jaar tijd heel veel. Onplezierig is het in ieder geval niet.  :)

William

Een lekker bier Jacques. Een mooie co-productie tussen jou en Brand.

Ik vind het duidelijk meer een Belgisch dan Amerikaans karakter hebben.
Bij de eerste slokken heb ik (ook) een hele sterke kruidnagelassociatie. Aan het eind komt vooral de fruitigheid naar boven waarbij het me aan een Choufe doet denken maar dan wat minder zoet en iets bitterder.

bierfan

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  23:24 uHet leren van smaken in bier doe je het beste samen met anderen. Het beste gaat dat via een gezamenlijk bezoek aan een kroeg  of een bierfestival. Bediscussieer hetgeen je proeft en proef nog eens een keertje. Door dit een keertje per maand te doen leer je in een jaar tijd heel veel. Onplezierig is het in ieder geval niet.  :)

Heb jij tijd de komende tijd? :)

Jacques

Citaat van: bierfan op 01-11-2013  23:55 uHeb jij tijd de komende tijd? :)

Op een of andere manier heb ik wat minder tijd dan anders...

bierfan

Dat begrijp ik helemaal....

Robert1968

Ben dus niet de enige:

Citaat van: Robert de Boer op 31-10-2013  21:55 uZojuist de Brand Zwaar Blond kunnen "keuren".

Inderdaad een fruitig en "floraal" biertje, ik herken ook kruidigheid, lijkend op 4-VG, wat ik bv. ook waarneem in een Affligem Tripel/Leffe blond.

Citaat van: William op 01-11-2013  23:39 uBij de eerste slokken heb ik (ook) een hele sterke kruidnagelassociatie.

Christiaan S

Heeft iemand het al in Almere kunnen kopen? Ik wil het graag een keer proeven, maar heb het nog niet kunnen kopen.

Hai

Het laatste doosje uit de schap kunnen scoren, straks even proeven :proost:

dennisbier

Jumbo Dongen, is geen XXL Jumbo heeft hem ook. En ik nu ook.  ;) 
Verheug me op vanavond om hem te proeven.
Eerst nog wat sociale ongein te doen.

Esterenbrouw

Vandaag bij Mitra gekocht en volgens mij hebben gisteren alle Mitra's het bier aangeleverd gekregen.

Peterrr

Nee, in Hilversum en Baarn... niet bij Jumbo en niet bij Mitra.
Ik zal maandag nog eens zoeken...

Koster

Hier in Hoogeveen is hij gewoon bij De Mitra (Krakeel) verkrijgbaar!
Gisteravond geproefd en ik vond hem super!

zeebrew

Gekocht bij de Mitra in Leusden, kan niet wachten tot morgen: vandaag komen er wat mannen proeven van mijn eigen bier "de Troebele Tripel", wellicht volgend jaar dezelfde hype hiervoor bij de Mitra?  :proost:

bierhenkie

Ik heb Jumbo maar gewoon gemaild. Ik hoor het nog, neem ik aan... :weetniet:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  16:32 uGisterenavond heb ik een vergelijking gedaan tussen het origineel (de Blozende Blonde) en de Brand Zwaar Blond. De gelijkenis is groot. Wel is het natuurlijk zo dat de Blozende Blonde ondertussen 8 maanden oud is en veel van de uitgesproken hoppigheid heeft verloren. Als fijnproever proefde ik ook beginnende verouderingssmaak in het bier. Daar is bij de Brand Zwaar Blond geen sprake van. Dat bier is heel fris van smaak.

Houdt Brand daarom een THT van 8 maanden aan?

Hopbier

LRFokken

Citaat van: Jacques op 01-11-2013  22:01 uJa dus.
In Breda stonden heel wat kratten in een promotie-opstelling. (Jammer genoeg had ik mijn camera niet bij me.)
Het winkelend publiek werd in de gelegenheid gesteld het bier te proeven. Iedereen was heel positief.
Grappig was een groepje van 4 Belgen die maar niet wilden geloven dat het bier in Nederland gebrouwen is. Een mooier compliment is niet voor te stellen.

Alcoholhoudende dranken proeven in een supermarkt? Mag dat überhaupt wel?

Adrie

Hier in Zutphen heeft Jumbo het bier niet, maar ze bestellen het voor mij.

MO

Jacques, mijn complimenten. Dit is voor de eerste keer dat ik die heerlijke hobbybrouw smaak terug proef in een echt commercieel bier, ik bedoel op 200 hl schaal gebrouwen, of hoeveel was het ook alweer.
Het is zeker geen IPA maar de hopsmaak is geraffineerd, uitgebalanceerd en duidelijk aanwezig. Klasse.

Gewoon uit het schap bij de Jumbo in Berghem. Voor de belachelijke prijs van 6 euro voor zes flesjes. Die lage prijzen, dat moeten de grote jongens nog afleren.

Jacques

Citaat van: LRFokken op 02-11-2013  15:38 uAlcoholhoudende dranken proeven in een supermarkt? Mag dat überhaupt wel?

Wel in Breda. Daar hebben ze een speciale horecahoek na het passeren van de kassa waar je producten uit de winkel kunt eten en drinken. Het is een nieuw concept. Voor niet al te veel geld kun je na of voor het doen van je wekelijkse boodschappen de inwendige mens versterken. De maaltijden worden in de winkel bereid. Je kunt er voor kiezen ze mee naar huis te nemen of ter plekke te eten.
In andere supermarkten die geen apart horecagedeelte hebben (alle andere in Nederland) mag men inderdaad geen alcoholische dranken laten proeven. Strikt gesproken was de proeverij dus niet in de supermarkt. De mensen werden wel vanuit de supermarkt uitgenodigd om te komen proeven.

Zie dit fimpje van Omroep Brabant.


LRFokken

Citaat van: Jacques op 02-11-2013  16:02 uWel in Breda. Daar hebben ze een speciale horecahoek na het passeren van de kassa waar je producten uit de winkel kunt eten en drinken. Het is een nieuw concept. Voor niet al te veel geld kun je na of voor het doen van je wekelijkse boodschappen de inwendige mens versterken. De maaltijden worden in de winkel bereid. Je kunt er voor kiezen ze mee naar huis te nemen of ter plekke te eten.
In andere supermarkten die geen apart horecagedeelte hebben (alle andere in Nederland) mag men inderdaad geen alcoholische dranken laten proeven. Strikt gesproken was de proeverij dus niet in de supermarkt. De mensen werden wel vanuit de supermarkt uitgenodigd om te komen proeven.

Zie dit fimpje van Omroep Brabant.



Kijk dat maakt het duidelijk, bedankt!

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 02-11-2013  15:55 uGewoon uit het schap bij de Jumbo in Berghem. Voor de belachelijke prijs van 6 euro voor zes flesjes. Die lage prijzen, dat moeten de grote jongens nog afleren.

De kleintjes moeten stoppen met (laten) brouwen als ze het niet voor die prijs kunnen leveren.

Ik betaalde er bij de Mitra trouwens 1.29 Euro per flesje voor.

HHopbier

MO

Alle speciaalbier minimaal 2 euro! Anders laat ik het in China brouwen hoor.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 02-11-2013  17:02 uIk betaalde er bij de Mitra trouwens 1.29 Euro per flesje voor.

Die prijs heb ik ook gezien in de 2 Mitra's waar ik gezien heb dat ze het verkopen.
De prijs voor 6 flesjes bij de Mitra bij mij in het dorp is € 6,99.

dennisbier

Ik heb niet naar de prijs gekeken... :weetniet:

CiteerJacques, mijn complimenten. Dit is voor de eerste keer dat ik die heerlijke hobbybrouw smaak terug proef in een echt commercieel bier, ik bedoel op 200 hl schaal gebrouwen,
Die geldt ook voor mij.  Ik vind het het lekkerste Nederlandse commerciële bier ever. Alcoholtoon komt wel flink naar boven, maar alleen nog maar thee op vandaag.  ;)
 
Jacques, welke vind je zelf beter?  Je eerste wedstrijd brouwsel of het vervolg?   

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 02-11-2013  17:03 uAlle speciaalbier minimaal 2 euro! Anders laat ik het in China brouwen hoor.

Doe ik al jaren: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=355668298&key=8IJWMSMR

HHopbier

dennisbier

Doordrinkbaarheid: Goed!   :)   Zit al aan mijn tweede.  Die hoppige liefdesferomonen vragen om meer meer méér!!  8)     (-R. Giphart)

MO

Die Chouffe N'ice van net was nix. Nog een Jacquesbier.

De-Geert

Citaat van: MO op 02-11-2013  17:03 uAlle speciaalbier minimaal 2 euro!
Ik vind dat bier altijd speciaal moet zijn!

Hai

Nu aan proeven,  lekker zacht biertje met een heerlijk palet aan hop,  wat mij betreft een blijvertje. Ik ben een beetje jaloers

Jacques

Deze ochtend was ik op bezoek bij Lekker Wakker Worden, een radioprogramma van RTV Midden Brabant.


Sjaak_Deventer

Gezellige locatie voor een biertje  ;)

William

Citaat van: Jacques op 02-11-2013  20:41 uDeze ochtend was ik op bezoek bij Lekker Wakker Worden, een radioprogramma van RTV Midden Brabant.

Niet echte Zwaar Blond glazen, of wel?

Jacques

Citaat van: William op 02-11-2013  21:13 uNiet echte Zwaar Blond glazen, of wel?

Dit zijn speciale proefglaasjes omdat het zo'n zwaar bier is. In een glaasje gaat ongeveer 100 ml. Met deze glaasjes is Brand de horeca ingegaan om het bier te introduceren.

De glazen voor het echte drinken in de horeca hebben zo'n 250 ml inhoud. Een mooie maat voor zo'n zwaar bier dat je kan verrassen.


dennisbier

Ik had er vanavond 2 op, daarna een HJ Grand Prestige en nog maar een Zware Blonde.
Ik ben wel klaar nu.
De pest is. Hij blijft lekker smaken!  ;D    Ik vind uiteindelijk de Duitse hoppen in het aroma duidelijk naar voren komen.
Gelukkig maar.

Ik wilde enthousiast zijn, maar commerciele bieren tjaaa. Skeptisch. Volledig onterecht bij dit bier.

bierfan

Ik had er gisteravond 6 op en nog een paar eigenbrouw tripels.
Drinkt inderdaad makkelijk weg, ik had hem goed hangen... :)

Herman

Citaat van: bierfan op 02-11-2013  22:31 uIk had er gisteravond 6 op en nog een paar eigenbrouw tripels.
Drinkt inderdaad makkelijk weg, ik had hem goed hangen... :)
Pas maar op met je lever! Dat zou ik echt niet wegkrijgen...

cpmb

De Mitra in Epe had 1 kratje. 1.29 per flesje.
ik heb er 6 gehaald en gisteren 2 gedronken.
Het is het het geld zeker waard. ik vind hem lekker van smaak en geur. Een blijvertje voor mij!
Proficiat Jacques

bierfan

Citaat van: Herman op 02-11-2013  23:30 uPas maar op met je lever! Dat zou ik echt niet wegkrijgen...

Dit gebeurt niet al te vaak gelukkig.
Maar als ik begin, en ze vallen goed kan ik niet meer stoppen..

René K

Dan heb je nog geluk dat ze in een sixpack verkocht worden en niet per krat!  ;D

bierfan

Haha, inderdaad. Maar als het echt te gek wordt dan val ik meestal gewoon in slaap...

bierhenkie

Citaat van: LRFokken op 02-11-2013  15:38 uAlcoholhoudende dranken proeven in een supermarkt? Mag dat überhaupt wel?
In België bij de Carrefour bijna elke zaterdag! Heerlijk. :biersmile:

Drents Hopbier

Citaat van: René K op 02-11-2013  23:48 uDan heb je nog geluk dat ze in een sixpack verkocht worden en niet per krat!  ;D

Ik kocht een krat met 4 sixpacks.

Hopbier

John

Citaat van: cpmb op 02-11-2013  23:39 uDe Mitra in Epe had 1 kratje. 1.29 per flesje.
Jumbo; € 1,- per flesje...

KC

Bij onze jumbo geen blondjes.

Hai

Citaat van: John op 04-11-2013  14:57 uJumbo; € 1,- per flesje...
bij ons 1,10 gek dat er verschil in zit

EvilWoutertje

Ik ben nu ook aan het genieten van een Zwaar Blond (heb vakantie, dus dan mat het) :)
Een lekker hop-bommetje! Gefeliciteerd Jacques!

bierhenkie

Niets is onmogelijk...
CiteerAan Bierhenkie,

U heeft ons de volgende vraag gesteld:
Sedert enkele dagen is Brand Zwaar Blond in de verkoop, In de filialen bij mij in de buurt is het helaas kennelijk niet in het assortiment, Kunt u mij vertellen waar in de buurt van mijn postcode dit wel het geval is? Bij voorbaat dank.

Waarbij wij het volgende antwoord hebben gegeven:
Goedemorgen Collega''s

Kunnen jullie dit bestellen voor de consument

Product zit in ons assortiment is vandaag besteld dus komt woensdag binnen.


Groeten Jumbo Groeneveld
Service dus.

dennisbier

Jumbo verdient een pluimpje! ;D

Roodwang

In Voorburg bij de Jumbo wel in assortiment. maar op... leeg schap. Morgen weer even kijken anders ga ik er ook een mailtje aan wagen.

Roodwang

cpmb

Citaat van: bierhenkie op 04-11-2013  18:14 uNiets is onmogelijk...Service dus.

Jumbo Groeneveld in Zwolle, dat is niet ver van mijn zwager :D zal hem inlichten dat hij daar het bier kan halen... Hij zal erg blij zijn :D
Bedankt voor de info Bierhenkie

Hoppenbrouwers

Weet niet of het al voorbij gekomen is maar wordt hij wel gepasteuriseerd?

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-11-2013  11:27 umaar wordt hij wel gepasteuriseerd?

Je kunt er vanuit gaan dat alle bieren van brand/Heineken gepasteuriseerd worden.. :)

Hay

Hoi,

Bij mij hebben ze vandaag een heel kratje bezorgt dus dat wordt proeven in het weekend en een paar vrienden uitnodigen.
Als ik maar zo lang kan wachten.

Groetjes

ciesvandekwis

Ik lees dit nu nog maar. Van harte Jacques!
Ik hoop het ooit eens in België te kunnen proeven... :proost:

Etn82

Jahoor, ook bij de Jumbo hier om de hoek stond vandaag nog één heel sixpack. Het blijkt in trek!

Ik ben heel erg benieuwd, maar ook nog even wachten. #alcoholvrijdagje :shelp:

Bart J

Ik heb hem dit weekend ook te pakken kunnen krijgen, en hij was lekker. Maar ik heb het bier geproefd door Jacques zelf gebrouwen, en dat vond ik toch wel anders smaken! Veel lekkerder met meer aroma variaties. Klopt dat Jacques?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-11-2013  11:27 uWeet niet of het al voorbij gekomen is maar wordt hij wel gepasteuriseerd?

Ja. Het bier wordt gefilterd en gepasteuriseerd.

Jacques

Citaat van: Bart J op 05-11-2013  20:19 uMaar ik heb het bier geproefd door Jacques zelf gebrouwen, en dat vond ik toch wel anders smaken! Veel lekkerder met meer aroma variaties. Klopt dat Jacques?

Natuurlijk zijn er kleine smaaknuanceringen. Kan ook niet anders. De installatie van Brand is een andere dan die ik op mijn zolder heb staan. Maar ook de leeftijd van het bier maakt uit. Ik heb begrepen dat wanneer dit bier opnieuw gebrouwen wordt geprobeerd zal worden het hoppig aroma wat meer te versterken door meer hop op het einde het koken te geven.

Een paar weken geleden heb ik de Blozende Blonde en de Brand Zwaar Blond langs elkaar geproefd toen viel mij de grote overeenkomst op. Het is een goed geslaagde kloon. Mijn eigen bier begon al een beetje een verouderingssmaak te krijgen maar daar ben ik heel gevoelig voor heb ik gemerkt. Komt waarschijnlijk omdat ik goed getraind ben in het herkennen van deze smaak.

Robert1968

CiteerKomt waarschijnlijk omdat ik goed getraind ben in het herkennen van deze smaak.

Welke smaak proef/ruik je dan (meestal in verouderde amateurbieren)?
- nat karton/potlood ("nonenal")
- roggebrood ("öxidation")
- verbrand rubber ("lightstruck")
- iets anders?

Hai

Wat mij betreft mag Brand de smaak zo laten, hop is precies goed zo.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 05-11-2013  21:39 uWelke smaak proef/ruik je dan (meestal in verouderde amateurbieren)?
- nat karton/potlood ("nonenal")
- roggebrood ("öxidation")
- verbrand rubber ("lightstruck")
- iets anders?

Papierachtig en als het sterk is leerachtig. Ook sherryachtig en madera-achtig.

Lichtsmaak is geen echte verouderingssmaak. Dat kan al bij jong bier dat een aantal uren in felle zon gestaan heeft.

William

Citaat van: Robert de Boer op 05-11-2013  21:39 uWelke smaak proef/ruik je dan (meestal in verouderde amateurbieren)?
- nat karton/potlood ("nonenal")
- roggebrood ("öxidation")
- verbrand rubber ("lightstruck")
- iets anders?

Voor mij is dat roggebrood. Dat proef ik vaak in wat oudere bieren met veel donkere mouten. Waarschijnlijk door oxidatie van (donkere) moutcomponenten.

Jacques

Citaat van: William op 05-11-2013  22:22 uVoor mij is dat roggebrood. Dat proef ik vaak in wat oudere bieren met veel donkere mouten. Waarschijnlijk door oxidatie van (donkere) moutcomponenten.

De Blozende Blonde heeft maar heel weinig donkere moutcomponenten (net als de Brand Zwaar Blond  :) ). Maar bij donkere bieren kun je inderdaad een roggebroodachtige smaak krijgen. Zelf geef ik de voorkeur aan andere smaakomschrijvingen.

Maar we zijn weer behoorlijk aan het afdwalen...

MO

En de body is ook helemaal precies goed zo, dus hou die suiker erin. Mafkezen bij Brand, dat de suiker eruit zou moeten

http://bier.blog.nl/biernieuws/2013/11/01/brand-zwaar-blond-geintroduceerd-en-geproefd

dennisbier

Die suiker was ook na de hoofdgisting toegevoegd.
Bij Brand hebben ze dat vast niet gedaan.
Ik denk eerder gewoon in het recept opgenomen.

Ik vind de zware blonde lijken op een Belgisch blond bier of een tripel. Een corsendonk misschien. Is al heel lang geleden, maar herkenbare smaken.
Geur is wel anders, maar wat wil je.

Hoppenbrouwers

Ze schrijven inderdaad:
CiteerEr wordt voor het vervolg gewerkt aan het recept om er wel een volmout bier van te maken, uiteraard met het nastreven van dezelfde smaak.
Ik ben benieuwd hoe en of ze dat gaan doen.

bierhenkie

Citaat van: bierhenkie op 04-11-2013  18:14 uNiets is onmogelijk... Service dus.


Helaas, ze hebben gelogen. Gewoon niet besteld, niet in de winkel, er is geen vak voor. De andere vele lege schappen waren voor andere bieren gereserveerd. Ik had de stille hoop dat met het verdwijnen van C1000 van de gevel de logistiek en het eerlijk zakendoen zouden verbeteren . Niets is minder waar, ze blijven de aangeleerde AH-mentaliteit (toen C1000 nog van AH was) gewoon praktiseren. Schaarste creëren en dus de prijzen opschroeven is de mores. Doei Jumbo.

Jacques

Citaat van: bierhenkie op 06-11-2013  13:32 uHelaas, ze hebben gelogen. Gewoon niet besteld, niet in de winkel, er is geen vak voor. De andere vele lege schappen waren voor andere bieren gereserveerd. Ik had de stille hoop dat met het verdwijnen van C1000 van de gevel de logistiek en het eerlijk zakendoen zouden verbeteren . Niets is minder waar, ze blijven de aangeleerde AH-mentaliteit (toen C1000 nog van AH was) gewoon praktiseren. Schaarste creëren en dus de prijzen opschroeven is de mores. Doei Jumbo.

Wat negatief weer Erik! Het kan wat langer duren voordat alle jumbo's bevoorraad worden.
En de prijs wordt natuurlijk niet opgeschroefd als één filiaal het bier niet voert.

RobinB

Citaat van: MO op 05-11-2013  23:05 uEn de body is ook helemaal precies goed zo, dus hou die suiker erin. Mafkezen bij Brand, dat de suiker eruit zou moeten
Ze willen waarschijnlijk gewoon een volledig volmout-assortiment (marketing), dus nu is dit een vreemde eend in de bijt.

Pimmels

Erg lekker Jacques, hoop dat het een blijvertje wordt! :biersmile:

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 06-11-2013  22:20 uWat negatief weer Erik! Het kan wat langer duren voordat alle jumbo's bevoorraad worden.
En de prijs wordt natuurlijk niet opgeschroefd als één filiaal het bier niet voert.
Het negatieve komt van de winkelketen. In een van de vorige berichten heb ik de mail gepost welke ik van Jumbo kreeg en daarin stond toch echt woensdag. Maar er is gelukkig nog meer bier op de wereld.

Peterrr

Bij de Mitra in Baarn even een kratje gehaald ( geen sixpacs ) netjes even gebeld het is toch een ander dorp.
En het was binnen.
Bij de Jumbo Hilversum geen blond wel 3 x gevraagd en telefoon nummer achtergelaten...
Was verrast dat bij de Mitra ook het IJ te verkrijgen was (dus topzaak! ;D)


Grt Peterr

pincopallino

Ben erg benieuwd. Vandaag bij de Mitra in Haarlem-Noord de laatste 6 flessen opgehaald. Over een paar dagen gaan we proeven...

Adrie

Vanmiddag werd ik gebeld door de plaatselijke Jumbo dat het bier was gearriveerd. Er stond keurig een rij sixpacks in de schappen. Puike service van Jumbo! :duimop:

Robert1968

Zojuist bij Heineken PUM Zoeterwoude (personeelsmagazijn) geweest. Brand Zwaar Blond was daar nog niet te verkrijgen vanwege (grote!?) vraag vanuit andere afzetkanalen (horeca, winkels). Kratje zou (voor mij) t.z.t. circa € 19,- gaan kosten.

Peterrr

Wat een heerlijk bier!
Brand zou er goed aan doen om er af en toe een batch van te maken. ;)
Heerlijk hoppig en toch echt " anders " dan ik verwacht had.

Mijn complimenten proost!

Gr Peterr

RobinB

Geproefd, maar vind hem helemaal niet zo hoppig? ???
Beetje à la de normale Duvel, maar dat vind ik ook geen hopbom.

Verder best een aardig bier. :duimop:

De Kiekert

@bierhenkie, in de Assendorperstraat bij de Mitra. Afgelopen maandagmiddag gekocht, en ondertussen geproefd. Heerlijk bier, echter had meer hoparoma verwacht.
Kom eens bij mij aan Erik! Proeven we ereen :)

Paul Bier

Heb hem vanavond soldaat gemaakt. Geweldige geur,  mondgevoel is super,  smaak is goed maar mag naar mijn smaak meer bitter hebben. Kan ook komen doordat ik hiervoor een aantal ipa's heb gedronken :proost: :nut:.
Al met al zeer goed bier Jacques. Je mag er trots op zijn. Ook leuk dat ze je naam en portret op het etiket hebben gezet.

MO

Body helemaal OK
Doordrinkbaarheid voor de 8,5% helemaal perfect
Hoppigheid voor een niet gekoudhopt & gepasteuriseerd bier: helemaal perfect!
Bitterheid: goed aanwezig maar niet dominant bijtend
Amerikaanse hoppen: helemaal passend in het overall smaakpalet van dit bier. Wederom: niet overheersend. Wat een geniale balans!

Geniaal bier. Zeker voor de 200 hl schaal. Dit kunnen niet veel brouwerijen (wereldwijd).

ray71

Gisteren een sixpack gescoord bij de Jumbo in Groesbeek.

Heerlijk bier ! 

Mijn vrouw vind  het ook erg lekker bier.

Blijft zeker niet bij één sixpack  :biersmile:


Roodwang

Heerlijk biertje.
Super bedacht! was al een week op zoek en nu gewoon in het schap van Jumbo te Voorburg.
Morgen nog een six-pack kopen!

Roodwang

Adrie

Lekker bier! Van mij had ie iets meer body mogen hebben, dan komt de bitterheid ook niet zo hard over. Maar ik drink ze allemaal met smaak op.

Overigens denk ik zo dat de hobbybrouwversie beter was.  ;)

TJ

Twee woorden: gevaarlijk lekker :biersmile: .

RobinB

Nu een "head to head" met een Duvel.
Qua karakter komen ze veel overeen; voornamelijk een wat alcoholisch gistprofiel en een iets hoppige geur.
Het hopkarakter van de Brand is meer floraal, de Duvel meer kruidig/nobel. De hopgeur van de Brand is iets prominenter, in de smaak maakt het weinig verschil.
In de smaak merk je wel dat de Duvel duidelijk beter doordrinkbaar is.

Als finishing touch heb ik ze 1:1 gemengd; dat gaf een heel mooi compromis!
Beter dan beide los eigenlijk. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-11-2013  22:51 uNu een "head to head" met een Duvel.
Qua karakter komen ze veel overeen; voornamelijk een wat alcoholisch gistprofiel en een iets hoppige geur.
Het hopkarakter van de Brand is meer floraal, de Duvel meer kruidig/nobel. De hopgeur van de Brand is iets prominenter, in de smaak maakt het weinig verschil.
In de smaak merk je wel dat de Duvel duidelijk beter doordrinkbaar is.

Als finishing touch heb ik ze 1:1 gemengd; dat gaf een heel mooi compromis!
Beter dan beide los eigenlijk. :)

Waarom wil je De Band Zwaar Blond vergelijken met een Duvel? De Brand Zwaar Blond is gewoon een uniek bier. (Net als de Duvel overigens.)

Nogmaals: de Brand Zwaar Blond is geen IPA, geen Chouffe, geen Duvel, geen Leffe blond, geen tripel. Het is Brand Zwaar Blond! (En van alle genoemde bieren heeft het trekjes...)

RobinB

Waarom niet?
Ik merkte bij de eerste fles van de Brand Zwaar Blond een gelijkenis met de Duvel. Voor mij was dat genoeg aanleiding om ze eens met elkaar te vergelijken.

Ieder bier is uniek.
Heineken pils is uniek, Amstel pils is uniek, brand pils maar zeker ook bavaria pils is uniek.
Ondanks dat het stuk voor stuk unieke bieren zijn, zijn ze te vergelijken en zijn er overeenkomsten.

Brand zwaar blond is een uniek bier, Duvel ook. Beide zijn zware blonde bieren die heel goed met elkaar te vergelijken zijn.

Uniek bier sluit niet uit dat er overeenkomsten zijn of dat ze vergelijkbaar zijn.

cow

Een overeenkomst kan bijvoorbeeld zijn dat ze beide "lekker" zijn :<)

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-11-2013 &nbsp;12:52 uWaarom niet?
Ik merkte bij de eerste fles van de Brand Zwaar Blond een gelijkenis met de Duvel. Voor mij was dat genoeg aanleiding om ze eens met elkaar te vergelijken.

Ieder bier is uniek.
Heineken pils is uniek, Amstel pils is uniek, brand pils maar zeker ook bavaria pils is uniek.
Ondanks dat het stuk voor stuk unieke bieren zijn, zijn ze te vergelijken en zijn er overeenkomsten.

Brand zwaar blond is een uniek bier, Duvel ook. Beide zijn zware blonde bieren die heel goed met elkaar te vergelijken zijn.

Uniek bier sluit niet uit dat er overeenkomsten zijn of dat ze vergelijkbaar zijn.

Zoals je wellicht weet ben ik niet iemand die uit is op het klonen van bestaande bieren. Voor mij is meer de uitdaging om bieren met een unieke smaak te creëren. Daarom snap ik het niet zo goed waarom jij (en ook anderen) de Brand Zwaar Blond  met bestaande bieren wil vergelijken. Als men aan mij vraag hoe de Brand Zwaar Blond smaakt zeg ik dat het bier is met een eigen karakter en dat je het ergens moet plaatsen tussen een Belgische Blonde, IPA en tripel in maar dat hij ook wat weg heeft van een Duvel en een Chouffe. Het is een complex bier.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013 &nbsp;16:11 uVoor mij is meer de uitdaging om bieren met een unieke smaak te creëren.
Dat is dus geen uitdaging; ieder bier heeft immers een unieke smaak. Zie mijn (en jouw) voorbeelden hierboven. :)

CiteerDaarom snap ik het niet zo goed waarom jij (en ook anderen) de Brand Zwaar Blond  met bestaande bieren wil vergelijken.
Tja, hij lijkt nu eenmaal op andere bieren, dan is een vergelijking snel gemaakt. :)
Moet kunnen toch?
Of je het nu bewust of onbewust doet, je vergelijkt het altijd met andere bieren.
Jij ook:
Citaat van: Jacques op 10-11-2013 &nbsp;16:11 udat je het ergens moet plaatsen tussen een Belgische Blonde, IPA en tripel in maar dat hij ook wat weg heeft van een Duvel en een Chouffe.
Al vind ik de IPA een beetje te ver uit beeld, maar soit. ;)

Adrie

İk drink er nu weer een. Hmmm een heerlijk bier. Hij fietst er lekker in zo op de zondagmiddag.

Sjaak_Deventer

Ik vind hem eigenlijk niet zo lekker... :-\   Vind het geen onderscheidend bier... Misschien daarom dat dit bier veel met andere bieren wordt vergeleken  ;) Het hoppige is er, maar had wat meer mogen zijn en ik vind vooral de alcoholische smaak erg aanwezig. Ik merk dat ik een flinke jongen aan het drinken ben... Dat heb ik bijvoorbeeld niet bij de Troubadour Magma of de Flying Dog Imperial Citra... Wat ook qua alcohol flinke jongens zijn.

RobinB

Op het "niet zo lekkere" na ben ik het met je eens, ik denk dat de verwachtingen misschien wat te hoog waren. :)

Jacques

Citaat van: Sjaak_Deventer op 10-11-2013 &nbsp;17:47 uIk vind hem eigenlijk niet zo lekker... :-\   Vind het geen onderscheidend bier... Misschien daarom dat dit bier veel met andere bieren wordt vergeleken  ;) Het hoppige is er, maar had wat meer mogen zijn en ik vind vooral de alcoholische smaak erg aanwezig. Ik merk dat ik een flinke jongen aan het drinken ben... Dat heb ik bijvoorbeeld niet bij de Troubadour Magma of de Flying Dog Imperial Citra... Wat ook qua alcohol flinke jongens zijn.

Ieder zijn smaak. Gelukkig zijn er heel veel mensen die hem wel erg lekker en bijzonder vinden.

En dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.

RobinB

Ook lekker met afhaalchinees! ;D

William

Citaat van: Jacques op 10-11-2013 &nbsp;11:07 uNogmaals: de Brand Zwaar Blond is geen IPA, geen Chouffe, geen Duvel, geen Leffe blond, geen tripel. Het is Brand Zwaar Blond! (En van alle genoemde bieren heeft het trekjes...)

Citaat van: Jacques op 10-11-2013 &nbsp;18:33 uIeder zijn smaak. Gelukkig zijn er heel veel mensen die hem wel erg lekker en bijzonder vinden.

En dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.

Dit komt denk ik ook een beetje hoe jij de proefnotities van anderen interpreteert Jacques. Ik denk dat je het wat teveel als kritiek opvat terwijl je het ook als compliment kunt zien.

Citaat van: William op 01-11-2013 &nbsp;23:39 uEen lekker bier Jacques. Een mooie co-productie tussen jou en Brand.

Ik vind het duidelijk meer een Belgisch dan Amerikaans karakter hebben.
Bij de eerste slokken heb ik (ook) een hele sterke kruidnagelassociatie. Aan het eind komt vooral de fruitigheid naar boven waarbij het me aan een Choufe doet denken maar dan wat minder zoet en iets bitterder.

In mijn proefnotitie herken ik iets van kruidnagel en iets Chouffe-achtigs in het bier. Bij het proeven probeer ik toch iets te herleiden naar voor mij herkenbare smaken. Dat wil niet zeggen dat ik het bier vergelijk met een ander bier. Ik herken er juist iets in van een ander bier.

Dat jij en Brand juist in staat zijn geweest de accenten van veel bieren in de Brand Zwaar Blond te laten herkennen is knap. Daarom zal dit bier ook veel mensen aanspreken.  :proost:


Jacques

Ik ben misschien wat allergisch voor reacties dat het bier lijkt op een ander bier komt omdat ik geprobeerd heb een compleet nieuw bier te creëren. Ik ben niet zoals veel hobbybrouwers gewend zijn uitgegaan van een bestaand bier.

Deze manier van samenstellen van recepten geeft veel voldoening maar leidt soms ook tot teleurstellingen, of anders gezegd leermomenten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013 &nbsp;21:20 uIk ben niet zoals veel hobbybrouwers gewend zijn uitgegaan van een bestaand bier.

Ik denk dat je hiermee veel hobbybrouwers tekort doet.

Hoppenbrouwers

We hebben allemaal toch een bier gebrouwen wat voldeed aan de kenmerken van een "sterke blonde" zoals beschreven in o.a. de biertypengids. Dat is toch ook geen heel nieuw bier wat we moeten creeren?

Laten we het aub niet meer maken dan dat het is.

Drents Hopbier

Citaat van: William op 10-11-2013  19:03 uIn mijn proefnotitie herken ik iets van kruidnagel en iets

Dat strookt niet met de gebruikte gist (info Wyeast) en het maischschema.  Misschien proef je iets wat er op lijkt?

Hopbier

Het haasje

Even een open deur intrappen :)
Ik heb de Brand Zwaar Blond gisteravond geproefd en vond het erg lekker, mooie hopsmaken in een lekker maar gevaarlijk doordrinkbaar bier.
Een volgende keer zal ik proberen het bier met proefformulier er bij te proeven.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-11-2013  21:46 uWe hebben allemaal toch een bier gebrouwen wat voldeed aan de kenmerken van een "sterke blonde" zoals beschreven in o.a. de biertypengids. Dat is toch ook geen heel nieuw bier wat we moeten creëren?

Laten we het aub niet meer maken als dat het is.

Ik denk niet dat een commerciële brouwerij geïnteresseerd is in een kopie van een bestaand bier. Het moet natuurlijk wel een eigen smaak hebben. De kaders zijn gegeven. Maar daarbinnen heb je veel vrijheid om iets nieuw te creëren. Overigens was het kader niet dat je bier moest brouwen dat voldeed aan de smaakomschrijvingen van de Biertypengids. Brand had zijn eigen kaders gegeven.

William

Citaat van: Drents Hopbier op 10-11-2013  22:01 uDat strookt niet met de gebruikte gist (info Wyeast) en het maischschema.  Misschien proef je iets wat er op lijkt?

Waarschijnlijk iets wat er op lijkt omdat ik de gist niet (her)ken of er is in het commerciele bier toch een andere gist gebruikt die lijkt op de initiele gist. Het maischschema staat daar volgens mij grotendeels los van.



Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:23 uIk denk niet dat een commerciële brouwerij geïnteresseerd is in een kopie van een bestaand bier.
Ik ook niet. Daar heb ik het nu ook niet over
Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:23 uHet moet natuurlijk wel een eigen smaak hebben. De kaders zijn gegeven. Maar daarbinnen heb je veel vrijheid om iets nieuw te creëren. Overigens was het kader niet dat je bier moest brouwen dat voldeed aan de smaakomschrijvingen van de Biertypengids. Brand had zijn eigen kaders gegeven.
De eigen kaders van brand komen overeen met de kaders van een sterke blonde uit de biertypengids. Alleen in de gids staan er wat meer. Neemt niet weg dat we een sterke blonde moesten maken. Dat is dus per definitie een bier wat al bestaat. Een type bier welteverstaan.
Dat niet elke sterke blonde hetzelfde is lijkt me logisch. Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een sterke blonde is. Er is niets nieuws gecreëerd, er is gewoon een sterke blonde gemaakt met een eigen smaak.
Net als duvel een eigen smaak heeft, net als chouffe die heeft .... En ga zo nog maar even door.

Zoals ik al zei, we moeten het niet meer maken dan dat het is.

Jacques

Natuurlijk moest er een sterke blonde gemaakt worden. Dat was de opdracht.
Neemt niet weg dat ik bewust geen kloon heb willen brouwen van een bestaand bier. Het moest van mij een eigen karakter hebben. Dan ben je wel iets nieuws aan het creëren. Zo te merken is dat goed uitgevallen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  22:44 uNatuurlijk moest er een sterke blonde gemaakt worden. Dat was de opdracht.
Neemt niet weg dat ik bewust geen kloon heb willen brouwen van een bestaand bier. Het moest van mij een eigen karakter hebben. Dan ben je wel iets nieuws aan het creëren. Zo te merken is dat goed uitgevallen.
Bier is een natuurproduct dus is altijd uniek. Ik heb nu een bock in de vergisting staan. Precies hetzelfde recept als eerst maar hij zal waarschijnlijk niet exact hetzelfde smaken. De gerstoogst was ook niet hetzelfde, ik ben nu ook iets heel nieuws aan het creëren toch?
Lijkt wel een beetje... maar is tóch anders.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-11-2013  22:50 uBier is een natuurproduct dus is altijd uniek. Ik heb nu een bock in de vergisting staan. Precies hetzelfde recept als eerst maar hij zal waarschijnlijk niet exact hetzelfde smaken. De gerstoogst was ook niet hetzelfde, ik ben nu ook iets heel nieuws aan het creëren toch?
Lijkt wel een beetje... maar is tóch anders.

Bier is inderdaad een natuurproduct maar je kunt de smaak wel sturen.

pincopallino

Geproefd = een goed doordrinkbaar zwaar blond weliswaar zonder innovatieve smaak belevenis. Minder "droog " dan Duvel maar met een lekkerder subtiele hop smaak vooral bij het afdronk. Ik mist het "  ambachtelijke " typisch smaak van thuisbrouwers en klein commerciële  brouwerijen. Ik vraag mij af of de Brand versie qua smaak gelijk is aan de origineel. Prijs + smaak maken van deze bier een hoog kwalitatief product. Brand zou goed doen om de Zwaar Blond in haar assortiment permanent op te nemen.

Oscar

Citaat van: pincopallino op 11-11-2013  11:53 uIk vraag mij af of de Brand versie qua smaak gelijk is aan de origineel.

Tuurlijk niet. De Brand versie is gefilterd en gepasteuriseerd. Allemaal behandelingen die toch smaken weghalen... :)

Trouwens in Eanske dit bier nog niet gespot...

arluijen

Citaat van: Oscar op 11-11-2013  12:19 uTrouwens in Eanske dit bier nog niet gespot....

In De'mter (Deventer), ook nog niet. Misschien te noordelijk van Wijlre?

JanEric

In Meppel was alles bij de ene Mitra opgekocht in verband met een proeverij >:(
Bij een andere Mitra geen voorraad.  :(, nu alleen nog bij de Jumbo checken of er wat is anders zal ik moeten uitwijken naar een andere plaats in de  buurt.

pincopallino

Citaat van: Oscar op 11-11-2013  12:19 uTuurlijk niet. De Brand versie is gefilterd en gepasteuriseerd. Allemaal behandelingen die toch smaken weghalen... :)

Trouwens in Eanske dit bier nog niet gespot...

Ik bedoelde: zou de Brand versie qua smaak beter dan de Jacques versie of andersom...

De-Geert

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  18:33 uEn dat velen het bier met een bestaand bier vergelijken, tja dat zit nu eenmaal in de aard van de meeste hobbybrouwers.
Bieren naast elkaar proeven vind ik een goede methode om smaken te leren herkennen en vergelijken. Ook al is het een heel ander bier (dan de Duvel), wat maakt nu het verschil? Het zijn immers beide relatief hoog-alcohol blonde bieren. Door ze naast elkaar te zetten kan je, voor jezelf, goed het verschil onderscheiden.


Sjaak_Deventer

Citaat van: arluijen op 11-11-2013  13:44 uIn De'mter (Deventer), ook nog niet. Misschien te noordelijk van Wijlre?

Marcel's Mitra heeft 'm gewoon ;)

Drents Hopbier

Citaat van: JanEric op 11-11-2013  15:47 uIn Meppel was alles bij de ene Mitra opgekocht in verband met een proeverij .

Sorry hoor! Maar het was maar 1 kratje.

Hopbier

JanEric

Citaat van: Drents Hopbier op 11-11-2013  16:12 uSorry hoor!. Maar het was maar 1 kratje.

Hopbier

Jammer, en de proeverij is zeker al geweest ?  :)

Anton

Een Jumbo in Zutphen had hem niet, later wel maar in het magazijn, er was door alle bokken te weinig plek...

Drents Hopbier

Citaat van: JanEric op 11-11-2013  18:36 uJammer, en de proeverij is zeker al geweest ?

Afgelopen woensdagavond.

Hopbier

Jacques

Citaat van: pincopallino op 11-11-2013  15:57 uIk bedoelde: zou de Brand versie qua smaak beter dan de Jacques versie of andersom...

Wat je qua smaak prefereer is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak...

Er zijn verschillen in smaak, maar die zijn vrij klein. De Blozende Blonde is wat hoppiger. Bij een volgend brouwsel gaat men de verhouding tussen de bittergift en aromagift wat veranderen ten gunste van de aromagift. Zo wordt het verschil nog kleiner.

Johannes

Ik heb een flesje gekocht bij de Mitra (1 want ik drink liever wat lichtere bieren tegenwoordig) en dan denk ik toch: wat gaaf, die Jacques heeft mooi z'n eigen bier door het hele land in de winkels staan!

De-Geert

Citaat van: Johannes op 11-11-2013  21:28 udan denk ik toch: wat gaaf, die Jacques heeft mooi z'n eigen bier door het hele land in de winkels staan!
Inderdaad, dat is toch maar mooi zo! En dan ook nog de opperhobbybrouwer, kon niet beter.  :biersmile:

bierhenkie

Citaat van: De-Geert op 11-11-2013  23:21 uInderdaad, dat is toch maar mooi zo! En dan ook nog de opperhobbybrouwer, kon niet beter.  :biersmile:
A-men  :)

arluijen

Jacques,
Heb een sixpack bemachtigd en open nu de eerste....

Voordat ik vertel hoe ik hem vind, moet me iets van het hart: Wat moet het voor jou moeilijk zijn; beheerder en oprichter van hét hobbybrouw forum van Nederland. Met allemaal eigenwijze brouwers die allemaal weten wie je bent, allemaal een mening hebben wat het beste biertje is en dit allemaal waarschijnlijk zelf toevallig maken. Die allemaal jouw biertje openen en allemaal meteen een mening klaar hebben. Ga d'r maar aan staan.

Maarrrr... ik moet zeggen: ik vind hem oprecht lekker. Ik proef heel duidelijk de hoppen die er doorheen zitten, veeeeel meer dan in alle andere bieren die in de supermarkt staan. Natuurlijk zijn er zwaarder gehopte bieren, maar als ik die aan de supermarkt consument laat proeven trekt deze waarschijnlijk wit weg. Ik ben geen keurmeester maar vind het een prachtig bier. Persoonlijk drink ik steeds minder vaak dit soort zwaardere bieren, maar dat is iets puur persoonlijks. Ik geniet er van.

Respect & Proost

RobW

De Jumbo is een feit hier in het dorp en warempel, het winnende bier van Jacques stond ook in het schap! Het waren er overigens niet veel meer. Vindt het best wel bijzonder om een biertje te gaan proeven waar ik al zoveel over gelezen en gezien heb op het web. Je hebt iets bekends in handen terwijl het toch echt de eerste keer is dat je het daadwerkelijk in handen hebt.

Ik mag je feliciteren met dit prachtige bier. Echt heel lekker en nodigt uit om het zelf ook eens te gaan brouwen. Brand zet overigens ook een mooie prestatie neer om het zo mooi na te brouwen (er was toch geschreven dat het verschil met het origineel niet groot was?)

Gelukkig heb ik twee flesjes mee genomen en die tweede ga ik niet bewaren, proost!

Etn82

Bij mijn Jumbo was het vak met de Zwaar Blond al weer bijgevuld van de week. Waarschijnlijk dus bijbesteld. Het blijkt echt in de smaak te vallen.

Jacques

Citaat van: Etn82 op 15-11-2013  10:59 uBij mijn Jumbo was het vak met de Zwaar Blond al weer bijgevuld van de week. Waarschijnlijk dus bijbesteld. Het blijkt echt in de smaak te vallen.

Ik hoorde vandaag van de plaatselijke Mitra-slijter dat bij Mitra het bier tijdelijk is uitverkocht. Dat is dus heel snel gegaan...

Maar er is goed nieuws, ik heb begrepen dat er weer een nieuwe batch gebrouwen gaat worden. Wanneer die beschikbaar is weet ik niet.

RobinB

Citaat van: Etn82 op 15-11-2013  10:59 uHet blijkt echt in de smaak te vallen.

Daarvoor is het nog wat vroeg denk ik.
De eerste batches verkopen vaak goed omdat iedereen nieuwsgierigheid is. Ook is er nu relatief veel marketing voor, wat die nieuwsgierigheid verder aanwakkert.

Ik denk dat je pas over een jaar of misschien twee iets kan zeggen over de stabiele populariteit.

Jukkie

Ik heb hem vanmiddag gehaald... Ligt in de koelkast op me te wachten  ;)

BRAAF bier

Ook hier staat hij in de koelkast. Maar de mijne heeft maar een houdbaarheid van een paar uur Jacques, hoe komt dat?

KC

Vandaag dan maar bij de slijter besteld, omdat de Jumbo bij ons zulke dingen nooit heeft. Hopelijk volgende week dus.

René K

Bij mijn Jumbo heb ik inmiddels wel het schapkaartje gezien, maar helaas ik was alweer te laat! Komende week maar weer even proberen. ik word nu wel heel nieuwsgierig door al de goede referenties!

Pim

Citaat van: Jacques op 15-11-2013  17:17 u.... Wanneer die beschikbaar is weet ik niet.
Gelukkig heb ik nog een survivalpakket van 6 flesjes staan. Ze smaken me namelijk best. Heerlijk bier Jacques   :groots:

Fripel

Bij de Jumbo in Almere nog goed op voorraad.
Zowel in 6-packs als in een speciaal schapdeel met losse flesjes en een opvallend uitstekend kaartje op het schap.
Heb een 6-pack meegenomen en ben nu bezig met nummer twee.

Erg lekker biertje met opvallende bitterheid en hoppigheid.

Wat mij betreft mag Brand hem vast in het assortiment opnemen.

BRAAF bier

Citaat van: Fripel op 15-11-2013  22:50 uBij de Jumbo in Almere nog goed op voorraad.
Zowel in 6-packs als in een speciaal schapdeel met losse flesjes en een opvallend uitstekend kaartje op het schap.
Heb een 6-pack meegenomen en ben nu bezig met nummer twee.

Erg lekker biertje met opvallende bitterheid en hoppigheid.

Wat mij betreft mag Brand hem vast in het assortiment opnemen.

Ik vond de bitterheid juist meevallen!

Oscar

Citaat van: BRAAF bier op 15-11-2013  18:19 uMaar de mijne heeft maar een houdbaarheid van een paar uur

Hoezo?  :weetniet:

Fripel

Citaat van: BRAAF bier op 15-11-2013  23:38 uIk vond de bitterheid juist meevallen!

Ik vond hem ook niet extreem bitter maar het was wel een opvallend en prettig kenmerk voor mij.

Oxhead


Pimmels

Zwaar blond nu ook van de tap gedronken, lekker, maar op een of ander manier veel zoeter dan de flesjes!
Bijna te zoet, en samen met het riante hoparoma niet echt een doordrinker voor mij.

MO

Vandaag mijn 4e six pack gekocht. Bij de Jumbo. Topbier.

dennisbier


Superbeun

Vandaag ook eindelijk een six-pack kunnen bemachtigen.
Ik stond al een paar keer voor een leeg vak bij de Jumbo in
Leidschendam, maar vandaag succes bij de Jumbo in Voorburg.
Ik had geluk het was in de aanbieding, 6 flesjes voor € 5,99.

Vanavond proeven, op je gezondheid Jacques  :proost:
.

Dirtbag

Ik heb hem vorige week geproefd van de tap, niet de meest ideale proefsituatie; Om 18:00 na een nachtdienst tijdens een bedrijfsuitje en al een redelijk rammelende maag.

Maar ERRUG lekker :) Ik ben zekers geen profi proever maar vond hem lekker.

db

Pirremenir

Ik vind hem wat tegenvallen... Had een meer aromatisch biertje verwacht (a la Duvel Triple Hop van dit jaar bijvoorbeeld...).

Maar misschien nog maar eens proberen...

Pirremenir

Jacques

Het lijkt er op dat het bier veel mensen aanspreekt. Zo links en rechts vliegt het de winkel uit. Ik heb al een paar keer gezien dat een schap leeg was.



Hier afgelopen zaterdag bij Jumbo Heyhoef in Tilburg.


En hier vandaag in Heel (L), met dank aan Marie-José van der Wielen.



Maar bij de Jumbo aan het St. Annaplein in Tilburg hadden ze er vandaag genoeg.  ;)

Roodwang

Mmm misschien vind jij het leuk dat het zo hard gaat. Maar hier is het chronisch op.
Word ik niet echt vrolijk van.
Maaaar.. compliment!  Heerlijk brouwsel!

Roodwang

koffie

Gaan de mensen die het zo lekker vinden nu ook zelf brouwen?

bierhenkie

Ik heb hem uiteindelijk ook bemachtigd én geproefd. Heerlijk bier Jacques met inderdaad overeenkomsten met andere bieren, maar dan weer met zovelen, dat het uiteindelijk een uniek bier te noemen is.  :petje-af:

dennisbier

Heb 1 sixpack laten staan...
Het loopt goed. Misschien een duidelijk signaal dat Nederlandse pilsbrouwerijen ergens achter het net aan het vissen zijn.
Kan wel, doen niet issue...

RobinB

Nee, het is geen pils, maar een heel andere tak van sport. ;)

John

Citaat van: koffie op 20-11-2013  06:52 uGaan de mensen die het zo lekker vinden nu ook zelf brouwen?
Die misschien wel...

koffie

Hmm... cruciaal woordje vergeten ;)
Ik vroeg me dus of of de hobbybrouwers die het een lekker bier vinden, nu zelf dit recept gaan brouwen?

John

Citaat van: koffie op 20-11-2013  21:33 uHmm .. cruciaal woordje vergeten ;)
Ik vroeg me dus of of de hobbybrouwers die het een lekker bier vinden, nu zelf dit recept gaan brouwen?
Dat bedoel ik: zij misschien wel :-)

stefanvdwoning

Hoi Jacques,
afgelopen weekend je biertje gehad, en ik moet zeggen: respect! Hij was lekker vol van smaak, eigenlijk alles wat ik lekker vind in een biertje. TOP!

ciesvandekwis

Proefnotities op Ratebeer ergens?

stefanvdwoning

Op Untappd krijgt hij gemiddeld een 3.6 uit 5, wat iets boven gemiddeld is. Veel uiteenlopende reacties. Voornamelijk wel positief :)

Adbrouwt

Na de bestudering van de lap geschreven tekst van Jacques op het flesje hem open gemaakt en gedronken. Is dit je jouw handschrift Jacques?? Lekker biertje met een mooie bitterheid dus hulde Jacques.  :proost:

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 21-11-2013  23:02 uNa de bestudering van de lap geschreven tekst van Jacques op het flesje hem open gemaakt en gedronken. Is dit je jouw handschrift Jacques?? Lekker biertje met een mooie bitterheid dus hulde Jacques.  :proost:

De tekst is in overleg met Brand gemaakt. Voor wat betreft het handschrift heeft toch een computer er een hand in gehad...

JanEric

Lekker bier, goed hoppig, heb hem eindelijk te pakken gekregen. Gisteren ook van de tap gedronken.
Smaakt prima, een waardig winnend bier!

alrikdew

Ik heb net een sixpack gekocht! Erg leuk opdrukje op de hals! Lijkt me heel tof als ooit mijn bier in de winkels te koop is!

zeebrew

ik heb zojuist het tweede six pack aangeschaft en weer geproefd:  bij het eerste zestal had ik nog wel wat bedenkingen, maar was in die periode ook keel onstekerig. Nu de tweede serie vind ik hem beter te pruimen (doe ik natuurlijk niet :P) Mooi opstapje naar wat hopperiger bier. Eigenlijk net met een mooie auto, in het begin heb je daar vaak ook wat moeite mee, maar op de langere termijn is ie mooi en wordt ie steeds mooier.  :groots:

krek zat

Tsja, wat zal ik er van zeggen. Ik begin vandaag aan mijn 5e sixpack, dus dat zegt wel genoeg, denk ik.

Peterrr

Stond hier bij de Jumbo nog 1 zielig flesje in het vak... en een enorm billboard van Brand zwaar blond bij de ingang.

Duurde even voordat er was maar het loopt zo te zien wel goed.

luftie

Zojuist een reclame gezien van Jacques op Discovery Channel... echt lachen man, wat genieten!

Jacques,  respect.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 01-10-2013  21:04 uVandaag is de Brand Zwaar Blond afgevuld.

Gelezen op de website van PINT:

Gister deelgenomen aan 'n blind/@PINT_Pakt proefavond: opvallende uitkomst, smaakverschil in 2 verschillende flesjes @Brand_Bier #zwaarblond

Jacques, enig idee hoe dat kan?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 27-11-2013  11:50 uGelezen op de website van PINT:

Gister deelgenomen aan 'n blind/@PINT_Pakt proefavond: opvallende uitkomst, smaakverschil in 2 verschillende flesjes @Brand_Bier #zwaarblond

Jacques, enig idee hoe dat kan?

Hopbier

Kan een gevolg zijn verschillende bewaaromstandigheden. Bijvoorbeeld doordat een flesje wat langer bij een slijter heeft gestaan op een hogere temperatuur als de opslagruimte bij Brand.

En verder kan het zijn dat het twee verschillende batches zijn. Het brouwproces zou een beetje bijgesteld worden om nog dichter bij het origineel te komen.

RobinB

Is de tweede batch al uitgegeven?
Hoe is deze herkenbaar?

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-11-2013  22:20 uIs de tweede batch al uitgegeven?
Hoe is deze herkenbaar?

Of de tweede batch al is uitgegeven weet ik niet. Wel weet ik dat de verkoop van de eerste batch veel sneller verloopt dan voorzien was.

Neetje

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  23:00 uOf de tweede batch al is uitgegeven weet ik niet. Wel weet ik dat de verkoop van de eerste batch veel sneller verloopt dan voorzien was.

Kan niet anders met zo'n lekker biertje.  :biersmile:

dennisbier

Citaat van: John op 20-11-2013  19:22 uDie misschien wel...
Ik ken een collega, die gaat nog om. Echt een bourgondier. ;)    Van water naar bier aangeraden.  :degroeten:

matthew

Helaas is overal waar ik kom dit bier uitverkocht :'(

Hopelijk vind ik hem nog ergens.

dennisbier

Volgens Brand zijn het 2de brouwsel nu aan het brouwen, exact hetzelfde recept.
Stond ergens op de fb pagina van Brand.
Nog geen aanpassing dus, zoals dan eerder vermeld.

RobinB

Dan zou dit dus niet kunnen kloppen?
Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:54 uEn verder kan het zijn dat het twee verschillende batches zijn.

luftie

Gisteren in Arnhem in musis sacre werd het ook behoorlijk gepresenteerd. Goed man.


Jacques

Citaat van: dennisbier op 28-11-2013  19:28 uVolgens Brand zijn het 2de brouwsel nu aan het brouwen, exact hetzelfde recept.
Stond ergens op de fb pagina van Brand.
Nog geen aanpassing dus, zoals dan eerder vermeld.

Wel goed lezen. Er is vermeld dat gebrouwen wordt "het recept getrouw". Een kleine aanpassing om nog dichter bij het oorspronkelijk bier te komen past daarin.

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-11-2013  19:52 uDan zou dit dus niet kunnen kloppen?

Ik weet niet wanneer precies de 2e batch op de markt komt.

Oscar


dennisbier

Hele kleine aanpassingen hoop ik.
Iedereen die ik hem aanraad vind hem heel lekker.
Uiteraard ga ik ook voor de tweede batch!

vormstreber

Inderdaad. Niets aan veranderen. Hij is heerlijk!

Johannes

Ik heb 'm ook geproefd en vond het een erg smakelijk bier! Echt een aanwinst in het bierschap want onderscheidend!

Jacques

Citaat van: dennisbier op 29-11-2013  17:45 uHele kleine aanpassingen hoop ik.
Iedereen die ik hem aanraad vind hem heel lekker.
Uiteraard ga ik ook voor de tweede batch!

Uiteraard een hele kleine aanpassing. Veel commerciële bieren worden steeds een heel klein beetje bijgesteld.

visserkevis

Na veel zoeken is het me toch gelukt een sixpackje te vinden. Er viel me met name op dat de aromahop erg sterk aanwezig is, en dan met name 1 hopsoort. Ik heb alleen geen idee welke hopsoort dat kan zijn.
Iemand een idee wat ik bedoel?

dennisbier


Jacques

Citaat van: visserkevis op 30-11-2013  01:29 uNa veel zoeken is het me toch gelukt een sixpackje te vinden. Er viel me met name op dat de aromahop erg sterk aanwezig is, en dan met name 1 hopsoort. Ik heb alleen geen idee welke hopsoort dat kan zijn.
Iemand een idee wat ik bedoel?

Het zijn 5 hopsoorten die in dit bier zitten. Het is een mengeling van Duitse en Amerikaanse hopsoorten. De hop die voor mij het sterkst aanwezig is, is Amarillo.

Canis Lupus

Ik heb ook eindelijk een sixpack kunnen scoren in Deurne.
Gisteren 2 flesjes soldaat gemaakt, smaakt inderdaad naar meer. :proost:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 30-11-2013  23:51 uHet zijn 5 hopsoorten die in dit bier zitten. Het is een mengeling van Duitse en Amerikaanse hopsoorten. De hop die voor mij het sterkst aanwezig is, is Amarillo.

In de smaak of in het aroma?  Of in beide?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 01-12-2013  12:30 uIn de smaak of in het aroma?  Of in beide?

Hopbier

Dat kan aan de persoonlijk conceptie liggen. Bij mij in het aroma dat omhoog komt als je het bier in je mond hebt. Maar het is marginaal. Ook de andere hoppen dragen wel degelijk bij aan het hoparoma.

kyrill

Jacques

Wat een heerlijk biertje heb je gebrouwen
Ik houd niet van bier, tijdens mijn sudententijd gaan alle vrienden aan de bier en ik deed mee als een boer die kiespijn heeft. Pas op mijn 40e ontdekte ik per ongeluk Westmalle Tripel en was meteen verkocht. Toen ondekte ik  Rochefort,  Westvleteren 12 en de lekkere vervanger van de te dure Vleteren: Straffe Hendrik quadrupel (zwarte etiket). Maar het zijn allemaal tegen de 10+ % biertjes en net iets teveel om 2-3 flesjes  per dag van te drinken. Dus ik zocht naar een lekkere 7,5-8,5% biertje. Melisse Blonde geprobeerd maar die is iets te heftig aanwezig, iets te gekunsteld. En nu na 3 jaar zoeken vind ik je Zware Blonde. Heerlijk

Rampzalig dat ik moet lezen dat Brand het heel tijdelijk aan gaat bieden. Is dat echt waar? Zal ik dan toch mijn eigen bier moeten leren maken op basis van een Jacques achtig recept?

Drents Hopbier

Citaat van: kyrill op 01-12-2013  19:53 uRampzalig dat ik moet lezen dat Brand het heel tijdelijk aan gaat bieden. Is dat echt waar?

Waar las je dat dan?

Hopbier

Henielma

Vandaag een paar flesjes kunnen bemachtigen van dit bier bij een net geopende Jumbo uit de buurt. Zojuist geproefd, het is een mooi bier Jacques. fruitig met een mooi hoparoma en kruidigheid en een lekker bittere afdronk.  Ondanks zijn 8,5% alcohol een doordrinkbaar bier. Complimenten Jacques en ook voor Brand.

Jacques

Citaat van: kyrill op 01-12-2013  19:53 uRampzalig dat ik moet lezen dat Brand het heel tijdelijk aan gaat bieden. Is dat echt waar? Zal ik dan toch mijn eigen bier moeten leren maken op basis van een Jacques achtig recept?

Mooi om te lezen dat het bier je goed smaakt.

Of het bier vast in het assortiment blijft is niet bekend. Wel dat er over niet al te lange tijd een nieuwe partij op de markt zal komen.

Hai

Het moet niet gekker worden, hier bij verschillende kroegen op de tap.

René K

Citaat van: Jacques op 01-12-2013  22:05 uOf het bier vast in het assortiment blijft is niet bekend. Wel dat er over niet al te lange tijd een nieuwe partij op de markt zal komen.

Gefeliciteerd Jacques! Ik lees net in de Brand Courant (nieuwsbrief) dat de Brand Zwaar Blond vast in het assortiment wordt opgenomen! Hieronder een citaat uit de nieuwsbrief:

CiteerZwaar Blond blijft!
 
Zwaar Blond heeft in korte tijd de harten van de echte bierliefhebber veroverd. Jullie zijn zo enthousiast over Zwaar Blond dat we het bier waarmee Jacques Bertens de Brand Bierbrouwwedstrijd won in ons vaste assortiment bijzondere bieren opnemen! Voorlopig blijft Zwaar Blond verkrijgbaar in de Brand horecazaken, bij de supermarkten van Jumbo en de Mitra slijterijen.

Het was natuurlijk al fantastisch voor je maar dit moet helemaal goed voelen!

seed7

Citaat van: René K op 14-12-2013  10:19 uBrand Zwaar Blond vast in het assortiment

Heel mooi. Laten we hopen dat ook de andere grote brouwers hierdoor wakker geschud worden. Niet alleen maar van van die "dunne" bieren, maar ook "rondborstige voluptueuse".

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 14-12-2013  10:54 uHeel mooi. Laten we hopen dat ook de andere grote brouwers hierdoor wakker geschud worden.

Laat die grote brouwers AUB slapen....focus op de kleine ambachtelijke brouwerijtjes... :)

dennisbier


Jacques

Citaat van: René K op 14-12-2013  10:19 uGefeliciteerd Jacques! Ik lees net in de Brand Courant (nieuwsbrief) dat de Brand Zwaar Blond vast in het assortiment wordt opgenomen! Hieronder een citaat uit de nieuwsbrief:
 

Het was natuurlijk al fantastisch voor je maar dit moet helemaal goed voelen!

Ik hoorde het ook pas gisteren.
Ja, het hele gebeuren met Brand Zwaar Blond is een grote opsteker voor mij.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 15-12-2013  10:40 uIk hoorde het ook pas gisteren.
Ja, het hele gebeuren met Brand Zwaar Blond is een grote opsteker voor mij.
Allereerst gefeliciteerd natuurlijk dat het een blijvertje gaat worden. Op dit forum mag je natuurlijk ook super trots zijn.  :groots:
Wat wil je nog meer Jacques, lekker met RobinB discussiëren met een Brand Zwaar Blond in je handen. Tja daar wordt toch iedereen gelukkig van.  ;D

Peterrr

Goede zet van Brand!  Mooie opsteker voor Jacques

Mooi glas er voor, met grotere fles... ik zie een leuk gift pakket  :D

Grt Peterr

BB

Alsnog gefeliciteerd Jacques!

Vorige week voor het eerst op, erg lekker bier!


luftie

Het is absoluut een goed biertje!
Wel jammer dat het overal uit de schappen was als ik het wilde proeven.

Ik heb er 1 in de kroeg gevonden buiten de koeling. deze heeft de kroeg eigenaar voor mij 15 minuten in de vriezer gestopt. Het was het laatste biertje wat er was.

Jacques

Omdat besloten is het bier vast in het assortiment te nemen neem ik aan dat de winkels regelmatig bevoorraad zullen worden.

Herman

Ik kan het in de buurt niet krijgen helaas. De Mitra verkoopt het niet ('Er zijn ook zoveel bieren'). Ik mag hopen dat andere slijters nu ook mogen bestellen? Dan zal ik mijn lokale slijter even vragen.

Gerald

Citaat van: Herman op 15-12-2013  22:33 uIk kan het in de buurt niet krijgen helaas. De Mitra verkoopt het niet ('Er zijn ook zoveel bieren'). Ik mag hopen dat andere slijters nu ook mogen bestellen? Dan zal ik mijn lokale slijter even vragen.
Online bestellen op mitra.nl en afhalen bij de Mitra die het niet voor je wil bestellen ;)

Herman

Ja kan, maar haal het liever bij de slijter in mijn dorp. Als het toch regulier assortiment wordt, lijkt me dat geen probleem.

Jacques

Citaat van: Herman op 15-12-2013  23:00 uJa kan, maar haal het liever bij de slijter in mijn dorp. Als het toch regulier assortiment wordt, lijkt me dat geen probleem.

Als je de methode van van Gerald volgt kun je het toch in jouw dorp halen.


zeebrew

Nou dan wordt Brand zeker wel hoofdsponsor van ons forum!  Ik denk dat we na Jacques, er met z'n allen een succes van hebben gemaakt.  :groots:

Herman

Citaat van: Jacques op 16-12-2013  20:07 uAls je de methode van van Gerald volgt kun je het toch in jouw dorp halen.

Nee, want dat is geen Mitra. Ik kan het in Emmen wel krijgen, maar koop liever lokaal. Nogmaals, als het regulier bier wordt en de slijter verkoopt Brand, waarom dan geen Zwaar blond. Is vast wel te bestellen, ik vraag het wel even na.

bierhenkie

Gisteren heb ik mijn vader een paar flesjes Zwaar Blond gegeven. Tijd dat de man ook eens wat anders proeft dan de weliswaar lekkere Westmalle. Lovend en laaiend enthousiast belde hij me vanmorgen op! Andermaal chapeau Jacques! :petje-af:

vormstreber

Jaqcues mag ik dan toch de brutale vraag stellen. Blijf je hiervoor financiele erkenning krijgen of zal het te vinden zijn in de roem?

Herman

De wedstrijdvoorwaarden repten van een eenmalige vergoeding, da's algemeen bekend.

bierhenkie

Citaat van: Herman op 22-12-2013  21:17 uDe wedstrijdvoorwaarden repten van een eenmalige vergoeding, da's algemeen bekend.
Ja een mooi bedrag. Dat en natuurlijk de eeuwige roem ;)

Jacques

Citaat van: vormstreber op 22-12-2013  14:34 uJaqcues mag ik dan toch de brutale vraag stellen. Blijf je hiervoor financiële erkenning krijgen of zal het te vinden zijn in de roem?

Het antwoord is gegeven. Als je het precies wilt weten het bedrag is € 2.500. Dit bedrag is ook genoemd in het wedstrijdreglement. Dit bedrag staat nu op de een spaarbankboekje en zal een bierige bestemming krijgen.

Herman

Je kunt het ook zien als een vooruitbetaling op je Speidel ;)

vormstreber

Het ging mij bij deze vraag niet om het geld. Maar ik vroeg mij af hoe Brand met deze aangepaste situatie om zou gaan. Zij wijken immers van de oorspronkelijke situatie af (lees: in de vaste collectie ipv. tijdelijke actie).

Oscar

Citaat van: vormstreber op 23-12-2013  00:20 uZij wijken immers van de oorspronkelijke situatie af (lees: in de vaste collectie ipv. tijdelijke actie).

Er zal ongetwijfeld ergens staan dat het Recept eigendom wordt van Brand, en zij er dus mee mogen doen wat zij willen... ;)

koffie

Citaat van: vormstreber op 23-12-2013  00:20 uHet ging mij bij deze vraag niet om het geld. Maar ik vroeg mij af hoe Brand met deze aangepaste situatie om zou gaan. Zij wijken immers van de oorspronkelijke situatie af (lees: in de vaste collectie ipv. tijdelijke actie).
Volgens mij is van begin af aan al gecommuniceerd dat dit vast in het assortiment zou komen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: koffie op 23-12-2013  11:53 uVolgens mij is van begin af aan al gecommuniceerd dat dit vast in het assortiment zou komen.
Dat het een mogelijkheid was... Geen zekerheid. Zou ook wel raar zijn met zo'n groot bedrijf.

vormstreber

Just checking. Ik wil gewoon zeker weten dat er geen onrecht wordt aangedaan.  ;)

Erwin1976

Ik was er nog niet aan toe gekomen, maar ik heb er gisteren 2 op...
HEERLIJK
Ik ga zeker nog een 6 pack halen.
 :groots:

Bennie Beunhaas

Ik had hem 2 weken geleden ook geproefd, en inderdaad, erg lekker :proost:

Zeker voor herhaling vatbaar! Complimenten aan Jacques

Nou maar hopen dat er gauw weer wat staat bij Jumbo Winterswijk, want ik sta vaker naar een leeg schap dan naar een vol schap te kijken...

Rich

Ik zie het net staan in de Jumbo te Gouda, kijk achterop het flesje... hee die ken ik! Erg leuk!

Jacques

Citaat van: Bennie Beunhaas op 25-12-2013  02:11 uNou maar hopen dat er gauw weer wat staat bij Jumbo Winterswijk, want ik sta vaker naar een leeg schap dan naar een vol schap te kijken...

Ik heb begrepen dat er weer volop voorraad is...

dennisbier

Nog niet zonder gezeten bij onze Jumbo. Steady supply!  :biersmile:

hopiebier

Ha medebrouwers,
Vraag Is zwaar blond ook afgevuld op fust of alleen op fles verkrijgbaar?
Gr.  :proost:

Herman

Topic niet doorgelezen hopie? Ja dus...

hopiebier

Ach er is zoveel te lezen... en zo weinig tijd...
Maar ik had de indruk ergens een Zwaar Blond op de tap te hebben gekregen vandaar  :weetniet:
gr :proost:

De-Geert

14 pagina's, da's flink wat leeswerk.

Herman

Maar na invullen van fust in het zoekvenster boven in, in dit onderwerp, heb je meteen beet :D

Roelof

Gisteravond geproefd, van de tap. Is goed gelukt Jacques. Een heerlijk bier.

Jacques

Citaat van: hopiebier op 10-01-2014  21:50 uHa medebrouwers,
Vraag Is zwaar blond ook afgevuld op fust of alleen op fles verkrijgbaar?
Gr.  :proost:

Op dit moment alleen bij de Brand proeflokalen. Daar komt, als ik het goed begrepen heb, over een aantal weken verandering in. Dan zal het bier ook bij andere supermarkten en slijterijen verkocht worden. Er is in ieder geval veel vraag naar dit bier is mij verzekerd.

William

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  11:14 uOp dit moment alleen bij de Brand proeflokalen. Daar komt, als ik het goed begrepen heb, over een aantal weken verandering in. Dan zal het bier ook bij andere supermarkten en slijterijen verkocht worden. Er is in ieder geval veel vraag naar dit bier is mij verzekerd.

Fustjes nu alleen in Brand proeflokalen. Maar die zullen toch niet verkocht worden bij supermarkten / slijterijen. Jouw laatste opmerking zal waarschijnlijk slaan op flesjes die breder verkrijgbaar worden.

Jacques

In de supermarkten zullen inderdaad geen fusten te vinden zijn maar flessen.

Deze foto van Andre Guijt laat zien dat laatst weer flessen en fusten zijn afgevuld.

Niels B.

Citaat van: Jacques op 11-01-2014  11:31 uIn de supermarkten zullen inderdaad geen fusten te vinden zijn maar flessen.

Deze foto van Andre Guijt laat zien dat laatst weer flessen en fusten zijn afgevuld.


Wat een prachtige foto Jacques. Ik ga in ieder geval goed mijn best doen voor de wedstrijd van 2014! (als ie er nog komt)

Jacques

Komende 3 weken is de commercial van Brand Zwaar Blond regelmatig na 21:00 uur te zien op de Nederlandse publieke en commerciële zenders. Het moet raar gaan als je de commercial mist. Hij zal namelijk behoorlijk vaak uitgezonden worden...


Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 12-01-2014  15:47 uKomende 3 weken is de commercial van Brand Zwaar Blond regelmatig na 21:00 uur te zien op de Nederlandse publieke en commerciële zenders. Het moet raar gaan als je de commercial mist. Hij zal namelijk behoorlijk vaak uitgezonden worden...
Een nieuwe commercial of de bestaande die ook op discovery chanel te zien is?

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-01-2014  16:02 uEen nieuwe commercial of de bestaande die ook op discovery chanel te zien is?

Een nieuwe kortere met materiaal dat al eerder te zien was.

Jacques

Hier de commercial zoals die vanaf vanavond te zien is op de Nederlandse zenders. RTL7 heeft de primeur maar de komende tijd is hij op allerlei zenders vooral na 22:00 uur te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=sRvKMt9o6-Q

Roodwang

Haha wat leuk.. zag hem net op tv. Ik had deze aankondiging gemist. Top acteerwerk! Ik ga morgen snel weer even naar de Jumbo voor een sixpack! :D
Maar ik meen het, echt leuk. Bevalt blijkbaar goed dat biertje... mij wel in ieder geval.


gr
Roodwang

bierhenkie

Mooi Jacques, andermaal chapeau. Het is gewoon een heerlijk bier.

