pomp

Gestart door Carlos, 14-04-2005 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Carlos

Hallo,

Ik ben bezig onderdelen te verzamelen om mettertijd een HERM installatie te bouwen. Laatst kwam een vage kennis met een pompje aanzetten. Het is een magneetpomp van het merk Nikkiso met een opbrengst van 7 liter per minuut en een opvoerhoogte van 2.1 meter. Is 7l/min voldoende flow om een Herms te doen werken? De warmwaterpan is 20 liter met een verwarmingsselement van ongeveer 2.2Kw en de maisketel is 40 liter. Een 70 liter maisketel is optioneel maar ik ben bang dat ik dat niet warm genoeg krijg.
Alvast bedankt voor de info.

Carlos

Adrie

Beste Carlos,

Het hangt een beetje van het ontwerp van je HERMS af. De pomp moet niet alleen weerstand overbruggen in de leidingen en warmtewisselaar, maar wellicht ook nog de vloeistof omhoog pompen. Dit betekent dat je de 7 liter per minuut niet haalt, omdat dit debiet geldt wanneer je geen hoogteverschil hebt en geen weerstand in slangen en leidingen. Ik denk dat je inderdaad moet uitkijken naar een wat krachtiger pomp. De pomp die ik gebruik heeft een debiet van zo'n 27 liter per minuut (specificaties van de producent). Met alle weerstand en hoogteverschillen voldoet ie prima, maar minder vermogen had ik niet graag gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.