Even voorstellen: Ik ben Ronald...

Gestart door Zooms, 04-09-2013 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zooms

Na geruime tijd te hebben meegelezen heb ik nu toch maar even een account aangemaakt en stel mezelf netjes voor: Ik ben Ronald. Mijn fascinatie voor bier bestaat al langer. In de jaren tachtig had ik een krantenwijk en fietste dan regelmatig langs een winkelcentrum in Voorburg waar ook een slijterij zat. Deze had, toen als een van de weinigen, een enorme collectie bier. Hier haalde ik telkens weer nieuwe soorten. Niet lang daarna kwam er een tap (partytap) maar met 'showvat' en lekbak. In 1984, in mijn studietijd, ben ik voor het eerst gaan brouwen, samen met een vriend. Het eerste brouwsel werd een blikbrouwsel. Het leek allemaal zeer goed verlopen en wij waren trots op het resultaat dat we hadden bereikt. Totdat we het bier lieten proeven aan een van onze docenten die een managementfunctie bij H**neken had gehad. Deze man keek naar het bier, gaf mompelend een tevreden goedkeuring, rook aan het bier, liet zijn waardering blijken, proefde het bier en rende naar de gootsteen om het uit te spugen... Dááág zei onze trots. Achteraf bezien had de docent gelijk. Voor ons is dit het moment geweest om over te gaan naar 'echt'. In mijn studietijd brouwde ik soms wel iedere week, soms zelfs meerdere keren in de week om 'aan de vraag' te kunnen voldoen. Na mijn studie is het brouwen bij 'af en toe' gebleven. Nu zijn de omstandigheden echter wat veranderd en begint het weer te kriebelen.

Sinds 1984 is er heel wat veranderd. Een van de meest wezenlijke veranderingen is het internet waardoor het zéér simpel is om aan informatie te komen. Daarnaast zijn er nu ook veel meer aanbieders van brouwbenodigdheden. En natuurlijk: er zijn fora zoals deze. En dat heeft gevolgen!

In 1984 waren er geen hermsen, geen javal-filters en pompen. Bij mij waren er alleen maar een schrootmolen (schijfmolen), een emaille brouwpan (= ex luierpan), wat emmers, wat slangen, een gistvat en nog wat kleine zaken als een thermometer en een aerometer. Toen ik enkele maanden geleden opnieuw begon met brouwen pakte ik precies diezelfde zaken weer uit de kast. Er gaat echter wel wat veranderen: Het doel is een Herms, het Javal-filter voor de kleine brouwpan is gemaakt en twee keer gebruikt. De schijvenmolen heeft plaatsgemaakt voor een walsenmolen (Chinees...), de aerometer is in de doos blijven zitten omdat er een refractometer gebruikt wordt en bij Paypal maken ze overuren vanwege alle betalingen naar China, Hong Kong en waar al niet en dat alles niet zonder succes. De koelkast met STC100 functioneert geweldig en flesjes hoef ik niet meer af te vullen omdat ik naar Duitsland ben gereden en nu een paar soda-kegs heb staan die ik aan kan sluiten op mijn omgebouwde Wunderbar....

Ik heb tot nu toe twee brouwsels gemaakt, Zooms mijmerzoet, een zoet bier met een vleugje kardemom, sinaasappel en koriander en Zooms tripel die op dit moment mijn koelkast (gistkast) nog bezet houdt. Het bierbrouwen is dus weer terug. Mijn bedoeling is wel om het 'gerommel' wat te beperken (daardoor ook de wens voor een Herms) en om een vaste opstelling en plek te creëren waar ik kan brouwen. We gaan zien wat de toekomst brengt!

Ronald

Adrie

Zo, mooi verhaal, Ronald. Welkom op het forum (al heb je al heel wat gelezen, zo te zien). Je pakt het gelijk goed aan met temperatuurgecontroleerde vergisting en zo, dus het komt vast goed met het bier. Kun je wellicht je oud-docent alsnog eens een goed bier voor zetten.

Adbrouwt

Welkom, net als zwemmen dat verleer je ook niet. Mooi logo heeft deze nog een speciale betekenis?

Jacques

Welk Ronald,

Ja, er is veel veranderd sinds 1984. We weten u inderdaad veel meer, zeker op het gebied van gistmanagement. Het filteren gaat veel makkelijker en sneller. Wat een luilekkerland is het als je een winkel voor hobbybrouwartikelen binnenloopt. Daar konden we destijds alleen van dromen.

Goed om te lezen dat je de nieuwe inzichten meteen toepast.
Een kleine opmerking: met het gebruik van kruiden zijn we tegenwoordig veel spaarzamer. Er zijn niet zo veel mensen die kruiden in bier waarderen. Met andere woorden: als je de kruiden achterwege laat zal er eerder positief gereageerd worden op je bier. Maar je hoeft je daarvan niets aan te trekken. Bier brouw je naar je eigen smaak!

Zooms

Citaat van: Adbrouwt op 04-09-2013  18:51 uMooi logo heeft deze nog een speciale betekenis?
Bedankt voor het compliment. Ik vond in BrouwHulp de mogelijkheid om een logo te importeren. Aangezien ik nog geen logo had ben ik maar wat gaan maken (fröbelen). Het gele staat symbool voor een zomers karakter, het gereedschap voor de brouwer. De Z slaat natuurlijk op 'Zooms'. In dit geval is dus de mogelijkheid gecreëerd die ervoor heeft gezorgd dat ik wat ben gaan maken.

René K

Welkom Ronald! Mooie uitgebreide introductie.  In 1984 kwam ik net op de wereld kijken en wist ik uiteraard nog niets van brouwen  ;D Veel plezier met het herontdekken van de hobby!

Zooms

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  20:49 uEen kleine opmerking: met het gebruik van kruiden zijn we tegenwoordig veel spaarzamer. Er zijn niet zo veel mensen die kruiden in bier waarderen. Met andere woorden: als je de kruiden achterwege laat zal er eerder positief gereageerd worden op je bier. Maar je hoeft je daarvan niets aan te trekken. Bier brouw je naar je eigen smaak!

Je hebt gelijk. Gelukkig is het redelijk subtiel gebleven.

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  20:49 uWat een luilekkerland is het als je een winkel voor hobbybrouwartikelen binnenloopt. Daar konden we destijds alleen van dromen.

Als je bedenkt dat ik vroeger uren (letterlijk!) moest reizen om in Amsterdam bij de drogisterij mijn spullen te halen! En nu zit diezelfde ondernemer op tien minuten bij mij in Almere. Heerlijk!

RobinB

Welkom Ronald!
Zo te lezen allang geen beginner meet, mooi dat je het weer hebt opgepakt. :duimop:

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  20:49 uMet andere woorden: als je de kruiden achterwege laat zal er eerder positief gereageerd worden op je bier.

Dit is nieuw voor mij... :weetniet:

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  21:01 uDit is nieuw voor mij... :weetniet:

Voor mij niet...  En ik denk ook voor jou niet :)

RobinB

Toch wel, anders schreef ik het niet. :)
Correct gebruik van kruiden geeft geen negatieve reacties voor zover ik weet.

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  22:13 uToch wel, anders schreef ik het niet. :)
Correct gebruik van kruiden geeft geen negatieve reacties voor zover ik weet.

Wat een correct gebruik van kruiden is verschilt van persoon tot persoon. De een accepteert wel het gebruik van een klein beetje kruiden en de andere niet. Tegenwoordig zijn er veel hobbybrouwers die eigenlijk geen enkel toevoeging van kruiden accepteren. In 1984 was dat anders. Toen werd er veel meer met kruiden gewerkt dan nu.

broeder

Zooms...


Welkom terug in die schitterende brouwwereld.
Je hebt de goede afslag gevonden.
Succes met het vervolg.


Groet,
Broeder Willem

RobinB

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  22:45 uWat een correct gebruik van kruiden is verschilt van persoon tot persoon.

Juist, maar dit geldt voor ieder ingrediënt.
Vandaar dat het niet het kruidengebruik an sich is wat al dan niet voor negatieve reacties zorgt. :)

Hobbybrouwers die het gebruik van kruiden volledig afzweren zijn naar mijn idee op 1 hand te tellen.

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  22:55 uJuist, maar dit geldt voor ieder ingrediënt.
Vandaar dat het niet het kruidengebruik an sich is wat al dan niet voor negatieve reacties zorgt. :)

Hobbybrouwers die het gebruik van kruiden volledig afzweren zijn naar mijn idee op 1 hand te tellen.

Even duidelijk maken waar het mij om gaat.

De metaboodschap die ik een herintredende brouwer geef is: pas op met kruiden. Je moet er terughoudender mee zijn dan zo'n 30 jaar geleden.

Blauwe Brouwer

Welkom op t forum!

Veel plezier met brouwen (en drinken) van je creaties!


Zooms

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  23:04 uEven duidelijk maken waar het mij om gaat.

De metaboodschap die ik een herintredende brouwer geef is: pas op met kruiden. Je moet er terughoudender mee zijn dan zo'n 30 jaar geleden.

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  22:55 uJuist, maar dit geldt voor ieder ingrediënt.
Vandaar dat het niet het kruidengebruik an sich is wat al dan niet voor negatieve reacties zorgt. :)


Leuk, gelijk een discussie.. Wat mij betreft hebben jullie beiden gelijk. Waar het om draait is dat het bier in evenwicht is. Wat in de jaren '80 werd gedaan met kruiden doen we nu misschien wel met andere ingrediënten. Zoals we terug zijn gekomen op het gebruik van veel kruiden, en waarschijnlijker: veel exotische kruiden, zo plaatsen we over tien of twintig jaar wel vraagtekens bij het brouwen van vandaag de dag. Dan verschijnt er een post waarin staat dat je niet zoveel van die bittere hop toe mag voegen. :police: (of wat anders natuurlijk). Feit is dat kruiden ook vandaag de dag nog in winnende recepten staan. Dus: wat mij betreft niet persé verboden, maar wel met mate.

Overigens ben ik na '84 niet opgehouden hoor. Alleen de frequentie van het brouwen daalde tot eens per jaar of eens per drie a vier jaar en dat is veel te weinig om nieuwe ontwikkelingen te kunnen implementeren.. Nu wil ik het weer met hogere frequentie oppakken met een betere brouwinstallatie.  :brouwen:

ciesvandekwis

Op het Vlaams forum las ik net dat onze "ancien" Ronnie de ruilbieren van beginners meestal al recht in de roos vond qua smaak, iets wat 20 jaar geleden zonder internetfora en groothandels wel wat anders was.
Een schat aan info inderdaad + inspiratie.

RobinB


Jacques

Citaat van: Zooms op 05-09-2013  13:11 uLeuk, gelijk een discussie.. Wat mij betreft hebben jullie beiden gelijk. Waar het om draait is dat het bier in evenwicht is. Wat in de jaren '80 werd gedaan met kruiden doen we nu misschien wel met andere ingrediënten. Zoals we terug zijn gekomen op het gebruik van veel kruiden, en waarschijnlijker: veel exotische kruiden, zo plaatsen we over tien of twintig jaar wel vraagtekens bij het brouwen van vandaag de dag. Dan verschijnt er een post waarin staat dat je niet zoveel van die bittere hop toe mag voegen. :police: (of wat anders natuurlijk).

Ja, het is grappig om te zien dat biersmaken zich steeds evalueren. Begin 1900 werden de ondergistende bieren heel populair. De ene na de andere brouwerij ging over op het brouwen van pils. Zo'n 100 jaar later zie je dat juist de bovengistende bieren beter gewaardeerd worden door bierliefhebber.

Niet voor niets zeg ik: biertypes komen en gaan maar bier blijft altijd bestaan!

Zooms

Citaat van: Jacques op 05-09-2013  20:21 uJa, het is grappig om te zien dat biersmaken zich steeds evalueren. Begin 1900 werden de ondergistende bieren heel populair. De ene na de andere brouwerij ging over op het brouwen van pils. Zo'n 100 jaar later zie je dat juist de bovengistende bieren beter gewaardeerd worden door bierliefhebber.

Niet voor niets zeg ik: biertypes komen en gaan maar bier blijft altijd bestaan!

Haaa. Daar ga ik mijn slogan van maken!! :groots:

Jacques

Citaat van: Zooms op 05-09-2013  20:45 uHaaa. Daar ga ik mijn slogan van maken!! :groots:

Heel mooi. Dat heb ik een hele tijd terug ook gedaan.

Zooms

Citaat van: Jacques op 05-09-2013  20:52 uHeel mooi. Dat heb ik een hele tijd terug ook gedaan.

Ja, ik zie het. Ik heb hem er inmiddels ook onder staan. En bedankt! :biersmile:

Ronald_

Welkom Ronald,

Brouwze!

Groet,
Ronald

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.