Brouwinstallatie David

Gestart door David Steeman, 25-08-2013 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

David Steeman

Heren,

Ik werk al een tijdje aan mijn eigen Speidel-geinspireerde brouwinstallatie. De uitgangspunten zijn:
- een klein volume van 10 à 15 liter (ik brouw liever veel verschillende dingen dan één keer een grotere hoeveelheid)
- compact om weg te bergen en licht om te verplaatsen
- gemakkelijk schoon te maken (vaatwas waar het kan)
- zo automatisch mogelijk en de brouwtijd zo veel mogelijk verkorten (zodat ik op een avond kan brouwen terwijl de vrouw en kindjes toch de nodige aandacht krijgen)
- budgetvriendelijk (onder de € 500)

Veel van deze eigenschappen vond ik terug in de Speidel, daar heb ik dan ook mijn inspiratie vandaan gehaald.



Het compacte is in ieder geval gelukt, dit zijn alle onderdelen die nodig zijn voor het brouwen (op de warmtewisselaar na). Alle pompen en electronica zitten netjes in de oorspronkelijke voet van de ketel verstopt.


Ik ben vertrokken van een elektrische Weck-ketel van een liter of 30, die ik tweedehands op de kop heb getikt. Hierin heb ik een binnenketel geplaatst, dewelke er zo nauw mogelijk in past. Dit zorgt ervoor dat er veel plaats is in de ketel voor de moutstort, en weinig dood volume tussen de binnen- en buitenketels. Centraal in de buitenketel heb ik een doorvoer geplaatst in de onderwand. Deze bestaat uit een sanitair koppelstuk onderaan waarin in de ketel een einddop past. Die heb ik op de draaibank uitgedraaid op 15mm zodat er een 15mm koperbuis in past. Hetzelfde systeem heb ik toegepast onderaan in de binnenketel, zodat de buis tot helemaal bovenaan de rand van de ketel reikt. Hierdoor kan ze dienen als mechanische bevestiging voor 2 filterplaten, één onderaan en één bovenaan in de binnenketel. Hiertussen komt de moutstort. Door een pompje in de voet onderin de kookketel wordt het wort opgezogen (langs een doorvoer in de onderkant aan de rand van de kookketel) en via een driewegkraan naar de centrale koperbuis geleid. Strategisch geplaatste openingen in de wand van deze buis zorgen ervoor dat het wort in de binnenketel terecht komt, en via de onderste filterplaat over het wort verdeeld wordt, waarna het langs de bovenste filterplaat en over de rand van de binnenketel terugstroomt. Op de terugweg passeert het langs het verwarmingselement dat in de bodem van de Weckketel zit, voordat het terug door de pomp aangezogen wordt en het aan z'n weg herbegint. Dezelfde methode als een Speidel dus.

Ik heb een tijdje vast gezeten met het ontwerp van dit systeem omdat ik niet goed wist hoe ik de filterplaten zou bevestigen op een stevige manier. De Speidel heeft een draadstang, maar ik zag het niet zitten om telkens die vleugelmoeren er volledig op en af te draaien, en wou ook een centrale aanvoer van het wort dus een draadstang in het middel was niet mogelijk. Tot ik het idee had van de centrale koperpijp die tegelijkertijd als aanvoer van het wort en als mechanische bevestiging dient. Om de filterplaten te bevestigen heb ik op de draaibank 2 messing ringen gemaakt die over de buis passen en met een borgbout vastgezet kunnen worden.



De opbouw is vrij simpel. Beginnend met de lege ketel



wordt eerst de binnenketel geplaatst. Hierin wordt de centrale buis gezet, en de onderste filterplaat geplaatst.


Na het vullen met water, het opwarmen en het storten van de mout wordt de bovenste filterplaat geplaatst.


Daarna kan het deksel erop. Ten gepaste tijde piept de brouwinstallatie om te melden dat het maischen afgelopen is en de moutkorf er dus uit moet, of dat er bijvoorbeeld hop bij moet. Na het koken wordt in de centrale opening een buis van 15 mm met daarop een platenkoeler geplaatst, waarbij de pomp het wort door de platenkoeler en terug in de ketel pompt. Zo daalt de temperatuur heel snel uit de 80°-zone. Na het koelen kan de driewegkraan de andere richting op gezet worden, waardoor de pomp het gekoelde wort in de vergistingstank pompt. Ik ben ook van plan om een buis met sproeikop te maken waardoor de ketel na het brouwen kan gereinigd worden. Spoelwater en een afwasblokje erin, verwarming en pomp aan en sproeien maar. Een soort van mini-CIP zeg maar. Eventueel zelfs een verdeelwerk waardoor ik er flesjes mee kan kuisen.



Het geheel wordt aangestuurd door een BrewTroller-module. Deze doet alles wat ik nodig heb, en voor € 70 ga ik het warm water niet opnieuw uitvinden... Heel het brouwprogramma (maischschema, hopgiften etc) kan hierin geprogrammeerd worden, en de brouwsessie wordt dan automatisch uitgevoerd. Het enige dat men moet doen is af en toe reageren wanneer het systeem piept, en bvb hopgiften geven. Ideaal om toch te brouwen tijdens andere activiteiten.



Je kan de installatie ook aansluiten op de laptop via USB, je kan dan op de pc het recept invoeren en het brouwproces volgen.



Mijn huidig gespendeerde bedrag is ongeveer € 300. Ik maak me sterk dat ik dit onder de € 400 werkend kan krijgen. Momenteel ben ik het systeem nog aan het testen en moet ik nog de nodige aanpassingen doen aan de software, maar ik hoop dat dit degelijk zal werken en me veel plezier zal geven in de toekomst.

Adbrouwt

Dat ziet er super fantastisch uit.  8) Hopelijk gaat ie lekker werken en anders ben je lekker aan het fröbelen geweest.
Als je nog een naam zoekt voor je vat wat dacht je van de Divad  :D

Jacques

Zo, dat ziet er indrukwekkend uit.  :duimop:

Heb je een grote siliconen ring voor het afsluiten van de onderkant van de binnenketel?

Overigens het gebruik van de vleugelmoer bij de Speidel Braumeister ervaar ik niet als een belemmering. Werk eigenlijk prima! En je weet zeker dat de moutkorf goed vast zit. Wel een veilig idee.

Ik ben heel benieuwd naar jouw eerste brouwresultaten. Mij bevalt de Braumeister in ieder geval heel goed.

RobinB

Mooi hoor!
Duidelijk geïnspireerd door de Braumeister inderdaad, maar toch ook duidelijk anders. Een groot pluspunt tov de Braumeister vind ik bijvoorbeeld de afwezigheid van verwarmingsspiralen ín de ketel. Dat vind ik een zwak punt mbt reiniging in de Braumeister.

Als je hier ombouwsets van kan maken, had ik die Speidel nooit gehaald...

Pim

Petje af Waaslandwolf! Ziet er wederom keurig uit. Ben benieuwd naar de (bier) resultaten.
Succes verder    :biersmile:

tjleet

Dat ziet er zeer indrukwekkend uit.
Ik ben ook benieuwd of dit systeem goed bevalt en wat je er nog aan gaat "tweaken".

Bierbrouwsmurf

Petje af! Ziet er goed uit.

KJ!


Mooie opstelling! 

Zeer geinteresseerd in het aansturingsgedeelte.


Anton

Dat begint er veelbelovend uit te zien, netjes hoor. :duimop:
Anton

EvdBroek

Dat ziet er echt indrukwekkend uit!
Mooi om te zien, ik heb namelijk dezelfde weckketel.
Ik ben zeer geïnteresseerd hoe je dit allemaal omgebouwd hebt en wat je resultaten straks zijn met brouwen.
Wellicht dat ik dan ook ga overwegen om één van mijn weckketels zo om te bouwen, dat scheelt toch wel behoorlijk in ruimte als je er met één omgebouwde ketel kunt brouwen.
Wat denk je dat je zo maximaal kunt brouwen in één keer, 15 liter, of zou 20 liter ook kunnen?

Adrie

Heel mooi. Ik ben benieuwd hoe dit systeem in de praktijk gaat bevallen.

Tinus

Ik vind hem echt helemaal top! Ben behoorlijk onder de indruk!

ray71

Ziet er SUPER uit! Goed bezig :biersmile:

David Steeman

Bedankt voor de positieve feedback iedereen!

Citaat van: Jacques op 25-08-2013  23:04 uHeb je een grote siliconen ring voor het afsluiten van de onderkant van de binnenketel?
Nee, de koppelstukken zijn vastgezet met een polymeerlijm die temperatuursbestendig is. Die zit enkel intern in de koppelstukken, aan de buitenkant zie je er niets van.

Citaat van: KJ! op 26-08-2013  10:47 uZeer geïnteresseerd  in het aansturingsgedeelte.
Goh, de aansturing is een standaard BrewTroller BX1 die via een SSR de verwarming bedient, en via een relay een pompje. De temperatuur wordt gemeten aan de buitenkant van de messing koppelstukken met 2 DS18B20 sensoren. Dat werkt prima zolang het pompje draait (= altijd behalve tijdens het spoelen). Ik weet niet wat ik er nog meer over kan uitleggen. Zoek eens op Google en Youtube op 'BrewTroller'. Heb je specifieke vragen dan stel je ze maar.

Citaat van: EvdBroek op 26-08-2013  11:51 uWat denk je dat je zo maximaal kunt brouwen in één keer, 15 liter, of zou 20 liter ook kunnen?
Dat weet ik nog niet, ik heb er nog niet aan gemeten. De ketel zelf is 27 liter, de moutkorf 21 liter. Je kan er zeker 15 liter in brouwen, misschien meer. Maar ik kijk eerder in de richting van minder volume en meer verschillende brouwsels.

Ik ben de ketel net voor de eerste keer aan het testen met water, het ziet er in ieder geval veelbelovend uit! Ik had schrik dat het pompje te weinig vermogen zou hebben om het wort omhoog te pompen door de moutkorf, maar het ziet ernaar uit dat dat wel goed komt.

EvdBroek

Je mogelijke netto volume in de ketel zou dus 27 liter minus het volume die de wand en bodem van de binnenketel in neemt. Dat volume resteert dus voor wort + mout, dit zou je nu dan wel uit kunnen meten door het vullen. Zelf ben ik in detail niet zo op de hoogte van de werking van een Speidel, maar ik vroeg me af hoe dit dan met spoelen gaat?

David Steeman

2 mogelijkheden: ofwel spoel je niet en dan maisch je dus heel dun, dit kost wel een paar procenten aan rendement. Ofwel haal je na het maischen de moutkorf naar boven, zet hem bovenop de ketel en voegt bovenaan spoelwater toe. Ik ga beginnen brouwen zonder spoelen, misschien dat ik het spoelen later nog wel eens probeer.

bierhenkie

Mooi gemaakt. Zelf heb ik met een LIDL pan een rims gemaakt met als moutkorf een rvs brabantia prullenbak zonder bodem met daar weer onder een rvs ikea zeef. Werkt ook mooi. Ik laat dus het wort van de bovenkant (klassiek) door de bostel stromen.

Gerald

Citaat van: bierhenkie op 26-08-2013  19:36 uMooi gemaakt. Zelf heb ik met een LIDL pan een rims gemaakt met als moutkorf een rvs brabantia prullenbak zonder bodem met daar weer onder een rvs ikea zeef. Werkt ook mooi. Ik laat dus het wort van de bovenkant (kklassiek) doorde bostel stromen.
Dat vraagt ook om foto's ;) zeker omdat ik ook met zo iets in gedachten rond loop. ;D

Jacques

Citaat van: waaslandwolf op 26-08-2013  14:07 uBedankt voor de positieve feedback iedereen!
Nee, de koppelstukken zijn vastgezet met een polymeerlijm die temperatuursbestendig is. Die zit enkel intern in de koppelstukken, aan de buitenkant zie je er niets van.

Ik doelde niet op de koppelstukken maar op de losse moutkorf (de binnenpan om in jouw terminologie te blijven) Bij de Braumeister zit er een grote siliconen ring aan de onderkant van de moutkorf om te voorkomen dat het wort via de onderkant van de korf meteen weer naar de  pomp gaat. De ring dient dus ter afsluiting van de binnenpan.

David Steeman

Ah ok, nu begrijp ik wat je bedoelt.

Bij de Speidel zit er geen bodem in de korf, het is een holle buis en daarvoor heb je inderdaad een siliconen ring nodig die rond de omtrek van de buis past. Bij mijn systeem zit er wel een bodem in de binnenketel. In de bodem ervan zit centraal een doorvoer van diameter 15 die over de buis glijdt. Doordat die doorvoer zeer nauwkeurig uitgedraaid is, zit er amper speling tussen de buis en die koppeling waardoor het daar niet (noemenswaardig) lekt. Daardoor wordt al het wort in de binnenketel 'geperst' door de pomp. Ik zal ter gelegener tijd es een dwarsdoorsnede posten, dat zal de zaken een hoop duidelijker maken.

In ieder geval heb ik vandaag een eerste test gedaan met water, en de circulatie van het wort is zoals het hoort. Ik hoop dat dat ook het geval is eens er mout in de korf zit.

EvdBroek

Heb je misschien ook nog foto's van de onderzijde van de ketel, met de ingebouwde pomp en het besturingssysteem?
De binnenpan en de filterplaten, heb je die laten maken of ergens gekocht?

David Steeman

Natuurlijk zijn er foto's van de binnenopbouw. Ik heb vandaag de installatie opnieuw moeten opengooien omdat de electronica last heeft van de warmte van de ketel en het element. De electronica zit nogal krap verwerkt in de voet van de ketel, en ik denk dat met name de voeding niet goed tegen de warmte kan. Ik heb dus een koelsysteem gemaakt met ventilator in de bodem, en de ruimte onder de warme delen geïsoleerd met rotswol. Hopelijk gaat het nu wel goed.


In het oorspronkelijke front van de ketel zit de sturing. Vooraan het display met in het midden de BrewTroller. Deze is in steuntjes met een gleuf gemonteerd waardoor hij gemakkelijk uitgenomen kan worden. Door het vastzetten van het deksteltje zit hij muurvast. Ook de buzzer, encoder voor de bediening en de FET die de pomp stuurt zitten hierin. En ook 2 LEDs die laten zien wanneer de pomp en de verwarming aangestuurd worden.


Aan de binnenkant van het front in de plastic voet van de ketel zijn connectoren gemonteerd, die zorgen dat de delen van de ketel gescheiden kunnen worden. Ook is een kleine ventilator geplaatst die moet bijdragen aan het koel houden van de electronica. Of dat voldoende is moet nog blijken.


Om de grotere electronica te monteren heb ik een aluminium plaat gemaakt die in de voet past, en die door vastschroeven van de oorspronkelijke schroeven mee vastgeklemd wordt. Hierop staat de voeding, een oude laptopvoeding of zoiets uit de rommeldoos (12 V 2 A) en een SSR die het ingebouwde verwarmingselement van de ketel schakelt. Hiervan heb ik de thermostaat weggehaald en vervangen door de SSR, de droogkookbeveiliging zit er wel nog in. Lijkt me wel zo veilig want met electronica die een verwarmingselement stuurt weet je maar nooit.


In zijn geheel ziet het er dan zo uit. Op de kraan na is er uiterlijk bijna niets veranderd aan de ketel, het blijft lekker compact.


De besturing is natuurlijk nu compleet digitaal. Hiervoor moet ik nog eens een mooi frontje maken.


Ik ben net een watertest aan het doen, je ziet dat het water mooi over de rand stroomt en dan aan de wand blijft 'kleven'. Dus geen spetteren. Daar vreesde ik een beetje voor gezien de nogal forse rand aan de binnenketel.




Ondertussen is ook de koeling afgewerkt. Het is een 50-plaats warmtewisselaar die op z'n kop gemonteerd is. Via een koperen buis in de centrale opening van de ketel wordt het wort in de ww gepompt, de uitstroom is via een andere buis die een haakse bocht op het eind heeft. Daardoor wordt tijdens het koken een whirlpool gecreëerd en blijft het bezinksel in het midden liggen, waar het niet aangezogen wordt door de pomp.


Doordat de platenwisselaar over de rand van de ketel past, worden de aansluitingen voor het koelwater mooi buiten de ketel gehouden. Als ik daar eens een lekje heb van het regenwater wat ik gebruik hoef ik niet te vrezen voor infectie.

David Steeman

Citaat van: EvdBroek op 27-08-2013  12:24 uDe binnenpan en de filterplaten, heb je die laten maken of ergens gekocht?
De binnenketel heb ik van eBay (cateringportal), de filterplaten heb ik van de schroothandel + zelf rond gemaakt. Niet evident omdat rvs heel hard is om te verwerken. Ik begin de prijs van commerciële filterplaten te begrijpen.

bjorri

Diep onder de indruk!

Een koeler op de kop, blijft daar niet heel veel lucht in zitten? Zowel aan wortzijde als aan waterzijde.

henkie

Ik begrijp nog steeds niet hoe het wort van onderuit de ketelbodem de binnenpan in stroomt. Zou je daar ook foto van willen maken?

Dank.

David Steeman

Citaat van: bjorri op 27-08-2013  20:56 uEen koeler op de kop, blijft daar niet heel veel lucht in zitten? Zowel aan wort zijde als aan waterzijde.
De pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.

dennisbier

4 de foto van boven. Zie je de doorvoer zitten.

David Steeman

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:19 uDe pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.
Een foto is moeilijk, maar een slechte foto van een slechte schets is misschien ook voldoende?


henkie

OK, volkomen duidelijk zo. Het propje in de buis ter hoogte van de onderste filterplaat was niet te zien op de foto.
Ziet er strak uit allemaal..

David Steeman

Dat propje is eigenlijk geeneens nodig, het water stroomt zelfs niet over de volle buis en verlaat mooi de 3 openingen in de zijkant onderaan. Maar ik weet niet of dat straks met de weerstand van mout erin dit ook het geval gaat zijn, vandaar dat ik het al voorzien heb.

Adrie

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:21 uEen foto is moeilijk, maar een slechte foto van een slechte schets is misschien ook voldoende?



Waarom pomp je verkeerd om? Als je andersom pompt, maak je een mooi filterbed en krijg je heldere wort. Nu wervelt het filterbed steeds op en komt er vermoedelijk van alles in de ruimte tussen binnen- en buitenketel terecht.

bierhenkie

Citaat van: Adrie op 28-08-2013  09:42 uWaarom pomp je verkeerd om? Als je andersom pompt, maak je een mooi filterbed en krijg je heldere wort. Nu wervelt het filterbed steeds op en komt er vermoedelijk van alles in de ruimte tussen binnen- en buitenketel terecht.
Speidel doet dat toch ook, tegengesteld pompen.
(Ik doe het niet)

RobinB

Tegengesteld pompen zoals de Speidel heeft als voordeel dat je de stroom kunt "forceren". Ook kan je bij dichtslaan van het filterbed de stroom stoppen, waarna het filterbed terugzakt.

De helderheid van het wort valt me reuze mee.

NewLine

Een klein verschil met de Speidel is dat bij de Speidel de filterplaten los zitten op de stang. Zo houden ze de mout min of meer samengedrukt.

Anton

Zo heb ik het gemaakt:



Het filterbed wordt zo niet verstoord.

henkie

Zoals op de tekening de tekening te zien is. Bestaat er niet de kans dat de vloeistof niet gelijkmatig verwarmt wordt? Vooral aan de "overkant" van de aanzuig zal misschien weinig stroming zijn.
Volgens mij zou er een betere opwarming komen als de aanzuig vlak naast de  pers zou zitten. Alle voeistof wordt nu gedwongen om over de verwarming te stromen.



David Steeman

Ik heb het principe van Speidel, een beproefd systeem, gevolgd. Ik neem aan dat ze niet voor niets dit principe hanteren en de voor- en nadelen van beide werkwijzen grondig onderzocht hebben. Misschien dat blijkt dat omdraaien van de stroomrichting nodig is, dat kan alsnog met minimale aanpassing aan het systeem.

Citaat van: henkie op 28-08-2013  16:27 uBestaat er niet de kans dat de vloeistof niet gelijkmatig verwarmt wordt? Vooral aan de "overkant" van de aanzuig zal misschien weinig stroming zijn.
Ik heb mezelf dezelfde vraag gesteld, en inderdaad was een centrale afvoer beter geweest. Maar dat was technisch niet uitvoerbaar. Het 'probleem' is eenvoudig op te lossen: de ketel staat zeer lichtjes overgeheld naar de tegenovergestelde kant van de afvoeropening, waardoor het wort langs die kant afloopt en alsnog over de gehele verwarming stroomt.

Bovendien zit er erg weinig wort onder de binnenketel en tussen de wanden, dat zal niet meer dan een klein litertje zijn. De pomp is namelijk zeer goed in het leegpompen van die ruimte. Dus dat litertje wordt naar mijn ruwe schatting zo'n 5 keer per minuut ververst, dus aanbranden zal het niet. Je kan dat ook horen aan het geluid; bij stilstaand water 'knispert' het water boven het element (omdat het zeer lokaal kookt), vanaf het moment dat je de pomp aanzet is dit voorbij.

David Steeman

Citaat van: bjorri op 27-08-2013  20:56 uEen koeler op de kop, blijft daar niet heel veel lucht in zitten? Zowel aan wortzijde als aan waterzijde.

Citaat van: waaslandwolf op 27-08-2013  21:19 uDe pomp zal dat er wel doorpompen vermoed ik. En anders dan moet ik hem voorvullen.

Ondertussen heb ik de koeling getest, de pomp heeft wel degelijk genoeg kracht om de lucht uit de platenkoeler te pompen.

Hoe heb ik dit getest? Ik heb de platenkoeler gevuld met koud water, en in een maatbeker gemeten hoeveel de inhoud is. Daarna heb ik hem in de installatie geplaatst, en laten vullen met heet water, en daarna laten leeglopen in de maatbeker. Het verschil was minimaal, en ik vermoed dat dit zit in wat morsen bij het uitnemen uit de ketel. Je kan ook mooi voelen tot waar de platenkoeler heet wordt, dit is onmiddellijk tot aan de bovenste platen.

Dus gelukkig maar, dat bespaart me het vullen van de platenwisselaar. Ik heb overigens ontdekt dat het knap gevaarlijk is om het aansluitpijpje van de platenkoeler in te ketel te zetten als het pompje aanstaat. Je krijgt dan namelijk een mooie fontein van kokend wort die over de rand van de ketel gaat... Hierop moet ik nog iets gaan verzinnen.

David Steeman

Ik moet ondertussen van mijn laatste uitspraak terugkomen: in de omgekeerde platenwisselaar blijft meestal een bel lucht zitten. Blijkbaar heb ik de eerste keer geluk gehad met het doorpompen. Hier moet ik dus nog iets op verzinnen.

David Steeman

Ondertussen heb ik al 2 keer gebrouwen. Hierbij een verslag van de eerste keer.

Als eerste test heb ik een simpel receptje geprobeerd, een 1050 aan pilsmout en simpele hopgift om een blondje te maken. Met als gedachte, als het mis gaat dan ben ik niet teveel speciale ingrediënten kwijt. Ik heb de mout geschroot met de walsenmolen, iets te grof naar mijn goesting want er zaten nog kleine brokjes bij. De kafjes waren wel heel. Ik heb de installatie gevuld, en hierbij gemerkt dat ik ook al het spoelwater al moet toevoegen omdat anders de pomp droogvalt. Heel de moutkorf moet immers tot boven gevuld zijn eer het wort terug overloopt naar de aanzuig van de pomp, en dat is best een groot volume. Geen spoelwater meer, dus niet spoelen. Kan ik mee leven nu, ik ga toch niet voor rendement, maar later wil ik daar wel iets aan doen.

