Overvloedige gistrest bij bottelen

Gestart door STL, 17-09-2013 00:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

STL

Hoi,

Graag eens volgende situatie uitleggen
- we laten telkens 2 damejeans vergisten van 2 x 15 liter
- geen speciale reden, gewoon gratis op de kop kunnen tikken
- bij de ene DJ is veelvuldig gistrest meegekomen die onderaan de DJ zat
- we hebben toch gebotteld, terwijl we aan de kleur van het bier zien dat er gistrest inzit (troebel)

Eat kunnen we verwachten?
Gewoon overvloedig veel gistrest onder in de fles?
En kan dit kwaad, teveel gistrest op de fles tijdens bottelen?

Bedankt,
Steven

tjleet

Citaat van: STL op 17-09-2013  00:19 u- we laten telkens 2 damejeans vergisten van 2 x 15 liter
Hoe kun je 2 dames jeans laten vergisten? (gegoogled, maar krijg alleen plaatjes van vrouwenbenen, omsloten door jeans te zien)

RobinB

Citaat van: STL op 17-09-2013  00:19 uWat kunnen we verwachten?
Overvloedig veel gistrest onder in de fles?
Yep! :)

Dat kan tzt gistlysissmaak en mogelijk wat instabieler schuim geven.

STL

Hi Tjleet,

Haha het lukt wel hoor, maar je moet veel geduld hebben en het geeft altijd een blauwe kleur af aan het brouwsel, heel vervelend :-)

Zeg nu zelf damejeans spreekt meer tot de verbeelding dan pak weg korffles of mandfles:)

Groeten Steven

STL

Hi Robin B,

Dus eigenlijk kan het minder kwaad?

Gewoon tijdens uitschenken in een keer uitschenken zonder stoppen zodat de gistrest niet in het glas geraakt?

Groeten Steven

tjleet

Citaat van: STL op 17-09-2013  13:33 uzeg nu zelf damejeans spreekt meer tot de verbeelding dan pak weg korffles of mandfles:)
Bedankt voor het ophelderen, ik had geen idee wat het was. En inderdaad, het spreekt zeker tot de verbeelding ;)

RobinB

Citaat van: STL op 17-09-2013  13:34 ugewoon tijdens uitschenken in een keer uitschenken zonder stoppen zodat de gistrest niet in het glas geraakt
Yep en lekker vlot drinken, geen bewaarbier van deze batch maken. :)
Volgende keer wat beter klaren.

Jacques

Citaat van: STL op 17-09-2013  00:19 uEn kan dit kwaad, teveel gistrest op de fles tijdens bottelen?

Als er erg veel gist in een gebotteld flesje zit kun je duidelijke gistsmaak krijgen. Dat is smaakafwijking. Verder is er niet zo veel aan de hand.

Het advies van Robin om het bier snel op te drinken onderschrijf ik. Door het bewaren kan de smaakafwijking groter worden.

STL

Ok duideljk!

Nu nog een extra vraagske in kader van de teveel aan gistrest.
Met een paar flessen experimenteren we altijd tijdens het bottelen onder het motto 'meten is weten'

Tijdens deze bottelslag gingen we extra gist toevoegen, mede omdat onze vorige brouwsel te flauw aan CO2 was terwijl er voldoende suiker tijdens het bottelen toegevoegd was (6 g/l)

Nu hebben we dus ook bij deze flessen met teveel aan gistrest gist toegevoegd zo'n 1 g/l.

Blijft jullie statement nog steeds dezelfde: onstabiele schuim, vlug consumeren, gistsmaak?
Of bestaat nu het risico van teveel CO2?

Ik denk dat dit gering is daar teveel aan CO2 grotendeels komt door teveel aan suiker in het brouwsel?

mvg, Steven

STL

O ja, aanvulling de gebruikte gist voor op de fles was bakkersgist korrelvorm (geen verse).

Dit is uiteraard niet dezelfde gist die we gebruikt hebben na het koken.
Bakkersgist in korrelvorm heb ik hier liggen van het broodmachine, gemakkelijk om enkele grammen uit te nemen...

RobinB

Meer gist geeft niet (direct )meer CO2.
Meer suiker wel.

Waarom hebben jullie het experiment zo rommelig opgezet?

STL

merci, ik dacht er idem over.

In verband met je vraag: omdat ik hier nog maar 10 berichtjes gepost heb en jij 16.699 ;-)

STL

Waarom zo rommelig, tja we zijn proberen gewoon van alles uit.
Nu waren we geïnteresseerd  in toevoegen van gist tijdens bottelen.

Sommige mensen voegen gist toe tijdens bottelen, sommigen niet.
Dus beste manier is in ons opzicht de vergelijkende test met hetzelfde brouwsel:
enkele flessen niet, enkele flessen wel...

Nu hebben we wel pech gehad dat het overhevelen niet geheel netjes was gebeurd.
Dus het effect wordt 4 dubbel dan: extra gist + meer gistrest van eerste gisting.

Veiligheidshalve post ik dan eens een berichtje als we geen granaten gemaakt hebben, want dan primeert de veiligheid natuurlijk...

PS we bottelen altijd in 700g cava flessen.
Al lees ik hier dat bottelen met rubberdop en sluiting veiliger is, omdat overtollige CO2 sowiso lost. goede input dus.

Kortom: proberen is leren, meten is weten maar ook wel zweten ;-)

groetjes, Steven

Jacques

Je zult zien dat de flessen met toegevoegde gist sneller op druk zullen komen dan de flessen waarbij geen gist is toegevoegd.

Al heel wat keren is hier op het forum geconstateerrd dat je geen gist hoeft toe te voegen om een hergisting op de fles te krijgen. Mijn ervaring si zelfs beter van niet. Hoe minder gist in de fles hoe beter het is. Kijk eens voor de aardigheid naar commerciële bieren met hergisting op de fles en constateer hoeveel gist daar in zit...

STL

Als je nu heel mooi hevelt, dus bijna geen (zichtbare) gistresten in de fles.
is dan genoeg (onzichtbare?) gistrest aanwezig om de hergisting te starten?

Ons vorige brouwsel was echt flets, terwijl we eigenlijk niets veranderd hebben aan het recept / werkwijze met brouwsel ervoor die wel goed gelukt is (lees, bier geworden:-)

tjleet

Citaat van: STL op 18-09-2013  08:48 uAls je nu heel mooi hevelt, dus bijna geen (zichtbare) gistresten in de fles.
is dan genoeg (onzichtbare?) gistrest aanwezig om de nagisting te starten?
Jazeker. Ik lager mijn bier door terug te koelen naar ca 4 ºC. Hierdoor zakt de door mij gebruikte gist (nog geen stofgist gebruikt) zeer goed uit en klaart je jong bier heel goed. Toch verloopt de hergisting op fles prima. (ook weer afhankelijk van je specifieke bier, hoeveel alcohol enz)

RobinB

Gist bij het bottelen is inderdaad zelden nódig.
Enkel wanneer je vantevoren je bier steriel filtert (duh), eventueel wanneer je erg lang en koud gelagerd hebt (> maand(en)) of wanneer je de alcoholtolerantiegrens dicht nadert/overschrijdt.

Als je in alle overige gevallen slechte hergisting hebt, moet je aan je gistmanagement werken. :)

Jacques

Citaat van: STL op 18-09-2013  08:48 uAls je nu heel mooi hevelt, dus bijna geen (zichtbare) gistresten in de fles.
is dan genoeg (onzichtbare?) gistrest aanwezig om de hergisting te starten?

Ons vorige brouwsel was echt flets, terwijl we eigenlijk niets veranderd hebben aan het recept / werkwijze met brouwsel ervoor die wel goed gelukt is (lees, bier geworden:-)

Hergisting op de fles is niet snel een probleem als je het bier bottelt kort nadat de nagisting is afgerond. Het bier kan dan zo goed als kraakhelder zijn. Hoe langer je het bier laat staan des te problematischer de hergisting op fles zal zijn. Wacht daarom niet te lang met het bottelen. Maar wees wel zeker dat het bier is uitgegist. Meet het SG van het bier met een tussenpoos van een paar dagen en kijk goed naar het waterslot. Bereken de vergistingsgraad en vergelijk dat met de waarde die bekend is van de gist.

STL

Ja dat moeten we aanpassen, stond op ons lijst voor volgende brouwsel.
Tot voor kort deden we 2 weken gisting op de dame jeanne, nadien bottelen.
We meten SG voor de gisting en twee weken later, om alcohol te benaderen.
Maar niet om einde gisting te bepalen.

STL

Toch nog een bemerking, die aanleunt bij onderstaande.

Na het bottelen, stel ik de flessen 1 week bij kamertemperatuur, nadien vliegen ze in donkere kelder (12 °C). gebruikte gist was S33. Is dit voldoende? Ik hoorde gisteren iemand 2 weken opperen.



Adrie

Citaat van: STL op 19-09-2013  11:34 uToch nog een bemerking, die aanleunt bij onderstaande.

Na het bottelen, stel ik de flessen 1 week bij kamertemperatuur, nadien vliegen ze in donkere kelder (12 °C). gebruikte gist was S33. Is dit voldoende? Ik hoorde gisteren iemand 2 weken opperen.

Soms wel, soms niet. Zoals de Engelsen zeggen: The proof is in the pudding. Oftewel: altijd eerst een fles openen en proeven voordat je de flessen koel wegzet. Zit er voldoende koolzuur in? Zijn bijsmaken zoals diacetyl (boterbabbelaar) en acetaldehyde (groene appeltjes/vers gemaaid gras) voldoende verdwenen? Pas als je op beide vragen "ja" kunt zeggen, dan zet je ze koel weg. Niet eerder.

STL

Nu, dat is interessant, dit heb ik nooit gedaan bij vorige brouwsels.
Dus na 2 weken moet het meeste CO2 al gevormd zijn dan, ik moet echt al bier proeven.
Dit ga ik me het huidige brouwsel die gebotteld is zeker doen.

Dus kan ik flessen na 2 maand (vorig brouwsel) in de kelder eigenlijk gewoon openen, gist en/of suiker (SG checken) bijvoegen, en opnieuw starten dan.

PS, reactiesnelheid hobbybrouwen.nl i like ! :duimop: :duimop:

Adrie

Citaat van: STL op 19-09-2013  11:45 uDus kan ik flessen na 2 maand (vorig brouwsel) in de kelder eigelijk gewoon openen, gist en/of suiker (SG checken) bijvoegen, en opnieuw starten dan.

Hieruit begrijp ik dat je flessen in de kelder hebt staan waar niet genoeg koolzuur in zit? Die je dus te vroeg koud hebt weggezet?

STL

Hi Adrie,

Ja klopt, is inderdaad niet het hoofdonderwerp van deze topic. We hebben tijdens de bottelfase van dit brouwsel extra gist toegevoegd omdat we flessen in de kelder hebben van een vorig brouwsel waar geen CO2 op zit.

groeten Steven

tjleet

Citaat van: STL op 19-09-2013  12:51 uWe hebben tijdens de bottel fase van dit brouwsel extra gist toegevoegd omdat we flessen in de kelder hebben van een vorig brouwsel waar geen CO2 op zit.
Heb je wel gemeten of er nog (vergistbare) suikers in zitten?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.