CV-ketel

Gestart door Menno, 13-04-2005 21:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Hallo brouw-monteurs,

Ik heb een vraagje: een collega gaat binnenkort haar Vaillant CV-ketel (laten) vervangen. Nu heb ik, meen ik, gelezen op het forum dat voor een brouw-installatie onderdelen van zo'n ketel gebruikt worden. Welke?  :weetniet:

Ik denk niet dat ik op korte termijn (lees: maanden) een installatie wil gaan bouwen, maar als ik mettertijd de onderdelen vast in huis heb is dat natuurlijk mooi meegenomen!  ;)

Menno

Celocelava

Warmtewisselaar.

Peerrr

Johannes

Wellicht de brander? Heb je meteen een ontsteking. Spreekt voor zich dat je voorzichtig moet zijn als je zulke dingen in elkaar knutselt.

Johannes

EBC

Bij de brander hoort een gasblok en dat gasblok doet het alleen met de transformator.

Gio

Gasblok en trafo heb je niet nodig.
Gewoon onder gasblok (=klep) afzaggen en aansluiten op aardgasleiding met kraantje ertussen.

wel safe werken met gastape e.d.  :weetbeter:

Gio

EBC

HoHoHo Gio,

We werken hier wel met gas en zo. Regelmatig zien we op TV gasexplosies waarbij halve straten ontploffen.

Het gasblok staat garant voor de veiligheid van het brandersysteem en heb je dus wel nodig. Daarnaast kan je met de knop op het blok je vlamhoogte instellen. Het gasblok heeft 24V nodig om bij stroomuitval de veiligheid te kunnen garanderen. Daarvoor moet je ook de trafo hebben.

Gebruik geen CV branders zonder het gasblok. Als er iets gebeurt met vervelende gevolgen zal geen enkele verzekering nog iets uitbetalen. Gebruik je deze apparatuur, sluit hem dan aan zoals die bedoeld is!

Jasper

Gio

Ben geen installatiemonteur maar ik kijk wel reeel naar de zaken.

M.i. is gasblok enkel nodig om, aangestuurd via thermostaat en trafo, gasklep te openen of te sluiten.
Dit kun je ook zelf met de hand, zonder gasblok maar met een traploos regelbaar gaskraantje. Was ooit tip van 'n installateur.
Referentie: als je aan de onderkant van een gasfornuis kijkt zie je ook geen gasblok; enkel kraantje, slang en branders rechtstreeks aangesloten op gasleiding.
Ik heb mijn CV-brander voor brouwen op zelfde wijze nl. zonder gasblok via gasslang en gaskraantje aangesloten op aardgasleiding. Een extra fijnregel kraantje vlak voor de brander voor afstellen en geheel brand een mooie blauwe vlam.

Als ik iets verkeerd zie moet je het toch eens beter uitleggen.

Gio

   

Silvio

Hallo Menno,
Zoals al gezegd kun je de warmte wisselaar van sommige types gebruiken na enige kleine aanpassingen zoals het aanbrengen van de juiste koppelingen als tegenstroomkoeler!!
Voor de rest van wat hierboven nog gemeld is durf ik niet in te staan.
Vr.brouwersgroet Silvio.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.