Orange Looval

Gestart door orangeloo, 19-09-2013 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Nu de discussie over een Orval-achtige weer is aangewakkerd, wil ik ook wel eens een poging wagen.
Begrijp ik nou goed dat dit de werkwijze is in een notendop:
Receptje brouwen, standaard gistje voor de hoofdgisting en daarna een flesje of 2 Orval bij de nagisting van een maand of 2-3.
Vragen die mij boven komen:
* is de (Westmalle) gist die gebruikt word voor de hoofdgisting van essentieel belang of is het flesje Orval bij de nagisting overheersend?
met andere woorden kan ik ook een andere gist (bv SAFALE S-04) gebruiken voor de hoofdgisting zonder al te veel smaakveranderingen.
* of gelijk een starter maken van een Orval en geen andere gist voor de hoofdgisting?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Looval
Kenmerknr 063 13/16
Brouwdatum9/20/2013
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69.2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.4 liter
Maischdikte3.8 l/kg
Maischwater14.4 liter
Spoelwater14.1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur21 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80.0 %3.360 kg3 EBC
Crystal malt10.0 %0.420 kg120 EBC
Kandijsuiker (wit)10.0 %0.420 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2.9 %8 grFWH4 EBU
Styrian Golding4.8 %15 grFWH11 EBU
Hallertau Hersbrücker2.9 %10 gr45 minuten4 EBU
Styrian Golding4.8 %20 gr45 minuten14 EBU
Styrian Golding4.8 %50 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C120 minuten3.8 l/kg


seed7

Als je toch uit een flesje opkweekt zou ik meteen de Orval pakken.

De brett verwerkt naast lange suikerketens ook allerhande neven produkten van de gist dus op zich zou je de smaak (balans) van het eindprodukt enigzins met de gist moeten kunnen beinvloeden.

Ingo

RobinB

De hoofdgist is niet Westmalle gist.
Naar verluid kan je de hoofdgist opkweken uit een flesje Caracole.

Omdat de brett toch het gistprofiel verandert, maakt het denk ik niet heel erg veel uit. Zolang de hoofdgist maar niet al te uitgesproken is?

orangeloo

Omdat ik gisterenavond bedacht vandaag te kunnen brouwen  ;D heb ik geen voorbereidingen kunnen treffen.
Daarom heb ik er voor gekozen te brouwen met een korrelgist en later de Orval erbij te voegen.
En dit is het recept:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Looval
Kenmerknr 063 13/16
Brouwdatum20-9-2013
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69,2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28,4 liter
Maischdikte3,9 l/kg
Maischwater14,7 liter
Spoelwater13,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur21 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC80,0 %3,360 kg3 EBC
Crystal malt10,0 %0,420 kg120 EBC
Kandijsuiker (wit)10,0 %0,420 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2,9 %8 grFWH4 EBU
Styrian Golding4,8 %15 grFWH11 EBU
Hallertau Hersbrücker2,9 %10 gr45 minuten4 EBU
Styrian Golding4,8 %20 gr45 minuten14 EBU
Styrian Golding4,8 %50 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C120 minuten3,9 l/kg


RobinB


orangeloo

Ga ik vanmiddag boodschappen doen, en gelijk even een paar flesjes Orval scoren...dacht ik. :-\
Dat valt nog niet mee, zelfs hier in Zeeuws Vlaanderen, tegen de Belgische grens aan niet.

Eerst de AH, geen Orval. Toen de Gall en Gall. Ik vroeg aan de verkoper: hebben jullie Orval.
Het antwoord was die komt er niet meer in  :weetniet: Ik vroeg nog waarom is hij stout geweest.  :weetniet:
Maar nu blijkt dat Orval niet meer geleverd wordt aan de Gall en Gall en dus uit het assortiment gaat. Bij alle 500 winkels van G & G
Zelfs via de Nederlandse importeur, ook gevestigd in Zeeuws Vlaanderen (Hulst) is er niet aan te komen. Die hebben wel maar dat is voor de horeca.

Uiteindelijk stond er bij de C1000 in Hulst nog een half bakje, dus dan had ik toch weer sjans dat ik geluk had  ;D
Kan ik volgende week toch weer verder met mijn Orval kloon.  :brouwen:

bierhenkie

Vorig jaar was er al een soort van schaarste wat betreft de Orval.
Ook hiervoor waren er al leveringsproblemen.

orangeloo

Vandaag deze Orval imitatie gebotteld. Op 28-9-2013 was het SG gezakt tot 1014.
Toen overgeheveld in een mandfles, 2 flesjes Orval toegevoegd en weggezet in de woonkamer op kamertemperatuur  ;D
Vandaag gebotteld bij een eind SG van 1010 met 6 gram suiker per liter. dat zou goed moeten zijn voor een alc. % van 6,2 %
Er zat een heerlijk zuur luchtje aan toen ik het waterslot eraf haalde, en ook in de smaak was dit terug te herkennen.  :brouwen:

orangeloo

Vandaag mij Orange Looval gedronken naast een "echte" Orval.
Botteldatum Orval: 13-8-13 en de Looval 8-12-13
Kleur = gelijk. Misschien dat de Orval iets helderder was maar deze staat ook al langer.
Schuim = gelijk Mooie fijne schuimkraag weinig inzakkend.
Koolzuurstroom = gelijk Mooie koolzuurstroom zichtbaar.
Nu de smaak: Aan de originele zit iets meer een Brettsmaak. De Looval is iets moutiger en iets zoeter (meer onvergistbare suikers mss) mss dat hierdoor de Brettsmaak iets meer op de achtergrond blijft. Al bij al niet ontevreden over een eerste kloonpoging.
Het grootste verschil is nog dat er in de Orval 33 cc zit en on de Looval helaas maar 30 cc. Duidelijk zichtbaar op de laatste foto.

toon van den broek

Ziet er smakelijk uit Orangeloo!
Mooi ook zoals ze zo naast elkaar staan. Vakmanschap!
Wellicht komt er toch nog meer Brettsmaak aan als je nog enkele maanden wacht?
De Orval had je ongeveer 4 maanden geleden toegevoegd, dus wellicht is de smaakevolutie nog niet afgerond....
Weer geduld dus.

Groet, Toon.

orangeloo

Citaat van: toon van den broek op 18-01-2014  18:28 uZiet er smakelijk uit Orangeloo!
Mooi ook zoals ze zo naast elkaar staan. Vakmanschap!
Wellicht komt er toch nog meer Brettsmaak aan als je nog enkele maanden wacht?
De Orval had je ongeveer 4 maanden geleden toegevoegd, dus wellicht is de smaakevolutie nog niet afgerond....
Weer geduld dus.

Groet, Toon.

ik verwacht inderdaad nog smaakverandering, maar ik ben er al zeer tevreden over  ^-^
En ja al die brettjes vergen wel veel geduld van een mens. :(
Ik heb het eind SG van een Orval nooit gemeten, maar misscchien zijn 2 flesjes Orval op 15 liter net iets te weinig. De tijd zal het leren.

orangeloo

Zondag een nieuwe poging om en Orval kloon te  brouwen.
Een paar wijzigingen:
Moutstort iets aangepast, kleur was iets te donker.
Maisch temperatuur iets verlaagd, vorige versie was iets te zoet.

Verder zat er te weinig brett smaak aan, maar hoe los ik dit op?
Ik had vorig brouwsel het depot van 2 flesjes Orval toegevoegd.
Nu kan ik meerdere flesjes Orval gebruiken, of een starter maken van het depot van een paar flesjes Orval.
Wat is wijsheid? Graag jullie mening, ervaring, gedachte.

Het recept zoals het nu gepland staat:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Looval
Kenmerknr 079 14/11
Brouwdatum6/22/2014
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1055 (5.9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69.2%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.4 liter
Maischdikte3.9 l/kg
Maischwater14.7 liter
Spoelwater13.6 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur17 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC83.0 %3.472 kg3 EBC
Crystal malt7.0 %0.293 kg120 EBC
Kandijsuiker (wit)10.0 %0.418 kg0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker2.8 %8 grFWH4 EBU
Styrian Golding4.8 %15 grFWH12 EBU
Hallertau Hersbrücker2.8 %10 gr45 minuten4 EBU
Styrian Golding(Kopie)3.1 %25 gr45 minuten12 EBU
Styrian Golding(Kopie)3.1 %50 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale S-04
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
GistvoedingWyeast gistvoedingscomplex
Hoeveelheid3 gram

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C120 minuten3.9 l/kg
278°C5 minuten3.9 l/kg


RobinB

Ik zou eerder meerdere depots gebruiken.
Saccharomyces groeit sneller dan brettanomyces. In een starter wordt de verhouding dus minder gunstig. :)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 20-06-2014  23:38 uIk zou eerder meerdere depots gebruiken.
Saccharomyces groeit sneller dan brettanomyces. In een starter wordt de verhouding dus minder gunstig. :)

Dat dacht ik al eens ergens gelezen te hebben. Ik heb nog wel een fles of 5, 6 staan dus het is op zich geen probleem om meerdere depots toe te voegen.
Altijd wel vervelend om deze eerst gedeeltelijk leeg te drinken.  ^-^

RobinB

6 Orval's achter elkaar wegtikken is mij ook wel wat teveel. Vind het lekker bier, maar niet echt "sessie"-bier?

seed7

Citaat van: RobinB op 20-06-2014  23:38 uSaccharomyces groeit sneller dan brettanomyces.

Orangeloo,

Om de verhouding een beetje aan te geven, een standaard Sacch. starter is in zo ongeveer 24 uur klaar. Een Brett starter voor ongeveer de zelfde hoeveelheid gist heeft 10 dagen nodig. Als je dat uit een gemengde cultuur, bodempje Orval, wilt opkweken is er al lang niks meer te eten voor de Brett om echt op te groeien, dat heeft die andere 'vreetzak' al lang op. Misschien dat de Brett een kans heeft als je 2 of 3 jaar oude Orvalletjes hebt staan, maar daar zou ik niet op gokken.