Marc0F

Ik zag de commercial zojuist voor het eerst, ik viel bijna van de bank, ik wist niet dat dit de kroon op zo'n leuk initiatief was.
Gefeliciteerd Jacques!

Ik was vanavond nog in een Jumbo, als ik dat geweten had, had ik de Grimbergen Tripel laten staan en de zware blonde meegenomen!
Morgen maar eens gaan kijken, ik ben nu wel erg benieuwd namelijk :)

koffie

Vanmiddag eentje op in een lokale horeca. Het spijt me om te zeggen, maar ik vond 'm niet lekker. Er hangt een of ander aftershave nasmaakje aan - een smaak die ik wel vaker in commerciële tripels tegenkom.
Niet mijn smaak, sorry.

Rikkert

Ik heb gistermiddag het laatste flesje bij de lokale Mitra meegenomen. Smaakte erg goed, voor zo'n zwaar biertje dronk hij inderdaad erg snel weg, veradelijk >:D. Mooi ook om te zien dat Brand er echt werk van maakt, nu ook met die reclame weer. Natuurlijk is de wedstrijd en alles eromheen interessant voor Brand vanuit commercieel oogpunt, helemaal om zich nog meer te positioneren als merk voor de echte bierliefhebber, maar als het ook nog ten goede komt van de hobbybrouwers is het een win-win situatie. :)

Marc0F

Ook ik heb er gisteren eentje kunnen drinken. Hij smaakte me erg goed, fruitig en hoppig inderdaad. Prima biertje, ga ik als hij in het assortiment blijft nog vaker meenemen :)

Jacques

Citaat van: Marc0F op 20-01-2014  15:50 uOok ik heb er gisteren eentje kunnen drinken. Hij smaakte me erg goed, fruitig en hoppig inderdaad. Prima biertje, ga ik als hij in het assortiment blijft nog vaker meenemen :)

Je hebt geluk! Het bier blijft in het assortiment. En naar verwachting is het bier over een aantal maanden ook op andere plekken te koop.

Nozem

Ik zat net tv te kijken ??? he verrek is dat niet de Jacques van het forum? En inderdaad, Gefeliciteerd!

Afgelopen weekend zag ik het bier wel in de supermarkt staan, het had wel mijn interesse maar uiteindelijk een andere blonde gekocht. Deze week zal ik het eens gaan kopen/proeven, proost!

Had je trouwens nog inspraak op het ontwerp van de verpakking? Ik ben nu aan het denken en waarschijnlijk heb ik het niet gekocht omdat ik de verpakking iets te commercieel er uit vond zien  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Nozem op 20-01-2014  23:00 uHad je trouwens nog inspraak op het ontwerp van de verpakking? Ik ben nu aan het denken en waarschijnlijk heb ik het niet gekocht omdat ik de verpakking iets te commercieel er uit vond zien  :weetniet:

Tsja, dat is en kwestie van smaak (en marketing...)

McMelloW

Vorige week een 6-pack uit de super meegenomen.
Een erg lekker biertje hoor.   :proost:  Je mag toch wel ape trots zijn als zo'n biertje kan brouwen.
Voor mij gaat het om de smaak niet om de vepakking. Nu was ik toch wel beinvloed door alle informatie op dit forum en de  reclame spotjes van Brand.

dennisbier

Volgens mij doet de mond op mond reclame goed zijn werk.
Niemand die hem niet lekker vond tot nog toe.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 20-01-2014  21:47 uJe hebt geluk! Het bier blijft in het assortiment. En naar verwachting is het bier over een aantal maanden ook op andere plekken te koop.

Mag ik hopen! Vandaag twee Mitra's en een Jumbo bezocht. Geen Brand Zwaar Blond te koop!

Hopbier

Vera

Echt een lekker biertje!

Gelukkig is hij hier in de buurt in de horeca in enkele cafés (geen Brand proeflokalen) wel verkrijgbaar. :)

Roelof

Citaat van: Drents Hopbier op 21-01-2014  18:56 uMag ik hopen! Vandaag twee Mitra's en een Jumbo bezocht. Geen Brand Zwaar Blond te koop!

Hopbier

De zuidwoldiger huuskamer hef um op tap, arrug lekker.

LRFokken

Citaat van: Roelof op 22-01-2014  01:20 uDe zuidwoldiger huuskamer hef um op tap, arreg lekker.

Geen Engels op het forum!

Hay

Hoi,

Ik was vandaag in Houten op de beurs en daar stond de Zwaar Blond ook.
En ik kon hem gewoon bestellen, en op mijn vraag ik dacht dat ie alleen bij Mitra en Jumbo was te verkrijgen kreeg ik als antwoord vanaf week 12 is ie voor iedereen te bestellen.
Dus vanaf dan zal de Zwaar Blond waarschijnlijk in meer winkels te verkrijgen zijn.

Groetjes

Jacques

Klopt. Mitra en Jumbo hebben voor een bepaalde periode exclusiviteit gekregen. En die periode loopt dus in week 11 af.
Ik heb begrepen dat het daarna nog een tijdje kan duren voordat het bier ook daadwerkelijk bij andere winkels te koop is.

alrikdew

Bij mij op de hoek zit een kroegje waar je bier op de tap staat!

Eric v B

Vorige week heb ik de zware blonde ook geproefd. Heerlijk bier! Vooral de heerlijke citrussmaak(?) beviel mij goed. Ik heb aangenomen dat dit aan een van de hoppen te danken is. Maar welke van de hoppen geeft deze fruitige smaak?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 09-03-2014  17:52 uMaar welke van de hoppen geeft deze fruitige smaak?

Dat is een combinatie van de gebruikte Amerikaanse hoppen die allemaal een eigen fruiitgheid geven met de gebruikte gist.

Eric v B

Bedankt Jacques, dan zal ik moeten gaan investeren in hoppen of af en toe Zwaar Blond moeten kopen... ^-^

de7geitjes

Vorige week kwam ik hem tegen bij de Jumbo en toen kon ik hem uiteraard niet laten staan. Er moest toen natuurlijk ook meteen geproefd worden. Hij is erg lekker. 

Ebje

Bij de Mitra in Baarn gehaald. Lekker stevig en hoppig blond bier. Komt vaker in huis.

wimwo

In Groningen ook al een tijdje in de Jumbo te vinden, en dus ook regelmatig een paar flesjes meegenomen. Lekker biertje en dus een reden om een (vorm van) kloontje te proberen brouwen.

William

En nog goedkoop ook. Pas een six pack voor €5,80 :)

harry

Normaal € 1,02 per flesje nu 20 % korting bij Jumbo, althans hier in Capelle a/d IJssel.

Jacques

Het bier is sinds kort ook te koop bij de C-1000 en de Troefmarkt.

Gisteren was ik in bij de C-1000 in de Helftheuvelpassage in 's-Hertogenbosch.




Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 23-03-2014  10:17 uHet bier is sinds kort ook te koop bij de C-1000 en de Troefmarkt.

Gisteren was ik in bij de C-1000 in de Helftheuvelpassage in 's-Hertogenbosch.


Nooit geweten dat Jacques een sixpack had. Of zijn het zeven zware jongens op de foto.  ;)

Adbrouwt

Moet niet gekker worden, nu heb ik de zware blonde van de tap op.



Edit: Tap bijna naast de Brouwmarkt.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 25-03-2014  16:59 uMoet niet gekker worden, nu heb ik de zware blonde van de tap op.

Een groot gedeelte van het bier wordt op fusten afgevuld. In heel wat horecabedrijven is het bier verkrijgbaar.

orangeloo

Een weekendje Amsterdam, en door wie word ik achtervolgd....  :nut:


Een leuke raamdecoratie van een café in hartje Amsterdam.
Later zit je bij een Japans Restaurant Ichi-e  tegenover de HMH (Heineken Music Hall) en wat hebben ze op de tap...
Ja Jacques ik zou er nog maar even van genieten, en wellicht dat dit soort berichtjes daar bij helpen.  :biersmile:

Jacques

Heel regelmatig hoor ik van mensen om mij heen dat ze het bier ergens in Nederland gedronken hebben (en het lekker vinden). Dat is inderdaad steeds genieten.

ErikdeBrouwer

Net ook maar weer een 6-pack in huis gehaald. Ik blijf het een interessant bier vinden, met een boeiende lekkere smaak. Inmiddels ook her en der op de tap gezien en geproefd.

Tegelijk een (domme??) vraag waar ik het antwoord na wat zoeken op internet nog steeds niet gevonden heb: Wat maakt dit bier nu een zwaar blond bier, en waarin onderscheidt zich een zwaar blond van een tripel?




Jacques

Er is inderdaad heel veel overlap tussen een sterke blonde en een tripel. Een tripel heeft vaak net iets meer een moutigere en vollere smaak, maar het verschil is echt heel klein.

brouwmus

Met een voorliefde voor tripels en Duvel-achtige brouwsels, ben ik heel benieuwd naar de proefsessie van vanavond: ik heb twee weken geleden een paar flesjes kunnen scoren (bij Burg Bieren in Ermelo) en na de rusttijd die ik de flesjes altijd gun na hun hobbelige reis naar ons huis, staan ze sinds gisteravond in de koeling :)

Uitslag volgt morgen :)

Groet,
John

brouwmus

Alle geur- en smaakindrukken zijn hier de revue wel gepasseerd; daar heb ik dus niets aan toe te voegen.

Ik vat mijn indruk samen in 1 woord:

Lekker!

Dit gaat zeker vaker in huis komen, als het in de buurt te verkrijgen is (bij Burg Bieren had ik de laatste 2 flesjes).

Ook van mijn kant, van harte proficiat met het behaalde resultaat, Jacques! Toegevoegde waarde voor bierminnend Nederland!

Jacques

Dank je wel voor het compliment.

De verkrijgbaarheid wordt waarschijnlijk groter over een tijdje. Meer kan ik hierover niet zeggen.

brouwmus

Bij de plaatselijke Jumbo had ik gisteren de laatste 2 sixpacks (sorry mede-Harderwijkers!) maar er zijn nog vestigingen van Jumbo en Mitra's hier in de buurt, dus dat komt wel goed.

Ik hoop overigens wel dat Brand het in het assortiment houdt. Maar naar ik heb begrepen, ben ik zeker niet de enige liefhebber :)

Jacques

Citaat van: brouwmus op 25-04-2014  10:13 uIk hoop overigens wel dat Brand het in het assortiment houdt. Maar naar ik heb begrepen, ben ik zeker niet de enige liefhebber :)

Brand heeft al een tijd geleden besloten het bier vast in het assortiment op te nemen. De etiketten zijn hierop nog niet aangepast.

brouwmus

Citaat van: Jacques op 25-04-2014  10:35 uBrand heeft al een tijd geleden besloten het bier vast in het assortiment op te nemen. De etiketten zijn hierop nog niet aangepast.

Kijk, dat is goed nieuws!

Hopelijk kan het bier zich een vaste positie in het marktaandeel verwerven. Gezien de relatief gunstige prijs, zou dat nog wel eens heel goed mogelijk zijn. Maar het blijft afwachten.

Ik ben wel benieuwd of het ook geëxporteerd gaat worden.

pincopallino

Dagen geleden opnieuw gehaald bij de Jumbo. De hopsmaak is toegenomen naar "bloemig". Volgens mijn smaakpapillen is er iets aangepast bij de hopgift. Vergis ik me?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 27-04-2014  14:09 uDagen geleden opnieuw gehaald bij de Jumbo. De hopsmaak is toegenomen naar "bloemig". Volgens mijn smaakpapillen is er iets aangepast bij de hopgift. Vergis ik me?

Niet dat ik weet. Er kunnen van batch tot batch verschillen zijn.
 Er zijn in het verleden wel een paar kleine aanpassingen gemaakt om nog dichter bij het origineel te komen.

pincopallino

Ik heb hier over gereageerd "  Het spreekt voor zich dat er aanpassingen gedaan zijn " ik zie de nut om het bericht ergens anders te plaatsen niet in..maar ok. jouw citaat "Er zijn verschillen in smaak, maar die zijn vrij klein. De Blozende Blonde is wat hoppiger. Bij een volgend brouwsel gaat men de verhouding tussen de bittergift en aromagift wat veranderen ten gunste van de aromagift. Zo wordt het verschil nog kleiner. 

Jacques

Zoals ik aangaf zijn er paar aanpassingen gedaan in de hopgift. Maar die hadden niet ten doel om een meer bloemig hoparoma te krijgen, maar om het algemeen hoppig aroma een klein beetje te versterken.

pincopallino

" Bloemig " is misschien niet het juiste woord. De hop smaak/geur is toegenomen en complexer geworden.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 28-04-2014  22:14 u" Bloemig " is misschien niet het juiste woord. De hop smaak/geur is toegenomen en complexer geworden.

Dat was dus precies de opzet!

brouwmus

Afgelopen zondag heb ik er na de wedstrijd nog 2 gedronken in de sportkantine in Heerhugowaard en het viel me op dat deze veel vlakker smaakten dan vorige week thuis.

Ze waren wel erg koud - precieze temperatuur weet ik niet, maar lijkt me <8 graden zijn geweest (kouder dan de koelkast thuis).

Of het leek misschien alleen maar zo omdat het zo warm was in de kantine?

Zal binnenkort zelf eens experimenteren met de drinktemperatuur :)

brouwmus

Afgelopen maandag zelf geëxperimenteerd met de drinktemperatuur :)

Normaliter drink ik mijn bier al niet steenkoud (maar ook weer niet op keldertemperatuur) maar het Brand Zwaar Blond vind ik pas >10 ºC  het best.

Wat vindt de rest?

(Ik ga eens zoeken op 'drinktemperatuur' op het forum, ben benieuwd.)

Groet,
John

Jacques

Citaat van: brouwmus op 08-05-2014  09:43 uAfgelopen maandag zelf geëxperimenteerd met de drinktemperatuur :)

Normaliter drink ik mijn bier al niet steenkoud (maar ook weer niet op keldertemperatuur) maar het Brand Zwaar Blond vind ik pas >10 ºC  het best.

Wat vindt de rest?

Wat ik vind staat op de fles (8 tot 10 ºC) maar een paar graden hoger kan ook.

Adbrouwt

Vorige week nog een zwaar blonde gedronken van Brand. Hij was twee maanden nog houdbaar. Ik moet zeggen dat de lekkere frisse hopsmaak weg was maar de bittere smaak zat er nog wel in natuurlijk. Maakt het meer een gewone tripel. Dus vers drinken is wel belangrijk. Maar hij smaakte nog steeds.  :biersmile: :proost:

pincopallino

Gisteren proeverij Brand bieren in Haarlem. Vandaag een pak zwaar blond bij de Jumbo gehaald. Ander fles, ander etiket, Jacques face is verdwenen... Hoezo?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 21-09-2014  16:44 uGisteren proeverij Brand bieren in Haarlem. Vandaag een pak zwaar blond bij de Jumbo gehaald. Ander fles, ander etiket, Jacques face is verdwenen... Hoezo?

