Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuw gistvat vraag over waterslot  (gelezen 8100 keer)

Offline JanSt

• Vol lid
  • Land: nl
  • In the beginning..
Nieuw gistvat vraag over waterslot
« Gepost op: 19-09-2013 12:33 u »
Heren,

Ik heb een nieuw gistvat gekocht. Ik was klaar met die emmers, en dit sluit goed af. Maar ik heb een vraag over het waterslot.
Ik heb een "groot"waterslot er bij gekregen maar ook een normale. En die normale kan ik nergens goed op stoppen..

Weten jullie hoe dit werkt? Moet ik gewoon water in het grote waterslot stoppen?
Deze is het: http://www.vanderkooyjubbega.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-30-liter.html

Zie de foto's hieronder.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Re: nieuw Gistvat vraag over waterslot
« Reactie #1 Gepost op: 19-09-2013 12:36 u »
Gewoon die grote gebruiken voor je gistvat.
Die kleine kan samen met een siliconen stop gebruiken op de mandfles.  :brouwen:

Offline Paul Bier

• Junior lid
  • **
  • Bier isn't just a drink
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2013 12:53 u »
Ik heb dit zelfde vat. Gewoon 2 cm water of desinfectans in deze beker doen. Niet te veel want dan gaat de kap scheef staan. Zie je vanzelf.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2013 13:02 u »
Mooi. Ik vind het raar dat ik nog een klein waterslot er bij kreeg, dat bracht mij in verwarring.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2013 13:24 u »
Met zo'n vat zou ik meteen voor een blow-off gaan.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2013 13:39 u »
Hoe zou ik dat moeten maken dan.. Ik heb hier een paar keer wat over gelezen maar nog niet heel erg in verdiept.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 19-09-2013 14:03 u »

Ik heb een "groot"waterslot er bij gekregen maar ook een normale. En die normale kan ik nergens goed op stoppen..

Weten jullie hoe dit werkt? Moet ik gewoon water in het grote waterslot stoppen?

Als je het Curtec vaatje, waarop iemand zit, voorziet van een gat in het deksel en je koopt een siliconen stop (kosten bijna niets) heb je een tweede gistvat.
Volgens mij is het een 26 liter vat waar je zo'n 15 tot 20 liter in kunt vergisten of lageren.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #7 Gepost op: 19-09-2013 14:13 u »
Goed gezien. Mijn zoon(tje) zit er op...
Maar die gebruik ik voor de opslag van mijn mout.

En ik wilde graag een grote aangezien ik 20 liter vaak maak. En die stomme emmers zijn heel snel lek.

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 19-09-2013 16:15 u »
Waarom?
Wanneer je rekening houdt met de gist en voldoende vrije ruimte hoeft dat toch niet? Je moet natuurlijk dit vat niet tot de nok toe vol stoppen. Maar dat zul je met geen enkel gistvat dioen.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-09-2013 17:44 u »
Waarom?
Wanneer je rekening houdt met de gist en voldoende vrije ruimte hoeft dat toch niet? Je moet natuurlijk dit vat niet tot de nok toe vol stoppen. Maar dat zul je met geen enkel gistvat dioen.

Probeer maar eens ongeveer 20 liter en gist Wyeast 3944, zou best wel eens uit waterslot kunnen komen. Voor deze combinatie gebruik ik nu een 60 l vat, wil die rommel niet weer in mijn gistkast.

Offline tjleet

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-09-2013 17:48 u »
Dan brouw je toch geen 20 liter. Er staat ook dat je voldoende vrije ruimte open laat. Hoef je ook geen blow-off te maken.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 19-09-2013 17:50 u »
Dat klopt wel, maar hij had volgens mij het vat gekocht om zo rond de 20 liter te kunnen brouwen ???

Offline tjleet

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-09-2013 18:36 u »
Ik zie het nu ook. Opletten welke gist je gebruikt dus ;)

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-09-2013 18:43 u »
Dat grote waterslot hoeft maar heel weinig water in en ik zou de deksel vastzetten met elastiekjes want anders blijft ie steeds schuin staan.

Offline bierfan

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 19-09-2013 20:04 u »
En wat is daar het probleem van?

Offline Paul Bier

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 19-09-2013 20:13 u »
En wat is daar het probleem van?

