Vloeibare gist versus korrelgist

Gestart door kluukluuk, 18-09-2013 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kluukluuk

Ik zie heel veel recepten waarbij een vloeibare gist wordt gebruikt.
Hebben deze vloeibare gisten voordelen ten opzichte van de korrelgisten?
Kunnen deze gisten ook vervangen worden door een korrelgist en zoja hoe bepaal ik dan welke korrelgist ik hiervoor in de plaats kan gebruiken of is dit gewoon een gok?

RobinB

Er zijn geen duidelijke verschillen bij uitwisselbare stammen.
Wel zijn er verschillende stammen bij zowel korrels als vloeibaar en is vooral bij vloeibaar de keuze veel groter. Meer verschillende stammen betekent meer verschillende gistprofielen dus meer verschillende "smaken" aan het bier.

Adrie heeft een tabel gemaakt waarin vervangende gisten staan. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.0.html

Jacques

Door even te kijken bij de tags bij het onderwerp korrelgist had ik snel dit topic gevonden.

Verder verwijs ik naar de wiki behorende bij dit forum. Daar is deze pagina te vinden.

kluukluuk

1 zakje korrelgist is dus even effectief als 1 zakje Wyeast vloeibare gist?

Een giststarter maken waag ik me nog maar even niet aan...  :-\

RobinB

Ja, ongeveer inderdaad. De houdbaarheid van korrels is wel beter. :)
Het beste is echter Mr Malty te raadplegen voor de te gebruiken hoeveelheid gist. Je kan immers makkelijk wat meer nemen met korrels, indien nodig.

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 18-09-2013  21:39 uEen giststarter maken waag ik me nog maar even niet aan...  :-\

Waarom niet. Het is veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. Even wort van vorig brouwsel koken (kun je in de vriezer bewaren of een goed afgesloten flessen wanneer je het wort er heet in gedaan hebt). Vooraf aan het koken verdunnen tot SG 1040. Laten afkoelen in een afgesloten fles. Fles openen boven een brandende vlam. Fles sluiten en schudden met de fles om te beluchten. Gist er bij en weer schudden met de fles. Waterslot op de fles en je bent klaar. Het is zo uitgevoerd en je hebt er heel veel plezier van.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.