Ik start het brouwprogramma en de ketel warmt naar de eerste stap. Bij wijze van test heb ik een ingewikkeld maischschema met rusten bij 40°, 54°, 63°, 72° en 78° geprogrammeerd. Zo kan ik beter zien hoe de PID van de verwarming reageert. Eens de storttemperatuur bereikt, doe ik de mout erbij. De temperatuur zakt mooi tot de temp van de eerste stap. De controller berekent zelf aan welke temp moet gestort worden om de eerste stap te bereiken, dit werkt dus prima. Ik plaats de bovenste filterplaat en druk op 'continue' om het programma verder te zetten. De pomp start en het wort stroomt mooi over. De pomp is dus krachtig genoeg om door het moutbed te circuleren. Het wort trekt mooi helder binnen de paar minuten. Ik zie geen deeltjes meer stromen dan.

De volgende maischstappen gaan voorspoedig, en bij 63° besluit ik om de pomp te stoppen en es te roeren in het filterbed. Hiebij merk ik dat het filterbed opgesplitst lijkt in 2 delen: de grove deeltjes die beneden blijven liggen, en de lichtere deeltjes (kafjes) die naar boven tegen de bovenste filterplaat gepompt worden. Na terugplaatsen van de filterplaat en opnieuw pompen, merk ik dat zelfs de pomp die zwaardere deeltjes niet naar boven krijgt. Misschien te grof geschroot, hopelijk lost fijner en klam schroten dit probleem op.

Nu begin ik problemen te krijgen om een mooi filterbed te behouden. Er duiken hier en daar kleine fonteintjes op, duidelijk is er kanaalvorming in de filterbed. Het wort trekt ook niet meer zo helder. Roeren helpt niet, een rust helpt niet, ik heb vanalles geprobeerd maar ik krijg de kanaalvorming niet meer weg. Ik zet het maischprogramma verder, en na uitmaischen haal ik de maischkorf uit de pan voor het koken. Hierbij blijft nog behoorlijk wat brol achter in de ketel. Ik kook die dan maar mee, we zullen wel zien wat het wordt. Het koken verloopt verder voorspoedig.

Bij het koelen heb ik gemerkt dat de omgekeerde platenkoeler toch niet volledig leeg gepompt wordt. Hierdoor blijft er lucht achter en duurt het koelen erg lang. Dit moet ik aanpassen. Na koelen loopt er een liter of 16 behoorlijk troebel wort in het gistvat. Bij hevelen zag ik dat er een behoorlijke koek trub op de bodem lag. Het was wel mooi uitgezakt.

Deze eerste brouwsessie heeft 3 problemen aan het licht gebracht:
- er is een groot volume aan water nodig vooralleer de moutkorf overloopt. En dit terwijl ik juist kleinere hoeveelheden wil brouwen.
- het filterbed vormt zich niet zoals het moet bij het omhoogpompen
- er blijft lucht zitten in de koeler

Hiervoor moet ik de nodige aanpassingen maken.

David Steeman

Na de eerste brouwsessie heb ik besloten om de ketel om te bouwen zodat de filtering van boven naar beneden verloopt. Hierdoor zou het mogelijk moeten zijn om minder te brouwen dan vorige keer. Hiervoor moeten een paar eenvoudige aanpassingen gemaakt worden aan het systeem. Een nieuwe centrale buis pompt nu niet onderaan in de moutkorf, maar bovenaan. Een gat in de onderkant zorgt dat het wort uit de binnenketel kan lopen. De bovenste filterplaat is niet meer nodig.



Zoals je ziet geeft de pomp een aardig debiet. Daarom heb ik de PWM-sturing teruggebouwd die ik oorspronkelijk ingebouwd had maar daarna verwijderd heb. Hiermee is het debiet te regelen naar een meer beschaafd niveau.



Ik heb besloten om meteen het zwaarste bier te brouwen, een RIS van >1100 SG. Dus dan weet ik meteen de maximale mouthoeveelheid die ooit in de korf zal zitten, en kan ik met het dikste filterbed proberen. Na opwarming tot storttemperatuur, heb ik de mout gestort en even geroerd. Daarna de pomp aangezet.



Initieel is het wort nog troebel, maar dit trekt snel mooi helder.





De computersturing werkt aardig, hier zit de ketel bijna aan de doeltemperatuur van 72° en je ziet dat hij de verwarming begint terug te regelen (naar 87%) om doorschieten te voorkomen.



Het maischen is verder voorspoedig gegaan. Om te spoelen heb ik de binnenketel op de rand van de kookketel gezet, en een rvs buis eronder gezet. Het spoelen ging verder prima. Na het spoelen heb ik per ongeluk de binnenketel in de ketel laten vallen, met een wort-explosie tot gevolg. Heel de keuken vol, tot tegen het plafond. En dat net toen ik een bier brouwde met een SG >1100, dus plakgenot gegarandeerd!



Het koken ging verder goed, de hop heb ik toegevoegd in een hopsok. Het koelen duurde eerder lang wegens regenwater dat vrij warm was deze tijd van het jaar. Ik had de platenkoeler gewoon met een slang aangesloten zodat hij deze keer wel vol zou lopen, veel verschil heb ik daarvan niet gemerkt. Maar goed, ik had uiteindelijk een 8-tal liter in het gistvat. De whirlpool na het koelen werkte redelijk, een minimum aan cold break is mee het gistvat in gegaan.

De driewegkraan heb ik nog niet gebruikt tot nog toe. Ik merk dat het gemakkelijker is om gewoon via de platenkoeler in het gistvat te pompen, ipv via de kraan laten uitlopen. Ik denk dat ik die kraan er nog es vantussen sloop, omdat ik langs daar redelijk wat warmte verlies.

Ik moet nog een paar kleine aanpassingen doen, maar ik denk dat het systeem me zo verder prima gaat bevallen.

Als uitsmijter nog een paar foto's van de binnenkant van de installatie. De boel zit aardig vol, maar het past wel allemaal in de oorspronkelijke basis van de Weckketel.






edwinsch

David,
Vol interesse volg ik dit topic. Als beginnend blikbrouwer zoek ik een elektrische ketel, niet te groot qua volume, die ik kan automatiseren en lekker compact is. Die kan ik straks gebruiken om mijn eerste mout brouwsels mee te maken. Liever elke 2 weken een kleine batch, dan elke maand 1 grote.

Welk merk/type heb je hier gebruikt? Dan kan ik eens op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar om ook om te bouwen.

Ik heb wel interesse om ook zoiets in elkaar te knutselen.

David Steeman

't Is een ketel van Weck, maar het merk maakt op zich niet veel uit. Wel opletten dat je een type hebt van minstens 2000 Watt, er bestaan ook 1800 Watt ketels maar die kunnen geen rollende kook bereiken/aanhouden.

Waar ik op gelet heb, is ten eerste de prijs (€ 30 tweedehands) en de plaats waar het verwarmingselement zit. Ik heb namelijk centraal een gat geboord en bij sommige ketels is dat niet mogelijk omdat de verwarming in de weg zit.

Gerald

David, om nog een keer het probleem met het spoelen te voorkomen zou je ook een takelsysteem kunnen maken. Bas-pierik heeft hier een mooi voorbeeld van.

Krijg het plaatje even niet geplakt op de tablet.

RobinB

Het verbaasd me dat het zo goed ging, dus chappeau!
Ik heb ooit ook met een pan-in-pan gewerkt, maar bij mij was de bottelneck duidelijk de stroomsnelheid door de bostel.
Ik had vaak dat mijn pomp lucht ging aanzuigen omdat hij teveel wegpompte tov de aanvoer door de bostel.

Heb ik nog een takelsysteem voor gemaakt, maar ook dat bleef balanceren.
Zie hier voor wat plaatjes:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19543.msg290536.html#msg290536

seed7

Mooi! Hoop dat je niet nog weken lang plakkerige plekjes in de keuken tegen komt.

Zou je ter verheldering nog een doorsnede schetsje willen plaatsen van de huidige situatie,

dank je,

Ingo

edwinsch

Hoi, ik begrijp uit andere posts dat je aan 1800 W net te weinig hebt. Nu heb ik op Ebay wel een 2000 watt gevonden (http://www.ebay.nl/itm/370885037419?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649), maar die is van kunststof.

Kunststof lijkt me makkelijker om in te boren en aanpassingen aan te doen, maar is het gezien de hitte toch niet beter om toch een emaille of RVS versie te nemen?

En mocht kunststof toch niet de juiste weg zijn, is het te doen om de openingen in een emaille pan te boren? Zonder dat het emaille je om je oren springt?

Jules

Echt een heel mooie installatie! Heel vernuftig ineen gezet!

Zelf vind ik het aanpassen en veranderen van de installatie minstens zo leuk als het brouwen zelf!


David Steeman

Gisteren heb ik een tripeltje gebrouwen met de installatie. Doelvolume was 8 liter, met een moutstort van 2,5 kg. Een eerdere brouwpoging was faliekant afgelopen omdat ik tijdens het storten teveel geroerd heb, waardoor er bostel door de filterplaat en in de pomp geraakt is. Met een verstopte pomp tot gevolg. Overigens heb ik dat bier wel gewoon afgewerkt en vergist, ik ben benieuwd wat het nog oplevert. Gisteren heb ik de pomp afgezet, het mout voorzichtig gestort, laten bezinken zonder roeren en dan de pomp op laag debiet aangezet. Het gevolg was een prima filtering en binnen de 5 min kraakhelder wort. Dus ik weet nu hoe het moet.

Het is overigens een zalig gemak om hiermee te brouwen. Om 15 uur ben ik begonnen met het water op te warmen en terwijl te schroten, om 15:15 uur het mout gestort, dan ben ik mijn zoontjes van school gaan halen, samen wat gespeeld, en toen de installatie begon te piepen heb ik de moutkorf eruit gehaald en de bitterhop toegevoegd (FWH). Daarna af en toe es gaan kijken of alles nog goed liep en hop toegevoegd, en tijdens het eten heb ik de koeling laten draaien. Om 19u was ik klaar, en ik ben (inclusief schoonmaken) misschien drie kwartier in mijn brouwhok aanwezig geweest. Super!

(Dus nu stelt zich het volgende probleem: ik ga vaker brouwen, maar hoe krijg ik dat allemaal opgedronken om voldoende leeggoed beschikbaar te hebben?)

David Steeman

Citaat van: NewLine op 28-08-2013  10:15 uEen klein verschil met de Speidel is dat bij de Speidel de filterplaten los zitten op de stang. Zo houden ze de mout min of meer samengedrukt.
En dat blijkt dus de crux te zijn van het systeem Speidel. Ik heb het in ieder geval niet werkend gekregen met de vaste filterplaat. Nu pomp ik van boven naar beneden en dat werkt wel prima.

arluijen

Citaat van: waaslandwolf op 19-09-2013  20:47 uNa het spoelen heb ik per ongeluk de binnenketel in de ketel laten vallen, met een wort-explosie tot gevolg. Heel de keuken vol, tot tegen het plafond. En dat net toen ik een bier brouwde met een SG >1100, dus plakgenot gegarandeerd!

"Een echte brouwer heeft ooit zijn plafond gedweild"  :)

scjvanberkel

Wil overweeg ook zo een: https://www.oscsys.com/store/product/1001812 dit pakket dan. Wil die dan in 23 liter dubbelwandige kofffie percolator hangen. Hoe ik het ga doen met het mout weet ik nog niet of dubbele wand eruit halen en filterbodem in binnenketel maken en verwarming van onder of alles zo houden en waterpomp en verwarmingselement in het mandje doen en het water dmv pijp door wort met mout pompen en dan onderin een filterbodem of korfilter. Nu vraag ik mij vooral af of het handig is alleen het verwarmings element te besturen of ook waterpomp, of ik naast dit pakket met relais, sensor en usb kabel nogmeer nodig heb. En staat er al brouwprogramma in geprogrammeerd en waar is deze anders te vinden heb genoeg vrienden die ook arduino, raspberry pi enz programmeren evt maar hoop dat dit dus redelijk totaalpakket is?


mvg Sybren

Pim

Citaat van: scjvanberkel op 06-04-2014  22:32 uWil overweeg ook zo een: https://www.oscsys.com/store/product/1001812 dit pakket dan. Wil die dan in 23 liter dubbelwandige kofffie percolator hangen. Hoe ik het ga doen met het mout weet ik nog niet of dubbele wand eruit halen en filterbodem in binnenketel maken en verwarming van onder of alles zo houden en waterpomp en verwarmingselement in het mandje doen en het water dmv pijp door wort met mout pompen en dan onderin een filterbodem of korfilter. Nu vraag ik mij vooral af of het handig is alleen het verwarmings element te besturen of ook waterpomp, of ik naast dit pakket met relais, sensor en usb kabel nogmeer nodig heb. En staat er al brouwprogramma in geprogrammeerd en waar is deze anders te vinden heb genoeg vrienden die ook arduino, raspberry pi enz programmeren evt maar hoop dat dit dus redelijk totaalpakket is?

Voor dat geld heb je ook een kant-en-klare Tcontrol !
Dus tenzij je zelf in de weer wilt met OpenSource zou ik even goed naar Henielma's ontwikkelde oplossing kijken. Die heb ik nu zo'n 1,5 jaar in gebruik en dat werkt top.

scjvanberkel

De Tcontrol van Hienelma heeft maar programmeerbare tempratuur dus kan geen maischschema in geprogrammeerd worden helaas

RobinB

Zeker kan er een maischschema in geprogrammeerd worden. Werkt wel alleen met een HERMS dacht ik.

Henielma

Om meer dan 1 temperatuurstap tegelijk in te stellen moet je Tcontrol-IO inderdaad aansluiten op een Windows PC waarop Tcontrol draait.
1 temperatuurstap kan je met het drukknopje in combinatie met het LCD display instellen.

ErikdeBrouwer

Even een oude draad actief maken... ik ben plannen aan het maken voor een 1-pans brouwinstallatie a la het systeem van waaslandwolf en heb al heel wat zitten lezen op het forum. Twee vragen met betrekking tot de ketel waar iemand misschien mee kan helpen:

1.
Citaat van: waaslandwolf op 19-09-2013  22:09 uWaar ik op gelet heb, is [...] de plaats waar het verwarmingselement zit. Ik heb namelijk centraal een gat geboord en bij sommige ketels is dat niet mogelijk omdat de verwarming in de weg zit.

Die plaats is voor de vernieuwde stroomrichting (boven naar beneden) niet meer echt van belang toch? Dat zou ik net zo goed kunnen doen via de kraan die al aan mijn brouwketel zit (hooguit een kraan met grotere uitstroomopening opzetten) en het wort dan buitenom omhoog laten lopen. Klopt dat?

2. Ik begrijp dat het vermogen van het verwarmingselement ook geregeld wordt. Hoe gebeurt dat? Ik zat zelf te denken aan het regelen van de netspanning van de ketel. Kan dat? Ik zou dit al op korte termijn willen doen, omdat het koken bij mij erg hard gaat, en ik erg veel verdamp (bijna 4 liter op een brouwsel van 14-15 liter in 75 min). Hebben jullie tips hoe/waarmee ik dat kan regelen?

Daarnaast tot slot nog complimenten voor het mooie knutselwerk! Erg jaloers op de faciliteiten waar sommigen de beschikking over hebben (draaibank etc)  ;)

edwinsch

Hoi Erik,
Ik ben nu het weer herfst wordt ook weer verder gaan knutselen aan mijn elektrische ketel. Het besturingssysteem heb ik redelijk klaar, met SSR's en dergelijke. Nu wordt het kiezen, of de Speidel Braimeister manier, van onder naar boven pompen, of toch zoals David het nu doet, en jij blijkbaar ook.
Voordeel is inderdaad dat ik niet in de bodem (emaille) hoef te boren, en ik het originele gat van het kraantje kan gebruiken.

Hoever ben jij met je installatie, Erik?

David Steeman

Citaat van: ErikdeBrouwer op 17-08-2014  21:05 u1.
Die plaats is voor de vernieuwde stroomrichting (boven naar beneden) niet meer echt van belang toch? Dat zou ik net zo goed kunnen doen via de kraan die al aan mijn brouwketel zit (hooguit een kraan met grotere uitstroomopening opzetten) en het wort dan buitenom omhoog laten lopen. Klopt dat?

Klopt. Je moet dan wel vanaf het gat voor de kraan naar je filterplaat of Javal-filter zien te gaan. Maar dat kan geen probleem zijn.

Citeer2. Ik begrijp dat het vermogen van het verwarmingselement ook geregeld wordt. Hoe gebeurt dat?

Ik heb een SSR geplaatst op de plaats waar origineel de thermostaat zat. Dus in de fase van het netsnoer naar het verwarmingselement, de neuter wordt niet geschakeld. De SSR wordt dmv OpenTroller aangestuurd met een proportioneel PWM-signaal, waarvan de duty cycle in verhouding staat tot het gewenste verwarmingsvermogen. Klinkt ingewikkeld, in de praktijk knip je de thermostaat eruit, zet je de SSR ertussen, en aan de stuuringang van de SSR hang je een output van OpenTroller.

CiteerErg jaloers op de faciliteiten waar sommigen de beschikking over hebben (draaibank etc)  ;)
Kwestie van gericht te investeren :-) Toen ik jong was had ik een schroefboor en een handzaag. Door de jaren bouw je stukje bij beetje je materieel uit.

Citaat van: PimVoor dat geld heb je ook een kant-en-klare Tcontrol !
Dus tenzij je zelf in de weer wilt met OpenSource zou ik even goed naar Henielma's ontwikkelde oplossing kijken.

Deze wil ik even vurig afstrijden :-) OpenTroller is Open Source, maar dat wil niet zeggen dat je er werk aan hebt. Ik heb hem ingebouwd, een paar instelling aangepast, en hij draaide als een zonnetje. Wil je diep in de source code om zelf functionaliteit te veranderen dan kan dat, maar nodig is het niet. En volgens mij zijn Tcontrol en OpenTroller allebei voor iets anders bedoeld; Tcontrol voor de regeling van vergisting, OpenTroller voor de regeling van je brouwproces. Ja, de één kan ook het andere, maar het is er niet voor gemaakt en dat zie je aan de features.

Gerald

@David, hoe bevalt jouw die solarpomp jou? Heb wat onenigheid met die van mij.

Gerald

@ Edwin en Erik. Ik heb ongeveer dit systeem gebouwd met de pomp die bovenin de terug laat lopen. Gat in mijn ketel zo laag mogelijk in de wand gemaakt, maar toch een minimale vulhoeveelheid van een liter of 3 nodig. Nu met onenigheid met mijn pomp zit er zelfs over te denken om alsnog een gat in de bodem te boren ipv weer aan de zijkant. Dan ben ik ook die minimale 3 liter kwijt.

David Steeman

De solarpomp bevalt me prima, al hangt dat ook af van wat je verwachtingen zijn. Zolang er geen kafjes in komen en je ze direct na het brouwen spoelt met water loopt ze als een trein. Ik heb er ook eentje in het filter van mijn aquarium zitten die 24/7 draait, dat gaat ondertussen al een jaar goed.

Wat betreft de doorvoer aan de zijkant, je kan ook in de ketel met de buis 90° naar beneden en dan een paar mm van de bodem blijven, dan zuig je door de hevelwerking heel de ketel leeg. Je kan hem zelfs nog schuin houden. Al prefereer ik 17 liter helder wort dan 20 liter troebel... De overschot (voor Nederlanders: wat overblijft  8)) kan je altijd nog even koken en invriezen om starters mee te maken.

Sander van Dijk

Citaat van: waaslandwolf op 14-11-2014  17:19 uDeze wil ik even vurig afstrijden :-) OpenTroller is Open Source, maar dat wil niet zeggen dat je er werk aan hebt. Ik heb hem ingebouwd, een paar instelling aangepast, en hij draaide als een zonnetje. Wil je diep in de source code om zelf functionaliteit te veranderen dan kan dat, maar nodig is het niet. En volgens mij zijn Tcontrol en OpenTroller allebei voor iets anders bedoeld; Tcontrol voor de regeling van vergisting, OpenTroller voor de regeling van je brouwproces. Ja, de één kan ook het andere, maar het is er niet voor gemaakt en dat zie je aan de features.

Brewtroller is voorlopig nog niet te leveren. Het project was in eerste instantie gestopt, maar nu heeft iemand het over genomen. Het is nog niet bekend, wanneer e.a. weer te leveren is.
 
Zie link

Jasper0907

Even een (heeel) oud draadje openen.. bestaat er toevallig de kans dat iemand de foto's weer kan "terug toveren" erg geïnteresseerd om dit project na te maken.

Jacques

Citaat van: Jasper0907 op 26-08-2017  17:43 uEven een (heeel) oud draadje openen.. bestaat er toevallig de kans dat iemand de foto's weer kan "terug toveren" erg geïnteresseerd om dit project na te maken.

Dat kan alleen degene die de foto's geplaatst heeft. Het probleem is dat dat veel "gratis fotohosters" dit maar voor een beperkte periode doen. Als je de foto's wilt behouden moet je betalen. Vandaar dat de nodige jaren geleden hier op het forum gekozen is voor een andere oplossing. Het is alleen jammer dat dit niet werkt als je via je telefoon een bericht plaatst.

Jasper0907

Jammer maar begrijpelijk Jacques. Dank voor het antwoord!

Ronnie

Jasper, misschien kan je David een pm sturen?
David komt hier regelmatig nog eens piepen heb ik gezien (geleden van 10/08, maar hij kan in vakantie zijn..)
Op het Vlaamse forum is ie ook niet zo actief meer.

Ik heb hetzelfde probleem met oudere foto's van gratis providers.
Heb er zo een 3 tal gehad, bij een veel gebruikte heb ik ooit 2 e-mail adressen gehad zo een 10 jaar geleden, door te veranderen van internet provider, en ken mijn paswoorden niet meer van indertijd.
Beetje slordig geweest dus. Zo waren mijn foto's opgeslagen op PC die eems gecrasht is... Heb er mijn lessen uit getrokken.
Vandaag zijn er betere foto providers en sedert die miserie gebruik ik nu steeds mijn g-mail adres voor e-mailen.
En nu nooit meer veranderen!

CeesM

Plaats foto's op social media (Facebook of zo). Die gaan er nooit meer af. ;)

Jasper0907

Ik heb wellicht een oplossing Jacques, zal je een privé bericht sturen.

Jacques

Citaat van: Jasper0907 op 01-09-2017  17:07 uIk heb wellicht een oplossing Jacques, zal je een privé bericht sturen.

Er is een oplossing. Alleen werkt die niet als je het forum volgt via Tapatalk of het mobiele thema van het forum.
Wanneer je de desktop versie van het gebruikt kun je foto's op het forum plaatsen via een link die je boven het berichtenvenster kunt vinden. Deze foto's komen terecht op een satelliet site behorende bij Hobbybrouwen.nl. Deze oplossing is al de nodige jaren in gebruik en werkt goed.

Jasper0907

Excuus! Ik begrijp nu wat je bedoelde!

Jacques

Citaat van: Jasper0907 op 02-09-2017  22:51 uExcuus! Ik begrijp nu wat je bedoelde!

Geen probleem. Er zijn overigens meer opties die wel in de desktop versie werken en niet met Tapatalk en de mobiele versie.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.