Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aansluiting platenkoeler  (gelezen 3223 keer)

Offline duonra

• Vol lid
  • Land: nl
  • Neem een MarNoud
Aansluiting platenkoeler
« Gepost op: 29-09-2013 11:25 u »
Ik lees dat je op de platenkoeler de standaard Gardena (tuinkraan)aansluitingen kunt draaien. Ik vraag me af of dat wel veilig is. De aansluitingen zijn van plastic en het wort is tegen het kookpunt aan. Komen er op deze manier dan geen kankerverwekkende weekmakers in mijn bier terecht?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
Re: Aansluiting platenkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2013 11:33 u »
Deze moet je aan je wort zijde gebruiken:
en

O.a. bij Hornbach
Ook op ebay, dan heet het quick connect brass hose fitting.

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2013 11:40 u »
Of het nu goed is voor je gezondheid of niet. Je hebt ook grote kans dat de Gardena koppelingen gaan vervormen door de hoge temperatuur. Ik spreek uit ervaring... Ik zou gaan voor de koppelingen die Bierhenkie voorstelt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2013 14:50 u »
Aan de waterzijde gewone Gardena's aan het wort zijde gewoon de siliconenslag over de slangpilaar schuiven, je hebt niet eens een slangenklem nodig als je alleen middels zwaartekracht hevelt.

Ingo

Offline duonra

• Vol lid
  • Neem een MarNoud
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2013 23:27 u »
Mijn silicone slang is te smal om direct over de aansluiting te schuiven. Maar het bracht me wel op een idee. Vanmiddag aan het fröbelen geweest.

In het wort kant van de platenkoeler past precies een 12 mm koperen buis. Op de schroefdraad van de platenkoeler een moer van een 15 mm knelkoppeling. Op een buisje (5 cm lang) van 12 mm een klein buisje (2 cm) van 15 mm, 1 cm van het einde, gesoldeerd. Hierna het geheel met de knelring en de moer op de platenkoeler geschroefd. Het andere uiteinde zit, met een knelhoekje, vast aan de javalfilterhevel. Door het zwaartekracht blijft de platenkoeler nu mooi recht naar beneden hangen.

Aan de uitgang van de platenkoeler het zelfde principe. Alleen hieraan zit de silicone slang vast die rechtstreeks in het het gistingsvat loopt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2013 23:39 u »
Mijn silicone slang is te smal om direct over de aansluiting te schuiven.

Oeps, ik realiseer me nu dat ik een paar messing slangpilaren op mijn koeler had geschroefd, maar je hebt je oplossing gevonden  :proost:

Ingo