Wat zie ik in mijn giststarter?

Gestart door Marcus, 11-04-2005 23:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marcus

Hallo allemaal!

Ik heb een giststarter gemaakt met Westmalle Dubbel gist uit een flesje.
Werkwijze:
Pannetje pilsmout gemaischt en het wort gekookt,
Wort door een koffiefilter in schone fles gegoten,
Voor de zekerheid nog een schepje suiker erbij,
Af laten koelen,
2 bodempjes WMD er bij
Warm weg gezet.

Het flesje is intussen aardig aktief, met belletjes en schuim.
Maar waar zit nou die gist?
Onder in de fles, of is dat eiwitbezinksel?
Of de bruine bonkjes boven op het schuim, of is dat hars?
Of zit alle gist in suspensie door de hele fles?
Ik ben benieuwd!


Bas

Het gist zit overal (in de suspensie, en dus ook in het schuim). Maar vooral in de suspensie, want daar heeft het gist het vooral naar zijn zin door de grote hoeveelheid voeding (suikers) die daar makkelijk te vinden zijn.

Omdat je zoveel actief gist hebt is je suspensie o.a. nog erg troebel. Als het gist wat passief raakt zakt het af naar de bodem.

Grt, Bas H.

MO

Marcus,

Dat ziet eruit als een schitterende giststarter. Kun je iets meer details geven over het maischen.

Hoeveel mout (geschroot neem ik aan, of niet?) in hoeveel water, welk maischschema etc.

Marcus

Hoi MO,

Ik heb 200 gr. geschroot pilsmout in 600 ml water gedaan, en dit 90 minuten op 60 graden gehouden met behulp van 6 handdoeken en af en toe bijwarmen. Daarna met de keukenzeef gespoeld in een tweede pannetje, met wat extra spoelwater, tot ik ongeveer een liter wort had (als ik het me goed herinner) en dit een half uur gekookt. Ik heb ook 20 gr suiker meegekookt, omdat ik niet zeker wist of er wel genoeg eten voor de gist zou zijn. Achteraf was dit waarschijnlijk niet nodig, omdat het SG ongeveer 1060 was, en ik lees nu overal een waarde van 1040. Daarna de fles voorverwarmd met heel erg heet water, het wort er in gedaan tot de fles half vol was en het geheel laten afkoelen onder een kurk. Tot slot 2 bodempjes WMD erbij en een watje op de opening.
Ik heb daarna een emmer met water gevuld en hierin een aquariumverwarming en de fles gezet. Na 1 dagje was er al duidelijk leven te zien, na 2 dagen nog veel meer...
De gegeven tijden en getallen schrijf ik nu uit mijn hoofd op, het blaadje met gegevens ligt natuurlijk thuis.

Adrie

Ha Marcus,

Wat op het schuim ligt ziet eruit als gist. Verder zit de gist, zoals al gezegd natuurlijk in suspensie in de starter. Op de bodem ligt waarschijnlijk inderdaad wat eiwitneerslag vermengd met gist. De giststarter ziet er mooi uit, hoor.

MO

Mooie methode! Het enige wat ik nog ter verbetering aan zou kunnen raden is het opkweken onder een waterslot uit te voeren. Is schoner en dan zie je nog beter dat de vergisting het doet. 600 g mout kost bij mijn leverancier 27 ct, 400 g moutpoeder kost bij Brouwland 2,80. Wat een winst!

Marcus

Maar MO, ik zal toch niet de eerste zijn die het zo probeert met mout ipv moutpoeder? Of heb ik je in al mijn onschuld op een idee gebracht? :idea:

Cisdevésser

Hoi allemaal,

Elke keer als ik een biertje heb gebrouwen vul ik een plastic 250 cc en een 500 cc flesje met wort en doe dit vervolgens in de vriezer.
Als ik een starter wil maken laat ik een flesje ontdooien, doe er een zelfde hoeveelheid water bij, even kort koken, afkoelen en klaar om de gist te enten.
supersimpel, gemakkelijk en snel...

groetjes....Cis

EBC

Marcus,

De bruine plekken in het schuim tegen het glas zijn een mengsel van eiwitten, gist en stuif uit je mout.
Het witte onderin is gist met eventueel wat eiwitten, maar het lijkt op mooie witte gist.
De gist zit ook in suspensie. Die bezinkt later...

Ga zo door! Maar moutextract is wat makkelijker.

Jasper

John

Kan het zijn dat ik de ene keer in mijn giststarter wel heel veel bezinksel heb en de andere keer vrijwel geen? De gebruikte gist is dezelfde (Duvel).

Groeten John
Nuenen

Roel Rutjes

Ik vries het laatste beetje wort altijd in in ijsblok zakjes kan ik ook nog doseren met de hoeveelheid en die zijn goed stapelbaar in mijn vrieskist.

BrouwNispen

Ik kaap dit topic even voor ik een nieuw opstart over hetzelfde onderwerp...

Zaterdag een starter gemaakt van 2 liter.
 - Gemaakt van moutextract en gistvoeding (alles volgens aanwijzingen op de verpakking).
 - Hier een volledig opgebolde verpakking Wyeast 3522 aan toegevoegd;
 - De starter is vervolgens op een temperatuur 16~18 gr voor een goede 10 uur belucht.
 - Vervolgens op 20gr weggezet, de volgende ochtend volop schuim te zien en activiteit in het waterslot;
 - Maandag 16:30 opnieuw gekeken en alle schuim is weg, activiteit in waterslot is volledig weg;
 - Onder in de erlenmeyer (5l) is een koffiemelkachtige koek van +/- 10cm doorsnede te zien;

Ik heb de temperatuur nu in de gistkast op 6gr gezet om de starter a.s. zaterdag bij ons brouwsel te voegen.
Klinkt dit allemaal een beetje naar verwachting voor jullie? En wanneer niet hoe zou het er uit moeten zien of hoe is eea nog te redden?

We hebben met alle stappen en gereedschappen zeer secuur gewerkt. Alles gesteriliseerd of gedesinfecteerd voor gebruik.

William

Dat klinkt allemaal goed.

Nu je het koud hebt weggezet zal de gist verder uitzakken, de bovenstaande vloeistof wordt helder en de sedimentlaag wordt compacter.

Als het goed is houd je zo'n 60 tot 80 ml compacte slurrie over. Op de brouwdag de heldere vloeistof afgieten en de slurrie op kamertemperatuur laten komen en eventueel opstarten (dat laatste hoeft niet is mijn ervaring).

BrouwNispen

Citaat van: William op 12-05-2014  17:47 uDat klinkt allemaal goed.

Nu je het koud hebt weggezet zal de gist verder uitzakken, de bovenstaande vloeistof wordt helder en de sedimentlaag wordt compacter.

Als het goed is houd je zo'n 60 tot 80 ml compacte slurrie over. Op de brouwdag de heldere vloeistof afgieten en de slurrie op kamertemperatuur laten komen en eventueel opstarten (dat laatste hoeft niet is mijn ervaring).

Gelukkig maar, het zag er in mijn ogen zo stilletjes uit en dat leek me niet goed.
Opstarten, dit doen we dan met wat verse wort na het koken?

William

Citaat van: BrouwNispen op 12-05-2014  18:39 uGelukkig maar, het zag er in mijn ogen zo stilletjes uit en dat leek me niet goed.
Opstarten, dit doen we dan met wat verse wort na het koken?

Als ik opstart doe ik het meestal met wort van de eerste afloop na het maischfilteren (zo'n 300 - 400 ml). Water toevoegen tot ongeveer een Brix van 10 / sg van 1040, zo'n 5 minuten koken, laten afkoelen in een steriele fles en daarna toevoegen aan de gistslurrie.

Pas bij het toevoegen aan de slurrie op dat er voldoende ruimte in de fles zit. Soms gaat deze zo heftig tekeer dan de gist uit de fles komt voordat het wort gekookt en gekoeld is. Daarom start ik meestal niet meer op...

Opstarten met wort na het koken heeft niet zoveel zin omdat er dan te weinig tijd is om nog actief te worden. Dan zijn alle handelingen alleen maar een risico op besmetting. Zo min mogelijk handelingen met gist is mijn motto.

BrouwNispen

Citaat van: William op 12-05-2014  19:15 uAls ik opstart doe ik het meestal met wort van de eerste afloop na het maischfilteren (zo'n 300 - 400 ml). Water toevoegen tot ongeveer een Brix van 10 / sg van 1040, zo'n 5 minuten koken, laten afkoelen in een steriele fles en daarna toevoegen aan de gistslurrie.

Pas bij het toevoegen aan de slurrie op dat er voldoende ruimte in de fles zit. Soms gaat deze zo heftig tekeer dan de gist uit de fles komt voordat het wort gekookt en gekoeld is. Daarom start ik meestal niet meer op...

Opstarten met wort na het koken heeft niet zoveel zin omdat er dan te weinig tijd is om nog actief te worden. Dan zijn alle handelingen alleen maar een risico op besmetting. Zo min mogelijk handelingen met gist is mijn motto.

Dat snap ik niet zo goed.. We gieten het vloeibare deel af net voor het filteren na het maischen.
Vervolgens lengen we die wort aan tot sg 1040 en koken dit een 15 min, afkoelen en hup in de erlenmeyer? We hebben een exemplaar van 5 liter dus ruimte zat denk ik?

De gist wordt dan opnieuw actief tijdens het uur koken van het wort?
Gaat er ons vooral om dat we het doel van de starter niet voorbij gaan, de hoop op actieve gistcellen is groot!

William

Citaat van: BrouwNispen op 12-05-2014  19:39 uDat snap ik niet zo goed.. We gieten het vloeibare deel af net voor het filteren na het maischen.
Vervolgens lengen we die wort aan tot sg 1040 en koken dit een 15 min, afkoelen en hup in de erlenmeyer? We hebben een exemplaar van 5 liter dus ruimte zat denk ik?

De gist wordt dan opnieuw actief tijdens het uur koken van het wort?
Gaat er ons vooral om dat we het doel van de starter niet voorbij gaan, de hoop op actieve gistcellen is groot!

Dan doe je het goed en heb je voldoende ruimte

Citaat van: BrouwNispen op 12-05-2014  18:39 uGelukkig maar, het zag er in mijn ogen zo stilletjes uit en dat leek me niet goed.
Opstarten, dit doen we dan met wat verse wort na het koken?

Deze zin suggereerde dat je de gist ging opstarten na het koken van het wort (ik interpreteerde dat als na het hopkoken)

BrouwNispen

Dank voor je hulp William, we gaan er zaterdag mee aan de slag!
Ben erg benieuwd of alles goed gaat lopen  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.