Waterbedrijf gaat chloor toevoegen...

Gestart door Herman, 21-12-2003 23:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ik kreeg een brief van mijn waterleidingbedrijf en ook een mailtje van Ger hierover. Wat blijkt, het waterbedrijf gaat chloor toevoegen aan het water. Waarom? De aalscholvers poepen in ons drinkwater!  ???

Afijn, bijgaand een kopie van de brief.
Klopt het dat we door koken van het water geen problemen meer hebben? Of hebben we helemaal geen probleem en kunnen we het water zoals het is gewoon gebruiken? Als we wel koken is de tijdelijke hardheid wel meteen verdwenen en moeten we brouwzouten gebruiken om weer harder water te krijgen, of zie ik dat verkeerd? Ik kan me niet voorstellen dat een dosering die hoog genoeg is om de effecten van aalscholverpoep tegen te gaan, onder mijn/onze smaakdrempel blijft.

 :shelp:
Herman

Edgar

Als het chloor wordt toegevoegd in de vorm van natriumhypochloriet, zal er uiteraard iets meer natrium in je water komen, maar het lijkt me minimaal. De smerige smaken die brouwers associeren met chloor zijn voor zover ik weet resultaat van wat gist met chloor doet, en zou dus kunnen optreden als je je wort met ongekookt water verdunt of zelfs al als je je brouwmateriaal naspoelt met ongekookt water. Het chloor schijnt inderdaad volledig te verdwijnen tijdens het koken. Chloor heeft, weet ik, een zeer sterk antibacterieel effect, ook bij heel erg lage concentraties, als de inwerktijd lang genoeg is; en daarvan is in een waterleiding in het algemeen wel sprake.

Op je vraag over tijdelijke hardheid heb ik geen antwoord, ik vraag me dat zelf ook af. Het lijkt me dat het koken vrijwel alle opgeloste CO2 afdrijft en zodoende ook de HCO3- en H3O+ niveaus beinvloedt.

Overigens gebruik ik voorlopig (ik heb ook gechloreerd water), in afwachting van m'n osmosefilter, vrij zacht flessenwater.

gep

Als chloor wordt toegevoegd als natrium hypochloride, zal het bij het verwarmen / koken ontwijken. Je kunt als proef wat water verwarmen en ruiken of er chloor uitkomt, en ook het gekookte water na afkoelen proeven. Chloor is bij kleine concentraties duidelijk waarneembaar. Als je niets meer proeft/ruikt is het weg  :). Ontchloren is mogelijk dmv een kooolstoffilter (actief kool). Kan ook met houtskool (eerste goed uitwassen). De (houts-)kool moet dmv uitkoken wel worden gesteriliseerd indien het ontchloorde water nadien voor toepassingen wordt gebruikt waarbij niet gekookt wordt. Dus voor brouwen niet nodig.
Chloor, indien aan water gebonden, heeft nog een nadeel: in grotere concentraties is het schadelijk voor rvs. Maar aangezien wasmachines ook van rvs zijn, zal de concentratie in het leidingwater wel meevallen.

Tijdelijke hardheid is, de naam zegt het al, tijdelijk, dwz bij verwarmen verdwijnt deze.
(Totale) hardheid = tijdelijke hardheid plus blijvende hardheid. Tijdelijke hardheid is calcium bicarbonaat Ca(HCo3)2dat bij verwarmen uiteenvalt in calciumcarbonaat CaCO3 oftewel ketelsteen, water en koolzuurgas. Ketelsteen slaat neer, en koolzuurgas ontwijkt natuurlijk. Magnesium bicarbonaat doet ook zoiets, magnesium hydroxide Mg(OH)2 slaat dan neer, ook ketelsteen.
Brouwwater moet een totale hardheid hebben van circa 4 - 6 graden duits, maximaal 10 (voor pils in elk geval). Hoe je dit eenvoudig zou moeten controleren, weet ik niet  :weetniet: maar het waterleiding bedrijf zou dit op moeten kunnen geven. Soms wordt het ook opgegeven in ppm CaCO3. 1 graad Duits is 17,8 ppm CaCO3. De blijvende hardheid is wat er overblijft. Dit kan eventueel worden gecorrigeerd door calcium toe te voeren, bv met CaCl2, of CaSO4 (dit is gips).
Het wordt wel een chemische fabriek zo, misschien is het makkelijker om een paar jerrycans water van elders mee te nemen.... Enne... ik ben maar een eenvoudige scheepsmachinist, misschien zou een echte chemicus er eens naar moeten kijken want ik geef geen garantie...  :degroeten:

Jacques


CiteerBrouwwater moet een totale hardheid hebben van circa 4 - 6 graden duits, maximaal 10 (voor pils in elk geval).
Over de maximale hardheid van brouwwater bestaan veel misverstanden!
Slechts voor een enkel biertype (waavan de voornaaamste pils is) is zacht water gewenst. In veel pilsbrouwerijen wordt vol trots vertelt dat men beschikt over zacht water. Vandaar dat vaak gedacht wordt dat zacht water ideaal is voor het brouwen van bier.
Voor de meeste bovengistende bieren is echter wat harder water geen enkel probleem en vaak zelfs gewenst.  :duimop:

Voor meer info over water en waterbehandeling verwijs ik naar een zuur uitgebreid artikel van mijn hand over dit onderwerp. Zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/water1.html
en http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/water2.html

 :degroeten: Jacques

nick

Bij ons in belgie omg turnhout doen ze al lang chloor in het water je kunt het brouwwater de dag van te voren klaar zetten in de brouwketl. De volgende dag zal het al vervlogen zijn uit het water

Johannes

Brouwers,

Gistingsvaten spoel ik na reiniging met bijv. chemipro, na met leidingwater, ik ga er eigenlijk vanuit dat ik dat nu nog zou kunnen doen, mits er niet al te veel leidingwater in het gistingsvat achterblijft.

mee eens?

Johannes


Jacques

Hoi Johannes,

Dat beetje spoelwater zal zeker geen probleem zijn. Veel vervelender is het dat leidingwater ook gebruikt wordt om er bier meer te brouwen. Omdat chloorfenolen een zeer lage smaakdrempel hebben kan een beperkte hoeveelheid chloor al zorgen voor (lichte) smaakafwijkingen.  :duimonder:
In zo'n geval loont het de moeite om met water gevulde jerrycans te halen uit een gebied waar het water niet gechloreerd is.

 :degroeten: Jacques

Patrik_Claes


CiteerBij ons in belgie omg turnhout doen ze al lang chloor in het water je kunt het brouwwater de dag van te voren klaar zetten in de brouwketl. De volgende dag zal het al vervlogen zijn uit het water

Volledig mee eens. Omdat vissen ook zeer gevoelig zijn aan chloor, wordt door aquariumliefhebbers dezelfde regel gebruikt. Gewoon een emmer water een nachtje laten staan, een de chloordampen uitsnappen vanzelf uit het water. Overigens heb ik omwille van een zekere besmetting mijn gistingsvaten voor mijn laatste brouwsel onsmet met een sterke bleekwateroplossing. Ondanks herhaaldelijk spoelen rook ik aan het waterslot tijdens de hoofdgisting nog steeds een vage 'zwembadlucht'. Die was echter na een dag of 2-3 verdwenen, en proeven bij overhevelen naar het lagervat liet inderdaad niets verkeerds meer vermoeden...zelfs een restje chloor in het wort zal dus volgens mij zonder al te veel invloed nog 'verdampen'. Niet te veel zorgen over maken lijkt me.

Groetjes,

Patrik

Johannes

Gist kan ook erg onnatuurlijke geuren produceren.. dit hoeft niet per se van je reiniginsmiddel te komen.

Johannes

Patrik_Claes

Hoi Johannes,

Ja, dat weet ik, maar dit was echt onmiskenbaar een 'bleekwatergeur', zij het gemengd met de normale gistlucht...maar zoals gezegd verdween de chloorlucht na enkele dagen, en was er niets meer van te proeven na een week.

Groet,

Patrik

Adrie

Herman en de andere Groningse brouwers,

Hoe is het ondertussen verlopen met de chlorering van jullie water? Heb je er nog last van bij het brouwen? Wat voor maatregelen neem je?

Johannes

Ik doe verder geen voorbehandeling maar verdun na het koken niet met onbehandeld water.

Adrie

maar hoe behandel je dat water dan? Koken?

Johannes


Herman

Ik pleur er ook gewoon ongekookt water in, geen nadelige effecten geproefd. Maar ik meen gelezen te hebben dat men alweer met chloor gestopt is....

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.