BRAAF brouwset (keggle - bouwverslag)

Gestart door BRAAF bier, 17-08-2013 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Ik gebruik overigens Cif om rvs schoon te maken. Dat werkt heel goed. Na het schoonmaken spoel ik even de Braumeister of de rvs CCT met water.

edwinsch

@luftie,
Waar heb je die tv's ketels vandaan.

Herman

Zolang je maar geen staalspons (zo een met zeep) gebruikt, die zijn van ijzer en laten rvs roesten.

Gewoon zo'n kunststof sponsje of evt. een RVS krullenspons gebruiken.

BRAAF bier

Citaat van: Herman op 16-09-2013  20:32 uZolang je maar geen staalspons (zo een met zeep) gebruikt, die zijn van ijzer en laten rvs roesten.

Gewoon zo'n kunststof sponsje of evt. een RVS krullenspons gebruiken.
Kan het sowieso pas vrijdagavond op zijn vroegst doen, denk dat ik een gewoon schuursponsje ga gebruiken. Zekere voor het onzekere.

BRAAF bier

Heren,

Ik ben er nog altijd niet over uit hoe ik mijn hopfilter ga maken.
Wat adviseren jullie me in mijn situatie?

RobinB

Als je hopbellen gebruikt is een filterheks prima. :)

BRAAF bier

Ik ga zowel bellen als pellets gebruiken Robin.
Maar ik heb bijna alles liggen om er zelf een te maken. Maar kan niet echt een keuze maken als ik google bekijk bijv.
https://www.google.nl/search?q=hopfilter+keggle&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=HP85UrnIDOPC0QX554D4AQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=757&dpr=1

Jacques

Citaat van: BRAAF bier op 18-09-2013  17:21 uIk ben er nog altijd niet over uit hoe ik mijn hopfilter ga maken.

Je kunt natuurlijk ook een Javal-filter maken.

BRAAF bier

Citaat van: Jacques op 18-09-2013  22:09 u
Citaat van: BRAAF bier op 18-09-2013  17:21 uIk ben er nog altijd niet over uit hoe ik mijn hopfilter ga maken.

Je kunt natuurlijk ook een Javal-filter maken.

Dan heb ik teveel verlies in mijn ketel Jacques, ivm een lager punt in het fust.

RobinB

Een pelletfilter heeft een fijnere doorlaat nodig. Dat geeft ook wel meer kans op verstoppingen.

luftie

Citaat van: edwinsch op 16-09-2013  20:04 u@luftie,
Waar heb je die tv's ketels vandaan.

Wat bedoel je?

BRAAF bier

Buiten het forum om kreeg ik van behoorlijk wat mensen de vraag waar ik nu eigenlijk mee bezig was..
En om een antwoord te kunnen geven op die vraag heb ik een website gemaakt.

http://bier.burobraaf.nl

Daar wil ik mijn hele proces laten zien. Ook in de hoop dat andere beginnende brouwers er iets aan hebben door te zien hoe ik het gedaan heb..

Rechtsonder is er een mogelijk om je aan te melden voor mijn nieuwsbrief. Dan houd ik je op de hoogte..

BRAAF bier

Heb een nieuwe hopfilter gemaakt.


Ben van plan alleen bloemen te gebruiken..
En misschien dat ik er nog rvs staalspons in ga doen.

Herman

Als je bloemen gebruikt is die spons overbodig. Ik heb zo'n constructie in mijn kookketel, even hop laten zinken en hevelen maar!

BRAAF bier

Ik heb een mini probleempje.
Heb een stuk siliconen slang opengesneden om om mijn filterplaat te doen, maar hij schiet continue los, hoe hebben jullie dit vast gemaakt??

Jacques

Citaat van: BRAAF bier op 30-10-2013  22:47 uIk heb een mini probleempje.
Heb een stuk siliconen slang opengesneden om om mijn filterplaat te doen, maar hij schiet continue los, hoe hebben jullie dit vast gemaakt??

Ik raad je aan te experimenteren met siliconen slang met een kleinere diameter maar wel met een grotere wanddikte.
En verder zou je kunnen proberen van de slang een echte ring te maken door de uiteinden te verlijmen. Is niet zo eenvoudig omdat siliconen moeilijk te verlijmen is. Maar kennelijke zijn er speciale lijmen voor. Ik weet alleen niet welke.

David Steeman

Hoe is het nog afgelopen met het boren van je filterbodem?

Auke0611

Citaat van: BRAAF bier op 30-10-2013  22:47 uIk heb een mini probleempje.
Heb een stuk siliconen slang opengesneden om om mijn filterplaat te doen, maar hij schiet continue los, hoe hebben jullie dit vast gemaakt??
Beide uiteinden met een klein stukje ijzerdraad vastzetten, door de filterplaat prikken, om de slang heen en twee slagen vast draaien.

Oxhead

Maar dan met koperdraad, werkt prima.

David Steeman


HopSwiers

Citaat van: BRAAF bier op 14-09-2013  13:03 uIk heb nog niet 1 schijfje versleten. Heb de filterplaat er mee uit geslepen en het eerste fust heb ik open geslepen met hetzelfde schijfje.

De gaatjes ga ik ook boren met een kolomboor.
€70,- voor een filterplaat? tot nu toe heb ik nog geen €10,- betaald. Hoezo inefficiënt?

Ik bewonder je strijdlust :groots: maar deze (foto) heb ik in totaal 40 euro aan betaald en heeft een doorlaat van iets meer dan 40%. Dat is virtueel onhaalbaar denk ik als je het zelf wilt doen! Laat staan de uren die je erin steekt en 4 boortjes is inderdaad wel optimistisch  :)
Maar niettemin wil ik je niet ontmoedigen want ik vind ook dat hobbybrouwen tenslotte draait om zo veel mogelijk zelf doen met zo veel mogelijk gerecycleerd materiaal! :brouwen:




BRAAF bier

Ben uiteindelijk ook een plaat gaan halen. En dat werkt naar behoren!

Zojuist zelfs mijn eerste brouwsel gebotteld.

BRAAF bier

Zaterdag een frame gemaakt zodat het allemaal wat makkelijker wordt. In ieder geval geen fusten meer van de pit tillen..

Etn82


BRAAF bier

Citaat van: Etn82 op 27-01-2014  22:56 uZiet er goed degelijk ui!

Bedankt! Het is ook degelijk. Tilde me een ongeluk met volle fusten..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.