Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopstekken  (gelezen 52439 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Hopstekken
« Reactie #50 Gepost op: 13-08-2005 08:07 u »
Nog geen belletje te zien. Echt groot is hij ook nog niet. Ik denk niet dat ik veel bellen zal zien dit jaar. Het wordt wel een lekkere dikke zuil. Ik heb hem te laat gekregen en teveel verplaatst. Tevens een tijdje horizontaal proberen te laten groeien, dat schoot niet op.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 13-08-2005 10:42 u »
Het eerste jaar moet je ook geen grote oogst verwachten. Alle energie gaat in de wortels zitten dan. Maar kan al wel een meter of 5 hoog worden. volgend jaar heb je er lol van, tussen de 8 á 10 meter plant plus een goede oogst.
Ze overleven wel een jaar of 25 dus dat is redelijk. De overwintering moet je wel goed doen. Als de pot boven de grond staat, vorst vrij zetten dan, of afdekken met stro en plastic. Het jaar daarop komt hij rond maart/april weer met zijn scheuten. Horizontaal begeleiden is een hele toer, want hij wil steeds naar boven (eigenwijs). Maar je kan hem tot 4 meter begeleiden en dan terug laten hangen. Ik zelf laat hem gewoon horizontaal groeien daar hij niet mag (meer) groeien in de boom van de buurman (10 meter, was wel handig). De buurman drinkt liever een bier dan de grondstoffen helpen.

Gr. Wil

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #52 Gepost op: 15-08-2005 09:10 u »
Ik zag afgelopen week bij een van de plantjes (de H. mittelfrüh) ook al aanzetten tot bellen. Bij de andere (Spalt Select) (nog) niet.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 25-08-2005 22:47 u »
Normaal gesproken zijn de planten die je koopt bij een kweker, handelaar, tuincentrum enz.
altijd vrouwlijk. Mannetjes hebben nl totaal geen waarde ze dragen immers geen bellen
Bij mijn nieuwe huis staat een vrouwelijke hopplant en stond een mannelijke plant. Het mannetje was al in het stadium van bloemen.   Het vrouwtje had alleen nog maar sprietjes.

Ben ik nu te laat geweest om het mannetje om zeep te helpen?
Ik zie het wel in de belletjes over een tijdje, maar ben nu al nieuwsgierig.
Hans

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #54 Gepost op: 25-08-2005 22:58 u »
Het mannetje zo snel mogelijk uitroeien Hans! Is het verse aanplant? Zo niet, dan wordt het nog flink graven om alle wortels weg te nemen.

De sprietjes kunnen zich vrij snel ontwikkelen, bij mij zijn nu toch echt kleine hopbellen zichtbaar. Maar ik lees en hoor ook al dat er mensen hun hop nu al kunnen oogsten.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 25-08-2005 22:59 u »
Elk jaar komen er meer nieuwe scheuten omhoog en steeds verder verwijderd van de oorspronkelijke plantplaats. Maar die haal je dan gewoon weg.

Op mijn pagina over hopscheuten staan recepten! http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/hopscheutenrecepten.htm

Ik ben dit jaar in Poperinge mee geweest met de hoppescheuten-happening. Wordt jaarlijks in 't voorjaar georganiseerd, door De Witte Ranke. Bustocht, bezoek hopboer en zien hoe hopscheuten voor consumptie geteelt worden, bezoek restaurant met biertje bij Abdij van West-Vleteren, lunch met rauwe en gekookte hopscheuten in Watou, rondwandeling door Poperinge en afscheiddronk in stadhuis (Poperings Hommelbier). Leuke ervaring.
Hans

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #56 Gepost op: 26-08-2005 07:39 u »
Als de bloemen al open waren, kon het wel eens zijn dat je te laat was met verwijderen. De 'sprietjes' van het vrouwtje zijn de stampers, enig stuifmeel dat daarop terecht komt heeft zaadvorming tot gevolg.

