Opkweken gist

Gestart door sven, 11-09-2013 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sven

Ik zou straks willen een Tripel Karmeliet opkweken uit het flesje,
Nu is het zo dat het flesje pas een week recht opstaat na een reis in de vlieger.
Wat doe ik best, opdrinken en enkel de fond gebruiken (wetende dat de dode gist eerder zakt dan de levende), of,
toch maar het hele flesje gebruiken, wort bij doen en opkweken (zonde van de Karmeliet).
Hartelijk dank

EvdBroek

Rechtop in de koelkast zetten, dan zakt de gist wat verder uit. Vervolgens schenk je het bier voorzichtig uit en ga je de gist die op de bodem zit opkweken.

Jacques

Inderdaad, voorzichtig uitschenken nadat het bier even rust heeft gehad.

Voor de eerste opkweek kun je een pakje appelsap gebruiken. Desinfecteer de punt van het pakje en de schaar die je gebruikt. Giet voorzichtig de inhoud van het pakje in het flesje. Vul het flesje voor de helft. Doe een gedesinfecteerde stop op de fles en schud flink met het flesje. Haal de stop van de fles om even te luchten en doe de stop opnieuw op de fles en schud weer intensief. Vervang de stop door eentje die voorzien is van een waterslot en wacht rustig af.
Na de eerste opkweek kweek je de gist verder met wort of een moutextractoplossing.

Succes.

sven

Dus het staat nu een weekje recht,
er is nog waas in de fles, maar toch gaan voor het bezinksel?
Langer wachten is niet echt een optie want ik wil nu beginnen opkweken.
Het hele flesje gebruiken is geen goed idee? Wat meer vloeistof bijdoen om zo de alcohol naar beneden te brengen.


Cisdevésser

Hoi,

Volgens onze zuiderburen is dit niet de originele gist maar een bottelgist.
zie http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=2&t=1818&p=39013&hilit=gist+opkweken#p39013

Ik heb zelf in juli ook een drie-granenbier gemaakt met een opkweek van een fles karmeliet, de smaak zit er echt volledig naast.
Ik ga nu elke maand wat proeven, maar ik denk dat het nooit in de buurt van een karmeliet gaat komen....

Groetjes....Cis



sven

Ooit heb ik eens wat Karmeliet op appelsap gezet en deze had toch de typische geur.
Nu kan ik dat ook doen en als blijkt dat geur niet aanwezig is klepper ik er gewoon of Saison Belge gist in of Verboden Vrucht in. Mij voorkeur gaat in dat geval naar de Verboden Vrucht uit denk ik.

Jacques

Citaat van: sven op 11-09-2013  23:08 uHet hele flesje gebruiken is geen goed idee? Wat meer vloeistof bijdoen om zo de alcohol naar beneden te brengen.

Dat is inderdaad geen goed idee. Je hebt dan inderdaad last van de alcohol maar ook van de koolzuur die de groei beperken. Daarnaast kun je veel minder voedingstoffen toevoegen en wordt het beluchten beperkt door de koolzuur die vrijkomt. En verder kun je niet genieten van het bier.  :)

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 11-09-2013  23:28 uVolgens onze zuiderburen is dit niet de originele gist maar een bottelgist.

Hier is in 2010 nog de tweede prijs van de ONK-kloonklasse mee gewonnen. :)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15503.0.html

sven

3 werf helaas.

Gisteren is het flesje in een bierfontein verandert bij het openen, en het stond al meer dan 10 dagen stil.
Nu is de grote vraag, ga ik voor de saison gist of voor de Verboden Vrucht om bij de Tripel Karmeliet kloon te doen.
Wat zijn de grote verschillen in aroma-esters van beiden?
Er zal sowieso koriander en sinaasappelschil in gaan.
Merci

RobinB

Waarom probeer je het niet opnieuw, maar dan goed?

sven

Omdat ik geen flesje meer heb, en er in de nabije toekomst niet kan aangeraken.
Omdat dit weekend gebrouwd wordt ja of ja.

EvdBroek

Dan was je gisteren al veel te laat met opkweken.

sven

Daar vreesde ik ook voor, ik wou er maandag aan beginnen maar toen was het bier nog veel te troebel.
Soit het beetje gist dat gered is staat te vermeerderen en dit weekend wordt er vergist met Verboden Vrucht, dus het zal eerder een grand cru-achtig iets worden dan 3-Karmeliet
 

EvdBroek

Het kan al 3 a 4 dagen duren voor het gistdepot een teken van leven geeft en daarna moet je het nog verder opschalen vervolgens in de koelkast zetten om het verder te laten bezinken. Ik zou eerder zeggen begin 2 weken van tevoren en neem als start niet één maar drie flesjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.