Brouwinstallatie David

Gestart door David Steeman, 25-08-2013 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

David Steeman

Citaat van: bjorri op 27-08-2013  20:56 uEen koeler op de kop, blijft daar niet heel veel lucht in zitten? Zowel aan wort zijde als aan waterzijde.
De pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.

dennisbier

4 de foto van boven. Zie je de doorvoer zitten.

David Steeman

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:19 uDe pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.
Een foto is moeilijk, maar een slechte foto van een slechte schets is misschien ook voldoende?


henkie

OK, volkomen duidelijk zo. Het propje in de buis ter hoogte van de onderste filterplaat was niet te zien op de foto.
Ziet er strak uit allemaal..

David Steeman

Dat propje is eigenlijk geeneens nodig, het water stroomt zelfs niet over de volle buis en verlaat mooi de 3 openingen in de zijkant onderaan. Maar ik weet niet of dat straks met de weerstand van mout erin dit ook het geval gaat zijn, vandaar dat ik het al voorzien heb.

Adrie

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:21 uEen foto is moeilijk, maar een slechte foto van een slechte schets is misschien ook voldoende?



Waarom pomp je verkeerd om? Als je andersom pompt, maak je een mooi filterbed en krijg je heldere wort. Nu wervelt het filterbed steeds op en komt er vermoedelijk van alles in de ruimte tussen binnen- en buitenketel terecht.

bierhenkie

Citaat van: Adrie op 28-08-2013  09:42 uWaarom pomp je verkeerd om? Als je andersom pompt, maak je een mooi filterbed en krijg je heldere wort. Nu wervelt het filterbed steeds op en komt er vermoedelijk van alles in de ruimte tussen binnen- en buitenketel terecht.
Speidel doet dat toch ook, tegengesteld pompen.
(Ik doe het niet)

RobinB

Tegengesteld pompen zoals de Speidel heeft als voordeel dat je de stroom kunt "forceren". Ook kan je bij dichtslaan van het filterbed de stroom stoppen, waarna het filterbed terugzakt.

De helderheid van het wort valt me reuze mee.

NewLine

Een klein verschil met de Speidel is dat bij de Speidel de filterplaten los zitten op de stang. Zo houden ze de mout min of meer samengedrukt.

Anton

Zo heb ik het gemaakt:



Het filterbed wordt zo niet verstoord.

henkie

Zoals op de tekening de tekening te zien is. Bestaat er niet de kans dat de vloeistof niet gelijkmatig verwarmt wordt? Vooral aan de "overkant" van de aanzuig zal misschien weinig stroming zijn.
Volgens mij zou er een betere opwarming komen als de aanzuig vlak naast de  pers zou zitten. Alle voeistof wordt nu gedwongen om over de verwarming te stromen.



David Steeman

Ik heb het principe van Speidel, een beproefd systeem, gevolgd. Ik neem aan dat ze niet voor niets dit principe hanteren en de voor- en nadelen van beide werkwijzen grondig onderzocht hebben. Misschien dat blijkt dat omdraaien van de stroomrichting nodig is, dat kan alsnog met minimale aanpassing aan het systeem.

Citaat van: henkie op 28-08-2013  16:27 uBestaat er niet de kans dat de vloeistof niet gelijkmatig verwarmt wordt? Vooral aan de "overkant" van de aanzuig zal misschien weinig stroming zijn.
Ik heb mezelf dezelfde vraag gesteld, en inderdaad was een centrale afvoer beter geweest. Maar dat was technisch niet uitvoerbaar. Het 'probleem' is eenvoudig op te lossen: de ketel staat zeer lichtjes overgeheld naar de tegenovergestelde kant van de afvoeropening, waardoor het wort langs die kant afloopt en alsnog over de gehele verwarming stroomt.

Bovendien zit er erg weinig wort onder de binnenketel en tussen de wanden, dat zal niet meer dan een klein litertje zijn. De pomp is namelijk zeer goed in het leegpompen van die ruimte. Dus dat litertje wordt naar mijn ruwe schatting zo'n 5 keer per minuut ververst, dus aanbranden zal het niet. Je kan dat ook horen aan het geluid; bij stilstaand water 'knispert' het water boven het element (omdat het zeer lokaal kookt), vanaf het moment dat je de pomp aanzet is dit voorbij.

David Steeman

Citaat van: bjorri op 27-08-2013  20:56 uEen koeler op de kop, blijft daar niet heel veel lucht in zitten? Zowel aan wortzijde als aan waterzijde.

