Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopstekken  (gelezen 47677 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Hopstekken
« Gepost op: 06-04-2005 12:56 u »
Sinds vorig jaar zijn wij de gelukkige huurders van een mooie volkstuin. Mijn vrouw wordt enthousiast van ontspruitende pompoenen, maar ik wil natuurlijk liever zelf hop kweken. Wie o wie heeft er voor mij een (of meer) stek(ken) van een mooie brouwhop. Ik ben dus niet op zoek naar een wilde hop of een 'tuin'hop (daar kan ik zelf wel snel aankomen), maar een echte, waarvan het ras bekend is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Hopstekken
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2005 15:44 u »
Ik heb voor jou een adresje:

marcel125
Eerste berichten geplaatst

Geslacht:

(Geen onderwerp)
« Verzonden aan: MO Gepost op: 05-09-2004 17:20 u »     

--------------------------------------------------------------------------------
Martin , als je interesse hebt in hopplanten moet je misschien eens mijn kant uit komen
ik heb een boomkwekerij en kweek ook hopplanten
zowel voor de hobby als voor de handel
op dit moment heb ik planten van :
Nordbrau, Magnum, Tettenanger, Mittelfruh, First gold en
Nugget
ik heb nu bellen aan Magnum en Nordbrau de eerste ruikt heel kruidig en de ander is meer bloemig/grasachtig

groetjes Marcel \

Maar Marcel is al een tijd niet meer op het forum geweest....

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2005 15:55 u »
Hi Adrie,

Ik heb hier in de tuin staan, Hallertauer mittelfruh en Spalter select. Ik heb deze nog nooit gestekt, maar als iemand mij kan vertellen hoe ik dat het beste kan doen, wil ik best voor je stekken.

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2005 16:03 u »
Kun je dat wel maken in een volkstuin, zo'n ontzettende woekeraar als hop? Is straks niet het hele complex besmet?

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2005 16:08 u »
Ik zou inderdaad wel maatregelen treffen, uit ervaring kan ik zeggen dat hop een vrij agressieve groeier is, zowel boven als onder de grond.
Bij mij in de tuin staat elk soort in een aparte bak, die vervolgens in de grond staat zodat de wortels niet door de gehele tuin naar boven komen, en dat ik ook weet welke scheut van welk ras is.
JoJo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2005 16:13 u »
Ja heren, ik ben me bewust van de eigenschappen van de hopplant. Het is zeker niet de bedoeling het hele complex te besmetten. De hop gaat in een bak die ik in de grond ingraaf.

Jojo, volgens mij is het mogelijk om een uitloper af te knippen en in water te zetten. Er komen dan vanzelf wortels aan. Als je dat voor mij zou willen doen, graag, het liefst van beide soorten!

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2005 16:25 u »
Dat komt dan goed uit, want er moesten net wat scheuten af  ( anders wordt 'ie wel errug groot)

JoJo

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 06-04-2005 18:19 u »
Je moet een deel van de wortel met scheuten afknippen. Ik heb zelf overigens Northern Brewer, maar net gescheurd (en ook al weggegeven).

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 06-04-2005 18:25 u »
Op de Duitse Ebay kan je een aantal interessante variëteiten vinden.

:degroeten:

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 06-04-2005 20:57 u »
Mannen,  Humulus lupulus is een van de makkelijkst te stekken planten
zelfs ik kan het !
Je kunt gewoon lidstek maken d.w.z. een bladpaar en een stukje stengel
eronder van ongeveer 4 cm (twee vingers)
je kunt het het beste doen met een zo scherp mogelijk mes of schaar
En dan in vochtige grond steken (zeker niet te droog) een stukje plastik erover en een week of 3 geduld
doe dit wel voor eind april omdat je stekken nog voldoende uit moeten groeien om de winter te overleven

suc6
Marcel

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-04-2005 21:27 u »
Hoi hoppies,

Hoe zit het eigenlijk met mannetjes, en vrouwtjes planten?

Is met één of andere scheikundige proef het alfazuurpercentage te meten na de oogst?

Groetjes,

Hoppie

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 06-04-2005 21:50 u »
Ha Hoppie,
Normaal gesproken zijn de planten die je koopt bij een kweker, handelaar, tuincentrum enz.
altijd vrouwlijk. Mannetjes hebben nl totaal geen waarde ze dragen immers geen bellen
ook de soorten die we voor het brouwen gebruiken zijn door mensen gekruist en zijn ook vrouwlijk

En helaas is er bij mijn weten geen makkelijke manier om de het alfazuur % te bepalen

Marcel

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2005 15:05 u »
Ik heb de berichten over het bepalen alfazuurpercentages in zelf gekweekte hop afgesplitst naar een nieuw onderwerp.

