Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopstekken  (gelezen 50431 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hopstekken
« Reactie #75 Gepost op: 02-09-2005 22:27 u »
Zijn de gele bolletjes op de bladeren niet de lupuline houdende olieen ?
Smaakt de boel al bitter?

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #76 Gepost op: 09-09-2005 13:59 u »
Ik heb inmiddels aardig kijk op het oogstmoment, al zeg ik het zelf. De bellen voelen iets droger, meer papierachtig aan als ze 'rijp' zijn. Ze ruiken dan ook duidelijk sterker naar hop dan de bellen die nog niet oogstklaar zijn. En of enkele schutblaadjes kunnen beginnen te verkleuren.

Ik heb zo het idee, dat als je zoals wij de oogst heel precies in meerdere stappen kunt doen, dat nog wel eens heel gunstig kan zijn voor de kwaliteit en vooral het aroma van het uiteindelijke produkt. Dit omdat het verschil in geur tussen een rijpe en een onrijpe bel zo duidelijk is. Als we allemaal rijpe bellen plukken, moet dat een heel geurige dosis hop opleveren.

We zullen zien. Ruiken.

Sorry Herman voor het herhalen van wat jij hierboven al zei over papierachtig/geur/kleur!

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 21-09-2005 17:13 u »
Het mannetje zo snel mogelijk uitroeien Hans! Is het verse aanplant? Zo niet, dan wordt het nog flink graven om alle wortels weg te nemen.
Ik was al te laat. Mijn hopbellen hebben zaad. Maar ik was door de vakantie en omdat ik nog niet verhuisd ben sowieso te laat met oogsten. De bellen stonden al open. Volgend jaar beter. Maar als er dan weer zaad in komt, staat in de buurt nog een mannetje. In dat geval ga ik eens met bevruchte bellen brouwen. En als dat niet bevalt spreek ik mijn hoppellets-voorraadd maar weer aan.

Hans

Online Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #78 Gepost op: 21-09-2005 21:01 u »
Zijn de gele bolletjes op de bladeren niet de lupuline houdende olieen ?
Smaakt de boel al bitter?
In die kleine gele bolletjes zit i.d.d. de lupuline. En die smaakt (althans bij mij) niet bitter. De alfa-zuren daarin worden pas tijdens het koken bitter.

Hans

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #79 Gepost op: 03-10-2005 23:23 u »
Ik heb gisteren de eerste Magnum-terrashop gebruikt in een starter. 6 bellen in 1,5 liter gaf na een kwartier koken aardige bitterheid. Het aroma is.... minimaal. Niet slecht, maar erg zwak.

Offline rodeloper

• Junior lid
  • **
« Reactie #80 Gepost op: 29-12-2005 15:50 u »
Net een paar maanden bezig met bierbrouwen (zeven keer gebrouwen). Wel al 15 jaar enthousiast volkstuinder. Zou in vroege voorjaar graag paar hopplantjes zetten. Wie kan mij aan stekjes helpen?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #81 Gepost op: 29-12-2005 16:00 u »
zoals in dit onderwerp staat, bij  www.eickelmann.de

of intern op het forum kun je marcel125 benaderen, maar die is niet zo heel vaak online (woont in Boskoop)