Pee Pastinakel

Gestart door seed7, 27-09-2013 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7



Pee Pastinakel, het kleine mannetje met de kruiwagen is een van mijn favorite kleine grootse figuren in Toonders Bommel saga.

Pastinaken zijn ook een van mijn favoriete groenten en de ideale basis voor hutspot en hete bliksem. In een ver verleden werd er in Engeland zeer veel wijn, Sack, mee gemaakt en Shakespeares creatie Sir John Falstaff was er een groot liefhebber van. Pastinakenwijn heeft een madeira / sherry achtige smaak.

Een deel van de pastinaken wil ik eerst roosteren en dan alles tot moes inkoken. Als het goedje afgekoeld is tot een graad of 65°C de pils mout er bij en maischen tot jood normaal, als dat met deze verhouding haalbaar is.

Zou het zin hebben de pastinaken met een klein deel van het pilsmout bij een lagere temperatuur in te maischen zodat de enzymen minder snel denatureren en dus langer hun werk kunnen doen?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#51
Naam receptPee Pastinakel
Brouwdatumn.n.b.
BiertypeBlond
Volume10,60 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,33 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %
1,33 kgPastinaakGroentenboer3 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C1 min.45 min.6,0 l/kg
72,0 °C1 min.30 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gSaazpellets3,8%60 min.17,6 IBU
15,0 gSaazpellets3,8%5 min.2,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5 gWindsor (-)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C

Ingo

ThomasM

Pastinaak alleen lijkt me nogal weeïg. Misschien als je dit met wat kruiden (nootmuskaat bijvoorbeeld) in balans brengt?

seed7

Citaat van: ThomasM op 27-09-2013  13:46 uPastinaak alleen lijkt me nogal weeïg. Misschien als je dit met wat kruiden (nootmuskaat bijvoorbeeld) in balans brengt?

Weeïg ben ik niet zo bang voor omdat je eigenlijk alle zetmeel kwijt raakt. De zetmeel zorgt bij gekookte pastinaak denk ik voor de wat weeïg beleving. De wijnen die ik er in het verleden mee heb gemaakt hadden dat zeker niet. Als je pastinaak rauw eet heeft het zelfs een zekere pittigheid / scherpte. Daarnaast wil een deel roosteren / caramelliseren boven een BBQ (niet roken).  Ik ben er eerder bang voor dat het een redelijk dun alcoholisch biertje wordt, we zullen zien,

Ingo

ThomasM


seed7

Citaat van: ThomasM op 27-09-2013  19:37 uKandijsiroop?

Ja!

daar zie ik wel wat in, misschien niet meteen voor de eerste poging. Of toch wel? Weer iets om op te broeden,

Dank je,

Ingo

BrouwMark

Hallo,

Heb je dit bier ook gebrouwen en zo ja, hoe is het geworden?

Mark.

seed7

Ja. Het had een heel subtiele pastinaak smaak, niet weeig. Het bier klaarde ongelofelijk slecht, zelfs na een gelatinebehandeling niet.
Ik denk dat ik nu de pastinaak eerst zou roosteren voor het verstijfselen.

Ingo

BrouwMark

Dank voor de reactie. Je gaf aan dat je een deel van de pastinaak eerst ging roosteren, maar dit heb je dus niet gedaan? En het is dus geen dun alcoholisch biertje geworden?

Mark

seed7

Ja, had maar een klein deel geroosterd, zou nu alles roosteren. Dun alcoholisch was het niet, wel een lekkere doordrinker.

Ingo

BrouwMark

Top. Ik ga er denk ik eens een poging aan wagen als de vorst over de pastinaken is geweest (en ze voor weinig op de markt liggen).
Ben toch ook wel benieuwd of er een echt oud recept voor is...

 :biersmile:

Mark.

Albertus

Citaat van: seed7 op 29-11-2017  07:38 uJa, had maar een klein deel geroosterd, zou nu alles roosteren. Dun alcoholisch was het niet, wel een lekkere doordrinker.

Ingo

Geweldig idee!
Bij welke temperatuur heb je de pastinaken geroosterd, en hoe lang?

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.