Spiraalkoeler

Gestart door Tompie D., 24-08-2013 07:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tompie D.

Beste forumleden,

Ik heb een website gevonden waar ze van die koelspiraalen voor tapinstallaties verkopen. Ik maak momenteel gebruik van een platenkoeler om mijn kokende wort af te koelen. Maar ik vind dit alles behalve makkelijk.

Het grote nadeel aan een platenkoeler vind ik dat je de kokende wort er eerst moet doorzuigen. En dat is heel warm als je een slok binnen krijgt.

Daarom dacht ik op die website zo'n koeler te kopen, maar kunnen jullie wat advies geven? Het is voor een inox fust van 50 liter af te koelen, maar zal max tot 40 liter gevuld zijn. (De keren dat ik al gebrouwen heb maar tot 30 liter)

De website waarover ik het heb is https://tapclean.nl/index.php?action=search&lang=nl&srchval=spiraal

Ik vind de prijs meevallen toch ten opzichte van de inox koelspiraal voor Braumeister bij Brouwland. (Ik ken de normale prijzen wel niet van taponderdelen)

Viel me wel op dat de meeste maar een diameter van 12 cm hadden.

groetjes Tom

Adbrouwt

http://webshop.tapkoel.nl/webshop/artikellijst.aspx?language=NL

Misschien kun je hier nog wat vinden. Het lijkt erop dat de prijzen lager liggen.
 :degroeten:

Jacques

Oude koelsprialen uit tapinstallaties koop je voordelig bij Ad Merkx uit Drunen (0620434529).

Hij vraagt er in de regel € 20 voor. Bel hem even om te vragen of hij er nog heeft liggen.

bierhenkie

Citaat van: Tompie D. op 24-08-2013  07:54 uHet grote nadeel aan een platenkoeler vind ik dat je de kokende wort er eerst moet doorzuigen. En dat is heel warm als je een slok binnen krijgt.

..
Nooit van een pomp gehoord.

Adbrouwt

Citaat van: Tompie D. op 24-08-2013  07:54 uBeste forumleden,

Ik heb een website gevonden waar ze van die koelspiraalen voor tapinstallaties verkopen. Ik maak momenteel gebruik van een platenkoeler om mijn kokende wort af te koelen. Maar ik vind dit alles behalve makkelijk.

Het grote nadeel aan een platenkoeler vind ik dat je de kokende wort er eerst moet doorzuigen. En dat is heel warm als je een slok binnen krijgt.

Daarom dacht ik op die website zo'n koeler te kopen, maar kunnen jullie wat advies geven? Het is voor een inox fust van 50 liter af te koelen, maar zal max tot 40 liter gevuld zijn. (De keren dat ik al gebrouwen heb maar tot 30 liter)
Wat ik makkelijk vind aan de spiraalkoeler is dat je de spiraal 15 minuten meekookt dan water erdoor om het wort af te koelen tot de juiste temperatuur en dan hop je gistvat in. 8)

Tompie D.

Een pomp kost al minstens 100 euro volgens mij en dan moeten er nog verzendkosten bij. Daar heb ik ook al aan gedacht. Als ik zo'n spiraal koop kom ik nog niet aan 100 euro inclusief verzending.

Bestaat er geen alternatief voor die Ad Merkx in België? Liefst regio Vlaams-Brabant of eventueel tot Lier of Hasselt wil ik ook wel gaan

Volgens mij is die webshop die ik aangaf iets goedkoper? Toch op het artikel dat ik dacht te nemen:
Den uwe: http://webshop.tapkoel.nl/webshop/artikeldetail.aspx?language=NL&artnr=40.10.085.15.17
Den mijne https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-15-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=13765&lang=nl

Prijzen waren beide zonder btw.

Peterrr

Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar het is redelijk simpel zelf te maken.

Rolletje zacht koper van 12 mm of 10 mm.
Deze rol om een gasfles of iets van de juiste diameter.
2 slangklemmen  erop en klaar, ben er zelf nog geen 30 minuten mee bezig geweest.

Kijk maar eens op you tube (making  copper  Cooler homebrew)

Grt Peterr

bierhenkie

Citaat van: Tompie D. op 24-08-2013  09:41 uEen pomp kost al minstens 100 euro volgens mij en dan moeten er nog verzendkosten bij. Daar heb ik ook al aan gedacht. Als ik zo'n spiraal koop kom ik nog niet aan 100 euro inclusief verzending.

Bestaat er geen alternatief voor die Ad Merkx in België? Liefst regio Vlaams-Brabant of eventueel tot Lier of Hasselt wil ik ook wel gaan

Volgens mij is die webshop die ik aangaf iets goedkoper? Toch op het artikel dat ik dacht te nemen:
Den uwe: http://webshop.tapkoel.nl/webshop/artikeldetail.aspx?language=NL&artnr=40.10.085.15.17
Den mijne https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-15-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=13765&lang=nl

Prijzen waren beide zonder btw.
Zoek maar op  goedkope pomp. Dat gaat echt geen 100 euro kosten. Eerder 15.

Jacques

Citaat van: Tompie D. op 24-08-2013  09:41 uBestaat er geen alternatief voor die Ad Merkx in België? Liefst regio Vlaams-Brabant of eventueel tot Lier of Hasselt wil ik ook wel gaan

Misschien kan Ad een koeler verzenden? Dat zou misschien ook nog eens € 15 kunnen kosten, maar dan ben je nog steeds voordelig uit.

tjleet

Citaat van: Tompie D. op 24-08-2013  07:54 uHet grote nadeel aan een platenkoeler vind ik dat je de kokende wort er eerst moet doorzuigen. En dat is heel warm als je een slok binnen krijgt.
Je kunt natuurlijk ook al koelen terwijl je aanzuigt. Is het in ieder geval niet meer kokend...
Als daarna de stroom loopt kun je het weer even warm/kokend doorspoelen. Alles weer ontsmet. Monster uit je mond weg spugen in de gootsteen (of vergelijkbaar).

Laikea

Citaat van: Jacques op 24-08-2013  09:04 uOude koelsprialen uit tapinstallaties koop je voordelig bij Ad Merkx uit Drunen (0620434529).

Hij vraagt er in de regel € 20 voor. Bel hem even om te vragen of hij er nog heeft liggen.

Sorry voor het oprakelen van een oude post, maar weet iemand of Ad Merkx nog steeds actief is (en dus spiralen verkoopt?)

Adbrouwt

Citaat van: Laikea op 16-10-2020  10:14 uSorry voor het oprakelen van een oude post, maar weet iemand of Ad Merkx nog steeds actief is (en dus spiralen verkoopt?)
Heb je het GSM nummer al geprobeerd  ;)

Laikea

Citaat van: Adbrouwt op 16-10-2020  11:15 uHeb je het GSM nummer al geprobeerd  ;)

Net gedaan ;) Bedankt!

Andert

Citaat van: tjleet op 24-08-2013  11:16 uJe kunt natuurlijk ook al koelen terwijl je aanzuigt. Is het in ieder geval niet meer kokend...
Als daarna de stroom loopt kun je het weer even warm/kokend doorspoelen. Alles weer ontsmet. Monster uit je mond weg spugen in de gootsteen (of vergelijkbaar).
Ik deed het altijd met een extra stukje slang die ik met een dubbele slangpilaar aan de koeler- of hevelslang koppelde met een dubbele slangpilaar. Even aanzuigen tot net voorbij de slangpilaar en dan trok ik het extra stukje slang met de slangpilaar eraf.

LAM

Ik heb afgelopen week met een koperen pijp van marktplaats en wat aansluitmateriaal uit de bouwmarkt zelf een koelspiraal gemaakt. Pak gewoon een pan die kleiner is dan je ketel en draai het er voorzichtig omheen. Let op, dit werkt alleen bij buizen van 12 mm en dunner. Anders moet je haast de hulk zijn wil je zo'n buis mooi buigen. Pas wel op dat je er geen knik in maakt. Dan kun je er nog voor kiezen om met dik koperen draad (gestript elektriciteitskabel) de boel wat te verstevigen door het er tussendoor te vlechten. Dan ben je met een beetje handig zoeken voor een prikkie klaar. Dit was in ieder geval mijn resultaat.

Groetjes LAM


Snelbier

Citaat van: LAM op 22-10-2020  11:44 uIk heb afgelopen week met een koperen pijp van marktplaats en wat aansluitmateriaal uit de bouwmarkt zelf een koelspiraal gemaakt. Pak gewoon een pan die kleiner is dan je ketel en draai het er voorzichtig omheen. Let op, dit werkt alleen bij buizen van 12mm en dunner. Anders moet je haast de hulk zijn wil je zo'n buis mooi buigen. Pas wel op dat je er geen knik in maakt. Dan kun je er nog voor kiezen om met dik koperen draad (gestript elektriciteitskabel) de boel wat te verstevigen door het er tussendoor te vlechten. Dan ben je met een beetje handig zoeken voor een prikkie klaar. Dit was in ieder geval mijn resultaat...
Lam, complimenten voor het resultaat, ziet er gewoon goed uit en moet werken. Vragen en opmerkingen:
- Kosten 'een prikkie'? Als ik alle onderdelen nu bij de Karwei haal ben ik €30 of meer armer. Gezien de tijd die er nog in gaat zitten kan ik beter 1 uurtje overwerken en een koeler kant-en-klaar bestellen, maar als tijd geen probleem is zou ik het ook zelf maken.
- Pijpdikte (voor de echte doe-het-zelverts) zo dun mogelijk nemen. Koel-oppervlak is alles, dus dunne pijp en evt méér slagen/rondingen.
En dan liefst in RVS, maar dat is lastiger verkrijgbaar én lastiger te bewerken/solderen.
Succes, Snelbier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: LAM op 22-10-2020  11:44 uIk heb afgelopen week met een koperen pijp van marktplaats
Ik heb inmiddels al mijn gereedschappen van rvs.
Ik kon een rvs spiraalkoeler van een mede forum lid overnemen, wat een voor uitgang.
Andere metalen dan rvs geven toch maar nare smaken aan het bier.
Gewoon niet proberen te bezuinigen op je materiaal, alles rvs of glas!

LAM

Citaat van: Snelbier op 22-10-2020  16:28 uLam, complimenten voor het resultaat, ziet er gewoon goed uit en moet werken. Vragen en opmerkingen:
- Kosten 'een prikkie'? Als ik alle onderdelen nu bij de Karwei haal ben ik €30 of meer armer. Gezien de tijd die er nog in gaat zitten kan ik beter 1 uurtje overwerken en een koeler kant-en-klaar bestellen, maar als tijd geen probleem is zou ik het ook zelf maken.
- Pijpdikte (voor de echte doe-het-zelverts) zo dun mogelijk nemen. Koel-oppervlak is alles, dus dunne pijp en evt méér slagen/rondingen.
En dan liefst in RVS, maar dat is lastiger verkrijgbaar én lastiger te bewerken/solderen.
Succes, Snelbier
Ik heb 6 meter koper pijp voor 15 euro (marktplaats) en via een lokale loodgieter voor volgensmij 10 euro het aansluitmateriaal. Die draden had ik nog liggen.
-Voor de echte doe-het-zelfverts, je kunt ook flexibele koper buis gebruiken die men normaal voor airco's gebruikt. Makkelijk te verwerken en geleidt top! (Kwam ik net te laat achter)

LAM

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 22-10-2020  18:50 uIk heb inmiddels al mijn gereedschappen van rvs.
Ik kon een rvs spiraal koeler van een mede forum lid overnemen, wat een voor uitgang.
Andere metalen dan rvs geven toch maar nare smaken aan het bier.
Gewoon niet proberen te bezuinigen op je materiaal, alles rvs of glas!

Koper is prima, heb nergens last van. Je moet de buis gewoon niet schoonmaken met schurende materialen.

Jan de Graaff

Citaat van: LAM op 22-10-2020  19:43 uKoper is prima, heb nergens last van. Je moet de buis gewoon niet schoonmaken met schurende materialen.
Vooral zorgen dat je de groene uitslag van koper niet in je bier krijgt. Koperoxide is zeer giftig en lost gemakkelijk op in een zure medium (i.e. wort). Verder is koper prima en geleidt het als niks anders..
Goed drogen voor je het spiraal opbergt en je hoeft niet bang te zijn voor koperoxide. Wel weghalen als het toch gevormd is, maar dat zie je snel genoeg.

