Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopstekken  (gelezen 52320 keer)

Offline willem

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hopstekken
« Reactie #25 Gepost op: 12-05-2005 12:06 u »
En zaad of bevruchte bellen is juist hetgene dat je NIET wil om mee te gaan brouwen, de smaak daarvan zou niet goed zijn.

willem

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 12-05-2005 12:18 u »
... In hopstreken is de mannelijke variant absoluut verboden dus kennelijk niet nodig voor de bevruchting...
Volgens mij komt dat omdat bevruchte hopbloemen niet meer bruikbaar zijn (en dus onverkoopbaar zijn). Als dat zo is zou een mannelijke hopbloem de grootste ramp zijn die een hopboer kan overkomen.

Grt, Bas H.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #27 Gepost op: 12-05-2005 12:34 u »
Het is net als bij wiet; Sinsemilla noemen onze highe vrienden het oftewel zonder zaad. Als de vrouwelijke bloemen bevrucht worden, gaat de plant veel energie steken in het maken van zaad. Behalve de overduidelijke bezwaren van olien en eiwitten die daardoor worden gevormd, wordt ook de bloei daardoor veel minder uitbundig.

Optimist

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 12-05-2005 12:51 u »
Ok bedankt dan, ik dacht dat een vrouwelijke plant bevrucht moest worden om een hopbel te krijgen. Het perfecte bewijs dus van mijn slechte biologische kennis  ;)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 12-05-2005 17:56 u »
Een leerzaam stukje uit een brierbrouwcursusboek:

Humulus Lupulus is de botanische naam voor hop. In de Middeleeuwen is ontdekt dat het een goed ingrediënt voor bier is. Vanuit Duitsland heeft het onze streken bereikt. Het leverde in eerste instantie wat problemen op met de belastingheffing. Brouwers moesten namelijk belasting betalen over de gruit, dat was het kruidenmengsel dat in plaats van hop gebruikt werd. Over hop hoefde je niet te betalen, daarom werd hop in het begin verboden.
Al snel werden er grote hopplantages aangelegd. In Tsjecho-Slowakije, Duitsland, Engeland en België werd veel hop verbouwd. Tegenwoordig komt de meeste hop uit de Verenigde Staten en China.
Hop is tweehuizig. Dat betekent dat er mannelijke en vrouwelijke planten zijn. Voor ons zijn alleen de vrouwelijke planten interessant. Mannelijke planten produceren stuifmeel. Dit stuifmeel bevrucht de vrouwelijke bloemen en er ontstaat zaad waardoor de kwaliteit van de hop minder wordt. Mannelijke planten worden rondom hopkwekerijen dan ook angstvallig gemeden. Het is in België strafbaar om binnen een straal van 1 km van een hopkwekerij een mannelijke hopplant te kweken! In Engeland daarentegen wordt hop met zaad juist weer beter gewaardeerd.
De bloemen van de vrouwelijke plant zien eruit als een soort groene dennenappeltjes. Onder de schutblaadjes bevindt zich een geel poeder, lupuline. Dit poeder geeft bier zijn bitterheid. Ook werkt het bacteriostatisch, dat wil zeggen dat het bacteriegroei remt. Er zijn nog meer eigenschappen van hop die voor bier de moeite waard zijn.

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #30 Gepost op: 12-05-2005 21:12 u »
Citaat
Het leverde in eerste instantie wat problemen op met de belastingheffing.
Ja ja, toen al gezeik met de Haagse mafia  ;D

Citaat
en China.

Krijg nou wat.
Dat wist ik niet.
Alhoewel ze in Azie ook aardig wat pilsjes brouwen.

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 14-05-2005 21:46 u »
Ja ja, toen al gezeik met de Haagse mafia  ;D

Dat was niet alleen met de Haagse maffia!

Meer over dit onderwerp vertel ik tijdens mijn presentatie 16 mei 2005 op de Open Deur Dagen van Brouwland.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 15-05-2005 12:07 u »
Hoi Jacques,

Ga je deze presentatie ook nog herhalen op andere locaties ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 15-05-2005 13:46 u »
Alleen op uitnodiging en tegen een kleine vergoeding  ;)

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #34 Gepost op: 17-05-2005 16:11 u »
Jippie! Ik heb afgelopen gildeavond een hopplantje van Fons gekregen en zo ziet 'ie er uit:

oja tis een Northern Brewer.

