Orange Looval

Gestart door orangeloo, 19-09-2013 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Infectie heeft inderdaad een negatieve connotatie, maar het werd destijds door de prof ook als negatief gezien.
Daarom heeft hij de hele brouwerij gesaneerd en gemoderniseerd zodat er weer infectievrij bier gebrouwen kon worden.
Enkel omdat de afnemers gingen klagen dat de "kenmerkende smaak" niet meer in het bier zat, heeft hij het weer toegevoegd. :)

toon van den broek

Ja Robin hier geraken we toch aan een interressant punt. De Clerck is natuurlijk ook een kind van zijn tijd.
Zijn visie is dezelfde als die van Pasteur nl het zo a-septisch mogelijk werken en aktief die gist(en) toevoegen die nodig zijn om een bep. bier/ smaak te krijgen.
In feite wordt hierdoor de brouwerij zelf alleen instrument om een bier te maken, en verliest de installatie of het gebouw de functie van bepalende factor.
Door deze benadering veranderde het ambachtelijke/tradionele brouwen eigenlijk in een wetenschappelijker gebeuren.
Wel goed dat ze toen toch weer brettanomyces zijn gaan toevoegen om de 'oude' smaak weer terug te krijgen, maar dat had wellicht ook simpeler gekund door minder hygiene......

Groet, Toon.
 

William

Citaat van: toon van den broek op 22-06-2014  16:38 uDoor deze benadering veranderde het ambachtelijke/tradionele brouwen eigenlijk in een wetenschappelijker gebeuren.
Wel goed dat ze toen toch weer brettanomyces zijn gaan toevoegen om de 'oude' smaak weer terug te krijgen, maar dat had wellicht ook simpeler gekund door minder hygiene......

Een brouwerij zal denk ik het liefst een constante productkwaliteit nastreven die men zelf kan sturen. Daarbij is een functionele besmetting van de productielijn (om het positief te benaderen) minder gewenst. Met zo'n besmetting kan het een hele tijd goed gaan maar op een gegeven moment verlies je als producent de controle en wordt de afdeling QA erg zenuwachtig van de toenemende stroom aan klachten.

Om zo'n positief functionele besmetting kunstmatig op te leggen zal trouwens een hele tour zijn omdat je continue met een microbiologisch ecosysteem bezig bent wat net wel / net niet in balans is.

Door gecontroleerde "besmetting" zal het spontane spannende er een beetje vanaf gaan.

orangeloo

After 1,0 hours the fermentation has been started.
(na 1 uur is de vergisting begonnen  ^-^ )



Eens kijken of mijn bellenteller het nu wel volhoud tot het einde, zo niet kan ik morgen eens wat metingen verrichten.

orangeloo

Citaat van: seed7 op 22-06-2014  13:27 uWLP650 is de/een Orval Brett.

Citaat van: toon van den broek op 22-06-2014  11:57 uEen heel betrouwbare methode is het gebruik van de Wyeast 9097 waar altijd een goede actieve brett inzit. Vervelende is dat  deze gist maar af en toe leverbaar is, maar uit betrouwbare bron hoorde ik dat die binnenkort weer leverbaar is.
Heb hier hele goede ervaringen mee.

Groetjes, Toon.

Iemand een idee of één van deze twee ergens te koop is ???

toon van den broek

Hallo Orangeloo,

Ik zal dinsdag even contact opnemen met Berry van Van der Kooy en kijken of hij de Wyeast 9097 kan bestellen (maar is er volgens mij nu niet) of de WLP650. Ik wil deze ook graag hebben.
Ik laat het je nog wel even weten.

Groetjes Toon.

RobinB

Citaat van: Orangeloo op 22-06-2014  22:19 uIemand een idee of één van deze twee ergens te koop is ???
Zie:
Citaat van: RobinB op 22-06-2014  13:28 uNou, problem solved zou ik zeggen!
Is te bestellen bij Van der Kooy, qua prijs redelijk vergelijkbaar met 6 Orval's. ;)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 22-06-2014  13:28 uNou, problem solved zou ik zeggen!
Is te bestellen bij Van der Kooy, qua prijs redelijk vergelijkbaar met 6 Orval's. ;)

Op de site van Van der Kooy zie ik ze er niet tussen staan hoor, of kijk ik er naast?
Wel zie ik de :
Wyeast Brettanomyces Bruxellensis 5112 activator.
White Labs WLP645 Brettanomyces Claussen II

Citaat van: toon van den broek op 22-06-2014  23:07 uHallo Orangeloo,

Ik zal dinsdag even contact opnemen met Berry van Van der Kooy en kijken of hij de Wyeast 9097 kan bestellen (maar is er volgens mij nu niet) of de WLP650. Ik wil deze ook graag hebben.
Ik laat het je nog wel even weten.