Snelbier heeft wel een punt; meer windsels dan je nu hebt vergroot de vloeistofkolom waarmee het spiraal in contact komt en dus gelijkmatig kan koelen. Als je dat nog voor elkaar kunt krijgen, zou dat flink kunnen schelen. Je kunt dit, zoals dit nu is, ondervangen door goed te roeren tijdens het koelen; anders koelt ie flink onderin, maar bovenin blijft het wort een stuk heter.

Maar mooi ding wel! Knap gemaakt!!

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 22-10-2020  18:50 u...
Andere metalen dan rvs geven toch maar nare smaken aan het bier.
Gewoon niet proberen te bezuinigen op je materiaal, alles rvs of glas!

Met koper is niet zo veel mis. Dat geeft geen smaakafwijkingen. Gist heeft zelfs een heel klein beetje koper nodig.
Gelukkig voor ons bevat mout veel mineralen, maar er zijn brouwerijen die een heel klein beetje zink toevoegen omdat wort te weinig van dat metaal bevat. Goede complexe gistvoeding bevat zink.

Zoals zo vaak bij het brouwen van bier is niet alles zwart of wit maar zijn er heel veel tinten grijs...

Andert

Citaat van: Jacques op 22-10-2020  21:49 uMet koper is niet zo veel mis. Dat geeft geen smaakafwijkingen. Gist heeft zelfs een heel klein beetje koper nodig.
Gelukkig voor ons bevat mout veel mineralen, maar er zijn brouwerijen die een heel klein beetje zink toevoegen omdat wort te weinig van dat metaal bevat. Goede complexe gistvoeding bevat zink.

Zoals zo vaak bij het brouwen van bier is niet alles zwart of wit maar zijn er heel veel tinten grijs...
Ik zou zelfs willen zeggen dat met  koper helemaal niks mis is. Vergeet niet dat in veel oud(ere), kleine, brouwerijen nog steeds in koperen ketels gebrouwen wordt en dat levert nog steeds lekker bier op.

Jacques

Citaat van: Andert op 22-10-2020  21:57 uIk zou zelfs willen zeggen dat met  koper helemaal niks mis is. Vergeet niet dat in veel oud(ere), kleine, brouwerijen nog steeds in koperen ketels gebrouwen wordt en dat levert nog steeds lekker bier op.

Te veel koper moet je ook niet hebben. Als koperen voorwerpen regelmatig worden gebruikt is er geen risico.
Overigens neemt gist koper op. Onderzoeken hebben laten zien dat na de vergisting het gehalte aan koper veel lager is dan in wort.

Laikea

Ik heb vandaag mijn bierkoeler van Ad Merckx binnen gekregen. Wat een top service en voor maar 30 ex verzendkosten.
Ik kan het iedereen aanraden!


LAM

Citaat van: JanDeGraaff op 22-10-2020  20:12 uVooral zorgen dat je de groene uitslag van koper niet in je bier krijgt. Koperoxide is zeer giftig en lost gemakkelijk op in een zure medium (i.e. wort). Verder is koper prima en geleidt het als niks anders..
Goed drogen voor je het spiraal opbergt en je hoeft niet bang te zijn voor koperoxide. Wel weghalen als het toch gevormd is, maar dat zie je snel genoeg.

Snelbier heeft wel een punt; meer windsels dan je nu hebt vergroot de vloeistofkolom waarmee het spiraal in contact komt en dus gelijkmatig kan koelen. Als je dat nog voor elkaar kunt krijgen, zou dat flink kunnen schelen. Je kunt dit, zoals dit nu is, ondervangen door goed te roeren tijdens het koelen; anders koelt ie flink onderin, maar bovenin blijft het wort een stuk heter.

Maar mooi ding wel! Knap gemaakt!!

Thanks! Ik kreeg hem niet om iets kleiners heen gedraaid. Mijn pan is ook maar 35 cm diep dus het valt nog wel mee haha.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.