;)

dirk

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 17-05-2005 16:58 u »
Ok bedankt dan, ik dacht dat een vrouwelijke plant bevrucht moest worden om een hopbel te krijgen. Het perfecte bewijs dus van mijn slechte biologische kennis  ;)

Practicum is veel belangrijker ;)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 17-05-2005 21:32 u »
Mijne zijn ook net binnen! Althans ze liggen nog op het postkantoor. Magnum en Hallertau. Nu nog mijn vriendin overtuigen dat  het helemááál geen woekerende plant is... (uh-humm)

Weet iemand of het een éénjarige of een overblijvende plant is?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #37 Gepost op: 17-05-2005 21:38 u »
Edgar,

Eenmaal hop in je tuin en je komt er nog maar moeilijk vanaf... ;) Elk jaar sterft alle bovengrondse plant af. Die moet je in het najaar gewoon op de grond afknippen en weghalen. Maar in de grond groeit hij lekker door. Elk jaar komen er meer nieuwe scheuten omhoog en steeds verder verwijderd van de oorspronkelijke plantplaats. Maar die haal je dan gewoon weg. Hou er ongeveer 3 per plant over en leidt die tegen een draad omhoog. ze groeien geloof ik met de wijzers van de klok mee. Eenmaal aangehecht gaan ze vanzelf verder, maar soms moet je ze even helpen. Reken op een hoogte van ruim 4 meter.

Ze komen al vroeg in het voorjaar omhoog, ze zijn dan bruinpaars van kleur. Al in maart-april.

Ze kunnen nogal luisgevoelig zijn, maar dat hangt af van de plaats en de zomer.

Jasper

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #38 Gepost op: 17-05-2005 21:48 u »

dirk

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 17-05-2005 22:51 u »
Mijne zijn ook net binnen! Althans ze liggen nog op het postkantoor. Magnum en Hallertau. Nu nog mijn vriendin overtuigen dat  het helemááál geen woekerende plant is... (uh-humm)

Weet iemand of het een éénjarige of een overblijvende plant is?

Ik heb bij Maaslandbrouwerij een Hallertauer Frueh (?) in augustus de grond in gestoken, en nu woekert ie al als een gek ! Het is gewoon een overjarige plant. Welk je beter in een plastic emmer kunt zetten, ik ben het vergeten. Zodadelijk woekert me hele brouwhok weg !

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 05-06-2005 15:04 u »
De plantjes (afkomstig van Gärtnerei Eickelmann) arriveerden in miserabele staat. Men had ze in krantenpapier verpakt i.p.v. plastic, en uitdroging was het gevolg. Daarbij was één van de twee soorten iets anders dan besteld; kortom er klopte niet veel van.

Ze hebben het gered op hun tandvlees, dus ben ik de trotse bezitter van een Magnum en een Saphir. Die laatste is een nieuwe soort, die men me stuurde omdat de Hallertau niet voorradig was. Het leek me wel zinnig om minstens  één soort te nemen met een hoog a.z. percentage (Magnum), aangezien de opbrengst niet al te groot zal zijn.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #41 Gepost op: 05-06-2005 21:03 u »
Van Jojo heb ik een aantal stekken gekregen van Spalt Select en Hallertau Mittelfruh. Ook deze kwamen niet al te best aan, maar al snel liepen ze op volle snelheid uit. Vandaag heb ik ze in de tuin gezet.

Jojo, nogmaals bedankt!

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #42 Gepost op: 17-06-2005 14:38 u »
Zo, dat ziet er goed uit.
Ik ben blij dat ze zijn aangeslagen, ik had ook nog wat stekken achter de hand ( ik vertouw de post niet zo met van die tere zaken)
Deze stekken groeien ook als een dolle.

Het lijkt mij erg leuk om nog meer soorten te hebben, mocht er nou een forum lid zijn dat zou kunnen ruilen ( heb zowel mittel fruh als Spalter select) hoor ik dat graag!

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 18-06-2005 00:04 u »
Ik ook! Ik ook! Ruilen dan, of eigenlijk krijgen want ik heb nog niets te ruilen. Ben nu aan het klussen in mijn nieuwe huis (nu even niet, vanavond wel tot 23:15) en die tuin moet vol met hop! Wanneer moet je planten, in april he?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #44 Gepost op: 18-06-2005 01:12 u »
Hoi Jojo, ik heb Northern Brewer als ruilmateriaal. Voor volgend jaar wel te verstaan. Ik heb mijn stok net verplant, kan hier nu niets nieuws van afhalen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 04-07-2005 14:31 u »
A3 had een stekkie voor mij gemaakt, het was toch was Spalt A3?, hij staat nu nog in een pot, dus nog niet echt in de tuin, maar hij groeit als kool!

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #46 Gepost op: 04-07-2005 17:24 u »
Hoi,

Ik heb altijd begrepen dat de uitdrukking is dat iets groeit als HOP

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #47 Gepost op: 05-07-2005 08:53 u »
A3 had een stekkie voor mij gemaakt, het was toch was Spalt A3?, hij staat nu nog in een pot, dus nog niet echt in de tuin, maar hij groeit als kool!

Het is inderdaad een Spalt Select.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #48 Gepost op: 09-07-2005 23:38 u »
A3, kijk eens wat daar groeit achter Nina in haar badje...

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #49 Gepost op: 12-08-2005 22:14 u »
Hoe staat het met jullie hopplanten? De mijne heeft een start van bloemetjes, een soortement van meeldraadjes is te zien die strak de basis voor de hopbel vormen. Nog geen hopbellen an sich te zien.