Je had de nieuwe verpakking al te pakken begrijp ik.
Ja mijn naam en gezicht zijn van de verpakking verdwenen. Het bier is nu definitief geen gelegenheidsbier meer maar een vast onderdeel van het assortiment van Brand. Een groot compliment in mijn beleving. De verpakking is nu meer in overeenstemming gebracht met de overige bieren van Brand.
Mijn naam blijft natuurlijk eeuwig verbonden aan dit bier, het is alleen niet meer zo dat dit op elke flesje tot uiting komt.

RobinB

Hebben ze het recept ook nog verder aangepast mbt de suiker?
Dacht ooit die plannen gelezen te hebben.

Anton

Citaat van: Jacques op 21-09-2014  23:03 uHet bier is nu definitief geen gelegenheidsbier meer maar een vast onderdeel van het assortiment van Brand.
Mijn naam blijft natuurlijk eeuwig verbonden aan dit bier.


En dat is een prachtige prestatie.
Jacques, nogmaals gefeliciteerd.

Peterrr

Ik vind dat je super trots mag zijn als je de wedstrijd wint, en daar bovenop nog een blijvende plaats in het assortiment heb verkregen.
En dan nog bij een grote brouwer ook, en op zoveel plekken te krijgen.

Ik zou iedere keer stralen als je het weer ergens tegen komt!  :biersmile:

Henielma

Zojuist een flesje gekocht bij de Plus supermarkt in ons dorp. Voor het eerst dat die hier in het assortiment zit. Binnenkort weer eens proeven.

EvdBroek

Hahaha, toevallig heb ik er zojuist ook één gekocht bij de Plus. Ook een mooi nieuw flesje dat van Brand.

Jacques

Naar aanleiding van jullie berichten ook eens gaan kijken of ik het bier bij de Plus kon vinden. En ja hoor, in Tilburg bij de Plus onder het Pieter Vreedeplein hadden ze hem ook. Het aantal verkooppunten is flink uitgebreid.






William

Citaat van: Jacques op 25-09-2014  21:11 uNaar aanleiding van jullie berichten ook eens gaan kijken of ik het bier bij de Plus kon vinden. En ja hoor, in Tilburg bij de Plus onder het Pieter Vreedeplein hadden ze hem ook. Het aantal verkooppunten is flink uitgebreid.

Leuk.

En.... koop je nu ook je eigen bier? Of drink je inmiddels je eigen verbeterde versie?

Jacques

Citaat van: William op 25-09-2014  21:16 uEn... koop je nu ook je eigen bier? Of drink je inmiddels je eigen verbeterde versie?

Mijn voorraadje die ik gekregen had bij de introductie is al lang op. Ik moet het bier nu kopen...


nembrionic

Citaat van: Jacques op 25-09-2014  21:11 uNaar aanleiding van jullie berichten ook eens gaan kijken of ik het bier bij de Plus kon vinden. En ja hoor, in Tilburg bij de Plus onder het Pieter Vreedeplein hadden ze hem ook. Het aantal verkooppunten is flink uitgebreid.








Het staat hier ook bij de Jumbo

Jacques

Citaat van: nembrionic op 25-09-2014  21:51 uHet staat hier ook bij de Jumbo

Sinds de introductie is het bier bij de Jumbo, Mitra en in de horeca te koop. Een tijd terug ook bij de C-1000 en nu dus ook bij de Plus.

BigBelly

Ik drink het vaker, ERG lekker! Een van mijn favoriete blonde bieren!

DanielK

Zojuist een flesje gekocht bij onze Jumbo. Nog met het originele etiket.  :biersmile: ik ga hem vanavond eens proeven. :proost:

zeebrew

Citaat van: Jacques op 25-09-2014  21:23 uMijn voorraadje die ik gekregen had bij de introductie is al lang op. Ik moet het bier nu kopen...

Wat een armoe :o

rvvliet78

Ik zag ze gister ook bij de Boni staan, ik verwacht dat ze bij alle grote supermarkten te vinden zijn.

Jacques

Citaat van: rvvliet78 op 26-09-2014  19:08 uIk zag ze gister ook bij de Boni staan, ik verwacht dat ze bij alle grote supermarkten te vinden zijn.

Sinds vandaag is het bier hier in Loon op Zand niet meer alleen meer te koop bij de Mitra slijter maar ook in de enige supermarkt dat ons dorp rijk is: de EMTE. Het aantal verkooppunten neemt dus alsmaar toe.


Citaat van: Jacques op 25-09-2014  21:23 uMijn voorraadje die ik gekregen had bij de introductie is al lang op. Ik moet het bier nu kopen...
Een mooie geste van Brand is dat ik deze week een krat vol met nieuwe flessen Brand Zwaar Blond mocht ontvangen. Toch leuk.

En ik vernam dat op de sixpacks binnenkort mijn naam weer te lezen is. Alles bij elkaar leuk nieuws.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 03-10-2014  20:27 uEn ik vernam dat op de sixpacks binnenkort mijn naam weer te lezen is. Alles bij elkaar leuk nieuws.
Goed om te horen Jacques!

bierhenkie

Citaat van: Jacques op 03-10-2014  20:27 uSinds vandaag is het bier hier in Loon op Zand niet meer alleen meer te koop bij de Mitra slijter maar ook in de enige supermarkt dat ons dorp rijk is: de EMTE. Het aantal verkooppunten neemt dus alsmaar toe.

Een mooie geste van Brand is dat ik deze week een krat vol met nieuwe flessen Brand Zwaar Blond mocht ontvangen. Toch leuk.

En ik vernam dat op de sixpacks binnenkort mijn naam weer te lezen is. Alles bij elkaar leuk nieuws.
Toch nog 'eeuwige' roem dus. Leuk om te lezen.
Het blijft een prestatie op zich.

brouwmus

Afgelopen weekend dronk ik nog eens een paar flesjes die ik ruim een week ervoor had gekocht.

Ligt het aan mij of smaakt dit laatste brouwsel anders dan de eerste keer dat ik het kocht, afgelopen zomer?

Groet,
John

A.r.j.a.n.

Citaat van: brouwmus op 18-11-2014  13:41 uAfgelopen weekend dronk ik nog eens een paar flesjes die ik ruim een week ervoor had gekocht.

Ligt het aan mij of smaakt dit laatste brouwsel anders dan de eerste keer dat ik het kocht, afgelopen zomer?

Groet,
John

Ik heb afgelopen week ook een sixpack gekocht. Ik vond hem zelfs naar afwasmiddel ruiken.
Ik vind hem in ieder geval een stuk minder lekker dan in het begin.

Jammer.

Hoppenbrouwers

Geldt ook voor Brand Pilsnener en Up. Zou het dan toch iets met de flesjes te maken hebben?

Jacques

Citaat van: brouwmus op 18-11-2014  13:41 uAfgelopen weekend dronk ik nog eens een paar flesjes die ik ruim een week ervoor had gekocht.

Ligt het aan mij of smaakt dit laatste brouwsel anders dan de eerste keer dat ik het kocht, afgelopen zomer?

De receptuur is niet gewijzigd verzekerde de brouwmeester van Brand mij zeer recent.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-11-2014  21:23 uDe receptuur is niet gewijzigd verzekerde de brouwmeester van Brand mij zeer recent.

Wat betekent dat jij ook je twijfels had over de smaak?  :weetniet:

Adbrouwt

Dat is allemaal sinds Jacques niet meer meekijkt op het etiket. Dus Jacques moet terug op het etiket  :bokser:

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-11-2014  21:32 uWat betekent dat jij ook je twijfels had over de smaak?  :weetniet:

Op Facebook werd zeer recent gezegd dat men vond dat de smaak gewijzigd was.
Zelf weet ik dat leeftijd van bier een belangrijke smaakfactor is. En dat je niet zonder meer verschillende batches met elkaar kunt vergelijken.
Om na te gaan of er misschien toch een kleine aanpassing was gedaan in de receptuur had ik voor de zekerheid de vraag gesteld.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 18-11-2014  21:40 uDat is allemaal sinds Jacques niet meer meekijkt op het etiket. Dus Jacques moet terug op het etiket  :bokser:

Ik heb begrepen dat mijn gezicht over niet al te lange tijd weer te zien is op de sixpacks.

brouwmus

Bedankt voor de antwoorden, Jacques.

Ik heb nog een sixpack staan (dezelfde batch - in ieder geval dezelfde avond gekocht als het eerste doosje), zal binnenkort nog eens testen.

Ricoco

Ik heb hier een flesje THT 05-2015 en vind hem ook anders smaken dan de eerste keer dat ik hem dronk. Niet per se slechter, maar anders. De hopsmaak lijkt minder intens, maar dit kan ook aan de ouderdom van het flesje liggen. Ook proef ik heel licht iets metallisch in de nasmaak. Desalnietemin een heerlijk bier!

Roodwang

Vandaag nog gedronken in Hoek van Holland (strand) en inderdaad... anders van smaak.

pincopallino

Het lijkt wel telepathie... mijn vrouw ging naar Jumbo, "haal een pak Zwaar Blond a.u.b. " zei ik. Het smaak inderdaad anders dan in het begin. Economiseren denk ik.

Oscar

Citaat van: pincopallino op 02-01-2015  22:28 uHet smaak inderdaad anders dan in het begin.

Het is niet meer het bier van Jacques... :-\ Dat krijg je met grote commerciële bedrijven... Nu eens kijken wat ze met die IPA gaan doen... :P

luftie

Citaat van: Jacques op 18-11-2014  21:52 uIk heb begrepen dat mijn gezicht over niet al te lange tijd weer te zien is op de sixpacks.
Joepie

Hai

De smaak is beduidend anders, de citra proef ik bijna niet.
De gewaarwording van de verschillende hopsoorten proef ik niet meer.
Ook proef ik nu iets karamelachtigs.
Dit is overigens een vers fustje.

Of ligt het aan mijn smaak :(

Robert1968

CiteerDe smaak is beduidend anders, de citra proef ik bijna niet.

Kan kloppen, zit volgens mij ook niet in het recept.

Hoe dan ook, in vind de huidige Zwaar Blond ook minder uitgesproken dat de eerste commerciële versie. Het was te verwachten dat Brand zeker aan de complexe hopgift ging sleutelen.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 03-01-2015  11:15 uHoe dan ook, in vind de huidige Zwaar Blond ook minder uitgesproken dat de eerste commerciële versie. Het was te verwachten dat Brand zeker aan de complexe hopgift ging sleutelen.

Citaat van: Jacques op 18-11-2014  21:23 uDe receptuur is niet gewijzigd verzekerde de brouwmeester van Brand mij zeer recent.

Citaat van: Oscar op 18-11-2014  21:32 uWat betekent dat jij ook je twijfels had over de smaak?  :weetniet:

Citaat van: Jacques op 18-11-2014  21:51 uOp Facebook werd zeer recent gezegd dat men vond dat de smaak gewijzigd was.
Zelf weet ik dat leeftijd van bier een belangrijke smaakfactor is. En dat je niet zonder meer verschillende batches met elkaar kunt vergelijken.
Om na te gaan of er misschien toch een kleine aanpassing was gedaan in de receptuur had ik voor de zekerheid de vraag gesteld.

pincopallino

 Subtiele hopsmaak is verdwenen.
Tarwemout zorgt voor een "brood toets " deze is minder geworden
Als er aanpassingen zijn gemaakt t.b.v. het economiseren zullen ze zeker niet vertellen ook niet aan Jacques. Ik zeg niet dat het zo is, maar deze is een bekende tactiek in de levensmiddelenindustrie. Als een X receptuur aanslaat wordt deze vaak geleidelijk geëconomiseerd zodat het consument niet snel het verschil proeft... maar hobbybrouwen leden zijn geen standaard consument.

ErikdeBrouwer

Vandaag weer 2 flesjes gekocht, maar smaak is volgens mij wel echt minder complex dan vorig jaar bij de eerste brouwsels in de winkel.

@Jacques: mag ik jou als expert voor dit bier vragen wat jij van de huidige smaak vind? Herken ook jij het verschil in smaakbeleving?

Jacques

Citaat van: ErikdeBrouwer op 11-04-2015  22:01 uVandaag weer 2 flesjes gekocht, maar smaak is volgens mij wel echt minder complex dan vorig jaar bij de eerste brouwsels in de winkel.

@Jacques: mag ik jou als expert voor dit bier vragen wat jij van de huidige smaak vind? Herken ook jij het verschil in smaakbeleving?

Net weer eentje gedronken. Ik vind hem nog steeds complex van smaak. Wel is het zo dat er per batch kleine verschillen zijn in smaak. Wat dat betreft is het een echt ambachtelijk bier. Ook valt het mij steeds weer op dat ondanks dat dit bier geen hergisting op fles heeft het wel degelijk een smaakevolutie kent. Met de tijd wordt het bier net wat voller van smaak.

brouwmus

Ik heb er gisteravond weer eentje op: erg lekker bier.

Maar in mijn smaakherinnering wel anders dan toen ik hem het eerst dronk (vorig jaar september, meen ik).

Een smaakherinnering is echter onbetrouwbaar.

Ik ben wel benieuwd of ik ook iets anders proef aan de Brand IPA, volgende keer (over een maandje of zo koop ik weer eens wat).

Robert1968

Een grote commerciële brouwer zit niet te wachten op een receptuur met 5 soorten hoppen en 5 hopgiften. Lastig m.b.t. opslag en handling. Daarbij gaat, als het even kan, de voorkeur gaat uit naar hopextract en/of -olie.

Mijn smaakherinnering is ook een veel complexere Brand Zwaar Blond. Ik heb recent pas een bier gebrouwen vrijwel overeenkomstig Jacques zijn recept. Hierin knallen de hoppen in smaak en aroma je tegemoet. Dat kan ik van de huidige Zwaar Blond helaas niet meer zeggen.

pincopallino

Vorige week 2 pack gehaald. Inderdaad deze batch smaak voortreffelijk. Vreemd vind ik het, je verwacht van Brand een constante kwaliteit.

bierhenkie

Citaat van: Robert de Boer op 12-04-2015  09:17 uEen grote commerciële brouwer zit niet te wachten op een receptuur met 5 soorten hoppen en 5 hopgiften. Lastig m.b.t. opslag en handling. Daarbij gaat, als het even kan, de voorkeur gaat uit naar hopextract en/of -olie.

Mijn smaakherinnering is ook een veel complexere Brand Zwaar Blond. Ik heb recent pas een bier gebrouwen vrijwel overeenkomstig Jacques zijn recept. Hierin knallen de hoppen in smaak en aroma je tegemoet. Dat kan ik van de huidige Zwaar Blond helaas niet meer zeggen.
Proef je eigen bier over een half jaar dan nog eens. De hopsmaak/geur zal deels verdwenen zijn. Dat gebeurt ook bij Brand Zwaar Blond.

Robert1968

CiteerProef je eigen bier over een half jaar dan nog eens. De hopsmaak/geur zal deels verdwenen zijn. Dat gebeurt ook bij Brand Zwaar Blond.

De bieren die ik in winkels koop zijn doorgaans vers en zitten niet tegen het einde van hun houdbaarheidsdatum aan.

William

Ik heb ook de indruk dat het hopkarakter bij de laatste versie veel minder vol en complex is dan bij de eerste versie(s).

Dat zal niets te maken hebben met het recept van Jacques maar wel met de producent die uiteindelijk een goedkoper en gemakkelijker te brouwen product wil hebben. Eigenlijk wel mooi dat het voor een grote commerciële brouwer moeilijk is om het hoge niveau van een hobbybrouwbier vast te houden.

seed7

Citaat van: William op 12-04-2015  09:35 uEigenlijk wel mooi dat het voor een grote commerciële brouwer moeilijk is om het hoge niveau van een hobbybrouwbier vast te houden.

Waarbij Jacques het bier maal een maal heeft moeten/hoeven brouwen ;)

Het Zwaar Blond en de IPA hebben bij mijn buurtsuper wel de Orval uit het schap verdrongen :( :( :echtboos:

Ingo

William

Citaat van: seed7 op 12-04-2015  09:39 uWaarbij Jacques het bier maal een maal heeft moeten/hoeven brouwen ;)

Jacques zal niet ontkennen dat geluk bij dit soort wedstrijden en keuringen een belangrijke factor is. ;)

Adbrouwt

Citaat van: seed7 op 12-04-2015  09:39 uWaarbij Jacques het bier maal een maal heeft moeten/hoeven brouwen ;)

Het Zwaar Blond en de IPA hebben bij mijn buurtsuper wel de Orval uit het schap verdrongen :( :( :echtboos:

Ingo
Dat is inderdaad heel slecht nieuws. Nu de grote spelers in de bier hype gaan meedoen krijg je toch weer een verschraling van het aanbod.
Ik leef erg met je mee Ingo. Waarschijnlijk moet je nu 100 meter verder naar de plaatselijke slijter  ;)

Jacques

Citaat van: William op 12-04-2015  09:42 uJacques zal niet ontkennen dat geluk bij dit soort wedstrijden en keuringen een belangrijke factor is. ;)

Geluk speelt mee. Maar goed over nadenken wat voor soort bier een grote brouwer zou willen zorgt er voor dat je meer kans hebt om in de prijzen te vallen. In de uitvoering moet alles meezitten. Daar moet je inderdaad geluk mee hebben. Meestal weet je wel of je een goed bier te pakken hebt of niet. Je weet alleen niet of een ander een beter bier heeft...

Het valt mij trouwens al de nodige jaren op dat veel prijswinnaars vaker prijzen winnen. Adrie, William en Henielma zijn daarvan voorbeelden. Dat zal de factor uitvoering en apparatuur zijn denk ik.

John

Net een Zwaar Blond "nieuwe versie" op. Valt me op dat:
1 Jacques' gezicht niet meer op het etiket prijkt.
2 De smaak zoeter lijkt dan hij was. Kan komen door de minder complexe bitterheid...

Neetje

Citaat van: Jacques op 12-04-2015  17:38 u.....
Het valt mij trouwens al de nodige jaren op dat veel prijswinnaars vaker prijzen winnen. Adrie, William en Henielma zijn daarvan voorbeelden. Dat zal de factor uitvoering en apparatuur zijn denk ik.

Of kort en krachtig, vakkundige brouwers.

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 12-04-2015  13:14 uWaarschijnlijk moet je nu 100 meter verder naar de plaatselijke slijter  ;)

Nee, daarvoor moet ik dwars door het hele centrum van Enschede en die slijter heeft inmiddels zoveel keus dat ik me op de terugweg een hernia sleep.

Ingo

Adrie

Gisteren had ik een Zwaar Blond van de tap, maar het bier is nu geen schim meer van wat ie was. Totaal geen hoparoma's en smaken meer en ook minder bitter! Ook behoorlijk wat velpon in de smaak. Het viel niet mee om het glas leeg te krijgen. Brand beweert dat zij de hoppige brouwer zijn, maar dat valt dus wel tegen. Het is dat Jacques niet meer op het etiket staat, anders had ik als ik Jacques was geëist dat mijn hoofd en naam verwijderd zouden worden.

bert braadslee

Citaat van: Adrie op 20-05-2015  09:18 uGisteren had ik een Zwaar Blond van de tap, maar het bier is nu geen schim meer van wat ie was. Totaal geen hoparoma's en smaken meer en ook minder bitter! Ook behoorlijk wat velpon in de smaak. Het viel niet mee om het glas leeg te krijgen. Brand beweert dat zij de hoppige brouwer zijn, maar dat valt dus wel tegen. Het is dat Jacques niet meer op het etiket staat, anders had ik als ik Jacques was geëist dat mijn hoofd en naam verwijderd zouden worden.

Typisch geval van hart en ziel uit het brouwsel.
Dit bier wordt duidelijk niet meer gebrouwen om een lekker bier te presenteren maar wordt gemaakt voor commerciële redenen. Hoog rendement, weinig ziel.
Jammer, ik vond hem lekker.
 :(

bierhenkie

Citaat van: bert braadslee op 20-05-2015  11:44 uTypisch geval van hart en ziel uit het brouwsel.
Dit bier wordt duidelijk niet meer gebrouwen om een lekker bier te presenteren maar wordt gemaakt voor commerciële redenen. Hoog rendement, weinig ziel.
Jammer, ik vond 'm lekker.
 :(
Heb je het bier onlangs ook geproefd dan?

bert braadslee

Citaat van: bierhenkie op 20-05-2015  11:51 uHeb je het bier onlangs ook geproefd dan?

Nee, toen ie net uit was, toen was ie lekker.

EvdBroek

Is toch gewoon hetzelfde bier [emoji20]

bert braadslee

Citaat van: EvdBroek op 20-05-2015  22:04 uIs toch gewoon hetzelfde bier [emoji20]

Blijkbaar niet.

MO

Hoho, pas even op, het kan ook een oud fust zijn dat al vier weken aangesloten bij kamertemperatuur staat. Niet te snel met de conclusies dus. Tapbier is veeeeeel gevoeliger voor cafe-variaties (ik hou het netjes) dan flessenbier.

bert braadslee

Citaat van: MO op 21-05-2015  10:47 uHoho, pas even op, het kan ook een oud fust zijn dat al vier weken aangesloten bij kamertemperatuur staat. Niet te snel met de conclusies dus. Tapbier is veeeeeel gevoeliger voor cafe-variaties (ik hou het netjes) dan flessenbier.

Ok, maar in een vat krijg je niet in eens door veroudering of zo een velponsmaak.

Relnichten? ;D

bierhenkie

Citaat van: bert braadslee op 21-05-2015  11:15 uOk, maar in een vat krijg je niet in eens door veroudering of zo een velponsmaak.

Relnichten? ;D
Leidingwerk niet zuiver, er zijn wellicht nog meer oorzaken.

Sander van Dijk

Citaat van: Adrie op 20-05-2015  09:18 uOok behoorlijk wat velpon in de smaak.

Ehh, hoe smaakt velpon?  :weetniet:   

EvdBroek


Sander van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 21-05-2015  13:01 uEhh, hoe smaakt velpon?  :weetniet:

Toch even gegoogeld. Had ik ook gelijk kunnen doen  :-[   linkje

Adrie

Het bier dat ik geproefd heb zat nog niet zolang op de tap.

pincopallino

Op te tap bij een Brand kroeg te Haarlem valt de smaak wel mee. Wat je bij de Jumbo in flessen koopt is inderdaad niet wat er geweest is.

MO

Ik drink er nu 1 tht nov15 van d Jumbo. Zelfde bier als altijd, wat mij betreft niets veranderd. Lekker complex bitter en een aparte moutigheid, goede gist, goede balans.

pincopallino

Zo als je ziet... ieder zijn/haar belevenis!

ZwartGoud

Ik had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velpon smaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

bert braadslee

Citaat van: ZwartGoud op 24-05-2015  16:49 uIk had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velpon smaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

Misschien een toch een batch die niet helemaal ok is gelukt, het blijven brouwers natuurlijk.
Jammer dan dat ze het dan wel in flessen en vaten stoppen om verlies te beperken en het volk met velponbier te overspoelen.
 :(

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 24-05-2015  16:49 uIk had een tijdje terug ook een Zwaar Blond besteld in een restaurant, een flesje. Ook ik proefde hier erg duidelijk een naar velponsmaakje in. Ik had moeite om het flesje leeg te krijgen...

Sorry maar er zit echt geen velponsmaakje aan het bier. Wel heeft het bier wat meer esters dan de bieren die met US-05 worden vergist. Dat fruitige is een bewuste gistkeuze.

ZwartGoud

Ik heb het bier vaker gedronken, en het heeft me vaak goed gesmaakt. Alleen laatst, in dat restaurant was het echt bijna niet weg te krijgen. Dat ligt volgens mij niet aan het moment of zo, het lag echt aan het flesje.
Misschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Oscar

Citaat van: ZwartGoud op 25-05-2015  20:07 uMisschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Dan zou het een slecht restaurant zijn... :(

Jacques

Citaat van: ZwartGoud op 25-05-2015  20:07 uIk heb het bier vaker gedronken, en het heeft me vaak goed gesmaakt. Alleen laatst, in dat restaurant was het echt bijna niet weg te krijgen. Dat ligt volgens mij niet aan het moment of zo, het lag echt aan het flesje.
Misschien dat het flesje te lang bij een hoge temperatuur heeft gelegen of zo.

Door een tijdje warm staan krijg je geen ethylacetaat. Bijna alle vergistingsproducten worden aan het begin van vergisting gevormd. Dit bier is gefilterd. Er is geen gist aanwezig in de fles.

Wat ik mij kan voorstellen is dat het flesje een tijdje in de volle zon heeft gestaan. Dat kan een vervelende (scherpe) smaakafwijking geven. Doordat het oppervlak aan etiketten drastisch is verminderd zijn deze flessen daar gevoeliger voor. Niet voor niets worden de flessen afgeschermd voor licht door de sixpackverpakking. Bier hoort koel en donker bewaard te worden. Maar al te vaak zie ik dat in de horeca, maar ook bij slijterijen, deze regel wordt overtreden.

Fermon


Bassius

Ik heb hem gisteren op een terras gehad, en hij was heerlijk!

Jacques

Citaat van: Bassius op 05-03-2016  23:11 uIk heb hem gisteren op een terras gehad, en hij was heerlijk!

Dank je voor het compliment.

Jacques

Een redelijk lange tijd was op de verpakking van het bier niet meer te zien dat ik degene ben die Brand Zwaar Blond ontwikkeld heeft.

Maar nu zijn mijn naam, afbeelding en woonplaats weer terug op de verpakkingen van Brand Zwaar Blond. (Is eerlijk gezegd al een paar weken het geval.)





Adbrouwt

Leuk Jacques, geniet van je roem.

Johnny Stardust

Een paar weken terug viel mij dit ook al op. Meer dan terecht dat de link met de maker weer hersteld is ;)  :biersmile:

Lekker bier overigens, héérlijk!

rvvliet78

Het viel mij ook op met een enorme reclamezuil in de supermarkt, volgens mij weer een stukje marketing in de aanloop naar de saison.

marc0871

Helaas heeft onze Jumbo hem niet meer in de schappen staan. De afgelopen paar maanden toch wel elke week een 6-pack van weggetikt.
Inderdaad een lekker doordrinkbaar biertje. De klap krijg je pas als het glas al leeg is. Over verraderlijk gesproken  >Oef!<

Jacques

Citaat van: marc0871 op 19-06-2016  10:42 uHelaas heeft onze Jumbo hem niet meer in de schappen staan. De afgelopen paar maanden toch wel elke week een 6-pack van weggetikt.
Inderdaad een lekker doordrinkbaar biertje. De klap krijg je pas als het glas al leeg is. Over verraderlijk gesproken  >Oef!<

Gelukkig is hij op heel wat andere plekken nog wel gewoon te koop.

Bennemans

Ik kreeg een 6-pack (en meer) van Brand zelf, omdat ze me zo aardig vonden omdat ik mezelf als inzamelpunt liet fungeren   :proost:

bierfan

Dan vonden ze me vorig jaar niet zo aardig dan... :biersmile:

Jacques

Citaat van: bierfan op 19-06-2016  22:02 uDan vonden ze me vorig jaar niet zo aardig dan... :biersmile:

Kennelijk heeft men dit jaar gemeend dat de inleveradressen beloond moeten worden.
Brand leert elk jaar bij. Bij het ONK kun je dat dit jaar niet zeggen...

bierfan

Tja ONK. Ben blij dat ik niet mee doe...

Jacques

Ik was verrast toen ik het nieuwe etiket zag van Brand Zwaar Blond. De afbeelding van mijn kop is een heel stuk groter geworden. Een tijdje was er geen afbeelding van mij op het etiket. Dat is nu ruimschoots gecompenseerd.


Pim

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  12:23 uIk was verrast toen ik het nieuwe etiket zag van Brand Zwaar Blond. De afbeelding van mijn kop is een heel stuk groter geworden. Een tijdje was er geen afbeelding van mij op het etiket. Dat is nu ruimschoots gecompenseerd.
Is je kop groter geworden of alleen de afbeelding?  ;D

SanderH

Citaat van: Pim op 17-06-2017  18:38 uIs je kop groter geworden of alleen de afbeelding?  ;D

HAHA, dat soort grapjes kan ik wel waarderen!

Jacques

Citaat van: Pim op 17-06-2017  18:38 uIs je kop groter geworden of alleen de afbeelding?  ;D

Het plaatje Pim. Mijn kop groeit al jaren niet meer...

RobW

Bij de Jumbo zijn de Brand speciaal bieren weer eens in de aanbieding. Dan kan ik de verleiding niet weerstaan om er weer wat van in te slaan. Blijft een lekker bier Jacques!

Jacques

Citaat van: RobW op 18-06-2017  00:07 uBij de Jumbo zijn de Brand speciaal bieren weer eens in de aanbieding. Dan kan ik de verleiding niet weerstaan om er weer wat van in te slaan. Blijft een lekker bier Jacques!

Proost!  :proost:

marc0871

Vanmiddag bij de Jumbo ook nog maar eens een 6pack gescoord.
Was nog een 'oude', met een klein koppie.

Pim

Bij EmTe een aanbieding: Setje van de Saison, de IPA en de Zwaar Blond (met klein koppie) voor € 1,98
Niet te duur, dacht ik zo.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.