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2005 10:06 u »
Adrie,

Ik heb van beide planten twee stekjes staan, zodra deze een teken van leven geven stuur ik per post de stekjes wel op.
Laat mij alleen tzt per pb je adres weten

JoJo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2005 10:12 u »
Ha JoJo,

Super! Het adres heb ik je per intern bericht gestuurd.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2005 12:56 u »
Beste JoJo,

Hoe staat het met de stekken? Ik las trouwens in de laatste Pint dat de enige manier om hop te stekken is, dat je de wortels splitst. Je moet dus een stuk van de wortels afbreken en deze in de aarde zetten. Het in water zetten van een hoprank schijnt niet te werken.  :verbergen:

Groeten,

A3

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 19-04-2005 13:25 u »
Hi Adrie,

Ik heb beide geprobeerd, de stekjes die zijn afgebroken met wortel en in de aarde staan ( nu inmiddels toch 2 weken) lijken aan te slaan.
Ook heb ik een aantal stekjes in water gezet, hieraan groeien inmiddels kleine worteltjes en die gaan zo meteen in een potje met aarde.

Aangezien er dus nog niet een hele wortel structuur in de aarde zit, ben ik wat voorzichtig deze al met de post te gaan sturen omdat het heel goed kan dat die stekjes door het schudden uit de aarde vallen. Dus ik wacht nog even met versturen. Mocht je nou binnenkort in de buurt van Amsterdam zijn, je bent welkom om ze op te halen  :)

Grt
JoJo

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #17 Gepost op: 20-04-2005 16:51 u »
Vorig jaar ben ik tien dagen in de Sachsische Schweiz geweest. Dit ligt in het voormalige Oost Duitsland vlak aan de Tjechische grens. Ik heb langs de Elbe veel hopplanten gezien die daar massaal in het wild groeien. Ik heb echter geen bloemen durven plukken omdat ik het ras niet weet en er ongetwijfeld ook mannelijke hopplanten in de nabijheid groeien. Ik heb deze echter niet kunnen zien. Wel de vrouwelijke plant met haar prachtige hopbloemen. Ik denk dat de zaden of stekken van deze plant met de Elbe zijn meegevoerd uit Tjechie. Wat zijn de meest gekweekte rassen in Tjechie. Is dat niet de Saazhop.?? In oktober ga ik weer naar de Sachsische Schweiz. Ik ben dan voornemens om diverse stekken mee te nemen. Is de hop niet op enige wijze te herkennen aan de bloem of de vorm van het blad die mogelijk bij verschillende rassen iets afwijken van elkaar.???? :lessmile:

:degroeten:

Huub.

Offline willem

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #18 Gepost op: 29-04-2005 12:59 u »
Mensen,

Waar hebben jullie hopplanten vandaan gehaald ?
Ik ben ook van plan om wat te experimenteren met zelfgekweekte hop, maar waar kan ik een aantal gekende soorten vinden ?

Ik vond er een paar op www.hopinfo.be, maar onbekende rassen (al zou Fuggels op Styrian lijken)
Hoe komen jullie aan je planten, of is er iemand die me stekjes kan bezorgen ? (belgie)

groetjes,

w

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 29-04-2005 13:12 u »
Zie 2e bericht in dit onderwerp. Marcel is toch nog regelmatig op hjet forum te vinden, met een interne mail maak je een goede kans denk ik

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 29-04-2005 14:01 u »
Hi

Ik heb mijn plantjes van www.eickelmann.de

Adrie,
De stekjes zijn volgens mij aangeslagen, ik stuur ze per post na het weekend toe ik laat je wel per pb weten wanneer ze op de post zijn gegaan

Grt
Jojo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 29-04-2005 14:12 u »
Perfect, JoJo, dank je wel.

Optimist

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 12-05-2005 11:28 u »
Normaal gesproken zijn de planten die je koopt bij een kweker, handelaar, tuincentrum enz.
altijd vrouwlijk. Mannetjes hebben nl totaal geen waarde ze dragen immers geen bellen
ook de soorten die we voor het brouwen gebruiken zijn door mensen gekruist en zijn ook vrouwlijk

Ik neem aan dat je toch ook een mannelijke plant nodig hebt om de vrouwelijke plantjes te bevruchten (tenminste als je hopbellen wilt), of ben ik daar verkeerd in? Ik ben nooit fantastisch in biologie geweest  :D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 12-05-2005 11:33 u »
Ik snap er ook niets van, maar dat schijnt dus niet het geval te zijn. In hopstreken is de mannelijke variant absoluut verboden dus kennelijk niet nodig voor de bevruchting. Eens kijken of iemand met meer biologisch inzicht hierop kan reageren.

Offline marcel125

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 12-05-2005 12:00 u »
Volgens mij zijn de mannen alleen nodig om zaad te krijgen

Marcel