Ik zie nu de plaatjes verschijnen (net niet om één of andere reden) en ik vermoed inderdaad dat je zaad zal krijgen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 26-08-2005 08:37 u »
Tegen de maaslandbrouwerij staat een grote Hallertau plant. Die was vorige week al zo'n beetje oogstbaar! Enorm veel vrij grote bellen. Schitterende plant, die meters tegen de brouwerij opklimt. Frans laat de takken over de winter zitten, dan kunnen daar het volgende jaar de nieuwe scheuten tegenop groeien.
Mijn Spalt heeft nog helemaal niets.
Frans beweerde dat een hopplant wel altijd bevrucht moet worden door een mannetje. Anders krijg je geen bellen. Het verbod op mannelijke planten in hopgebieden zou alleen ingesteld zijn om kruisbestuivingen en soortverslechtering te voorkomen. Wat is jullie ervaring? Kan een vrouwtjes-hop het alleen of heeft ze even een mannetje nodig?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 26-08-2005 08:43 u »
Hop is een tweehuizige plant. Die heeft volgens mij geen mannetjes nodig om vrouwelijke blomen te vormen.
Als de hop bevrucht is krijg je hopzaad in de vrouwelijke bloemen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 26-08-2005 10:25 u »
Klopt als een bus, je krijgt juist meer en grotere bellen als er geen mannetje in de buurt is.

Overigens heb ik nu ook belvorming, maar al die regen maakt ze er niet mooier op.

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #60 Gepost op: 01-09-2005 13:40 u »
Ik trof mijn mittelfruh vrijwel dor en geel aan na terug komst van vakantie, ik denk dat de overvloedige regen / slecht weer geen goed hebben gedaan. Ook al is de plant boven de grond bruin, ik neem gewoon aan dat ie onder de grond voldoende wortel heeft om volgend jaar weer te ontspruiten
De Spalter op dit moment heeft bellen, echter niet zo veel als vorig jaar, ook hier vermoed ik dat dit met het weer heeft te maken.
Wat mij tevens opvalt is dat er vrijwel geen bellen aan de eerste meters zit, pas aan de uiteinde van de plant zitten de bellen. Zodra de bellen verschijnen worden ook de bladeren wat dor en vallen met name dicht bij de grond veel bladeren af. Het oogt niet meer zo groen als een aantal weten geleden. Ik heb ook geen idee of dit nu gewoon is, of dat mijn hop planten het heel moeilijlk hebben.
JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 01-09-2005 13:45 u »
Bij mijn Spalt (gestekt mei 2005) nog geen bel te zien. Hij groeit op zich nog wel goed, de bladeren zijn ook nog mooi groen. Ik heb de hoop op bellen dit jaar toch wel een beetje opgegeven. Heb jij bellen A3? Jij hebt tenslotte de moederplant van mijn plant.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 01-09-2005 21:00 u »
Nou ik heb vandaag mijn eerste hopoogst binnen gehaald. 135 gram (natgewicht) Hallertau Mittelfruh. De foto's spreken voor zich...

De laatste foto is een close-up. Er is niet veel geel poeder te zien, ik denk dat ik al iets te laat was met oogsten. De Spalt Select heeft nog maar heel kleine aanzetten tot bloemen, dus die komen over een week of twee wel. In de Mittelfruh waren op een andere tak trouwens ook nog kleine bellen te zien.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-09-2005 21:07 u »
Je zou best es te vroeg geoogst kunnen hebben, ipv te laat. Ruikt het ook goed naar hop als je een bel tussen je handpalmen fijn wrijft?

Een indicatie is dat de blaadjes van de hopbloem papierig droog worden en/of licht bruinig. Als je de bel openmaakt moet m.i. grotere/meer lupuline zichtbaar zijn, dan op je foto.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #64 Gepost op: 01-09-2005 22:09 u »
Leuk om te lezen (en te zien) alle ervaringen van onze amateur hopkwekers.
Ik heb zelf ook een joekel van een hopplant tegen de schutting, en de buren inmiddels ook... :verbergen:
want ja , in de volle grond geplaatst, vergeten 'm te beperken met een pot.
enfine.
Heb stek ooit gekregen van een vriend die de moederplant uit tuincentrum had, maar niet meer wist welke soort het is.
Er komen vele mooie bellen aan met best een lekker aroma, verder wijkt het blad niet af van de gangbare brouwhop dit i.t.s. met bijv. sierhop.
Hoewel ik goed thuis ben in inheemse flora weet ik echter niet tot welke hopsoort mijn ex. behoort.
iemand een idee hoe hier achter te komen?
Daarnaast heb ik ooit een trukje gelezen dat je met hop-thee van onbekende hop welke je vergelijkt met thee van een bekende hop je de bitterheid kan bepalen. weet iemand nog hoe het precies ging?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 01-09-2005 23:02 u »
Volgens dit linkje is Adrie op tijd of aan de late kant. Maar dat geldt misschien wel voor hop die op een optimaal tijdstip is geplant. Het betekent ook dat ik bijna moet oogsten (Magnum). Heb het nog niet gedaan omdat de geur inderdaad nog nergens op leek en niet al te veel hars aanwezig was.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 01-09-2005 23:22 u »
Nu refereer je aan een link over een gebied dat ten zuiden van ons ligt, beter weer > eerdere oogst? Op Amerikaanse forums las ik begin juli al over oogst, het heeft dus met meer factoren te maken wanneer je kunt oogsten. Mijn bellen zijn nog niet volgroeid, al zijn er exemplaren die qua grootte al wel voldoen. Echter, bitterheid is nog niet te ruiken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 02-09-2005 07:44 u »
Inderdaad, ten zuiden van jullie, want voor mij valt het nog wel mee. En voor hogergelegen Bayern is het alweer anders. Maar het grootste verschil zal, denk ik, het tijdstip van planten zijn. Ik geloof dat velen hier dit jaar nieuw geplant hebben, ik incluis. Ik wil wedden dat de rijping dan later komt dan bij de professionele verbouwers, die (dacht ik toch?) met uitlopers van wortelstokken in de grond werken.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #68 Gepost op: 02-09-2005 08:40 u »
schatting bitterheid hop via thee methode: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2366.0.html

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #69 Gepost op: 02-09-2005 11:03 u »
Wat Herman hier aangeeft is wat ikzelf ook her en der heb gelezen dat je moet oogsten op het moment dat op de bloemen wat droog gaan worden. Volgens mij is dit ook 1 van de moeilijkste dingen met hop verbouwen de timing van oosten.

Ik heb vorig jaar een plant snel geoogst en 1 wat later omdat ik zelf ook niet helemaal zeker was en qua geur zat daar echt zeer duidelijk een verschil in. ( in voordeel van de later geoogste)

Voor de moderator; volgens mij gaat deze thread niet meer zozeer over het ruilen van hopstekken maar meer over het verbouwen van hop. Wellicht een idee de thread als zodaing elders te openen

JoJo

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #70 Gepost op: 02-09-2005 11:21 u »

Voor de moderator; volgens mij gaat deze thread niet meer zozeer over het ruilen van hopstekken maar meer over het verbouwen van hop. Wellicht een idee de thread als zodaing elders te openen

JoJo

Jojo,

In dit geval gaat de inhoud van de topic nog steeds over hopstekken dus de discussie hoeft wat mij betreft niet te worden verplaatst.

groet Johannes

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 02-09-2005 21:14 u »
Volgens mij moet je de hop oogsten als de bloemen net open gaan. Staan ze te lang open, dan verdwijnt de lupuline. Mijn bellen stonden al aardig open en waren redelijk droog. Ik denk dus dat ik eerder iets te laat was dan te vroeg. De geur was goed, hoppig  ;D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 02-09-2005 21:32 u »
Fotootje van een bel. Met een gewoon digitaal cameraatje, 't is maar voor het idee. Het is al wel flink geel van binnen en ruikt maar zwak naar hop. Ik wacht met oogsten tot na het weekeinde, tenzij ik hier ander advies krijg.

Let ook op de ongenode gast. U ziet, wij verbouwen biologisch.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 02-09-2005 22:04 u »
Hey, dat ben ik !!

Heb jij wel portret-rechten betaald Edgar  >:(   ?

:degroeten:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 02-09-2005 22:19 u »
LOL!

A3, mijn nog niet volgroeide bellen staan ook open. Dat is dus geen afdoende argument. Het klopt op zich wel, maar dan moeten ze eerst gesloten geweest zijn.