Groetjes Toon.
OK alvast bedankt  :brouwen:

seed7

Citaat van: Orangeloo op 23-06-2014  09:09 uOp de site van van der kooy zie ik ze er niet tussen staan hoor, of kijk ik er naast?

Hun collega net over de grens heeft hem wel, als Toon's contact niet 'werkt',

Ingo

ciesvandekwis

Ik al 2 kloonpogingen achter de rug en kan stellig beweren dat opkweek van flesjesgist van Orval best wel lukt.
Zie:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=9&t=2004&p=49083&hilit=orval2#p49083

Ik voeg die dan toe als een starter na een kleine week hoofdgisting (hier Rochefort gebruikt).

RobinB

Mocht eea niet werken bij de leveranciers, ik ben ook bezig met een opkweekprojectje. ;)

orangeloo

Ik heb uiteindelijk het depot van 6 flesjes Orval gebruikt. Het was wel vervelend om deze eerst op te drinken maar je moet er wat voor over hebben.  8)

orangeloo

Gisteren en vandaag ben ik weer een zoektocht gestart om in Zeeuws Vlaanderen een aantal flesjes Orval te scoren.
Na 8 winkels, net over de grens in België, ben ik eindelijk geslaagd.
Overal kreeg ik hetzelfde verhaal, we bestellen wel maar krijgen meestal niks en heel soms een half kratje.

Afijn we kunnen er weer aan beginnen.


Jacques

Gisteren nog gespot in de plaatselijke supermarkt (EMTÉ Loon op Zand)...

Hay

Citaat van: Orangeloo op 10-02-2017  16:44 uGisteren en vandaag ben ik weer een zoektocht gestart om in Zeeuws Vlaanderen een aantal flesjes Orval te scoren.
Na 8 winkels, net over de grens in België, ben ik eindelijk geslaagd.
Overal kreeg ik hetzelfde verhaal, we bestellen wel maar krijgen meestal niks en heel soms een half kratje.

Afijn we kunnen er weer aan beginnen.



En nou heb je hulp nodig om die 8 flesjes op te drinken?

orangeloo

Citaat van: Hay op 10-02-2017  17:25 uEn nou heb je hulp nodig om die 8 flesjes op te drinken?

Ha ha...  ^-^
6 stuks zijn gereserveerd voor een nieuwe batch Orange Looval.
En ja het is niet echte een bier waarvan je er in 1 dag 6 weg tikt... maar in 2 dagen moet dat lukken  :proost:

Heb ik er nog 2 over om te vergelijken met mijn vorige batch. Gebotteld 9-11-2014

Martijn0172

De Jumbo in Hillegom verkoopt ze ook (voor € 1,79 per stuk)

orangeloo

Het heeft even geduurd maar zondag staat hij weer op het programma.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Looval III
Kenmerknr 132 17/07
Brouwdatum7-5-2017
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement73,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28,4 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater14,3 liter
Spoelwater13,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur17 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (TS)83,0 %3,299 kg3 EBC
Crystal malt7,0 %0,278 kg130 EBC
Kandijsuiker (wit)10,0 %0,397 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hersbruker2,8 %10 grFWH4 EBU
Styrian Goldings2,2 %20 grFWH7 EBU
Styrian Goldings 20173,7 %10 grFWH6 EBU
Hersbruker2,8 %10 gr45 minuten4 EBU
Styrian Goldings 20173,7 %25 gr45 minuten13 EBU
Styrian Goldings 20173,7 %50 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale S-04
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen6x depot van Orval toegevoegd na de hootfgisting

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C120 minuten4,0 l/kg
278°C5 minuten4,0 l/kg


Johannesdeloper

Ik heb denk ik nu alles op het forum en hier en daar ook op wat amerikaanse fora over het maken van een Orval kloon gelezen.

Gevoelsmatig zit ik nu op de golflengte van het Orange Looval III recept van Orangeloo.
UItgezonderd misschien dat ik qua moutstort zit te denken aan
70% Pils
10% Caravienna of Caramunich
10% Munich of Crystal Malt
10% suiker.

Er is een aantal zaken nog niet duidelijk.

Allereerst de maistemperatuur: ik kom 66, ook 67 en verder 68 tegen.
Ik neig naar 68 om de brett dan wat onvergistbare suikers voor te schotelen.

Ik kom weinig tegen over waterbehandeling. Ik zou uit willen gaan van een profiel Colored + Malty.
Dat zou voor mijn Alkmaars water  maar heel weinig aanpassing nodig hebben. (iets van 2g CaSO4 - 2g CaCl en 5g Melkzuur op 18l maischwater)

Koken is iedereen het eens over 90 minuten, dat hou ik aan.

Hopschema lijkt mij met H. Hersbrucker   en Styrian Golding ook duidelijk.
Alleen de koudhop misschien. Mijn idee ik die tegelijk met de brett bij de 2e vergisting toe te voegen en dan 1 week zijn werk te laten doen?

Ik heb een goede vitale Fermentis S04 slurrie in mijn koelkast staan, dat lijkt mij een mooie neutrale gist om de hoofdvergisting te doen?
Of toch liever Rochefort gist of Belgian Ardennes -Chouffe ?

Dan de Brett? Ik lees 1 flesje per 10l maar ook 6 flesjes op 20l?
Ook heeft Ronnie van het Vlaams Forum in 2012 geopperd dat er niet of nauwelijks nog Brett in het bezinksel zit.
Misschien beter Wyeast 5112 Brett. Bruxellensis of Wyeast 3789-PC Trappist Blend (als die te krijgen is...)

Qua vergisting begrijp ik hoofdvergisting op 20gr zorgen dat je op 1.015 uitkomt en 4 maanden in een glazen mandfles op 15 graden de brett zijn werk laten doen.
Voor het bottelen denk ik aan van die groene 375ml geuze flesjes, die goed vol afvullen kurk erin en dop erop.
Bottelsuiker laten zitten op 2g per liter?

Hoe hou je de brett uit je brouwerij na het brouwen?

ciesvandekwis

Don't fear the brett... Als je plastic gebruikt (vat, hevel), die best reserveren voor brett bieren. Glas is perfect te reinigen. Ik doe al 5 jaar brett (Orval, lambic). Als je netjes werkt en contact kort is, is er geen ramp. Daarom doe ik brett dingen die lang moeten staan liever in mandflessen.
Ik doe de brettkuur maar erbij na hoofdgisting, en laat die dan minstens 2 maand staan. Koudhop zou ik pas laatste 2 weken doen.

Brouwers

Wil je brett funk dan zul je toch moeten zorgen voor genoeg fenolen. Brett zet de fenolen om in de funky brett smaken. Dit is de reden dat 100% brett bieren vaak helemaal niet zo brettig smaken. Ik heb zelf een goed resultaat gehaald met de WLP500 (Chimay gist) die op 18-19 graden vergist.

Na 4 maanden heb ik gewoon gebotteld met 6 of 7 gram, zou het nog even na moeten zoeken. Een enkel flesje stond wat te veel druk op. En voor de rest niet te bang zijn en goed schoonmaken na het vergisten.

Hmm, begint toch weer te kriebelen om een brett bier te maken. Te veel bieren om te brouwen, te weinig tijd om ze te brouwen  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Johannesdeloper op 22-05-2017  16:00 u1 Gevoelsmatig zit ik nu op de golflengte van het Orange Looval III recept van Orangeloo.

2 Ik neig naar 68 om de brett dan wat onvergistbare suikers voor te schotelen.

3 Ik heb een goede vitale Fermentis S04 slurrie in mijn koelkast staan, dat lijkt mij een mooie neutrale gist om de hoofdvergisting te doen?
Of toch liever Rochefort gist of Belgian Ardennes -Chouffe ?

4 Dan de Brett? Ik lees 1 flesje per 10l maar ook 6 flesjes op 20l?

5 Qua vergisting begrijp ik hoofdvergisting op 20gr zorgen dat je op 1.015 uitkomt en 4 maanden in een glazen mandfles op 15 graden de brett zijn werk laten doen.

6 Voor het bottelen denk ik aan van die groene 375ml geuze flesjes, die goed vol afvullen kurk erin en dop erop.
Bottelsuiker laten zitten op 2g per liter?

1 Ik kan je verzekeren het is een aanrader.

2 Brett eet wel meer als alleen onvergistbare suikers.

3 Gist voor de hoofdgisting is van ondergeschikt belang denk ik... de Brett neemt het wel over.

4 De eerste keer had ik het depot van 3 flesjes gebruikt. Dat vond ik te weinig. Te weinig brett smaak en geur. Nu gebruik ik het depot van 6 flesjes op 15 liter, en daar ben ik tevreden mee.

5 Of de vergistingstemperatuur zo belangrijk is betwijfel ik bij dit bier De brett zorgt volgens mij voor de uiteindelijke smaak. Zeker 3 maanden wachten met bottelen, dus 4 is prima. Anders krijg je gegarandeerd gushing.

6 Als je 4 maanden wacht met bottelen kan je volgens mij gewoon bottelsuiker gebruiken zoals je bij een ander bier doet. Ik had de laatste keer 5 gram / liter gebruikt en dat was precies goed. In een Orval zit ook genoeg koolzuur. Het is tenslotte geen Oude Geuze.

Johannesdeloper

Citaat van: Orangeloo op 22-05-2017  18:03 u1 Ik kan je verzekeren het is een aanrader.

2 Brett eet wel meer als alleen onvergistbare suikers.

3 Gist voor de hoofdgisting is van ondergeschikt belang denk ik... de Brett neemt het wel over.

4 De eerste keer had ik het depot van 3 flesjes gebruikt. Dat vond ik te weinig. Te weinig brett smaak en geur. Nu gebruik ik het depot van 6 flesjes op 15 liter, en daar ben ik tevreden mee.

5 Of de vergistingstemperatuur zo belangrijk is betwijfel ik bij dit bier De brett zorgt volgens mij voor de uiteindelijke smaak. Zeker 3 maanden wachten met bottelen, dus 4 is prima. Anders krijg je gegarandeerd gushing.

6 Als je 4 maanden wacht met bottelen kan je volgens mij gewoon bottelsuiker gebruiken zoals je bij een ander bier doet. Ik had de laatste keer 5 gram / liter gebruikt en dat was precies goed. In een Orval zit ook genoeg koolzuur. Het is tenslotte geen Oude Geuze.

Wij zijn 4 maanden verder. Er is 2 weken na het brouwen en overhevelen van 6 flessen Orval het depot toegevoegd. Mijn Orval kloon heeft in een kruipruimte gestaan waar de temperatuur gedurende de zomer en nazomer langzaam is teruggelopen van 17 naar 15gr.
Vandaag heb ik 20gr Styrian Goldings pellets toegevoegd als koudhop aan 15l jongbier.  Het zit in een mandfles met 5cm kopruimte in de hals.
Ik heb vervolgens het sg gemeten wat gedurende de 4 maanden lagering na de hoofdvergisting was teruggegaan van 5.4 brix naar 4.7 (1.007 SG) Dat is naar mijn zin aan de hoge kant.
Ik zag vrijwel meteen dat het flink begon te schuimen en het schuim door mijn waterslot naar buiten kwam
Ik overweeg de volgende stappen:
1) Zo gauw het schuimen tot rust is, het waterslot desinfecteren en gevuld met goedkope wodka terugzetten
2) Na een week weer SG meten en kijken of door deze actie het jongbier meer in de richting van een lage 1.00x komt
3) Het bier al na 4 dagen overhevelen en verder laten vergisten tot zeg 1.004 indien mogelijk.
4) Na 4 dagen koudhoppen, 3 dagen cold crashen en gewoon bottelen ook als het 1.007 is. (kans op bommen, gushers, hoeveel bottelsuiker toevoegen???)
5) langere tijd niets doen en gewoon een maand op de koudhop pellets laten staan?
Graag commentaar!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.