SafAle BE-134 nieuwe saison korrelgist

Gestart door RoodeLeeuwVenlo, 02-10-2017 06:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theo Mol

Citaat van: Greg op 14-03-2021  14:39 uAlhoewel dit topic al enige tijd geen activiteit meer vertoont
........

ik blaas het ook een beetje nieuw leven in, want wat ik wil vragen past er mooi in.

Mijn eerste bier met deze gist is heel enthousiast geworden, veel koolzuur, en doordat er trub was meegekomen in de flesjes zitten er wat spuiters tussen.
Maar het is erg lekker geworden en ik heb opnieuw een bier laten vergisten met BE-134. Het begin-SG was 1066 en het staat nu al een week op 1005. Mag ik aannemen dat het voldoende is uitgegist om te gaan bottelen?
Ik vraag me ook af hoeveel suiker ik kan meegeven in de flesjes. Deze gist gaat lang door en ik denk dat ik meer koolzuur kan verwachten dan met andere gisten.
Flink koolzuur hoort bij dit type maar ik wil toch het meeste bier in mijn glas krijgen en niet ernaast :-\

Doorgaans gebruik ik 6 of 7 gram suiker per liter bij het bottelen. Zou het nu verstandig zijn om te minderen naar - doe eens een gooi - 4 gram? Of wordt het dan te vlak?

Arthur B

Citaat van: Theo Mol op 29-07-2023  15:43 u...het staat nu al een week op 1005. Mag ik aannemen dat het voldoende is uitgegist om te gaan bottelen?

Lijkt me wel.

Edit: die simpele suikers hebben altijd volledige vergisting toch? Dan zou het niks uit moeten maken.

Jan de Graaff

Gist - ook een var diastaticus - kan nooit méér vergisten dan er suikers aanwezig zijn. Een diastaticus kan, in tegenstelling tot een normale gist, ook complexe suikers vergisten doordat het enzymen produceert die de complexe gisten opknippen in makkelijker vergistbare suikers. Het is dus niet zo dat als je bottelsuiker toevoegt, een diastaticus daar opeens nog meer van weet te maken. Bottelsuiker is een eenvoudige suiker die sowieso (onafhankelijk van de gebruikte gist soort) helemaal vergist wordt.

Wel is het zo dat een var diastaticus nog heel lang complexe suikers kan opbreken en vergisten. Dat kan nog weken doorgaan, ook op fles. Daar moet je wel rekening mee  houden bij het toevoegen van bottelgist.

Als je er zeker van bent dat alles uitgegist is, kan 6g/l in principe prima.

Er zijn wel draadjes hierover te vinden op het forum. Zoals https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27893.html.

Pieter1954

Jan, je link verwijst naar een Brouwmarkt pagina.

Jan de Graaff

Citaat van: Pieter1954 op 30-07-2023  10:50 uJan, je link verwijst naar een Brouwmarkt pagina.
Nee hoor, de link klopt. Dit is een bekend probleem en kwam bij de vorige hoster ook voor. Toen was de gedachte dat het aan de cache van de servers lag. Ik denk dat we nu kunnen vaststellen dat het aan de forum software ligt...

De volledige link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=27893.0

Guido Hopla

Mijn Saison (recept Dupont-kloon) heb ik laten vergisten van 1.051 naar 1.002; 4 dagen bij 18° en 10 dagen bij 26°. Daarna bottelsuiker voor 3 vol CO2, dat was bij mij 9g/L.
Goed bier, geen gushing.BF31.jpg

Edwin brouwt

Je kunt altijd bottelen met bottelgist zoals de cbc-1. Volgens de artikelen die ik gelezen heb zou deze nagenoeg alle 'standaard' verkrijgbare biergisten en slopen.

Brauram

@Hopla, Heel benieuwd welk papier jij gebruikt voor de etiketten, ik doe dit nu op A4 papier maar dat is niet heel praktisch.

Jan de Graaff

Citaat van: Edwin brouwt op 30-07-2023  14:29 uJe kunt altijd bottelen met bottelgist zoals de cbc-1. Volgens de artikelen die ik gelezen heb zou deze nagenoeg alle 'standaard' verkrijgbare biergisten en slopen.
Nee, dat gaat denk ik niet werken. De meeste saison gisten stammen af van champagnegisten en die zijn killer-gist resistent.

Ik heb deze specifieke vraag al eens naar Lallemand gestuurd mbt hun Belle Saison maar geen antwoord gekregen. Op het internet staat wel voldoende info dat het met de Belle Saison, net als met veel andere Saison gisten dus, ook niet werkt.

In kan het nu niet terugvinden maar ik meen eens gelezen te hebben dat Fermentis bevestigd heeft dat de BE134 CBC-1 resistent is.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 31-07-2023  00:22 uIn kan het nu niet terugvinden maar ik meen eens gelezen te hebben dat Fermentis bevestigd heeft dat de BE134 CBC-1 resistent is.
De CBC-1 is van Lallemand. Ik vermoed dat Fermentis daar niet veel over vertelt. De bottelgist van Fermentis is SafAle F-2. Misschien is het een goed idee om op die combinatie te zoeken...

Edwin brouwt

Ik heb ook ergens gelezen (...) Dat de cbc-1 een killer gist is en de F-2 niet.
Ik heb geprobeerd het te vinden op internet welke gisteren killer resistent zijn, maar (nog) niet gevonden.

Wel een quote van Serge van het Vlaams forum:

Dit laatste geld natuurlijk enkel indien je geen sachh. var. Diastaticus hebt gebuikt in je hoofd gisting, daar deze gisten zelf ook amylase enzymen afscheiden, deze enzymen zitten al in je jong bier en blijven wel actief ondanks dat de gist gedood wordt door de CBC-1, of het mag ook geen brett vergisting geweest zijn is daar deze ongevoelig zijn voor de enzymen van een Killer Yeast

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11439-bottelgist-wat-is-het-verschil-tussen-de-fermentis-f2-en-de-lalemand-cbc-1/


Jan de Graaff

Klopt, de F-2 is, voor zover ik kan nagaan, geen killer gist zoals de CBC-1 dat wel is. Daar op zoeken geeft dan ook geen relevante informatie.

Het argument van Serge ken ik ook, maar ik weet niet in hoeverre dat klopt. Ik weet wel dat enzymen een katalytische functie hebben en niet afgebroken worden bij de reactie. Dat zou betekenen dat ze inderdaad lang in het bier actief zouden kunnen blijven.

Dan zou pasteuriseren de enige optie zijn. Daarmee maak je zowel de nog levende gistcellen alsmede de enzymen inactief.

Snelbier

Citaat van: Edwin brouwt op 31-07-2023  09:57 uIk heb ook ergens gelezen (...) Dat de cbc-1 een killer gist is en de F-2 niet.
Ik heb geprobeerd het te vinden op internet welke gisteren killer resistent zijn, maar (nog) niet gevonden.

Wel een quote van Serge van het Vlaams forum:

Dit laatste geld natuurlijk enkel indien je geen sachh. var. Diastaticus hebt gebuikt in je hoofd gisting, daar deze gisten zelf ook amylase enzymen afscheiden, deze enzymen zitten al in je jong bier en blijven wel actief ondanks dat de gist gedood wordt door de CBC-1, of het mag ook geen brett vergisting geweest zijn is daar deze ongevoelig zijn voor de enzymen van een Killer Yeast

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11439-bottelgist-wat-is-het-verschil-tussen-de-fermentis-f2-en-de-lalemand-cbc-1/
Mangrove Jack geeft dit wél aan, maar een beetje krom.  Killer factor Sensitive, Neutral, of Positive.
Dus Sensitive, gevoelig voor killers. Neutral, ongevoelig.  Positive: is zelf een 'killer'.
Beter dan niets..  Snelbier

Guido Hopla

Citaat van: Brauram op 30-07-2023  19:25 u@Hopla, Heel benieuwd welk papier jij gebruikt voor de etiketten, ik doe dit nu op A4 papier maar dat is niet heel praktisch.

Ik gebruik iets dikker lichtgekleurd A4-papier, nog overgehouden van mijn bedrijf destijds. Het is 100 grams Esprit de Nature. Opmaak in CorelDraw, printen met laserprinter, handmatig uitsnijden (daarvoor de snijlijnen rondom) en plakken met halfvolle melk. Dat gaat vrij snel, ik denk 2 uur voor 40 flesjes als ik het rustig aan doe.
Hopla 34 bieretiket.jpg

hb-lot

Citaat van: Guido Hopla op 31-07-2023  15:14 uplakken met halfvolle melk

Gaat dat niet stinken als die melk bederft?

Guido Hopla

Neen, die melk droogt meteen op en je dept het etiket en omgeving ook droog met zeem of keukenrol na het aanbrengen.

Brauram


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.