Als chloor wordt toegevoegd als natrium hypochloride, zal het bij het verwarmen / koken ontwijken. Je kunt als proef wat water verwarmen en ruiken of er chloor uitkomt, en ook het gekookte water na afkoelen proeven. Chloor is bij kleine concentraties duidelijk waarneembaar. Als je niets meer proeft/ruikt is het weg

. Ontchloren is mogelijk dmv een kooolstoffilter (actief kool). Kan ook met houtskool (eerste goed uitwassen). De (houts-)kool moet dmv uitkoken wel worden gesteriliseerd indien het ontchloorde water nadien voor toepassingen wordt gebruikt waarbij niet gekookt wordt. Dus voor brouwen niet nodig.
Chloor, indien aan water gebonden, heeft nog een nadeel: in grotere concentraties is het schadelijk voor rvs. Maar aangezien wasmachines ook van rvs zijn, zal de concentratie in het leidingwater wel meevallen.
Tijdelijke hardheid is, de naam zegt het al, tijdelijk, dwz bij verwarmen verdwijnt deze.
(Totale) hardheid = tijdelijke hardheid plus blijvende hardheid. Tijdelijke hardheid is calcium bicarbonaat Ca(HCo3)2dat bij verwarmen uiteenvalt in calciumcarbonaat CaCO3 oftewel ketelsteen, water en koolzuurgas. Ketelsteen slaat neer, en koolzuurgas ontwijkt natuurlijk. Magnesium bicarbonaat doet ook zoiets, magnesium hydroxide Mg(OH)2 slaat dan neer, ook ketelsteen.
Brouwwater moet een totale hardheid hebben van circa 4 - 6 graden duits, maximaal 10 (voor pils in elk geval). Hoe je dit eenvoudig zou moeten controleren, weet ik niet

maar het waterleiding bedrijf zou dit op moeten kunnen geven. Soms wordt het ook opgegeven in ppm CaCO3. 1 graad Duits is 17,8 ppm CaCO3. De blijvende hardheid is wat er overblijft. Dit kan eventueel worden gecorrigeerd door calcium toe te voeren, bv met CaCl2, of CaSO4 (dit is gips).
Het wordt wel een chemische fabriek zo, misschien is het makkelijker om een paar jerrycans water van elders mee te nemen.... Enne... ik ben maar een eenvoudige scheepsmachinist, misschien zou een echte chemicus er eens naar moeten kijken want ik geef geen garantie...