Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl > Discussies tbv Wiki-Hobbybrouwen.nl

Cursus blikbrouwen

<< < (2/2)

Jacques:

--- Citaat van: JayDie op 17-08-2013  21:07 u ---Ik geef het op...  kleine letters, hoofdletters; het maakt niet uit. Andere username, geen resultaat. Ook ingevoerd met uitspraak, dus ben er zeker van dat de letters kloppen.

--- Einde van citaat ---

Vandaag weer twee bots die ondanks de Captcha zijn binnengedrongen. Het moet kunnen. Ook anderen is het gelukt.

Jacques:

--- Citaat van: JayDie op 17-08-2013  21:17 u ---Vragen tijdens mijn eerste blikbrouwsel gisteren: ik heb de wiki gevolgd. Ik maak (kreeg al klachten over 'brouwen' :-P) DiabolO.

Ik heb de suiker nog niet toegevoegd. Echter... er moet straks 500 g suiker in. Uit de wiki begrijp ik dat ik dan 1 liter water moet gebruiken. Maar... ik heb nu:

* 2 liter na reiniging vat
* 1 liter blik zelf
* 1 liter naspoelen blik
* 5 liter aanvullen
= 9 liter (wat ook klopt). Maar dan heb ik straks dus 10 liter? Of had ik 4 liter toe moeten voegen? Snap dat het niet direct veel uit zal maken, bier zal ca. 10% 'slapper' worden, maar toch...  Stond even te twijfelen.

--- Einde van citaat ---

Het bier wordt niet echt 'slapper' je voegt immers suikers toe! Maar om een wat sterker bier te krijgen kun je met het extra water rekening houden door de inhoud van het blik in eerste instantie met een liter water minder aan te zetten.

--- Citaat van: JayDie op 17-08-2013  21:17 u ---Misschien ook handig te vermelden wat ik van het waterslot kan verwachten qua bubbelfrequentie. Enkele bubbels per minuut, elke seconde, 1x per 10 minuten, etc.?

--- Einde van citaat ---

Is niet mogelijk. De bubbelfrequentie kan heel verschillend zijn. De frequentie is afhankelijk van de hoeveelheid wort (je kunt ook meerdere blikken tegelijk gebruiken), de fase waarin de vergisting zich bevindt en de vergistingstemperatuur.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie