Alcoholarm bier brouwen

Gestart door janjansen, 26-08-2013 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janjansen

Ik wil eens een smaakvol bier met weinig alcohol brouwen. 1 procent of zo alcohol is het streven.
Hoe zal ik dit aanpakken?
Iemand ervaringen met zoiets? Tips?

Oscar

Brouw een Zwaar bier (8% of meer) en als je voor je hoofd brouwsel klaar bent met spoelen, spoel je nog even door en vang je die wort nog even apart op. De ga je later nog koken met wat hop. Je krijgt zo een kleine hoeveelheid "tafelbier" van 1-2% alcohol. Ik heb dit een paar keer zo gedaan en daar kwam een smakelijk bier uit met weinig alcohol.... :brouwen:

janjansen

En meteen een antwoord waar ik wat aan heb.
Dank!  :groots:.

koffie

Ooit 1 keer zo'n 'tweede spoeling' gemaakt, maar die smaakte nergens naar.
Mijn brouwmaat heeft laatst een simpel biertje gemaakt, en daar een groot gedeelte na de hoofdvergisting van gekookt. Dat weer bij elkaar met een klein beetje suiker voor de nagisting en je hebt een biertje van 1 a 2 procent.

RobinB

Ligt eraan hoe alcoholarm het moet zijn?
Als 2-3% ook nog geldt zou ik een bier maken van 1035-40 met zo'n 20-30% smaakvolle caramout (ca 50-60 EBC), pale Crystal bijvoorbeeld. Vervolgens een gist die slecht doorgist, bijvoorbeeld de cbc01 en presto!

Staat me bij dat het uitkoken van een bier ook minder goed werkt ivm azeotropisme. William kan dat beter uitleggen. ;)

goom

Gebruik een speciale gist hiervoor.
Ik heb ooit een winkel in Duitsland gezien die het verkoopt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-08-2013  00:42 uBrouw een Zwaar bier (8% of meer) en als je voor je hoofd brouwsel klaar bent met spoelen, spoel je nog even door en vang je die wort nog even apart op. De ga je later nog koken met wat hop. Je krijgt zo een kleine hoeveelheid "tafelbier" van 1-2% alcohol. Ik heb dit een paar keer zo gedaan en daar kwam een smakelijk bier uit met weinig alcohol.... :brouwen:

Doordat je alleen wort opvangt tijdens het spoelen bevat het wort in verhouding veel looistoffen. Een beetje samentrekkend mondgevoel kan het resultaat zijn.

RobinB

Citaat van: goom op 27-08-2013  07:44 uGebruik een speciale gist hiervoor.

Er wordt wel eens Saccharomyces ludwigii voor gebruikt, weihenstephaner biedt deze aan voor profs. Ik heb hem nog nooit in hobbyvariant gezien?
Ook voor die stam moet je rekening houden met je wort samenstelling. Staat me bij dat hij alleen glucose fermenteert oid?

Albertus

Ik brouw regelmatig met succes laag alcoholische bieren (2-3 %).
Meestal in de vorm van een Mild Ale. Om een goed smakend bier te krijgen is het gebruik van Engelse mouten daarbij essentieel. Zorg daarbij voor een juiste BU/GU ratio.
Daarbij een Engelse gist die niet ver uitvergist en de moutsmaak benadrukt.

Bert

MM

Zelf heb ik wel eens een paar keer een mild gebrouwen. Daarin ga ik mee met de bevindingen van Albertus.

Wat experimenteler is het gebruik van een fruitige hop. Dat je die de smaak van je biertje laat bepalen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-08-2013  07:47 uDoordat je alleen wort opvangt tijdens het spoelen bevat het wort in verhouding veel looistoffen. Een beetje samentrekkend mondgevoel kan het resultaat zijn.

Dat kan in theorie..in de praktijk blijkt dit niet zo te zijn...  :brouwen: Kwestie van goede pH sturing... ;)

Addopaddo

Mooi artikeltje met veel tips voor het brouwen van een bier met weinig alcohol:

http://www.themadfermentationist.com/2012/01/vienna-malt-session-ipa-recipe.html

Succes met je low-alcohol bier!

MM

Citaat van: Addopaddo op 27-08-2013  14:52 uMooi artikeltje met veel tips voor het brouwen van een bier met weinig alcohol:

http://www.themadfermentationist.com/2012/01/vienna-malt-session-ipa-recipe.html

Succes met je low-alcohol bier!

Ik wist dat ik het ergens eerder had gelezen. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.