Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ook maar eens voorstellen: javaboon  (gelezen 4299 keer)

Offline javaboon

• Vol lid
  • Land: nl
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
Ook maar eens voorstellen: javaboon
« Gepost op: 21-08-2013 22:21 u »
Hoi ik ben javaboon, en ben me aan het inlezen om zelf te gaan brouwen. Mijn idee is om vooral de wat hoppige sterke blonde bieren te gaan brouwen en wat IPA's. Ik heb in ieder geval al veel informatie opgedaan en het lijkt me een bijzonder leuke bezigheid.

Ik wil zelf maximaal een 5 tot 600 euro aan de totale installatie gaan kwijt zijn, en dat ook in termijnen opbouwen, dus rustig aan beginnen. Wel wil ik kijken of ik vanaf het begin met mout aan de slag kan, dat voelt "echter" aan dan een blik gebruiken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: ook maar eens voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2013 22:23 u »
Wel wil ik kijken of ik vanaf het begin met mout aan de slag kan, dat voelt "echter" aan dan een blik gebruiken.

Jep.

welkom

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2013 22:24 u »
Hoi ik ben javaboon,

Welkom, ik hoop voor je dat dat niet je echte naam is...  ;D ;D ;D ;D ;)

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2013 22:30 u »
Nee dat klopt. Mijn echte naam is Wim, maar gebruik op zo ongeveer alle fora mijn nickname. Ik kom uit Almere overigens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2013 22:32 u »
Ik kom uit Almere overigens.

Daar zit een bierbrouwers gilde (Gambrinus, http://www.biergildegambrinus.nl ), al eens wezen kijken ?  :)

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2013 22:35 u »
Hallo,
Mij werd aangeraden om eerst met blik enz. te starten. Gelukkig ook gedaan.
Eén keer heb ik blik gebrouwen en één keer met moutextract. Dit kan ik je zeker aanraden om op deze manier wat ervaring op te doen.
Mijn derde brouw was met mout en er ging van alles "bijna" fout, of in ieder geval niet helemaal goed.
Ik had dan ook wel vooraf gekozen om met vallen en opstaan te leren brouwen. Dit kan betekenen dat je misschien een keer een brouwsel weg moet gooien.
Voor blik en moutextract kun je dezelfde middelen gebruiken die je nadien nodig hebt voor het echte werk.

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2013 22:48 u »
Daar zit een bierbrouwers gilde (Gambrinus, http://www.biergildegambrinus.nl ), al eens wezen kijken ?  :)

Nope, ben nogal een einzelganger ;-)

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #7 Gepost op: 21-08-2013 22:49 u »
Hallo,
Mij werd aangeraden om eerst met blik enz. te starten. Gelukkig ook gedaan.
Eén keer heb ik blik gebrouwen en één keer met moutextract. Dit kan ik je zeker aanraden om op deze manier wat ervaring op te doen.
Mijn derde brouw was met mout en er ging van alles "bijna" fout, of in ieder geval niet helemaal goed.
Ik had dan ook wel vooraf gekozen om met vallen en opstaan te leren brouwen. Dit kan betekenen dat je misschien een keer een brouwsel weg moet gooien.
Voor blik en moutextract kun je dezelfde middelen gebruiken die je nadien nodig hebt voor het echte werk.
Naast einzelganger ben ik ook erg eigenwijs. Het zal vast wel eens erg fout gaan, dat is ook de charme van het brouwen volgens mij. Maar bedankt voor de tip, misschien ga ik je nog gelijk geven over een poosje :-D

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #8 Gepost op: 21-08-2013 22:56 u »
Naast einzelganger ben ik ook erg eigenwijs. Het zal vast wel eens erg fout gaan, dat is ook de charme van het brouwen volgens mij. Maar bedankt voor de tip, misschien ga ik je nog gelijk geven over een poosje :-D
Welkom, altijd leuk om nog een eigenwijze einzelganger uit almere te verwelkomen. Je hebt gelijk gewoon lekker aanklooien tot het geel is en bubbels heeft en dan opdrinken en vooral volhouden dat het lekker is. :clownsmile:

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 21-08-2013 22:56 u »
Naast einzelganger ben ik ook erg eigenwijs.

Ik niet. Ik ben niet eigenwijs, maar weet het gewoon beter, haha.

Het is leuk om zelf te ontdekken. Wel de moeilijkste weg, maar bij hobby geen probleem.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
Re: Ook maar eens voorstellen: javaboon
« Reactie #10 Gepost op: 21-08-2013 23:25 u »
Welkom! Leuk nog een forumlid uit Almere. Nog even en we kunnen een mini meeting in Almere plannen! :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2013 00:25 u »
Naast einzelganger ben ik ook erg eigenwijs.

Eigenwijs zijn alle brouwers... maar zo'n vereniging biedt (vind ik) een hoop voordelen:
* 1x per maand een gezellige avond met mede bierbrouwers
* kennis uitwisseling
* je bieren laten proeven door mensen met ervaring/kennis
* tips en trucs voor praktische brouwvragen
* en meer....