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:19 uDe pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.

Ondertussen heb ik de koeling getest, de pomp heeft wel degelijk genoeg kracht om de lucht uit de platenkoeler te pompen.

Hoe heb ik dit getest? Ik heb de platenkoeler gevuld met koud water, en in een maatbeker gemeten hoeveel de inhoud is. Daarna heb ik hem in de installatie geplaatst, en laten vullen met heet water, en daarna laten leeglopen in de maatbeker. Het verschil was minimaal, en ik vermoed dat dit zit in wat morsen bij het uitnemen uit de ketel. Je kan ook mooi voelen tot waar de platenkoeler heet wordt, dit is onmiddellijk tot aan de bovenste platen.

Dus gelukkig maar, dat bespaart me het vullen van de platenwisselaar. Ik heb overigens ontdekt dat het knap gevaarlijk is om het aansluitpijpje van de platenkoeler in te ketel te zetten als het pompje aanstaat. Je krijgt dan namelijk een mooie fontein van kokend wort die over de rand van de ketel gaat... Hierop moet ik nog iets gaan verzinnen.

David Steeman

Ik moet ondertussen van mijn laatste uitspraak terugkomen: in de omgekeerde platenwisselaar blijft meestal een bel lucht zitten. Blijkbaar heb ik de eerste keer geluk gehad met het doorpompen. Hier moet ik dus nog iets op verzinnen.

David Steeman

Ondertussen heb ik al 2 keer gebrouwen. Hierbij een verslag van de eerste keer.

Als eerste test heb ik een simpel receptje geprobeerd, een 1050 aan pilsmout en simpele hopgift om een blondje te maken. Met als gedachte, als het mis gaat dan ben ik niet teveel speciale ingrediënten kwijt. Ik heb de mout geschroot met de walsenmolen, iets te grof naar mijn goesting want er zaten nog kleine brokjes bij. De kafjes waren wel heel. Ik heb de installatie gevuld, en hierbij gemerkt dat ik ook al het spoelwater al moet toevoegen omdat anders de pomp droogvalt. Heel de moutkorf moet immers tot boven gevuld zijn eer het wort terug overloopt naar de aanzuig van de pomp, en dat is best een groot volume. Geen spoelwater meer, dus niet spoelen. Kan ik mee leven nu, ik ga toch niet voor rendement, maar later wil ik daar wel iets aan doen.

Ik start het brouwprogramma en de ketel warmt naar de eerste stap. Bij wijze van test heb ik een ingewikkeld maischschema met rusten bij 40°, 54°, 63°, 72° en 78° geprogrammeerd. Zo kan ik beter zien hoe de PID van de verwarming reageert. Eens de storttemperatuur bereikt, doe ik de mout erbij. De temperatuur zakt mooi tot de temp van de eerste stap. De controller berekent zelf aan welke temp moet gestort worden om de eerste stap te bereiken, dit werkt dus prima. Ik plaats de bovenste filterplaat en druk op 'continue' om het programma verder te zetten. De pomp start en het wort stroomt mooi over. De pomp is dus krachtig genoeg om door het moutbed te circuleren. Het wort trekt mooi helder binnen de paar minuten. Ik zie geen deeltjes meer stromen dan.

De volgende maischstappen gaan voorspoedig, en bij 63° besluit ik om de pomp te stoppen en es te roeren in het filterbed. Hiebij merk ik dat het filterbed opgesplitst lijkt in 2 delen: de grove deeltjes die beneden blijven liggen, en de lichtere deeltjes (kafjes) die naar boven tegen de bovenste filterplaat gepompt worden. Na terugplaatsen van de filterplaat en opnieuw pompen, merk ik dat zelfs de pomp die zwaardere deeltjes niet naar boven krijgt. Misschien te grof geschroot, hopelijk lost fijner en klam schroten dit probleem op.

Nu begin ik problemen te krijgen om een mooi filterbed te behouden. Er duiken hier en daar kleine fonteintjes op, duidelijk is er kanaalvorming in de filterbed. Het wort trekt ook niet meer zo helder. Roeren helpt niet, een rust helpt niet, ik heb vanalles geprobeerd maar ik krijg de kanaalvorming niet meer weg. Ik zet het maischprogramma verder, en na uitmaischen haal ik de maischkorf uit de pan voor het koken. Hierbij blijft nog behoorlijk wat brol achter in de ketel. Ik kook die dan maar mee, we zullen wel zien wat het wordt. Het koken verloopt verder voorspoedig.

Bij het koelen heb ik gemerkt dat de omgekeerde platenkoeler toch niet volledig leeg gepompt wordt. Hierdoor blijft er lucht achter en duurt het koelen erg lang. Dit moet ik aanpassen. Na koelen loopt er een liter of 16 behoorlijk troebel wort in het gistvat. Bij hevelen zag ik dat er een behoorlijke koek trub op de bodem lag. Het was wel mooi uitgezakt.

Deze eerste brouwsessie heeft 3 problemen aan het licht gebracht:
- er is een groot volume aan water nodig vooralleer de moutkorf overloopt. En dit terwijl ik juist kleinere hoeveelheden wil brouwen.
- het filterbed vormt zich niet zoals het moet bij het omhoogpompen
- er blijft lucht zitten in de koeler

Hiervoor moet ik de nodige aanpassingen maken.

David Steeman

Na de eerste brouwsessie heb ik besloten om de ketel om te bouwen zodat de filtering van boven naar beneden verloopt. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om minder te brouwen dan vorige keer. Hiervoor moeten een paar eenvoudige aanpassingen gemaakt worden aan het systeem. Een nieuwe centrale buis pompt nu niet onderaan in de moutkorf, maar bovenaan. Een gat in de onderkant zorgt dat het wort uit de binnenketel kan lopen. De bovenste filterplaat is niet meer nodig.



Zoals je ziet geeft de pomp een aardig debiet. Daarom heb ik de PWM-sturing teruggebouwd die ik oorspronkelijk ingebouwd had maar daarna verwijderd heb. Hiermee is het debiet te regelen naar een meer beschaafd niveau.



Ik heb besloten om meteen het zwaarste bier te brouwen, een RIS van >1100 SG. Dus dan weet ik meteen de maximale mouthoeveelheid die ooit in de korf zal zitten, en kan ik met het dikste filterbed proberen. Na opwarming tot storttemperatuur, heb ik de mout gestort en even geroerd. Daarna de pomp aangezet.



Initieel is het wort nog troebel, maar dit trekt snel mooi helder.





De computersturing werkt aardig, hier zit de ketel bijna aan de doeltemperatuur van 72° en je ziet dat hij de verwarming begint terug te regelen (naar 87%) om doorschieten te voorkomen.



Het maischen is verder voorspoedig gegaan. Om te spoelen heb ik de binnenketel op de rand van de kookketel gezet, en een rvs buis eronder gezet. Het spoelen ging verder prima. Na het spoelen heb ik per ongeluk de binnenketel in de ketel laten vallen, met een wort-explosie tot gevolg. Heel de keuken vol, tot tegen het plafond. En dat net toen ik een bier brouwde met een SG >1100, dus plakgenot gegarandeerd!



Het koken ging verder goed, de hop heb ik toegevoegd in een hopsok. Het koelen duurde eerder lang wegens regenwater dat vrij warm was deze tijd van het jaar. Ik had de platenkoeler gewoon met een slang aangesloten zodat hij deze keer wel vol zou lopen, veel verschil heb ik daarvan niet gemerkt. Maar goed, ik had uiteindelijk een 8-tal liter in het gistvat. De whirlpool na het koelen werkte redelijk, een minimum aan cold break is mee het gistvat in gegaan.

De driewegkraan heb ik nog niet gebruikt tot nog toe. Ik merk dat het gemakkelijker is om gewoon via de platenkoeler in het gistvat te pompen, ipv via de kraan laten uitlopen. Ik denk dat ik die kraan er nog es vantussen sloop, omdat ik langs daar redelijk wat warmte verlies.

Ik moet nog een paar kleine aanpassingen doen, maar ik denk dat het systeem me zo verder prima gaat bevallen.

Als uitsmijter nog een paar foto's van de binnenkant van de installatie. De boel zit aardig vol, maar het past wel allemaal in de oorspronkelijke basis van de Weckketel.






edwinsch

David,
Vol interesse volg ik dit topic. Als beginnend blikbrouwer zoek ik een elektrische ketel, niet te groot qua volume, die ik kan automatiseren en lekker compact is. Die kan ik straks gebruiken om mijn eerste mout brouwsels mee te maken. Liever elke 2 weken een kleine batch, dan elke maand 1 grote.

Welk merk/type heb je hier gebruikt? Dan kan ik eens op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar om ook om te bouwen.

Ik heb wel interesse om ook zoiets in elkaar te knutselen.

David Steeman

't Is een ketel van Weck, maar het merk maakt op zich niet veel uit. Wel opletten dat je een type hebt van minstens 2000 Watt, er bestaan ook 1800 Watt ketels maar die kunnen geen rollende kook bereiken/aanhouden.

Waar ik op gelet heb, is ten eerste de prijs (€ 30 tweedehands) en de plaats waar het verwarmingselement zit. Ik heb namelijk centraal een gat geboord en bij sommige ketels is dat niet mogelijk omdat de verwarming in de weg zit.

Gerald

David, om nog een keer het probleem met het spoelen te voorkomen zou je ook een takelsysteem kunnen maken. Bas-pierik heeft hier een mooi voorbeeld van.

Krijg het plaatje even niet geplakt op de tablet.

RobinB

Het verbaasd me dat het zo goed ging, dus chappeau!
Ik heb ooit ook met een pan-in-pan gewerkt, maar bij mij was de bottelneck duidelijk de stroomsnelheid door de bostel.
Ik had vaak dat mijn pomp lucht ging aanzuigen omdat hij teveel wegpompte tov de aanvoer door de bostel.

Heb ik nog een takelsysteem voor gemaakt, maar ook dat bleef balanceren.
Zie hier voor wat plaatjes:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19543.msg290536.html#msg290536

seed7

Mooi! Hoop dat je niet nog weken lang plakkerige plekjes in de keuken tegen komt.

Zou je ter verheldering nog een doorsnede schetsje willen plaatsen van de huidige situatie,

dank je,

Ingo

edwinsch

Hoi, ik begrijp uit andere posts dat je aan 1800 W net te weinig hebt. Nu heb ik op Ebay wel een 2000 watt gevonden (http://www.ebay.nl/itm/370885037419?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649), maar die is van kunststof.

Kunststof lijkt me makkelijker om in te boren en aanpassingen aan te doen, maar is het gezien de hitte toch niet beter om toch een emaille of RVS versie te nemen?

En mocht kunststof toch niet de juiste weg zijn, is het te doen om de openingen in een emaille pan te boren? Zonder dat het emaille je om je oren springt?

Jules

Echt een heel mooie installatie! Heel vernuftig ineen gezet!

Zelf vind ik het aanpassen en veranderen van de installatie minstens zo leuk als het brouwen zelf!


David Steeman

Gisteren heb ik een tripeltje gebrouwen met de installatie. Doelvolume was 8 liter, met een moutstort van 2,5 kg. Een eerdere brouwpoging was faliekant afgelopen omdat ik tijdens het storten teveel geroerd heb, waardoor er bostel door de filterplaat en in de pomp geraakt is. Met een verstopte pomp tot gevolg. Overigens heb ik dat bier wel gewoon afgewerkt en vergist, ik ben benieuwd wat het nog oplevert. Gisteren heb ik de pomp afgezet, het mout voorzichtig gestort, laten bezinken zonder roeren en dan de pomp op laag debiet aangezet. Het gevolg was een prima filtering en binnen de 5 min kraakhelder wort. Dus ik weet nu hoe het moet.

Het is overigens een zalig gemak om hiermee te brouwen. Om 15 uur ben ik begonnen met het water op te warmen en terwijl te schroten, om 15:15 uur het mout gestort, dan ben ik mijn zoontjes van school gaan halen, samen wat gespeeld, en toen de installatie begon te piepen heb ik de moutkorf eruit gehaald en de bitterhop toegevoegd (FWH). Daarna af en toe es gaan kijken of alles nog goed liep en hop toegevoegd, en tijdens het eten heb ik de koeling laten draaien. Om 19u was ik klaar, en ik ben (inclusief schoonmaken) misschien drie kwartier in mijn brouwhok aanwezig geweest. Super!

(Dus nu stelt zich het volgende probleem: ik ga vaker brouwen, maar hoe krijg ik dat allemaal opgedronken om voldoende leeggoed beschikbaar te hebben?)

David Steeman

Citaat van: NewLine op 28-08-2013  10:15 uEen klein verschil met de Speidel is dat bij de Speidel de filterplaten los zitten op de stang. Zo houden ze de mout min of meer samengedrukt.
En dat blijkt dus de crux te zijn van het systeem Speidel. Ik heb het in ieder geval niet werkend gekregen met de vaste filterplaat. Nu pomp ik van boven naar beneden en dat werkt wel prima.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.