Gewoon lekker die 6 flesjes op maken en, Robin,  dat kan ook best op twee avonden ;)

Ingo

RobinB

Twee avonden kan, dan zou ik wel meteen de kroonkurk er weer op drukken met je kroonkurkapparaat.
Of 1 avond met 2 (meer) personen, dat kan natuurlijk ook... ;)

orangeloo

Wat ik mij nog wel afvraag: een maischschema van 2 uur is dat wel zinvol?
Ik ga in ieder geval na 60 minuten om de 10 minuten meten, gewoon om dat ik dat leuk vind.  ^-^

William

Citaat van: Orangeloo op 22-06-2014  09:46 uWat ik mij nog wel afvraag: een maischschema van 2 uur is dat wel zinvol?
Ik ga in ieder geval na 60 minuten om de 10 minuten meten, gewoon om dat ik dat leuk vind.  ^-^

Bij een éénstaps-maisch temperatuur (67°C) waarbij je zowel beta- als alfa amylase activiteit wil gebruiken kan tijd voordeel hebben.

Ik heb het continue meten van Brix ook een aantal keren gedaan en het is leerzaam. Wat mij opviel is dat de Brix-waarde vooral toenam na een periode van intens roeren en direct na temperatuursverhogingen. Brix meet vooral de oplosbare suikers  en mindere mate de conversie van lange naar korte suikers. Als conversie leidt tot het oplosbaar worden van lange ketens in de korrel naar korte ketens in de waterfase (niet-korrel) zul je dat wel zien als een Brix toename in de vloeistof.

toon van den broek

Lastig probleem inderdaad als je de brett erin wilt hebben. Is natuurlijk al vaak discussie over geweest en mijn conclusie is dan ook dat ook bij sommige Orval's de brett niet altijd tot wasdom komt. Het makkelijkste bij brett-vergistingen is dat je een plek hebt bv vaten, leidingen enz. die niet schoon zijn en waar de brett zich in het biersteen/ hout kan vestigen.
Dit gaat natuurlijk tegen moderne ideeën in, maar is volgens mij de beste methode. Nadeel is dat je dan heel snel altijd/alleen maar brettbieren krijgt... dat weten diverse brouwers uit ervaring... (vroeger had Orval de brett door de aanslag in de gist/lagertanks; later zijn ze brett gaan toevoegen als cultuur, blijkbaar met wisselend succes)
Een heel betrouwbare methode is het gebruik van de Wyeast 9097 waar altijd een goede actieve brett inzit. Vervelende is dat  deze gist maar af en toe leverbaar is, maar uit betrouwbare bron hoorde ik dat die binnenkort weer leverbaar is.
Heb hier hele goede ervaringen mee.

Groetjes, Toon.

RobinB

Citaat van: toon van den broek op 22-06-2014  11:57 uIs natuurlijk al vaak discussie over geweest en mijn conclusie is dan ook dat ook bij sommige Orval's de brett niet altijd tot wasdom komt.
Het wel of niet tot " wasdom" komen is natuurlijk ook onderdeel van het ambachtelijke karakter van Orval. ;)
Ze voegen de brett in ieder geval nog wel toe bij het bottelen.

Citeervroeger had Orval de brett door de aanslag in de gist/lagertanks
Het was toch de bottellijn die geïnfecteerd was?

CiteerEen heel betrouwbare methode is het gebruik van de Wyeast 9097 waar altijd een goede actieve brett inzit. Vervelende is dat  deze gist maar af en toe leverbaar is, maar uit betrouwbare bron hoorde ik dat die binnenkort weer leverbaar is.
White labs heeft verschillende brett's in hun vaste aanbod.
Wyeast toch ook?

orangeloo

Citaat van: toon van den broek op 22-06-2014  11:57 uNadeel is dat je dan heel snel altijd/alleen maar brettbieren krijgt....dat weten diverse brouwers uit ervaring....

Een brettje op zijn tijd is leuk, maar altijd... Nee toch maar niet.  ^-^

Ik heb trouwens ook het idee dat het per flesje verschild (en dan heb ik het over mijn kloonversie).
Net als de gushing trouwens, maar dat gaat gelijk op denk ik.  :weetniet:
Zal er bij de overige flesjes eens op gaan letten.  :brouwen:

seed7

Citaat van: RobinB op 22-06-2014  12:10 uWhite labs heeft verschillende brett's in hun vaste aanbod.

WLP650 is de/een Orval Brett.

Ingo

RobinB

Nou, problem solved zou ik zeggen!
Is te bestellen bij Van der Kooy, qua prijs redelijk vergelijkbaar met 6 Orval's. ;)

toon van den broek

Citaat van: RobinB op 22-06-2014  12:10 uHet was toch de bottellijn die geïnfecteerd was?
 

Onder invloed van Proff. De Clerck werd de brouwerij en met name de gistkuipen gereinigd. Zie Wikipedia/Orval.
Maar je hebt gelijk: als de brettcultuur daar zit zal die ongetwijfeld ook op andere plekken voorkomen...

Overigens: moet je spreken over een 'infectie' met Brettanomyces als je deze gist als vast onderdeel van je bier ziet? Lijkt me niet, want het woord infectie wordt vrijwel altijd als negatief gezien...

Groetjes, Toon

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.