Hier op het forum vind je ook veel... maar door een dergelijke vereniging ken ik wel de hobbybrouwers in mijn directe omgeving en dat kan altijd handig/gezellig zijn.... :brouwen: :biersmile: :proost:

:degroeten:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2013 08:48 u »
Het is leuk om zelf te ontdekken. Wel de moeilijkste weg, maar bij hobby geen probleem.

De moeilijkste weg was voor mij ruim 35 jaar geleden bittere noodzaak, het was een half jaartje geleden dan ook wel erg grappig dat bij een keer meekijken bij Oscar opeens het muntje wat betreft spoelen viel.

Kan het ieder (her)beginnende brouwer aanraden, kijk een keer bij een ander mee, zeer verhelderend.

Ingo

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2013 09:30 u »
Welkom!

Wel wil ik kijken of ik vanaf het begin met mout aan de slag kan, dat voelt "echter" aan dan een blik gebruiken.
Ik ben vorige week vrijdag ook begonnen met het 'maken'  ;) van bier; DiabolO blik. Hierna staat nog een Brewferm blik Tarwebier te wachten. Als dat allemaal bevalt wil ik met moutpakketten gaan brouwen. Bewust deze keuze; met het blik sla je een paar stappen over en kun je vast kijken hoe het met vergisting verloopt ed.

Geloof me; tijdens de montage van het bier en ondanks veel inlezen (ook de wiki hier) had ik tussentijd toch nog wat vragen... Laat staan als je gelijk met mout begint! Maar dat kan ook aan mijn kennis en kunde liggen natuurlijk  :P

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #14 Gepost op: 22-08-2013 10:26 u »
Welkom Javaboon/Wim
Je kunt prima met mout beginnen. Mijn advies daarbij is dan wel dat je het beste een aantal keren mee kunt gaan kijken of zelfs brouwen bij een ervarener brouwer. Zo leer je en het proces kennen, de ingrediënten en de apparatuur.
Vragen houd je altijd ;)

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #15 Gepost op: 22-08-2013 11:03 u »
Ik ben begonnen met 1 blik en dacht toen "dit kan beter!". Ik heb toen 2 boeken over brouwen gekocht ze beide gelezen, en toen alles gekocht. Er is van alles mis gegaan maar heb nu redelijk de draai te pakken. Ik ben in maart ongeveer begonnen en het is nu tijd om de puntjes op de i te zetten.

Offline arluijen

• Super lid
  • Tegen een touw kun je niet duwen.
« Reactie #16 Gepost op: 22-08-2013 13:36 u »
het was een half jaartje geleden dan ook wel erg grappig dat bij een keer meekijken bij Oscar opeens het muntje wat betreft spoelen viel.

Welk muntje?

Welkom trouwens.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #17 Gepost op: 22-08-2013 13:47 u »
Welk muntje?

Twee dingen, ik spoelde batchgewijs en liet me van de wijs brengen door de software die me vertelde dat ik 4,5 l spoelwater nodig heb. Daarmee kwam ik nooit aan de beoogde hoeveelheid wort voor koken. Proces omgegooid en nu altijd het juiste resultaat.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 22-08-2013 21:19 u »
Kan het ieder (her)beginnende brouwer aanraden, kijk een keer bij een ander mee, zeer verhelderend.

Het mooiste is het bij meerdere hobbybrouwers een kijkje te nemen.

Bij De Roerstok worden gezamenlijke brouwdagen georganiseerd en dan kun je meerdere hobbybrouwers aan het werk zien. Heel leerzaam, zelfs voor ervaren brouwers.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #19 Gepost op: 22-08-2013 21:25 u »
Ik had al 10 jaar brouwervaring toen ik lid werd van een club, hier meteen goede verbetertips opgedaan en toegepast. Het internet gebruikte ik toen al wel, maar Jacques e.a. waren toen alleen nog maar te vinden in de mailinglijst van de uni Twente ;) Leuke voorloper dat dan weer wel.

Maar ik dwaal af, welkom hier en veel brouwplezier!

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #20 Gepost op: 25-08-2013 21:33 u »
Ik ben gelijk begonnen met mout en het is zeker aan te raden. Zie niet echt waarom het zo moeilijk zou zijn. Alleen het filteren en koelen zijn lastig.
En over de meeste zaken zijn de grootste hobbybrouwers hier het niet eens en doet iedereen het anders, dus je kan lekker je eigen gang gaan.

thijs

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #21 Gepost op: 26-08-2013 08:58 u »
En over de meeste zaken zijn de grootste hobbybrouwers hier het niet eens en doet iedereen het anders, dus je kan lekker je eigen gang gaan.
Gelukkig zijn ze het over de meeste zaken wel eens. Alleen sommige zaken wordt lustig over gediscussieerd ;)

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2013 09:01 u »
Dank voor alle reacties. Het blijkt wel, bier is een discussie waard.

Vooralsnog ga ik heerlijk mijn eigen gang en leer bij hier op het forum voor wat betreft techniek en van alles nog wat.

Tags: