Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hallo  (gelezen 3897 keer)

Offline Waterberg

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hallo
« Gepost op: 20-08-2013 15:50 u »
Hallo ,

Mijn naam is Peter, ik heb vandaag mijn eerste bier gebotteld.
Loop al een tijd met het idee om zelf bier te brouwen.
Onlangs op een reis in Kaapstad op het idee gekomen om maar eens echt te beginnen.

Het is een blik geworden van Thomas Cooper een Indian Pale ALe.
Ik hou van donkere bieren en de Pale Ale sprak mij wel aan.
Ik vlieg veel voor mijn werk en ik drink veelal lokale biertjes, als het even kan een speciaal bier, vooral in Amerika hebben ze een enorme inhaalslag gemaakt en er komen steeds meer micro breweries bij, vooral uit Boston komen lekkere biertjes, maar ook in Canada kunnen ze er wat van.

In ieder geval vandaag het bier gebotteld.
Ik moet zeggen dat ik het onwijs leuk vind, ook al is het maar een blik wat vrij eenvoudig te doen was, maar het hele proces vond ik erg leuk, het lijkt me nog meer voldoening geven als je zelf het hele spul gekookt hebt, maar eerst maar eens zo.

Nadat ik het geheel gemengd had en gist erbij had gedaan, duurde het erg lang voordat de vergisting op gang kwam dacht ik, maar na een dag heb ik het waterslot opnieuw aangebracht en wat steviger aangedrukt.
Daarna borrelde hij er stevig op los.
Na drie dagen was het klaar met borrelen, er was weinig activiteit meer.
Ik las hier op het forum dat het vrij kort is, heb hem nog maar een weekje laten staan.
Vandaag dus overgeheveld en gebotteld.

De start SG was 1040, vandaag was het SG 1005 en na een tijdje gestaan te hebben was het zelfs rond de 1000.
Is dat niet een beetje laag?

Maar goed, het ruikt naar bier, het smaakt naar bier (helemaal niet slecht zelfs) dus ik denk dat het wel goed gegaan is.
Over twee tot drie weken weten we meer.

Ik vind het heel spannend en ontzettend leuk om te doen tot nu toe.
Wist niet dat het zo leefde in Nederland en dit forum is fantastisch, wat een bron van informatie, heb er nu al een hoop aan gehad.

De volgende blikken zijn al besteld, maar ik ga denk ik ok heel snel een kookketel aanschaffen voor het echte werk.

Iedereen bedankt voor de enorme hoeveelheid informatie.

Grt Peter

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
Re: Hallo
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2013 15:58 u »
Welkom bij de club en succes. :brouwen:

Anton

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #2 Gepost op: 20-08-2013 16:02 u »
Welkom Peter,

Je bent al lekker internationaal ge÷rienteerd! Nu is het de kunst (en lol) om al die invloeden te vertalen naar je eigen brouwsels.

Maar het volgende uit je verhaal begrijp ik niet helemaal:
Ik hou van donkere bieren en de Pale Ale sprak mij wel aan.
:weetniet:

Anyways, veel ontdek, brouw en drinkplezier!

Offline Waterberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-08-2013 17:16 u »
Hallo Etn82

Je hebt gelijk, beetje verwarrend,
De pale ale is meer amber, ik bedoelde bier dat donkerder van kleur is.
Maar ik vind het allemaal lekker :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2013 22:29 u »
Welkom Peter.

Alweer iemand ge´nfecteerd met het brouwvirus. Let op, die virus is heel hardnekkig...

Mooi dat je zo vaak over de grote plas kunt genieten van de Amerikaanse bieren. Ook hier in Nederland neemt het aantal brouwerijen snel toe. Niet in het minst door de overstap van hobbybrouwers naar het commerciŰle werk.

Offline Waterberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2013 10:37 u »
Hallo Jacques,

Dank je wel, het is inderdaad een behoorlijk sterk virus,
Heb de volgende blikken al besteld.

Ik bottel voorlopig in Grolsch beugelflessen, dus mijn grootste probleem op dit moment is het op tijd leeg krijgen van de beugels (hoewel probleem). :proost:

Grt

Offline Waterberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12-09-2013 16:09 u »
Van de week de eerste flesjes van mijn eerste brouwsel opengemaakt.
Het klonk goed, en de kleur is prima.
Het betreft hier een India Pale Ale van Thomas Cooper bij de Brouwmarkt gekocht.
Ik vind hem goed drinkbaar, hij is alleen erg bitter.
Een aantal mensen aan wie ik hem heb laten proeven vonden dat ook, hebben het zelfs niet opgedronken.
Nou hoort deze wat bitter te zijn maar hij is inderdaad behoorlijk bitter.

Is er wat mis gegaan? De vergisting was bij een graad of 22/23 vrij contstant.
Wel was hij na 3 dagen al uitgeblubt,

Kan het bier ge´nfecteerd zijn of wordt het misschien nog beter na verloop van tijd?

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #7 Gepost op: 12-09-2013 16:20 u »
Welkom.

Ik neem aan dat je dit pakket hebt genome": KLIK

Als je kijkt naar de beschrijving staat er:
Thomas Cooper's Indian Pale Ale. De grote broer van de Original Pale Ale. Een bier met fruitige esters, een fijne geur en een geweldige, licht hoppige afdronk. Gewicht- 1.7kg, Kleur - 90 EBC, Bitterheid - 490 IBU

De bitterheid staat gemeld in IBU, 490 is extreem hoog. dus dat je zegt dat ze erg bitter is klopt wel.
In vergelijking een Grolsch pils zit dacht ik rond de 60 IBU.

Er lijkt dus niets mis met je bier. Door hem een stuk langer te laten staan zal het nog wel wat bijtrekken maar hij blijft extreem bitter. Zit hem in het recept kan je niets aan doen.

Als tipje, lees ook de verschillende wiki pagina's eens door word je van alles al snel duidelijk. ;)

succes.
Gerald

Offline Waterberg

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2013 17:41 u »
Hai Gerald,

Dank voor je toelichting.
Toen ik dit blik kocht had ik nog geen idee van de getallen, het is me nu duidelijk dat dit getal erg hoog is als je het vergelijkt met andere typen.

Ik dacht al dat er niks mis was met het bier, want de kleur is goed , hij sist mooi als je hem opent en ik ruik ook verder niets vreemd, mooi schuimkopje erop.
Het is absoluut drinkbaar, ik heb alleen blijkbaar een bier uitgezocht wat niet zoveel mensen lusten.
Ik heb in Amerika regelmatig een IPA gedronken, maar blijkbaar zit er onder de IPA's ook veel verschil.

Al doende leert men

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 12-09-2013 21:42 u »
Kan het bier ge´nfecteerd zijn of wordt het misschien nog beter na verloop van tijd?

Bitterheid komt normaal gesproken niet door een infectie.

490 IBU zal het bier niet zijn. Dit kan namelijk niet. Er kunnen niet zo veel iso-alfazuren oplossen in het wort.

Met de tijd zal het bier minder zuur zijn. Maar dat zal wel een hele tijd duren.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 12-09-2013 22:05 u »
Peter, welkom!

In vergelijking een Grolsch pils zit dacht ik rond de 60 IBU.
Nee hoor, eerder de helft.

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2013 22:16 u »
Peter, welkom!
Nee hoor, eerder de helft.

Je hebt gelijk zal wel in de war zijn geweest met wat anders, maar hoe dan ook dan wordt het contrast nog groter.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2013 23:27 u »
Die 490 IBU van het extract zou best kunnen. Het wordt immers nog ruim een factor 10 verdund, waardoor de bitterheid met dezelfde factor afneemt. Het bier zelf zal naar schatting zo'n 40-50 IBU zijn naar gelang hoeveel liter je maakt. :)

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #13 Gepost op: 15-09-2013 10:20 u »

....vooral in Amerika hebben ze een enorme inhaalslag gemaakt en er komen steeds meer micro breweries bij, vooral uit Boston komen lekkere biertjes, ....

Hallo Peter!

Ben het helemaal met je eens. Ik ben vorig jaar in Amerika geweest en was stomverbaasd over de hoeveelheid bieren en vooral over de kwaliteit ervan. Het bier uit Boston (ik weet de naam zo even niet meer) stond bij mij op nummer ÚÚn van de favorietenlijst!

Succes met brouwen, en het voornemen om een ketel aan te schaffen moet je gewoon doen!

Ronald

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-09-2013 13:29 u »
Die 490 IBU van het extract zou best kunnen. Het wordt immers nog ruim een factor 10 verdund, waardoor de bitterheid met dezelfde factor afneemt. Het bier zelf zal naar schatting zo'n 40-50 IBU zijn naar gelang hoeveel liter je maakt.

Als die 490 IBU vˇˇr het verdunnen worden toegevoegd, twijfel ik ook. Zoveel iso-alfazuur is niet oplosbaar. Tijdens en na het verdunnen toevoegen zou kunnen.

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #15 Gepost op: 15-09-2013 13:52 u »
Het zal toch weer oplossen wanneer je de siroop verdunt?
Het is immers al ge´someriseerd. :)

Tags: