Gagelbier

Gestart door Cumulonimbus, 26-09-2013 01:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cumulonimbus

Als bioloog zijnde kom ik regelmatig op de mooie plekken des lands. Vandaag waren het de Weerribben die aan een onderzoek onderhevig waren. Toen de euforie na het vangen van een ringslang een beetje weggeëbd was besloot ik om toch van verscheidene gagelstruiken wat takjes mee te nemen. In mijn achterhoofd weerklonk namelijk nog de herinnering dat er ooit gagelbier gemaakt werd. Ik heb meer dan genoeg gagel, maar nu is de vraag: Wat is een goed gagelbier?

Ik hou op zich van extreme smaken, flinke melkzuren in mooie lambics vind ik fijn. Dus ik wil de gagel graag goed terugproeven, maar het moet wel een uitgebalanceerd bier blijven. Hebben jullie tips voor een goed recept? Hoe veel gagel per liter is merkbaar en wat is echt te veel? Is hop nog nodig wanneer je gagel gebruikt? Of zal ik gewoon een biertje verzinnen en de proef op de som nemen? (is natuurlijk ook leuk)

fransfilius

Volgens mij moet je op zoek gaan naar een gruit bier, dat is wat ze vroeger deden. Staat wel een goed recept van de jopen koyt op.

RobinB

Als je veel van de gagel wil proeven, is het verstandig om verhullende zaken weg te laten. Een simpel blond bier, niet al te hoog gehopt en een redelijk neutrale gist zou dan een uitkomst kunnen zijn.
Flink wat gagel erin, je hebt alleen blad neem ik aan?
Katjes zijn aromatischer, dus blad moet je redelijk doseren.

Ik heb zelf enkele jaren een gagelplantje gehad, maar toen hij groot genoeg begon te worden voor een oogst was ie ineens dood... :(

Cumulonimbus

Dat dacht ik al, niet te veel andere smaken toevoegen. Maar gruit dus! Ik zal er eens naar zoeken. Ik zat aan een "inheems" biertje te denken omdat ik laatst ook een bult hop geplukt heb in het bos. Jammer dat deze hop niet erg aantrekkelijk ruikt, dus ik ga wat anders toevoegen denk ik.

Ik heb alleen blad inderdaad, maar dan ook meer dan genoeg, wat een heerlijke geur komt daar af tijdens het drogen!

Citaat van: RobinB op 26-09-2013  13:55 uIk heb zelf enkele jaren een gagelplantje gehad, maar toen hij groot genoeg begon te worden voor een oogst was ie ineens dood... :(

Tja de wilde gagel staat op de rode lijst. Dat wil zeggen, hij is niet heel zeldzaam, maar sterk in aantal afgenomen door de jaren heen. Dat komt omdat hij in vergelijking hoge eisen stelt aan zijn omgeving, deze eisen worden slechts op een paar plekken in Nederland ingewilligd: Natte wortels, makkelijk doordringbare zure grond.

Anton

Onlangs heb ik een gagelbier gebrouwen die erg lekker is en erg duidelijk de smaak van gagel weergeeft.
Recept voor 10 liter: 2000 g pilsmout, 350 g münchenermout, 28 g Saaz 4% en 6 gr gedroogde gagelkatjes.
Om te brouwen met blaadjes zou ik er 12 gram van gebruiken.
Ik heb thee gemaakt van zowel katjes als van blaadjes en ik had de indruk dat die van de blaadjes half zo aromatisch was.
De katjes heb ik in mei van de takjes geritst, er zitten dan nog geen blaadjes aan.
De blaadjes zijn geplukt eind augustus en zijn nu ook gedroogd.
Een volgende stap is te brouwen met minder hop en meer gruit.
Veel informatie hierover heb ik gevonden op de site van "'t wort wat".

Cumulonimbus

Hartstikke bedankt! Ik vind de geur en smaak van gagel echt fantastisch. Ik zal wel even kijken op de site van 't Wort wat, voorlopig bezet mijn improvisatie lambic imitatie mijn gistvaten.

Homme

Meer over de samenstelling van gruit, waar gagel een onderdeel van is, en de geschiedenis van het gruitbier is ook te vinden op mijn  website op de volgende pagina: http://jongebeer.nl/gruitbier.html.
Hierin een verslag van een middeleeuwse brouwdag uit 2007.

Het resulteerde in een melkzuur bevattend fris bier met duidelijke kruidensmaak, waar gagel een herkenbare toon in had.

De hele tekst op mijn website is in het epub formaat voor e-readers. Als je een pdf bestand wilt gebruiken, moet je even doorklikken naar het digitaal geschiedenisboek van Hoogeveen. :degroeten:

Homme

Gagel is door de lokale gemeente bij ons in het park aangeplant, wel handig van ze!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.