Re: Coopers Mexican Cerveza

Gestart door tjleet, 01-09-2013 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tjleet

Citaat van: Manie op 01-09-2013  19:32 uMoet ik nog een dagje wachten met overhevelen in een mandfles? Totdat het waterslot wat rustiger is?
Hoelang moet er eigenlijk tussen de bubbeltjes zitten wil je weten of de hoofdgisting een beetje voorbij is?
Je kunt beter af gaan op het SG. Dus over een paar dagen nog een keer meten. Wanneer het niet verder zakt is de vergisting wel klaar.
Nu je al zo ver hebt laten vergisten zou ik niet meer hevelen.

Manie

Beste Brouwers,

Mijn Muntons(blik) barley wine staat nu 6 dagen te gisten op 21 graden in mijn gistingskoelkast, Maar het waterslot is nog steeds erg actief (belletjes om de 10 seconden). Vandaag S.G gemeten en was +/-1018 begin S.G 1068.

Moet ik nog een dagje wachten met overhevelen in een mandfles? Totdat het waterslot wat rustiger is?
Hoelang moet er eigenlijk tussen de bubbeltjes zitten wil je weten of de hoofdgisting een beetje voorbij is?

 :brouwen:
BVD

tjleet

dubbelpost?
Toch maar besloten een eigen topic aan te maken?
Zie mijn antwoord hier ;)

EvdBroek

Als het waterslot nog steeds flink werkt, is het niet uitvergist. Dat betekent dat je het SG ook nog niet hoeft te gaan meten... dus nog even wachten

tjleet

73% is te laat om nog over te hevelen. Ik verwacht dat deze tegen het einde aan zal zitten. Uiteraard kun je altijd nog wachten met SG meten, maar overhevelen zou ik niet meer doen.

arluijen

Citaat van: Manie op 02-09-2013  11:07 uVandaag S.G gemeten en was +/-1018 begin S.G 1068 .

Ik heb elders gezien dat het begin SG 1075 zou  moeten zijn. Was je nog van plan suiker toe te voegen (ik weet dat dit wel eens gebeurt bij blik brouwsels)?

Manie

Citaat van: tjleet op 02-09-2013  11:12 udubbelpost?
Toch maar besloten een eigen topic aan te maken?
Zie mijn antwoord hier ;)

Ja sorry  ;D wou me actie niet op 1 antwoord baseren. Denk start hem even overnieuw haha!

Citaat van: tjleet op 02-09-2013  11:32 u73% is te laat om nog over te hevelen. Ik verwacht dat deze tegen het einde aan zal zitten. Uiteraard kun je altijd nog wachten met SG meten, maar overhevelen zou ik niet meer doen.

Wanneer zou ik normaal gesproken dan kunnen overhevelen? Als ik het eerder had gedaan zat ik nog midden in de hoofdgisting toch aangezien het waterslot toen nog heel wild was , dat lijkt me ook geen goed idee toch?  Met me vorige blik heb ik na 3 dagen overgeheveld omdat het hele slot niks meer deed (heb nu nog 2 kratten met totaal mislukt bier staan in de schuur, zuur en prikloos)

Maar hoe stil of wild is je waterslot nou als de hoofdgisting voorbij is?  Of is het zo als ik de schuimkraag zie verdwijnen dat dan de hoofdgisting een beetje voorbij is? Dus dan overhevelen (heb ook wel gelezen dat overhevelen niet noodzakelijk is dat het toch wel in de nagisting gaat, maar wil graag van de eerste laag prut af elke keer)
Citaat van: arluijen op 02-09-2013  11:46 uIk heb elders gezien dat het begin SG 1075 zou  moeten zijn. Was je nog van plan suiker toe te voegen (ik weet dat dit wel eens gebeurt bij blik brouwsels)?

Op het blik stond zelfs 1060-1064! Heb al iets extra suiker toegevoegd want vond het laag!

tjleet

Citaat van: Manie op 02-09-2013  12:15 uJa sorry  ;D wou me actie niet op 1 antwoord baseren . Denk start hem even overnieuw haha!
Vind ik niet erg, nu was het misschien niet voor iedereen duidelijk dat er al een vraag was gesteld.
Citaat van: Manie op 02-09-2013  12:15 uWanneer zou ik normaal gesproken dan kunnen overhevelen? Als ik het eerder had gedaan zat ik nog midden in de hoofdgisting toch aangezien het waterslot toen nog heel wild was , dat lijkt me ook geen goed idee toch?  Met me vorige blik heb ik na 3 dagen overgeheveld omdat het hele slot niks meer deed (heb nu nog 2 kratten met totaal mislukt bier staan in de schuur, zuur en prikloos)
Misschien dat dit je kan helpen bij die vraag.

Citaat van: Manie op 02-09-2013  12:15 uMaar hoe stil of wild is je waterslot nou als de hoofdgisting voorbij is?  Of is het zo als ik de schuimkraag zie verdwijnen dat dan de hoofdgisting een beetje voorbij is? Dus dan overhevelen (heb ook wel gelezen dat overhevelen niet noodzakelijk is dat het toch wel in de nagisting gaat, maar wil graag van de eerste laag prut af elke keer)
Op het blik stond zelfs 1060-1064 ! heb al iets extra suiker toegevoegd want vond het laag!
Wanneer de hoofdvergisting is afgelopen hangt van meer factoren af. Daar kan ik je niet direct een antwoord op geven.
Ik zou niet (alleen) afgaan op het waterslot, ook al is dat een goede indicatie. Tussentijds een monster nemen en het SG bepalen lijkt mij een betere werkwijze. Wanneer je een refractometer gebruikt heb je ook een kleiner monster nodig en is ontgassen ook niet nodig.

RobinB

Citaat van: tjleet op 02-09-2013  11:32 u73% is te laat om nog over te hevelen.
Hoeft niet.

Als het nog actief gist, en daar lijkt het op, kan je nog best hevelen. :)

Jacques

Citaat van: tjleet op 02-09-2013  11:12 udubbelpost?
Toch maar besloten een eigen topic aan te maken?
Zie mijn antwoord hier ;)

Het is niet handig om een vraag in twee topics aan de orde te stellen. Dat geeft de nodige verwarring.

En als je iets heel anders aan de orde wil stellen dan het het beter een nieuw topic aan te maken. Dat voorkomt uitgebreide off topic discussies.

Manie

Citaat van: Jacques op 02-09-2013  20:45 uHet is niet handig om een vraag in twee topics aan de orde te stellen. Dat geeft de nodige verwarring.

En als je iets heel anders aan de orde wil stellen dan het het beter een nieuw topic aan te maken. Dat voorkomt uitgebreide off topic discussies.

Sorry ik zal er op letten niet meer te doen!

Manie

Vandaag weer SG gemeten is nu 1.014  en eergister 1.017/18! Had eergister nog wel kunnen overhevelen volgens mij :)
Zal het nu maar niet meer doen denk ik?
Had al wel beetje besloten om hem in dit vat te laten zitten. Wel jammer.

Kan ik nou geen rare smaken krijgen door hem in dit vat te laten? En als hij overmorgen nog 1.014 is kan ik dus bottelen eigenlijk?

tjleet

Citaat van: Manie op 03-09-2013  12:22 uVandaag weer SG gemeten is nu 1.014  en eergister 1.017/18! Had eergister nog wel kunnen overhevelen volgens mij :)
Zal het nu maar niet meer doen denk ik?
Had al wel beetje besloten om hem in dit vat te laten zitten. Wel jammer.

Kan ik nou geen rare smaken krijgen door hem in dit vat te laten? En als hij overmorgen nog 1.014 is kan ik dus bottelen eigenlijk?
Dan is de gist inderdaad nog niet klaar.
Hevelen moet niet en daarmee verwacht ik niet dat je daardoor vreemde smaken in je bier krijgt. Ik zou nog een dag langer wachten met meten.

Citaat van: RobinB op 02-09-2013  18:27 uHoeft niet.
Als het nog actief gist, en daar lijkt het op, kan je nog best hevelen. :)
Zou jij het advies (ge)geven (hebben) om met 73.5% op 1017 te hevelen? Ik niet, maar dat kon je al lezen ;) . Dat het kan spreekt natuurlijk voor zich.

RobinB

Citaat van: tjleet op 03-09-2013  13:08 uZou jij het advies (ge)geven (hebben) om met 73.5% op 1017 te hevelen?

Ja hoor, als (zoals ik schreef) het nog actief gist is daar niks mis mee. Kan hij mooi klaren. :)
Wat zou het nadeel zijn?

Jacques

Citaat van: tjleet op 03-09-2013  13:08 uZou jij het advies (ge)geven (hebben) om met 73.5% op 1017 te hevelen? Ik niet, maar dat kon je al lezen ;) . Dat het kan spreekt natuurlijk voor zich.

Ook ik zou dat advies geven. Het bier hoeft echt niet helemaal uitgegist te zijn voordat je overhevelt. Beter is zelfs van niet. Er zweeft dan voldoende gist in het bier voor de voltooiing van de nagisting. En door over te hevelen ben je het overgrote deel van de afgewerkte gist kwijt.

tjleet

Citaat van: Jacques op 03-09-2013  22:14 uHet bier hoeft echt niet helemaal uitgegist te zijn voordat je overhevelt. Beter is zelfs van niet.
Dat was nu juist mijn inschatting, dat het bijna was uitgegist.

RobinB

Het was toch nog actief?
Alleen een SVG zegt nog niet alles. :)

tjleet


Manie

Vandaag weer S.G gemeten was 1.010  :o haha! hij houd niet meer op!
Over paar dagen(3) dus maar weer meten hij zal nou toch wel beetje op gaan houden?
Hij rook wel heel zurig trouwens, is dat goed? :weetniet:

RobinB


Manie

Hmmmm en nu is hij 1.008! Nog maar 2 dagen wachten denk ik?  :nut:
Heb dit met de vorige 3 blikken nog niet meegemaakt eigenlijk, die bleven steken bij de 1.018/1.016!
Komt dat misschien door het gebruik van me koelkastje ? Omdat alles dan netjes op 1 temperatuur blijft?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.