Kans op vliegjes in je bier of een infectie. Maar je kan er ook iets minder water of desinfectans in doen, dan zijn de elastiekjes niet nodig.

Offline Paul Bier

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 19-09-2013 20:20 u »
Ik heb dit vat ook eerst gekocht als gistvat, maar nu gebruik ik hem als lagervat. Dit vat is denk ik wel te klein voor een gistvat voor 20 liter. Al helemaal bij bier met bovengist. Ik heb nu een 60 liter als gistvat.

Offline RenÚ K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #17 Gepost op: 19-09-2013 20:23 u »
Ik heb dit vat ook eerst gekocht als gistvat, maar nu gebruik ik hem als lagervat. Dit vat is denk ik wel te klein voor een gistvat voor 20 liter. Al helemaal bij bier met bovengist. Ik heb nu een 60 liter als gistvat.

Een dergelijk vat gebruik ik al jaren voor 20 liter bier. Ik heb nog nooit last gehad van oveschuimen. Als is dat natuurlijk geen garantie. Sommige gisten kunnen inderdaad behoorlijk schuimen!

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-09-2013 20:35 u »

Kunststof is niet wenselijk als lagervat want kunststof laat zuurstof door. Hoeveel invloed het precies op je bier heeft weet bijna niemand denk ik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nieuw gistvat vraag over waterslot
« Reactie #19 Gepost op: 19-09-2013 20:45 u »
Een gistvat van 30 liter voor het vergisten van 20 liter is aan de krappe kant. Toch hoeft het geen probleem te zijn als je temperatuur gecontroleerd vergist. Je hebt dan veel minder schuimvorming dan bij ongecontroleerde vergistingen.

In een waterslot doe ik water en niets anders. Desinfecteermiddel in je waterslot is niet nodig. In leidingwater zitten geen voedingstoffen en de micro-organismen die in leidingwater zitten zijn niet bierschadelijk. Als je over het waterslot aluminiumfolie doet en dat aandrukt kan er ook niets in het waterslot vallen. En door de aluminiumfolie ontstaat er een koolzuurdeken rond het waterslot en hierdoor zullen fruitvliegjes en dergelijke niet de inhoud van je waterslot bereiken.

Door alleen water te gebruiken en niets anders loop je ook geen risico dat er desinfecteermiddel in je bier komt wanneer de vergisting is afgelopen en het bier door welke omstandigheid dan ook afkoelt. Door de afkoeling wordt er namelijk lucht van buiten aangezogen.

Het wordt een iets ander verhaal als het bier door het waterslot komt. Dan zitten er wel voedingstoffen in je waterslot. Wanneer dit het geval is zul je het waterslot moeten vervangen door een blow-off. Zeker niet eerder! Een waterslot is veel handiger in het gebruik dan een blow-off.
Zo'n groot waterslot heeft een grote capaciteit, die laat veel gas door. Hierdoor is de kans op een overschuimer wat kleiner.

Offline JanSt

• Vol lid
  • In the beginning..
« Reactie #20 Gepost op: 19-09-2013 21:00 u »
Top, ik ga hem dit weekend voor het eerst gebruiken..

Offline tjleet

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 19-09-2013 21:12 u »
Een gistvat van 30 liter voor het vergisten van 20 liter is aan de krappe kant. Toch hoeft het geen probleem te zijn als je temperatuur gecontroleerd vergist. Je hebt dan veel minder schuimvorming dan bij ongecontroleerde vergistingen.
Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je gecontroleerd op een lagere temperatuur vergist.
Je kunt tenslotte ook gecontroleerd op 25 ║C vergisten ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 19-09-2013 22:17 u »
Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat je gecontroleerd op een lagere temperatuur vergist.
Je kunt tenslotte ook gecontroleerd op 25 ║C vergisten ;)

Door gecontroleerd te vergisten wordt de warmtepiek weggenomen. Hierdoor zal de temperatuur van het bier niet snel boven de ingestelde temperatuur komen. Bij een ongecontroleerde vergisting kan de temperatuur flink oplopen.

Maar het klopt dat je bij een lagere vergistingstemperatuur minder schuimvorming krijgt dan bij een hogere vergistingstemperatuur.

ThomasM

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 20-09-2013 14:19 u »
Ik heb voor mijn blowoff pvc slang 14*18. Die kan ik er strak in klemmen en dat werkt prima!

Tags: gistvat waterslot