Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid lactobacillus  (gelezen 1881 keer)

Offline freakyme

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid lactobacillus
« Gepost op: 23-01-2017 20:55 u »
Ik werk in een bedrijf dat probiotica producten ontwikkeld. Hier maken we gebruik van lactobacillus. Dankzij mijn job geraak ik dus aan geŽxtraheerde lactobacillus bacteriŽn. En daar wil ik nu een beetje mee experimenteren. Deze bacteriŽn zijn gevriesdroogd en dus in comateuze toestand (zelfde principe als gedroogde gist). Echter vraag ik mij af... hoeveel gram bacteriŽn zou ik toevoegen aan mijn bier per liter? Heeft hier iemand enig idee van... ? :-)

Gr,
freakyme

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Re: Hoeveelheid lactobacillus
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2017 22:01 u »
Grappig... heb je de mogelijkheid wat gist te delen?  :P  :proost:

Je vraag kan ik helaas niet beantwoorden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2017 22:29 u »
Grappig... heb je de mogelijkheid wat gist te delen?  :P  :proost:

Lactobacillus is geen gist maar een bacterie. Om precies te zijn melkzuurbacterie.

Geen idee hoeveel je daarvoor moet toevoegen. Wil je alleen een melkzuurvergisting of gecombineerde vergisting met biergist?

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2017 08:57 u »
Ik werk in een bedrijf dat probiotica producten ontwikkeld. Hier maken we gebruik van lactobacillus. Dankzij mijn job geraak ik dus aan geŽxtraheerde lactobacillus bacteriŽn. En daar wil ik nu een beetje mee experimenteren. Deze bacteriŽn zijn gevriesdroogd en dus in comateuze toestand (zelfde principe als gedroogde gist). Echter vraag ik mij af... hoeveel gram bacteriŽn zou ik toevoegen aan mijn bier per liter? Heeft hier iemand enig idee van... ? :-)

Gr,
freakyme

Je hebt ongeveer 1 miljard cellen per liter nodig. Zie de MTF wiki voor meer info

http://www.milkthefunk.com/wiki/Alternative_Bacteria_Sources

Offline freakyme

• *
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2017 09:50 u »
Lactobacillus is geen gist maar een bacterie. Om precies te zijn melkzuurbacterie.

Geen idee hoeveel je daarvoor moet toevoegen. Wil je alleen een melkzuurvergisting of gecombineerde vergisting met biergist?

Eerst vergisten, en na de hoofdgisting zou ik lactobacillus toevoegen...
Ook zou ik minder hoop gebruiken omdat hop een negatieve werking heeft op lactobacillen

Offline freakyme

• *
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2017 09:50 u »
Je hebt ongeveer 1 miljard cellen per liter nodig. Zie de MTF wiki voor meer info

http://www.milkthefunk.com/wiki/Alternative_Bacteria_Sources

Bedankt! Hier kan ik mee verder :)

[EDIT]
We gaan 3 testbrouwsels afnemen van 10L = 10 miljard cellen = +/- 10 mg bacteriŽn in gedroogde vorm (van ons poeder)...  :)) :)) :)) (we hebben 3 verschillende soorten lactobacillus stammen... Dus van elke drie1 brouwsel)
We gaan echter wel testen met 100 mg omdat
- onze bacteriŽn niet echt graag alcohol zien
- er actievere en minder actievere bacteriŽn zijn... en dus de minder direct dood zullen vallen

Enfin... Wij kijken er alvast naar uit... 16 februari terug brouwdag :-) (ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat)
[/EDIT]

Offline RobertH

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2018 08:21 u »
Interessant experiment, zeker omdat het reinculturen lijken te zijn. Veel probiotica lijken te bestaan uit meerdere culturen die niet altijd even geschikt zijn voor bierproductie en het lactobacillus aanbod van commerciŽle gistleveranciers in NL is niet bepaald reuze.

Welke 3 stammen gaat het hier om?

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2018 09:55 u »
Zeer interessant maar wat ga je eerst brouwen?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2018 10:34 u »
Een klassiek zuur bier heeft de lactos in de ketel zgn kettlesouring. Pas daar na koken, hoppen en koelen en dan de sach erin.
Inderdaad omdat lacto niet goed tegen alcohol en hop kan.
Ook wanneer er niets in de de ketel wordt toegevoegd maar met spontane vergisting met gemengde culturen is de lacto verzuring vaak eerder dan de echte sach vergisting. Als je toch experimenteert zou ik zeker ook de ent volgorde variŽren.

Tags: