Bier brouwen in PET-flessen?

Gestart door o0susanne0o, 04-04-2005 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

o0susanne0o

Hoi

Wij gaan op school bier brouwen als praktische opdracht voor scheikunde. Ik heb hierover een aantal vragen, waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.

Mijn leraar wil het bier gaan brouwen in PET-flessen. Mij lijkt dit behoorlijk onhandig en misschien zelfs stom, aangezien er volgens mij druk ontstaat bij gisten of zo en de flessen dan springen. Ik heb verder nooit bier gebrouwen en ik weet er eigenlijk helemaal niets van, maar ik vraag het voor de zekerheid maar even na.

Hebben jullie verder nog tips om het een beetje goed te laten lukken? Volgens mijn vader is dit iets wat gedoemd is om te mislukken en we doen het geloof ik niet heel erg professioneel, maar ik hoop wel dat het een beetje gaat lukken.

Wat is het ideale alcoholpercentage voor bier?

Nog tips voor ingredienten waardoor het bier zo lekker wordt (als het niet mislukt) dat ik een 10 krijg van mijn leraar :engel:

alvast bedankt voor de hulp.

MO

Susanne,
welkom in de wondere wereld van het bierbrouwen. Je hebt het al beter door dan je leraar en misschien is dat ook wel de bedoeling. Bij de vergisting van wort tot bier komt inderdaad het gas koolzuur vrij (CO2). Je kunt wel in een petfles brouwen, als je dop er maar niet opdraait. Het is meestal handiger om 10 L bier in een keer te brouwen.

Je zou dit artikel kunnnen gaan lezen als je wilt brouwen vanaf mout en hop

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Er komen wel meer scholieren langs die als profielwerkstuk bier hebben. Het is dan vaak handiger om te brouwen vanuit een blik, zie hiervoor deze link

http://www.bierbrouwen.tk/

Succes, en laat ons weten wat je gaat doen!

Edgar

Het onderwerp 'brouwen in PET-flessen is tweemaal eerder aan de orde geweest: Hier en hier.

Je zou MO's tip om te brouwen uit blik, goed kunnen combineren met PET-flessen. Maar misschien, als het voor scheikunde is (welk jaar?) en niet voor biologie, dat je leraar verwacht dat jullie gaan maischen, oftewel zetmeel in suikers omzetten. Dat is immers een (heel leuk) chemisch proces.

Het exploderen van de flessen is goed te voorkomen door het bier eerst te laten uitgisten met de dop eraf. Als dat klaar is, voeg je nog een beetje suiker toe voor de zogenaamde 'nagisting' en doe je de dop op de fles. Dan komt er inderdaad druk op de fles, maar dat is dan, als het allemaal goed gaat, precies genoeg. De link die MO gaf naar de brouwcursus van Jacques Bertens (de oprichter en baas van dit forum) doet dat allemaal haarfijn uit de doeken.

 :degroeten:

Titus

Hoi Susanne,
ik heb in Duitsland vorig jaar tijdens mijn vakantie wit bier gekocht verpakt in een bruine petfles.
Het kan dus wel. Heb je ook als es gedacht om te bottelen in een Grolsch beugelflesje?

Succes met brouwen!

groet,
Titus

Edgar

Hey Titus,

Het gaat hier om brouwen in PET-flessen. Ik denk dat de lol van het idee vooral is, dat je de gisting en de botteling in dezelfde fles doet, en dan zonder risico van rondvliegend glas. Ik denk dat het een heel goed idee is, als de scholieren deze eerste keer nog geen glazen flessen gebruiken. Je kent die berichten uit de krant wel: "EOD ingeroepen om biologielokaal te ontruimen"...

Overigens zie je steeds vaker bier verpakt worden in PET-flessen. Jupiler is hier bezig met een campagne. De kwaliteit van die flessen is behoorlijk goed.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.