Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 04-10-2013 PINT laat de bok los  (gelezen 6546 keer)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
04-10-2013 PINT laat de bok los
« Gepost op: 24-09-2013 22:49 u »
PINT laat de bok los
Opening van het bokbierseizoen 2013

Op vrijdag 4 oktober, Werelddierendag, opent bierconsumentenvereniging PINT het bokbierseizoen 2013 met een veiling van het eerste vaatje bokbier. Dit vaatje bokbier is ter beschikking gesteld door de Muifelbrouwerij uit Berghem. Omdat het Werelddierendag is, zullen de revenuen van de veiling worden gedoneerd aan een goed doel: de Dierenbescherming Nederland. De plaats van handeling is Café Nieuwe Dikke Dries in Utrecht.

Bokbier is het Nederlandse seizoensbier bij uitstek. Vrijwel alle brouwerijen hebben een bokbier in hun assortiment, het is het meest gedronken seizoensbier in Nederland en vinden vele evenementen plaats in de maand oktober rondom dit bier. Het jaarlijkse hoogtepunt van het bokbierseizoen is het PINT Bokbierfestival in de Beurs van Berlage dat plaatsvindt in het laatste weekeinde van oktober. 

Om de start van het bokbierseizoen  een extra feestelijk  tintje mee te geven, laten wij de bok los op vrijdag 4 oktober. Niet alleen voor de consument, maar ook voor brouwers, horecaondernemers en iedereen die het bokbier een warm hart toedraagt.
U bent van harte uitgenodigd om de opening van het bokbierseizoen mee te maken en deel te nemen aan de veiling van het eerste vaatje bokbier. Tijdens de opening kunt u bokbieren proeven van vier Nederlandse brouwerijen. De toegang is gratis en aanmelding is niet noodzakelijk.

Het programma start om 16:00 uur en zal tot ongeveer 20:00 uur duren. Café Nieuwe Dikke Dries is gevestigd aan het Oudkerkhof 36 op loopafstand van Utrecht Centraal Station.

Ik hoop u allen te mogen begroeten op vrijdag 4 oktober. Proost!
Jeroen Carol-Visser
Voorzitter PINT

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

ThomasM

• Gast
Re: 04-10-2013 PINT laat de bok los
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2013 23:06 u »
Leuk!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2013 23:08 u »
Op vrijdag 4 oktober, Werelddierendag, opent bierconsumentenvereniging PINT het bokbierseizoen 2013 met een veiling van het eerste vaatje bokbier.

De bockbieren staan al her en der in de winkel en op de tap... Dus het is zeker niet het 1e vaatje..ook niet van Muifel... ;)  Het bockbier seizoen is al reeds geopend.

in het verleden gemaakte afspraken gelden niet meer, of men houdt zich er niet meer aan. Zodra het september is komt de industrie met speculaas, pepernoten en bockbier... Wellicht in 2014 op 1 september het seizoen openen?  :brouwen:

Mocht ik ooit een bockbier in mijn assortiment gaan nemen wordt het een all seizoen bockbier. Het gehele jaar door verkrijgbaar...  :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2013 23:21 u »
Mocht ik ooit een bockbier in mijn assortiment gaan nemen wordt het een all seizoen bockbier. Het gehele jaar door verkrijgbaar...  :)

Waarom je niet houden aan de Nederlandse traditie? Het is zo ongeveer de enige Nederlandse biertraditie die we hebben. Laten we die in ere houden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2013 00:48 u »
Waarom je niet houden aan de Nederlandse traditie?

Wat nou traditie? Ieder jaar is de bockbier datum weer anders. Brouwerijen/brouwers houden zich kenbaar niet aan gemaakte afspraken (als die al gemaakt zijn). Maar ik heb sowieso niet de intentie om bieren op de markt te brengen die iedereen al brouwt. Eenheid worst, commercieel leuk, maar voorlopig wil ik onderscheidend trachten te zijn. Uit de pas lopen...  :)

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2013 06:33 u »
Wat nou traditie? Ieder jaar is de bockbier datum weer anders.

De startdatum mag dan wel wat veranderen toch is het een echt seizoensbier en brengen bijna alle Nederlandse brouwers een dergelijk bier op de markt. Als dat geen traditie is dan weet ik het niet meer.
Door het hele jaar een bockbier op de markt brengen doorbreek je die traditie.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2013 13:36 u »
Nee hoor, Oscar heeft absoluut 100% gelijk. Slijters en horeca staan te springen om het hele jaar bockbier te verkopen. Ze vinden die enorme verkooppiek, alle publiciteit en de hype eromheen in zo'n korte periode hartstikke vervelend. Doen Oscar!

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2013 21:47 u »
Nee hoor, Oscar heeft absoluut 100% gelijk. Slijters en horeca staan te springen om het hele jaar bockbier te verkopen. Ze vinden die enorme verkooppiek, alle publiciteit en de hype eromheen in zo'n korte periode hartstikke vervelend. Doen Oscar!

Die publiciteit zorgt er anders wel voor dat dit biertype extra in de belangstelling staat. Natuurlijk zijn er bierdrinkers die dit biertype het hele jaar willen drinken en een beetje slijter speelt daar op in door extra bockbier te bestellen. Maar het blijft wel het bockbier van jaar xxxx. En in het najaar van het jaar daarop komt er weer een nieuwe versie. Het blijft een leuke traditie. Zo veel brouwtraditie hebben we niet in Nederland.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2013 14:11 u »
Hoi,
In 2012 was de verschijning van bokbier een chaos. De grote brouwers hadden de eerste maandag in oktober geclaimd. De KBC brouwers deden wat zij zelf wilden.
Dat heeft PINT willen veranderen.  Om voor de verandering een grote aandacht te krijgen hebben we in 2012 heftig stennis geschopt tegen de grote jongens…. het was een leuk feestje bij Jopen.
Daarna hebben alle partijen meerdere malen gevraagd/uitgenodigd voor gesprekken. Men is daar niet op ingegaan.
Gevolg: nu in 2013, zijn de grote jonges los gegaan van de eerste maandag in oktober, terwijl de KBC heeft besloten juist naar de eerste maandag te gaan. Gevolg overal en nergens zijn bokken te verkrijgen.
Lees eens hier over de geschiedenis. http://www.pint.nl/themas/traditie/bokbier/geschiedenis-van-het-bokbier.aspx
Vanaf 1920 is bok in juni, maart, april december en oktober verschenen.  Maar bokbier is een herfst drank waar we trots op kunnen zijn. Juist voor deze traditie wilt PINT (met de T van traditie in de naam) zich hard maken. We hebben het geprobeerd om met zijn allen iets te regelen. Dat is niet gelukt. Dus doet PINT het zelf.
De opening wordt het veilen van een mooie vaatje goed bockbier. Dit jaar op wereld d(B)ierendag.
Misschien is het handig om eens de precieze datum te bekijken. Vorig jaar waren er veel opmerkingen over de gekozen 21 september, dus zijn we dit jaar wat later gegaan.
Ik hoop dat in de toekomst de gehele bierwereld eens wordt over 1 datum (hoewel dat moeilijk is ivm NMA). Maar we zullen in ieder geval een gezellige dag van proberen te maken de 4de.

Jeroen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2013 17:42 u »
Ik hoop dat in de toekomst de gehele bierwereld eens wordt over 1 datum (hoewel dat moeilijk is ivm NMA). Maar we zullen in ieder geval een gezellige dag van proberen te maken de 4de.

Misschien een tip voor pint: open het Bokbier seizoen met het bokbierfestival! 1e weekend van oktober 2014 in de beurs van Berlage!  :biersmile:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #10 Gepost op: 27-09-2013 22:18 u »
Misschien een tip voor pint: open het Bokbier seizoen met het bokbierfestival! 1e weekend van oktober 2014 in de beurs van Berlage!  :biersmile:

Daar hebben we al over gesproken, maar organisatorisch zitten daar veel haken en ogen aan.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 27-09-2013 22:41 u »
Ik heb bij de AH al een aardig setje kunnen scoren!
Gezien de tht zijn ze nieuw! :) :lekkerbier:

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2013 23:07 u »
Hoi...
Ik ga ook voor traditie, mooi toch zo'n hoogtepunt. In Zutphen maken ze er mooi feestje van.
Ik geniet bijvoorbeeld ook als de kerst/winterbieren in de verkoop komen, snel naar het Bierparadijs in Meer (België) met een uitgebreide sortering. (Wat denk je van Tjesus of Stille Nach?)
Jammer vind ik dat het Pint-bokbierfestival inmiddels voor mijn gevoel flink uit zijn jasje is gegroeid, Daar zie je dat bier leeft, tof toch, maar mij iets te druk inmiddels.

Groet,
Broeder Willem

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2013 23:16 u »
Jammer vind ik dat het Pint-bokbierfestival inmiddels voor mijn gevoel flink uit zijn jasje is gegroeid, Daar zie je dat bier leeft, tof toch, maar mij iets te druk inmiddels.

Dat ook... Wellicht in 2014 in de Amsterdam Arena?  ;D en Dan Aerosmith (live) als muzikale begeleiding...  :biersmile:

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2013 23:22 u »
Mogen het ook The Stones zijn?
Met een Jopen johannieter of een IJsbok,
Gaat mooi worden

Groet
Broeder Willem

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #15 Gepost op: 29-09-2013 23:22 u »
Dat ook... Wellicht in 2014 in de Amsterdam Arena?  ;D en Dan Aerosmith (live) als muzikale begeleiding...  :biersmile:

Wat zal de huur, 5 dagen, van dat gebouw zijn?

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 29-09-2013 23:44 u »
Wat zal de hduur, 5 dagen, van dat gebouw zijn?

Kuip?

Tradities zouden tradities niet zijn als hij constant met voeten getreden wordt.
Hoe meer herrie, hoe meer reclame, des te meer traditie.

Fijn, ik ga mijn stalletje ook klaarmaken voor de bokken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-09-2013 08:18 u »
Afgelopen weekend al een bockbierfestival gehad bij Maallust, hij smaakte goed!

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #18 Gepost op: 30-09-2013 10:47 u »
Ik heb bij de AH al een aardig setje kunnen scoren!
Gezien de tht zijn ze nieuw! :) :lekkerbier:
Bokkies zijn inderdaad in de aanbieding bij AH deze week.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 30-09-2013 11:05 u »
Afgelopen weekend al een bockbierfestival gehad bij Maallust, hij smaakte goed!

Je was toevallig in het noorden?  :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 30-09-2013 11:12 u »
Speciaal voor naar het noorden gegaan. :)
Met vrienden naar Maallust geweest, die kwamen er ook mee.

Tags: