Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Monster uit gistvat nemen  (gelezen 7381 keer)

Offline Jukkie

• Senior lid
  • Land: nl
  • dol op leven in de brouwerij
Monster uit gistvat nemen
« Gepost op: 21-08-2013 19:01 u »
Hallo,

Ik heb de drie brouwsels die ik tot nu toe gebrouwen heb steeds gebotteld wanneer de gisting op zicht gestopt was.
Bij het vierde heb ik voor het eerst een stc-1000 aangestuurde koelkast gebruikt. De vergisting ging nu een heel stuk langzamer dan ervoor. Ik wilde nu, om zeker te weten dat de gisting echt gestopt is, het sg meten. Het is gelukt, maar niet zonder te knoeien en een hoop gemopper  >:(  ...
Weet iemand hoe ik het makkelijkst uit het vat (zie foto) een monster van ong 100 mL neem zonder kans om een verontreiniging te introduceren? Vast een handigheidje..

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/02c32d53ea561ef7de78c75a993a28b8.bmp

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Monster uit gistvat nemen
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2013 19:12 u »
Zoek eens op "wijndief". :)
Heb je wel een lange nodig.

ThomasM

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2013 19:13 u »

orangeloo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2013 19:21 u »
Het waterslot zegt meer over de staat van de vergisting dan 1 meting
Dan zou je al 2 metingen moeten doen, met een paar dagen wachttijd ertussen.
Ikzelf doe eigenlijk nooit metingen tijdens de vergisting, maar er zijn er ook die het wel doen.
Ik heb wel eens een meting gedaan om te kijken of ik al over kon hevelen met een stukje (silicone) slang van 1,5 meter en 0,6 mm dik.
Slang ontsmetten, de ene kant in je vat hangen, zorgen dat het andere uiteinde lager is als de onderkant van het vat, aanzuigen en het wort / jong bier in je maatglas laten lopen, als je glas vol is het uiteinde van je slang terug naar boven brengen en klaar is Kees of Jukkie.  :brouwen:

Een wijndief heb ik ook maar dat vind ik een geknoei, zeker als je vat maar voor 1/3 gevuld is en een kleine opening heeft.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2013 19:23 u »
Ik heb de drie brouwsels die ik totnutoe gebrouwen heb steeds gebotteld wanneer de gisting op zicht gestopt was.
Bij het vierde heb ik voor het eerst een stc-1000 aangestuurde koelkast gebruikt. De vergisting ging nu een heel stuk langzamer dan ervoor.

Hoe lang duurde een vergisting zonder STC-1000 ? En als dit echt aan de temperatuur ligt kan ik je met zekerheid zeggen dat je eerste 3 bieren een overdadige geur van Hogere alcoholen hadden en wellicht nog meer geurtjes die je liever niet in je bier wilt hebben... ;)

Ik wilde nu, om zeker te weten dat de gisting echt gestopt is, het sg meten. Het is gelukt, maar niet zonder te knoeien en een hoop gemopper  >:(  ...
Weet iemand hoe ik het makkelijkst uit het vat (zie foto) een monster van ong 100 mL neem zonder kans om een verontreiniging te introduceren? Vast een handigheidje..

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2013 19:29 u »
Hoe lang duurde een vergisting zonder STC-1000 ? En als dit echt aan de temperatuur ligt kan ik je met zekerheid zeggen dat je eerste 3 bieren een overdadige geur van Hogere alcoholen hadden en wellicht nog meer geurtjes die je liever niet in je bier wilt hebben... ;)

Zonder STC-1000 een dag of 7; nu een kleine 2 weken. En inderdaad smaakt dit jongbier wat minder "uitbundig" dan de vorige (Die trouwens ook niet vies waren). Benieuwd hoe het over een aantal weken smaakt...

Online Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2013 20:37 u »
Speciaal voor dit doel hou ik er een stuk siliconen slang op na met binnendiameter 4 mm en een lengte van iets meer als een meter. Voor gebruik mik ik die in een pannetje en kook hem een kwartiertje.

Na het koken hevel ik een klein beetje uit het vat.

even spoelen en weer oprollen voor de volgende keer.

mvg

db

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2013 20:51 u »
Ik ontsmet een pannetje en scheppen maar...

beetje handig worden.. helpt ook ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 21-08-2013 20:55 u »
Even iets algemeens over monster nemen en vergistend bier (en ook mijn werkwijze) :

Als je je bier hebt gebrouwen zet je deze weg en blijf ik er 7 dagen lang vanaf, en als ik er naar kijk, alleen naar de buitenkant en het waterslot. Na 7 dagen ga ik overhevelen. Dan kun je meteen een monster nemen deze meten en proeven. Daarna laat ik deze weer 7 dagen staan en indien nodig langer. Dit bepaal ik aan de hand van het waterslot.  Alleen in bijzondere gevallen en bij ernstige twijfel (komt sporadisch/zelden voor) neem ik in deze periode nog een monster.
Na deze periode wordt er gebotteld ook dan neem ik weer een monster om te meten en te proeven.

Over het algemeen: niet bemonsteren indien dit niet nodig is. Als beginner begrijp ik dat je nieuwsgierig bent en nog niet alles weet. Maar je moet vertrouwen hebben (kweken) en geduld.... ;)

Handelen uit haast en onzekerheid is nooit goed  :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-08-2013 20:59 u »
Aanvullend; vergist niet op de klok of kalender, maar kijk naar de activiteit. Neem een monster vr het hevelen en hevel niet voor ca. 2/3 van de verwachtte SVG is gehaald.
Te vroeg hevelen kan de vergisting doen stokken, wat later hevelen kan geen kwaad.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 21-08-2013 23:17 u »
Aanvullend; vergist niet op de klok of kalender, maar kijk naar de activiteit. Neem een monster vr het hevelen en hevel niet voor ca. 2/3 van de verwachtte SVG is gehaald.
Te vroeg hevelen kan de vergisting doen stokken, wat later hevelen kan geen kwaad.

Hier verschillen we weer eens ouderwets van mening. En nog wel op een punt waar we het al heel wat keren over gehad hebben.
Mijn standpunt is dat je juist niet te lang moet wachten met overhevelen vooropgesteld dat je wilt overhevelen.
Door over te hevelen zodra je merkt dat de hoofdgisting afgelopen is ontdoe je het bier van een pak inactieve gistcellen. In het bier zweven voldoende actieve gistcellen die in staat zijn om de nagisting tot een goed eind te brengen. Het voordeel van tijdig verwijderen van een overmaat aan gist is een iets betere smaak en... een iets betere schuimhoudbaarheid.
Maar ik weet dat jij daar anders over denkt. Dat mag, en we hoeven de ellenlange discussie over dit punt niet over te doen.

Offline Jukkie

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2013 08:59 u »
Iedereen bedankt voor de opmerkingen en tips. Ook over de opties om wel / niet over te hevelen.

Offline bert braadslee

• t Wort Wat!
  • Super lid
  • Goed bier is een eerste levensbehoefte.
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2013 14:26 u »
Monster uit gistvat nemen...
Maar hoe komt het dat er een monster in je gistvat zit?
 :lol:

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2013 16:05 u »
Ik gebruik eigenlijk al lang geen densimeter (dobber) meer, met de refractometer heb je maar een druppeltje nodig (en software correctie tijdens vergisting).
Ik neem een ontsmet rietje (of 2 in elkaar) of breinaald, even waterslot eruit, rietje tot in het bier, druppel op refractometer, waterslot er weer op: klaar.
Voordeel: geen kraantjes te ontsmetten, deksels opendoen. Je 'prikt' door het CO2 deken heen, dat vrij intact blijft.
Nadeel: je kan niet echt proeven van een paar druppels.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #14 Gepost op: 22-08-2013 16:22 u »
....kijk daarom heb ik in mijn gistvat nu een kraantje. Zowel voor refractometer en SG meter erg handig.

http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsvat-met-kraan-waterslot-liter-p-342.html

ThomasM

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 22-08-2013 18:53 u »
Ik heb een zak met 200 pipetjes gekocht op ebay. Gratis verzonden. Zo kan ik een paar cl opnemen. een klein beetje voor mijn refractometer en de rest kan ik proeven en de kleur krijg ik er ook mee mee.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-08-2013 07:58 u »
....kijk daarom heb ik in mijn gistvat nu een kraantje. Zowel voor refractometer en SG meter erg handig.

http://www.Brouwmarkt.nl/gistingsvat-met-kraan-waterslot-liter-p-342.html

Ik ben van de kraantjes afgestapt, teveel werk om schoon te maken. Haal je de kraantjes ook wel echt uit elkaar?

Offline bertarna

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 23-08-2013 19:28 u »
Ik ontsmet SG meter en stop deze in het gistvat, kan toch geen kwaad als ie ontsmet is?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 23-08-2013 19:49 u »
Ik ben van de kraantjes afgestapt, teveel werk om schoon te maken. Haal je de kraantjes ook wel echt uit elkaar?

Ik heb een RVS kogelkraantje. Als het vat tot net boven het kraantje gevuld is met ontsmettingsvloeistof, draai ik het tuitje naar boven en laat deze een tijdje staan met de kraan open. Wel ben ik van plan om deze periodiek te demonteren, maar niet elke brouw.

Na het nemen voor een monster voor SG, draai ik het tuitje ook om en vul deze met ontsmettingsvloeistof en laat deze ook weer een tijdje staan.
Zo is volgens mij de kans klein op een infectie. Ik brouw nog te kort om dit met zekerheid te zeggen.

Offline tjleet

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 24-08-2013 11:12 u »
Ik ontsmet SG meter en stop deze in het gistvat, kan toch geen kwaad als ie ontsmet is?
Hoe houd je dan rekening met de opwaartse druk van het CO2?

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #20 Gepost op: 26-08-2013 15:45 u »

ja zeker, gaat heel makkelijk en ik stop ze (de onderdeeltjes) in de vaatwasser en ontsmet ze daarna nog eens met oxi. Zo gepiept.

Offline DenMaarten

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 26-08-2013 16:04 u »
ja zeker, gaat heel makkelijk en ik stop ze (de onderdeeltjes) in de vaatwasser en ontsmet ze daarna nog eens met oxi. Zo gepiept.

Vervormt het plastic dan niet?

Offline Erik Deelissen

• t Wort Wat!
  • Junior lid
  • **
  • Nieuwste manier van flessen schoonmaken
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2013 18:50 u »
Je kunt ook wat meer investeren in een Speidel vergistingsvat met bijbehorende kraan.
Makkelijk een staaltje afnemen even stomen staaltje nemen en weer de kraan stomen en is weer ontsmet.
Voordeel van deze kranen is dat na gebruik van het vat de kraan makkelijk uit elkaar te nemen is.
En voor Speidel kun je alle rubber ringen, kranen enz. los bestellen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 26-08-2013 21:13 u »
ja zeker, gaat heel makkelijk

Hoe ver?

Tags: