Houten vat

Gestart door Brouwter, 18-09-2013 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwter

Ha Hobbybrouwers,

Ik ben van plan om binnenkort eens bier (spontaan) te laten vergisten in een houten vat. Crux: ik heb het vat nog niet. Wel heb ik er een paar op het oog voor een schappelijk prijsje. Voordat ik tot koop over ga ben ik echter benieuwd waar ik op moet letten bij de koop van zo'n houten vat. Wanneer is het vat wel en wanneer is het niet geschikt voor bierbrouwen? Is een specifieke houtsoort aan te bevelen?


RobinB

Heb je de tags al geprobeerd?
Daar staan vele nuttige topics onder:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=595

Succes!
;)

Brouwter

Ja al geprobeerd, anders vroeg ik niet om tips. Heb je tips?

De tags zien op houtsnippers/gebruik van houten vaten. Niet op tips betreffende de aanschaf van houten vaten.

orangeloo

Heb deze topic al gelezen, daar staan ook wel wat tips.  :brouwen:

Brouwter

Dank je wel!

Jammer dat hier geen "Tips" topic voor bestaat. Nu moet ik alle vragen weer door gaan spitten.

 ;)

Adrie

Citaat van: Brouwter op 18-09-2013  11:30 uDank je wel!

Jammer dat hier geen "Tips" topic voor bestaat. Nu moet ik alle vragen weer door gaan spitten.

 ;)

Als je de boel hebt doorgespit kun jij er vast wel een onderwerp in het Tips topic van maken.  ;)

orangeloo

Citaat van: Brouwter op 18-09-2013  09:12 uVoordat ik tot koop over ga ben ik echter benieuwd waar ik op moet letten bij de koop van zo'n houten vat.
Wanneer is het vat wel en wanneer is het niet geschikt voor bierbrouwen?
Is een specifieke houtsoort aan te bevelen?

Citaat van: Brouwter op 18-09-2013  11:30 uJammer dat hier geen "Tips" topic voor bestaat. Nu moet ik alle vragen weer door gaan spitten.


Gebruikt of nieuw? Bij een gebruikt vat (maar ook wel bij nieuw) moet je er op letten dat het dicht is. Dus niet langst alle kanten lekt.
Als er een coating in zit ook niet kopen
Eikenhout is aan te bevelen, kastanje hout minder.

Oscar

Citaat van: Brouwter op 18-09-2013  09:12 uIk ben van plan om binnenkort eens bier (spontaan) te laten vergisten in een houten vat.

Wat nog even tot de koude wintermaanden. December, januari, februari... :)

Citaat van: Brouwter op 18-09-2013  09:12 uCrux: ik heb het vat nog niet. Wel heb ik er een paar op het oog voor een schappelijk prijsje. Voordat ik tot koop over ga ben ik echter benieuwd waar ik op moet letten bij de koop van zo'n houten vat. Wanneer is het vat wel en wanneer is het niet geschikt voor bierbrouwen? Is een specifieke houtsoort aan te bevelen?

Vat moet waterdicht zijn, qua hout mag het eiken of kastanje zijn... Zitten wel smaakverschillen in, maar weet nog niet welke... ;)

seed7

Citaat van: Oscar op 18-09-2013  17:41 uVat moet waterdicht zijn, [...]

Zorg er voor dat je de zekerheid hebt dat het vat terug naar de leverancier kan als het niet dicht trekt, zei hij uit ervaring.

Nieuw eiken heeft meer tannines (sterke thee smaak) dan nieuw kastanje. Oud eiken heeft dat weer minder dan nieuw kastanje. Wijnvaten (rood) gaan ca. 4 jaar mee, dan zijn de meeste tannines er uit en zijn ze niet meer bruikbaar voor rode wijn. Nog wel een heel brouwersleven voor bier.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.